Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

BYBORRE strikt 16,9 miljoen om met hightech breiwerk de textielindustrie te verduurzamen

BYBORRE heeft 16,9 miljoen euro opgehaald voor hun geavanceerde breimachines voor ondemand-textielproductie. 'De textielindustrie moet meer hightech worden om de duurzame transitie te kunnen maken.'

byborre borre akkersdijk arnoud haverlag
Foto: Wouter Kooken

Platform voor ondemand-textielontwerp en -productie BYBORRE maakte maandag bekend dat het 16,9 miljoen euro heeft opgehaald in een Series B-ronde. Staatsinvesteerder Invest-NL, en VP Capital, het investeringsvehikel van de (textiel- en Telegraaf-)familie Van Puijenbroek, leidden de ronde, waarbij bestaande aandeelhouders SHIFT en het Amsterdams Klimaat- en -Energiefonds (AKEF) bijlapten.

Indrukwekkend is ook het rijtje angels dat instapt bij de fundingronde die Arnoud Haverlag en Borre Akkersdijk (foto boven) regelden voor hun startup. De eerste namen uit het rijtje celebrity-angels zijn Bram de Zwart en Brian Garret, de oprichters die Hubs (aanvankelijk 3D Hubs) groot maakten en verkochten. Je zou kunnen zeggen dat BYBORRE het kunstje van Hubs – ondemand-productie via 3D-printers en andere machines – toepast op textiel.

Hightech breimachines van BYBORRE

Bij BYBORRE zijn het nu breimachines die op afstand draaien voor gebruikers van het platform. En die gebruikers zijn niet alleen modemerken, maar ook autofabrikanten, interieurontwerpers en architecten. BMW en McLaren, kantoormeubels van Herman Miller, Natuzzi, Palace Skateboards: de grootste merken gebruiken BYBORRE al om hun digitale ontwerpen als sample te produceren via het Nederlandse platform.

In plaats van stof van de plank kunnen ze snel een eigen dessin ontwerpen en laten maken, om dat vervolgens in kleine of behoorlijk grote series te laten produceren.

byborre borre akkersdijk arnoud haverlag
Links Borre Akkersdijk, rechts Arnoud Haverlag. Foto: ByBorre

Adviezen van angel investors

Even nog een laatste analogie met Hubs: dat begon als netwerk van 3D-printers en draaide uiteindelijk voor Boeing en Siemens de meest hoogwaardige onderdelen. ‘Bram en Brian zijn echt een grote inspiratiebron voor ons’, bevestigt Haverlag, ‘omdat ze een waanzinnig complexe technologie heel eenvoudig hebben weten te maken en in feite hebben opengebroken voor talloze nieuwe gebruikers.’

Ook veel andere angels die nu instappen, hielpen BYBORRE al een tijd met adviezen of contacten uit hun netwerk. Onder hen Charlie MacGregor van The Social Hub, Patrick Munster van onder andere kledingmerk Scotch & Soda, Joris Pol van mediabureau MediaMonks.

Henk Jan Beltman geldt met Tony’s Chocolonely als voorbeeld van hoe je een missie omzet in een verhaal waarmee je de wereld overtuigt, zegt Haverlag. Van Geert-Jan Smits weten we dat die na de verkoop van zijn online interieurmerk Flinders ambitieus aan de slag is gegaan met circulair meubelontwerp.

Lees ook: Wat Geert-Jan Smits leerde van zijn avontuur met het circulaire Pacha Panels

Duurzame missie van BYBORRE

In 2019 en 2020 haalde BYBORRE, dat in 2021 nog op de MT/Sprout Challenger50-lijst stond, al eens een Series A-ronde op van 3,2 miljoen euro. De nieuwe investering wordt gebruikt om de internationale groei aan te jagen in belangrijke markten zoals de VS, Scandinavië en Italië.

‘Het zijn regio’s waar we echt beter zichtbaar willen worden, naast de Benelux. En het laat zich raden waarom: waar de grote en aanstormende meubel- en kledingmerken zitten, daar willen wij hun ontwerpers kunnen bedienen.’

Wij verkopen in feite betere textiel, die ook langer meegaat

De missie van BYBORRE is sinds de oprichting in 2015 niet de digitalisering op zich, of kosten besparen doordat je exact produceert wat je nodig hebt, en geen centimeter stof extra. Alles draait om duurzaamheid. Duurzaamheid die je bereikt door betere producten beter te produceren.

‘We geloven erin dat merken en makers betere producten kunnen maken als ze betere materialen gebruiken’, aldus Haverlag. ‘Wij selecteren die voor ze, en geven toegang tot de productie. Wij verkopen in feite betere textiel, die ook langer meegaat.’

Verder kijken dan financieel rendement

Nogal een andere manier van denken voor een industrie die nog grotendeels aanbod gedreven werkt, met enorm veel overproductie en onnodig afval tot gevolg.

‘Dat is de bekende watervalproductie: eerst een paar kilometer stof draaien, en dan maar zien of je het kunt verkopen. Het levert een absurde bijdrage aan de hoeveelheid grondstoffenverbruik en emissies in de wereld. Daarmee gaan wij het gevecht aan. En de textielindustrie moet meer hightech worden om de duurzame transitie te kunnen maken.’

BYBORRE brengt de twee werelden van ontwerp en digitale technologie bij elkaar. Dat doe je niet even met een snel softwareproduct, zegt Haverlag. Dat is een kwestie van lange termijn, van samenwerken met veel partijen. ‘Ook daarom zijn we blij met deze nieuwe investeerders. We hebben ook wel naar het buitenland gekeken, en naar strategische partijen uit de industrie, maar we kwamen telkens toch terug bij het feit dat impact vooraan moet staan. Financieel rendement alleen is niet genoeg.’

byborre hightech breimachine
Een breimachine van ByBorre. Foto: Jordi Huisman

Op zoek naar de beste materialen

Afgezien van de hoeveelheid materiaal die ontwerpers besparen door on demand te produceren via de productiepartners die ze via BYBORRE inschakelen, haalt het bedrijf van Haverlag ook veel duurzame winst uit de materialen waarmee de rondbreimachines hun stof afleveren.

‘We zoeken continue naar de beste garens en de beste alternatieven per soort. Bij natuurlijke garens kijken we of ze biologisch zijn vervaardigd, bij polyester streven we naar 100 procent gerecycled. Ook met wol kiezen we voor zoveel mogelijk gerecycled materiaal. Bij elk materiaal krijg je een paspoort van de impact die het heeft: hoeveel water, energie en emissie.’

Wij werken met klanten die een goed product willen en bieden ze wat daarvoor nodig is

Inmiddels heeft BYBORRE meer dan duizend gebruikers van meer dan 350 merken. ‘Merken die ertoe doen’, noemt Haverlag ze. Maar zijn omzet wil hij niet prijsgeven. Wel dat hij rond de 50 medewerkers heeft, een aantal dat na de nieuwe geldinjectie flink kan groeien. ‘Er lopen hier zowel digitale nerds rond, zal ik ze maar noemen, als echte textielnerds. Normaal gesproken kom je die niet tegen in één ruimte. Maar samen kunnen we tegen heel wat deuren aantrappen.’

Zelf kan Haverlag overigens niet breien, geeft hij toe. Maar zijn eigen platform heeft hij wel degelijk gebruikt. ‘Ik kan nu wel een stofje ontwerpen. Ik heb thuis een deken liggen van eigen ontwerp en een hoodie. Dat hoort zo hè? Eat your own dog food.’

Produceren op willekeurige schaal

MT/Sprout kwam zelf onlangs nog een mooi merk tegen als tevreden klant: Mokumono. De maker van duurzame e-bikes bekleed het accu-compartiment van zijn nieuwste model met een stofje dat via Haverlags platform is gemaakt. ‘Een perfect voorbeeld: een partij die lokaal samplet en straks op elke willekeurige schaal kan produceren. Want op zich kunnen we duizenden meters stof op elke plek ter wereld produceren via onze partners’, aldus Haverlag.

Of dat prijstechnisch uitkomt? ‘Er is natuurlijk een trade-off. Als je per se een prijsvechter wilt blijven met stof die zoveel mogelijk standaard is, zoek je de goedkoopste productieplekken op. Maar die mindset willen wij nu juist veranderen. Wij werken met klanten die een goed product willen en bieden ze wat daarvoor nodig is. De productie bestaat uit steeds meer kleinere runs, maar er kan ook worden gekozen voor grote volumes. Als het maar een beter product oplevert.’

Is het idee dat BYBORRE een systeemverandering aanjaagt door zelf het goede voorbeeld te geven? Ja, dat wil Haverlag. Maar hij wil ook meer neerzetten en verder gaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We willen laten zien dat we niet alleen een pionier zijn, maar ook het platform voor elke mode-ontwerper, meubelmaker en elk merk. Ik wil echt dat we een dominante speler worden met een kritische omvang en dekkingsgraad. Als ik zie welke merken nu al met ons werken waarvan we het tevoren nooit hadden kunnen bedenken, zie ik dat wel gebeuren.’

Lees ook: Lokaal, circulair én sociaal: zo houdt New Optimist fast fashion een spiegel voor