Vroeger wilde Lisanne Peters altijd uitvinder worden. En dat is ze nu ook wel een beetje, vindt ze zelf. ‘Een uitvinder combineert creativiteit en wetenschap. Het is eigenlijk creativiteit die door de wetenschap onderlegd is. Ik vind het enorm leuk om nieuwe materialen uit te vinden.’
Innovatiefste student van Nederland
Quest, Quote en innovatieplatform Innovate zijn elk jaar op zoek naar talentvolle studenten die de wereld een stukje eerlijk en duurzamer kan maken. Dit jaar koos de jury voor Symbiomatter, de startup van Peters die biologisch afbreekbaar schuim voor verpakkingen heeft ontwikkeld. Ze werd op 12 oktober uitgeroepen tot innovatiefste student van Nederland.
Naast de titel krijgt Peters een verzorgde reis naar Silicon Valley, 2.500 euro, businessadvies en een stand op The Next Web cadeau. De reis wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ze hoopt er vooral haar eerste investeerders te vinden.
Een afbreekbaar alternatief voor vervuilend plastic verpakkingsmateriaal is iets wat de samenleving hard nodig heeft volgens de jury van de wedstrijd. Peters’ innovatie is op verschillende onderdelen beoordeelt.
‘Daarbij keken we als jury naar de impact: is het voor een grote groep bereikbaar? De schaalbaarheid: is het te produceren op grote schaal? En het businessmodel: is het plan levensvatbaar?’ zegt één van de juryleden tegen Quest.
Van productontwerper naar ondernemer
Peters studeerde biomedische wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Hoewel ze die opleiding niet afmaakte, heeft ze veel van de chemische kennis die ze daar opdeed meegenomen naar de opleiding product design aan de ArtEZ University of the Arts.
Daar studeerde ze in juli af als productontwerper. Nu heeft ze haar afstudeerproject omgezet in een fulltime onderneming. Het is best lastig om alles écht alleen te doen, merkt ze. ‘Ik kom uit een ondernemingsomgeving, dus heb veel mentoren om me heen. Maar het meeste komt op mij neer. Het lijkt me fijn om uiteindelijk een vast team te creëren.’
Toch is het werken in een startup niet helemaal nieuw voor haar. De laatste anderhalf jaar van haar studie werkte ze bij Blue Blocks. De startup maakt vezelplaten gemaakt van bruin zeewier. Peters: ‘Qua materiaalinnovatie en circulaire economie zitten we in hetzelfde schuitje. Zij zijn natuurlijk wel een stuk verder in het proces.’
Lees ook: Dit moet je weten als je tijdens je studie wil gaan ondernemen
Schuimend eiwit
Het idee voor het biologisch afbreekbaar schuim ontstond tijdens een open call op de opleiding product design. Met behulp van instituten en designers mochten studenten iets innovatiefs bedenken met zeegras. In Peters’ eigen gebouwde lab experimenteerde ze met verschillende ingrediënten.
Het begon dus met zeegras, maar uiteindelijk kwam Peters erachter dat eigenlijk bijna alle reststromen, bijvoorbeeld van een peulvruchtenfabriek of van de provincie, gebruikt kunnen worden als een vervanger van schuim.
Ze pakte er een veganistisch kookboek bij en las welke eiwitten ze ermee kon combineren. Die voegde ze toe, het begon te schuimen, ze klopte het op en zo was het biologisch afbreekbare schuim geboren.
Waarom haar product zo goed is? ‘Omdat het werkt en omdat het kan’, zegt ze nuchter. ‘Dit is een gezonder product dan de fossiele variant, omdat er geen toxische stoffen vrijkomen bij de totstandkoming ervan. En het is duurzamer.’
Boek om klanten te werven
De titel ‘innovatiefste student van Nederland’ heeft haar binnen een week tijd al een handjevol nieuwe pilotklanten opgeleverd. Het zijn veelal kleinschalige schuimproducenten die iets zien in haar innovatie. Tegelijkertijd is Peters bezig met een boek over de duurzame materialen die ze gaat gebruiken in haar productieproces.
Het is bedoeld voor een breed publiek, mensen die iets zien in deze innovaties, om zo weer aan meer klanten te komen. Wetenschappers, ondernemers, fabrieken en mensen van het provinciehuis komen aan het woord in het boek.
Op dit moment lijkt de duurzame schuimindustrie nog in de kinderschoen te staan. Peters: ‘De meeste producenten hebben een duurzaamheidsmanager die verandering teweegbrengt, maar het proces heeft waarschijnlijk wel een lange adem nodig.’
Samenwerken met bol en de auto-industrie
Peters hoopt uiteindelijk ook de grotere schuimproducenten te bereiken. Zij hebben de meeste macht in wat er gebeurt binnen de schuimindustrie. Ze is al actief aan het linkedinnen en probeert daarbij vooral op de man te spelen. ‘Ik ga op zoek naar connecties binnen de verpakkingsindustrie, licht mijn uitvinding toe en vraag of ze het waard vinden om eens een kopje koffie met me te drinken.’
Met het schuim wil ze uiteindelijk biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal gaan maken voor elektronica. Ze richt zich ook op andere pijlers, maar daar wil ze niet te veel over kwijt. ‘Het is voor mij alleen maar lastiger als ik gelijk alles op tafel leg terwijl het nog niet concreet is.’
Promotie van het boek staat momenteel hoog op de agenda, net als het meedoen aan nog meer ‘duurzaamheidswedstrijden’, zoals Peters het zelf noemt. Die titels leveren haar geld en meer bekendheid op.
Over vijf jaar hoopt ze toch wel zichtbaar te zijn op de markt. Ze denkt zelf dat dat vooral voor de online business zal gaan gelden. ‘Het lijkt me immens gaaf als de auto-industrie of een bedrijf als bol mijn schuim gebruiken in hun verpakkingsmaterialen.’
Lees ook: Martin Tietema maakt met Foamplant een circulair matras: ‘Een kapitaalintensieve business’