Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Martin Tietema maakt met Foamplant een circulair matras: ‘Een kapitaalintensieve business’

Als Martin Tietema tijdens zijn studie in contact komt met biopolymeren, wordt er een zaadje geplant. Vandaag de dag ontwikkelt zijn scaleup Foamplant als een van de eerste bedrijven ter wereld 'groen' schuim voor de tuinbouw en als vulling voor banken en matrassen.

foamplant matras martin tietema
Je leest nu: Martin Tietema maakt met Foamplant een circulair matras: ‘Een kapitaalintensieve business’

Tietema schetst het probleem dat Foamplant wil oplossen: ‘Als mensheid gebruiken we wereldwijd ontzettend veel plastic materiaal. 350 miljoen ton in totaal, waarvan 10 procent schuim is. En dus veel volume bevat, omdat er lucht in wordt gepompt. Jaarlijks helpen we zo 400 miljoen kuub aan schuimmateriaal de wereld in.’

‘Kijk je naar petflessen, dan is er een goed systeem voor het inzamelen van plastic. Dat hebben we als maatschappij best goed voor elkaar. Maar bij schuimmateriaal wordt dat nog amper gedaan. We wilden dát gaan realiseren mét een volledig afbreekbaar product. Stel dat het materiaal onverhoopt tóch in de natuur terechtkomt, dat het dan helemaal afbreekt. Wij geloven dat beide kan.’

Van plantenteelt naar matrassen

Onder de naam Growfoam begon het bedrijf met schuim voor de groente- en fruitteelt. Nu groeien planten nog vaak op materialen als veen. Slecht voor de natuur, want veen moet worden afgegraven, en het heeft vaak wisselende materialen en eigenschappen.

Partijen zijn vaak bang: gaat het materiaal niet sneller kapot dan de plastic variant?

Foamplant maakt schuim van biodegradeerbare biopolymeren, en vanaf 2025 van grondstoffen gewonnen uit biomassa zoals maïs, suikerriet, bermgras of de glucose uit aardappelschillen. De kans op schimmels en ziektes is lager dan organisch materiaal en je kunt optimaliseren of het schuim meer of minder water kan vasthouden.

Growfoam bleek pas een eerste stap. Tietema: ‘Op het gebied van schuim zijn er maar weinig duurzame alternatieve beschikbaar. Zeker als je kijkt naar comfortschuim, wat in bedden en banken zit.’

Samenwerking met Auping

Tietema lanceerde daarom al snel een tweede tak: Moorefoam. Dat levert ‘groen’ schuim aan fabrikanten van banken en bedden. ‘In deze markt kunnen we veel impact maken. Zo werken we al sinds het begin nauw samen met Auping. Zij hebben als doelstelling om het hele portfolio circulair in te richten en dus met innovatieve materialen als Moorefoam te werken.’

‘Over de hele linie zijn eigenlijk alle grote beddenfabrikanten bezig met het voorbereiden van circulaire producten, of ze hebben er al een paar. Die timing komt ons goed uit. Partijen zijn vaak bang: gaat het materiaal niet sneller kapot dan de plastic variant? Die angst nemen wij weg, want wat ons betreft kun je alles maken. Als je maar creatief genoeg bent.’

Lees ook: Ubed maakt een matras van 100 procent recyclebare materialen

In 2019 produceerde het bedrijf zijn eerste groene tuinbouwschuim, inmiddels is er 35 man personeel en een fabriekslocatie van 5.000 vierkante meter. Growfoam is al op de markt en loopt commercieel goed. ‘Dat willen we echt verder opschalen, met efficiëntere productieprocessen.’

Moorefoam wil in de loop van 2023 het eerste product op de markt brengen. Tietema: ‘We zetten nu dus vol in op de ontwikkeling en het gereedmaken van de productieapparatuur. En natuurlijk alles commercieel rondkrijgen.’

foamplant martin tietema
Martin Tietema, ceo van Foamplant.

Groeien met Moorefoam

Het bedrijf van Tietema heeft de wind in de rug. ‘In brede zin kun je stellen dat we nu op grofweg 2 à 3 keer jaar-op-jaar-groei zitten in omzet. We verwachten dat Moorefoam dat tempo gaat versnellen naar 3 tot 5 keer. Daar zien we op de lange termijn de grootste groei.’

‘Ik denk dat beide producten bijdragen aan onze missie en visie, én bouwstenen zijn naar andere markten. We leren iedere dag volop nieuwe skillsets rond het realiseren van producten.’

Wat die andere markten gaan zijn, daar kan Tietema nog niks over delen. ‘We zijn onze patenten nog aan het opbouwen en daarnaast moeten we simpelweg zien hoe de komende jaren lopen.’

Foamplant is een rijzende ster

Of Foamplant veel concurrentie heeft? Volgens Tietema groeien beide markten zo hard dat concurrenten hem amper voor de voeten lopen. ‘Daarbij is het bij Moorefoam ook zinniger om samen te werken. Zo levert een concurrent bijvoorbeeld voor een beddenfabrikant een onderlaag met materiaal X en wij een toplaag met weer andere comfort-eigenschappen.’

Afgelopen jaar werd het bedrijf door Deloitte genomineerd als ‘rising star’ voor de Fast50-lijst. ‘Het is vooral een breder gedragen erkenning vanuit de markt dat we op de goede weg zijn’, legt Tietema uit.

De maakindustrie is een kapitaalintensieve business en lastig om op te schalen

Wat hem opvalt, is dat er – zeker in Nederland – relatief weinig nieuwe bedrijven zijn die inzetten op de innovatieve maakindustrie. ‘Ik begrijp het wel: het is een kapitaalintensieve business en lastig om op te schalen. Maar daarentegen liggen hier wel de grote kansen in de wereldwijde transitie naar een circulaire industrie.’

‘Mijn observatie is, zeker nu er geopolitieke spanning zijn, dat het zó belangrijk is om binnen de regio eigen productiecapaciteit te hebben. Op je eigen continent materialen realiseren waar we als maatschappij wat aan hebben. Het is een lastig spel om voor elkaar te krijgen, dus het is essentieel dat je de juiste investeringspartners zoekt, met een lange tijdshorizon én die het klappen van de zweep kennen.’

Wat dat betreft zit Foamplant goed, meent Tietema. De investeerders in het bedrijf zijn partijen die uit de markt komen, onder andere venturecapitalfondsen Shift Invest en Future Food Fund. ‘Zij weten wat erbij komt kijken om het in de complexe maakindustrie te maken.’

Lees meer over impact-bedrijven zoals Foamplant: