Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verantwoording onderzoek

Inleiding


Management Team doet elk jaar onderzoek naar de beste ict-dienstverleners op de ­Nederlandse markt. Dit jaar heeft online marktonderzoekbureau MWM2 uit ­Amsterdam in opdracht van Management Team dit onderzoek ­uitgevoerd. De onderzoeken vonden plaats van eind maart tot en met de tweede week van april 2010.

Voorwaarde deelname

Om mee te doen aan het ­onderzoek dienden de deelnemers een leidinggevende functie te hebben en (mede)beslissingsbevoegd te zijn op ict-gebied. Alleen dan kreeg men hierover vragen te ­beantwoorden.

Uitleg onderzoek

In totaal hebben 613 leidinggevenden/beslissers vragen beantwoord op diverse ict-vakgebieden. Men kon een ­beoordeling geven over 10 ict-vakgebieden waarover men beslissingen neemt.

MWM2 heeft de deelnemers gevraagd dienstverlener(s) aan te vinken die zij wilden aanbevelen aan collega-­beslissers. Vervolgens zijn een zestal kenmerken over de ­gekozen dienstverleners (maximaal 3) voorgelegd met de vraag waarin de ­betreffende ­dienstverleners vooral ­uitblinken.
Deze ­kenmerken zijn: ­oplossen klachten, flexibiliteit, tijdsplanning, budgetbewaking, prijs-kwaliteitverhouding en tot slot inhoudelijke kennis.
De dienstverlener die binnen een vakgebied het vaakst werd gekozen, is de beste dienstverlener in die ­betreffende sector. De deel­nemers konden per ­vakgebied kiezen uit een vooraf samengestelde groep ondernemingen inclusief een ‘anders, ­namelijk’-optie waarin men zelf een onderneming kon ­invullen. De samenstelling is door ICT~Office in samenwerking met de redactie van Management Team tot stand gekomen.

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van eigen bestanden van Management Team ­aangevuld met respondenten uit een accespanel.

 

Van glazige blikken tot opgetrokken wenkbrauwen: 4 signalen die je als leider mist tijdens online vergaderen

Je ziet je team via een scherm, maar wat vertellen die blikken en gezichtsuitdrukkingen je écht? Online vergaderen maakt het voor managers lastig om de mens achter het beeldscherm te doorgronden. Deze vier signalen heb je misschien nog niet door.

digitale lichaamstaal body language
Foto: Getty Images

Remote werken of hybride werken maakt het voor jou als manager een stuk moeilijker om te achterhalen wat er nou echt speelt met de mens achter dat scherm. Een groot deel van onze lichaamstaal gebeurt namelijk op de automatische piloot, het zijn instinctieve reflexen.

Al even onbewust wordt die lichaamstaal meteen herkend. Voor iedereen is het duidelijk dat gekruiste armen betekent dat je je afsluit. Goedkeuring, afwijzing, onzekerheid, blijheid, boosheid en nog veel meer worden onthuld via onze body language.

Het zijn allemaal fysieke signalen, vaak heel subtiel, die veel minder gemakkelijk over te brengen zijn in de digitale wereld. Al was het maar omdat het grootste deel van ons lijf niet te zien is op een klein scherm.

Waarom gaat die wenkbrauw omhoog?

Ook gezichten vervagen soms tot vlekkerige stipjes. Zeker wanneer collega’s in een grote vergaderzaal achterin zitten. Zo blijft er vrijwel niets van hun gezichtsuitdrukkingen over. Micro-expressies die verraden wat ze echt denken, verdwijnen zo ook.

Bovendien zit er toch een ietsepietsie vertraging op de beweging zelf en het moment dat de virtuele ander die beweging ziet. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen slechts 200 milliseconden nodig hebben om de meeste informatie uit een gezichtsuitdrukking te verzamelen.

Een realtime connectie is voor onze supersnelle hersenen dus nog geen realtime. Dat maakt ook dat lichaamstaal verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Waarom trekt die collega thuis een wenkbrauw op? Dat kan zijn omdat de poes thuis op schoot wil springen, of omdat er een foute opmerking is gemaakt.

Zelfs al wordt er inmiddels vijf jaar intensief online vergaderd, het blijft nog altijd een uitdaging. Vier situaties met digitale body language voor leiders.

Lees ook: Wil je weten wat medewerkers echt denken? Leer micro-expressies herkennen

#1 Glazig gestaar

Glazige blikken, gestaar in het luchtledige. Het is nog vaak te zien bij een online vergadering. Je mensen houden zich zo enorm op de vlakte, omdat ze de sfeer niet kunnen opsnuiven. Daar hebben ze meer vertrouwen in wanneer ze fysiek aanwezig zijn in een vergaderzaal.

Je kunt ze als leider wel een duwtje geven. Begin een virtuele vergadering met oogcontact en een oprechte glimlach. Zo’n smile geeft anderen het signaal: je bent benaderbaar, behulpzaam en betrouwbaar. Dat verbetert de sfeer meteen.

Daarnaast beïnvloedt glimlachen direct hoe de anderen op jou reageren. Je krijgt bijna altijd een glimlach terug, schrijft Erica Dhawan op Chase. Zij is een internationaal bekend spreker, als managementdenker opgenomen de in Thinkers50 en auteur van Digital Body Language.

Gastvrouw of -heer van tv-show

Leuke ijsbrekers, of teamleden die hun overwinningen of uitdagingen van de week delen, maken de sfeer ook een stuk losser. Leiders moeten meer gaan denken en optreden als een gastvrouw of gastheer van een tv-show, adviseert ze verder op de BBC. Jij zorgt dat je mensen zich op hun gemak voelen, zodat je een band kunt opbouwen.

Bij fysieke ontmoetingen maak je al minstens de helft van de tijd oogcontact. Zo breng je een emotionele connectie tot stand. Doe dat ook virtueel, kijk 60 tot 70 procent van de tijd rechtstreeks in de camera. Omdat de anderen denken dat je naar ze kijkt, hou je de verbinding vast.

#2 Multitasken

Als jouw mensen tijdens een online meeting hun mails zitten te checken, naar hun smartphone grijpen of op Slack reageren, dan kijken ze dus niet naar het scherm. Daarmee maken ze het je moeilijker om oogcontact en verbinding te maken.

Al dat multitasken is voor Dhawan geen goed teken. Zo geven ze een duidelijk signaal af van gebrek aan betrokkenheid en enthousiasme. Als leider begrijp je natuurlijk de verleiding van al die andere tools, maar zo wordt er niet efficiënt vergaderd.

Daarom spreek je van tevoren af dat er geen andere tools worden gebruikt tijdens de vergadering. De smartphone gaat op stil, of nog beter gaat uit het zicht. Het beantwoorden van berichtjes kan ook wel even wachten. En dat geldt natuurlijk ook voor jezelf.

Neem wat afstand

Zit er toch iemand te appen, vraag dan rechtstreeks of hij of zij het laatste punt begrepen heeft. Zo worden ze weer terug de vergadering in getrokken, schrijft leiderschapscoach Melinda Fouts op Forbes. Bovendien geef jij het signaal af dat je de anderen die worden afgeleid ook bij de les zult houden.

Een tip van Dhawan is zelf wat afstand van de camera nemen, zodat er wat meer te zien is dan alleen maar je gezicht. Meer armbewegingen en handgebaren helpen om mensen betrokken te houden. Hou die bewegingen wel klein, dus binnen het scherm. Als ze uit beeld floepen, dan werken ze eerder contraproductief.

Lees ook: Waarom multitasken niet werkt (of soms toch wel)

#3 Groepsdenken

Het is bekend dat bij online vergaderingen gesprekken gemakkelijk gedomineerd kunnen worden door één of twee mensen. Zo’n collega onderbreken, voelt ook anders. Alsof het erger is dan tijdens een gewone vergadering.

Bovendien ontbreekt de vertrouwde lichaamstaal die helpt bij bevestigen of ordenen van onze gedachten, schrijft Dhawan op Fast Company. Daardoor voelen je mensen zich ook ongemakkelijker in zo’n virtuele vergadering. Ze kunnen niet goed inschatten of het verstandig is om tegen een idee in te gaan, of zelf een ander idee te lanceren.

En wees eerlijk, heel wat mensen gaan zo’n discussie niet eens aan, omdat online vergaderen vermoeiender is. Je team wil er dus ook snel vanaf zijn. Tel daar nog even zelfgenoegzaamheid bij op en je hebt de ingrediënten voor het ontstaan van groepsdenken.

Roteer het voorzitterschap

Als leider wil je dat voorkomen. Groepsdenken helpt niet wanneer je creatieve oplossingen of ideeën zoekt, een breder perspectief wil, innovaties of experimenten wil bespreken. Zie je dit gebeuren, dan kun je een aantal ingrepen doen.

Je roteert het voorzitterschap van de vergadering. De minder dominante teamleden geef je altijd eerst het woord. Na afloop van de vergadering vraag je naar de ideeën of commentaren die om één of andere reden niet zijn ingebracht. Je kunt dat per mail doen en verwijzen naar een Google doc.

#4 Opbranden

Als leider ben je verantwoordelijk voor het welzijn van al je mensen. Ook al zie je die vrijwel alleen online, dan kun je wel degelijk alert zijn op de signalen die ze daarover afgeven. Zelfs subtiele veranderingen in gedrag kunnen aangeven dat jouw medewerker aan het opbranden is.

Tomas Chamorro-Premuzic, cio van Manpower Group en hoogleraar business psychologie aan diverse universiteiten, beschrijft op Harvard Business Review waar je op moet letten tijdens online meetings. Wat is er anders dan normaal?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Denk aan teamleden die minder bijdragen aan discussies, minder enthousiast zijn, korter en minder doordacht reageren en veel minder ideeën aandragen. Duidelijkere signalen zijn er moe uitzien, gapen, weinig energie hebben en mentaal afstandelijk blijven. Net zoals oogcontact vermijden en zelfs hun camera uitzetten, wat ze normaal niet doen.

Eigen interpretaties leiden tot misverstanden

Ga een-op-een het gesprek aan en vraag je mensen of zich wel gesteund voelen, hoe ze zich over hun takenpakket voelen, of ze zich overweldigd voelen. Bekijk of je de druk voor ze kunt verlichten of het werk anders kunt organiseren. Loopt je medewerker het risico in een burn-out te belanden, dan is er professionele ondersteuning nodig en verwijs je ze door.

Dhawan wijst tot slot op een enorme valkuil voor leiders. Vertrouwen op je eigen interpretatie kan in de virtuele wereld tot nog veel meer misverstanden leiden. Tussen de regels lezen zonder de ondersteuning van fysieke lichaamstaal is ongelooflijk ingewikkeld. Voor jou en voor je mensen.

Zorg dat je heel duidelijk bent in je communicatie. Wees open en transparant. Probeer aannames en veronderstellingen vooral te vermijden. Als je twijfels hebt, stel dan meer (open) vragen. Aarzel niet om bij misverstanden gewoon je telefoon te pakken. ‘Dat is meer waard dan duizend e-mails’.

Lees ook: Hoe zelfs microstress kan leiden tot een burn-out

Snellere duurzaamheidstransitie? ‘Dan moeten leiders eerst hun blik verruimen’

In samenwerking met Nyenrode Business Universiteit - De overgang naar een duurzamere toekomst vraagt om een nieuw soort leiderschap met andere skills, zien ze bij Nyenrode Business Universiteit. 'Nu wordt nog te vaak alleen naar de eigen organisatie gekeken. Om echt te veranderen, moeten leiders uitzoomen en naar het hele plaatje kijken.'

systeemdenken bij Nyenrode
Nicolas Chevrollier en Marjolein Baghuis van Nyenrode Business Universiteit. Foto: Nyenrode

Organisaties spelen een cruciale rol in de duurzame transitie. Maar alleen samen met anderen kan er een echte verandering op gang worden gebracht. Daarentegen zijn veel managers en directeuren nu vooral bezig met de eigen bedrijfsvoering, constateert Nicolas Chevrollier, hoofddocent en wetenschapper bij Nyenrode. ‘Het is een soort tunnelvisie, dat is jammer. Voor echte veranderingen moeten leiders hun blik verruimen.’

Systeemdenken als skill

Systeemdenken biedt volgens Chevrollier de oplossing. ‘Het is een skill die we veel meer nodig hebben. Voor leiders is dat niet makkelijk. Zij werken graag met concrete plannen die ze liever vandaag dan morgen uitvoeren. Systeemdenken vraagt om uitzoomen naar de hele sector of de hele keten. De focus verschuift van één organisatie naar veel meer partijen.’

Ook zijn collega Marjolein Baghuis benadrukt het belang van systeemdenken. ‘Als je het hele systeem overziet, wordt de omvang van een bepaalde opdracht duidelijk. En komt ook het inzicht dat samenwerken met concullega’s, ngo’s en kennisinstellingen noodzakelijk is. Binnen organisaties vereist dat een bepaalde mate van kwetsbaarheid en bescheidenheid. Het is een andere houding dan uitstralen dat je het allemaal wel weet en niemand nodig hebt.’

Competitiedrang

Veel leiders zijn gewend om te concurreren. Chevrollier wijst erop dat bedrijven soms beter af zouden zijn als ze hun krachten bundelen. Een voorbeeld: de meeste benodigde materialen voor de energietransitie komen uit China. Voor kleine en grote bedrijven zou het slim kunnen zijn een coöperatie op te zetten om deze grondstoffen gezamenlijk in te kopen. Om mogelijk betere prijzen te bedingen. ‘Het is nu ieder voor zich. De competitiedrang wint het van de wens om samen te werken. Prima, maar in sommige situaties is het verstandiger om de samenwerking op te zoeken.’

Tony’s Open Chain

Een andere aanpak heeft Tony’s Chocolonely, een bedrijf waar Baghuis veel mee heeft samengewerkt en dat al jaren werk maakt van chocolade zonder uitbuiting. In plaats van concurreren delen ze hun werkwijze met andere chocolademakers, in de hoop zo de chocoladesector te verbeteren. De vooruitgang gaat langzaam, maar het begin is er. ‘Albert Heijn bijvoorbeeld gebruikt inmiddels Tony’s Open Chain voor al zijn huismerk chocoladelabels.’

Persoonlijke drive telt

Hoe komt het dat de ene organisatie veel sneller verduurzaamt dan de ander? Het heeft te maken met de leider, menen de docenten van Nyenrode. Chevrollier: ‘De persoonlijke drive wordt vaak onderschat. Bij opleidingen voor managers staan businessmodellen en strategieën centraal. Maar echte verandering gebeurt vaak op basis van gevoel.’

Baghuis beaamt dat. ‘De persoonlijke ontwikkeling wordt nogal eens vergeten, terwijl het zo’n belangrijke drijfveer kan zijn. Ik heb het gezien bij een technisch mkb-bedrijf. Daar werd de directeur en grootaandeelhouder geraakt door het boek Doughnut Economics van Kate Raworth. Na het lezen kon hij nooit meer op een andere manier naar zijn bedrijf kijken. Hij wilde het voortaan anders doen en het managementteam daarin meekrijgen. Als leiders geraakt worden, kan dat een motor zijn voor verandering.’

Bij urgentie ontstaan ineens samenwerkingen

Langdurige afspraken kunnen verduurzaming vertragen, zegt Chevrollier. ‘Bedrijven zijn dan niet flexibel en zitten vast in een systeem. Grote organisaties veranderen vaak langzaam. Dat komt vaak niet door angst, maar uit gewoonte.’

‘Tot het vastloopt’, meent Baghuis. ‘Dat zie je nu met de elektrificatie in het bedrijfsleven. Op veel plekken is het lastig om nog een aansluiting te krijgen. Ineens zie je samenwerkingen ontstaan. Overigens is dat vaak tussen buren en niet tussen directe concurrenten. In havengebieden en bedrijventerreinen wordt gekeken hoe de stroomvoorziening beter kan worden ingericht, waardoor aansluitingen ineens wel mogelijk zijn. De urgentie is groter dan de angst.’

Chevrollier beaamt dat: ‘In die zin is een crisis een goede katalysator. Het kan verandering in een versnelling brengen.’

Combineer systeemdenken met persoonlijke missie

De twee docenten zijn het erover eens dat systeemdenken leiders kan helpen om duurzame verandering teweeg te brengen. Hetzelfde geldt voor het persoonlijke aspect. ‘Verandering is zowel zeer systeemgericht als enorm persoonlijk. Eigenlijk moeten managers omhoog naar het systeem en naar binnen voor hun eigen, persoonlijke drijfveren’, vat Baghuis samen. ‘Die twee moeten worden toegevoegd aan het klassieke leiderschap dat zich richt op de organisatie.’

Bij Nyenrode Business Universiteit leren leiders via opleidingen en ontwikkelprogramma’s hoe ze systeemdenken kunnen inzetten om duurzame verandering te versnellen. Samenwerkingen aangaan, complexe ketens overzien en tegelijkertijd werken vanuit een persoonlijke missie, om zo echt impact te maken.