Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verantwoording onderzoek

Inleiding


Management Team doet elk jaar onderzoek naar de beste ict-dienstverleners op de ­Nederlandse markt. Dit jaar heeft online marktonderzoekbureau MWM2 uit ­Amsterdam in opdracht van Management Team dit onderzoek ­uitgevoerd. De onderzoeken vonden plaats van eind maart tot en met de tweede week van april 2010.

Voorwaarde deelname

Om mee te doen aan het ­onderzoek dienden de deelnemers een leidinggevende functie te hebben en (mede)beslissingsbevoegd te zijn op ict-gebied. Alleen dan kreeg men hierover vragen te ­beantwoorden.

Uitleg onderzoek

In totaal hebben 613 leidinggevenden/beslissers vragen beantwoord op diverse ict-vakgebieden. Men kon een ­beoordeling geven over 10 ict-vakgebieden waarover men beslissingen neemt.

MWM2 heeft de deelnemers gevraagd dienstverlener(s) aan te vinken die zij wilden aanbevelen aan collega-­beslissers. Vervolgens zijn een zestal kenmerken over de ­gekozen dienstverleners (maximaal 3) voorgelegd met de vraag waarin de ­betreffende ­dienstverleners vooral ­uitblinken.
Deze ­kenmerken zijn: ­oplossen klachten, flexibiliteit, tijdsplanning, budgetbewaking, prijs-kwaliteitverhouding en tot slot inhoudelijke kennis.
De dienstverlener die binnen een vakgebied het vaakst werd gekozen, is de beste dienstverlener in die ­betreffende sector. De deel­nemers konden per ­vakgebied kiezen uit een vooraf samengestelde groep ondernemingen inclusief een ‘anders, ­namelijk’-optie waarin men zelf een onderneming kon ­invullen. De samenstelling is door ICT~Office in samenwerking met de redactie van Management Team tot stand gekomen.

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van eigen bestanden van Management Team ­aangevuld met respondenten uit een accespanel.

 

Waarom digitale transformatie vaak flopt (en hoe je dat kunt voorkomen)

In samenwerking met Mobilee - Volgens onderzoek is de kans op mislukking van een digitale transformatie (DX) maar liefst 70 tot 95 procent. Anne Wever, consultant bij organisatieadviesbureau Mobilee, deelt de acht belangrijkste valkuilen. ‘Digitale transformatie is zoveel meer dan technologie: het gaat om een samenkomst van mensen, processen, inhoud én technologie.’

Waarom digitale transformatie vaak flopt (en hoe je dat kunt voorkomen) anne wever
Anne Wever, consultant bij organisatieadviesbureau Mobilee, deelt de acht belangrijkste valkuilen. Foto: Mobilee, Getty Images

Digitale transformatie belooft een organisatie flexibeler te maken en het bedrijf beter in staat te stellen om in te spelen op veranderende klantbehoeften. De praktijk blijkt echter weerbarstiger. Uit onderzoek van Mulesoft onder IT-leiders blijkt dat 98 procent van de organisaties met de nodige obstakels te maken krijgt in zo’n transformatieproces.

De consequentie van deze obstakels is dat meer dan twee derde (70 procent) van dit soort processen eindigt zonder positief resultaat. Al die mislukte initiatieven voor digitale transformatie kosten organisaties zo’n 10 miljoen euro op jaarbasis, zo geeft het onderzoek aan.

Valkuil 1: Digitalisering niet op waarde schatten

Anne Wever, consultant bij organisatieadviesbureau Mobilee, wordt ieder jaar ingevlogen bij de nodige innovatietrajecten. Ze heeft dan ook eersterangs tickets om te zien waar het precies misgaat. ‘Er wordt vaak veel te weinig tijd vrijgemaakt om een transformatietraject voor te bereiden. Het wordt er regelmatig even bijgedaan. De prioriteit wordt vaak op C-niveau bepaald, maar de uitvoering vindt plaats op een lager niveau in de organisatie.’

Recent werkte Wever met Mobilee aan een project voor een onderwijsinstelling. ‘Er waren allerlei losse documenten en presentaties, maar ze waren vóór de organisatie geschreven, niet sámen met de organisatie. Digitalisering was losgezongen van de rest. Vaak wordt het als een losstaand fenomeen beschouwd. Het moet juist een integraal onderdeel vormen van het werk en er moet open over gecommuniceerd worden.’

Valkuil 2: Te snel richting een oplossing werken

Zoals bij ieder traject om uiteindelijk technologie in te zetten, begint de redenering bij een probleem, niet bij een oplossing. En daar gaat het nog weleens mis, ziet ze. ‘Technologie is en blijft altijd een middel, niet een doel. Je moet jezelf dan ook afvragen: waarom is het belangrijk? Definieer eerst goed de opdracht en het probleem.’

Doe je dat niet, dan ga je veel te snel richting een oplossing werken. ‘Het is een beetje inherent aan innovatie dat we het snel willen doen. Maar ik zie vaak dat mensen te snel met een aantal aannames in de actiemodus gaan. Men denkt het over hetzelfde te hebben, maar later blijken er al discrepanties te zijn in definities. Je moet de tijd nemen.’

Valkuil 3: Geen duidelijke stip op de horizon

Daarom is het advies om aan het begin áltijd een stip op de horizon te definiëren. ‘Waar wil je naartoe? Wat zou een mogelijke uitkomst kunnen zijn van je inspanningen? Soms is er wel een beeld, maar is het beeld vertroebeld. In dat geval is het belangrijk om opnieuw vragen te stellen en die stip wat helderder te krijgen.’

En die stip is dan ook letterlijk een stip: geen exacte coördinaten waar de transformatie moet eindigen. ‘Het is een richting, geen oplossing. Het risico daarin is dat je een oplossing gaat implementeren ̶̶̶ en niet een probleem aan het oplossen bent. In dat geval vaar je écht zonder richting en wordt het web van onduidelijkheden alleen maar groter.’

Valkuil 4: Een project zonder rolverdeling

Bij grote organisaties is het vaak onduidelijk wie wat mag beslissen binnen een DX-project. Dit leidt tot miscommunicatie, vertraging en frustratie. Het is daarom van belang om in de voorbereidingsfase duidelijke rollen te definiëren en toe te wijzen. ‘Wie vindt er wat van en wie mag er ook daadwerkelijk wat van vinden?’

Wees ook niet bang voor tegenstrijdige beelden. ‘Voer open en eerlijke gesprekken. Neem mensen eerst mee in het probleem dat je wil oplossen en zet verschillende stakeholders samen aan tafel. Mocht er onenigheid ontstaan, wijs dan duidelijk op de afbreukrisico’s.’

Valkuil 5: De eindgebruiker wordt vergeten

Als de rollen duidelijk verdeeld zijn met een stakeholder-analyse is er nog één factor onmisbaar om van het geheel een succes te maken: de eindgebruiker . ‘Heel vaak zien we dat de gebruikerstesten pas volgen als het systeem al klaar is. Dat is dan het moment waarop de eindgebruiker een rol gaat spelen. Dat doet afbreuk aan het hele proces. Je moet het zien als co-creatie, waar de eindgebruiker vanaf het begin bij betrokken wordt. Uiteindelijk gaat het hele traject ook om klantbeleving.’

Valkuil 6: Onvoldoende draagkracht

Wever ziet daarom het belang van ambassadeurs. ‘Je moet in kaart krijgen wie de formele én informele leiders binnen de organisatie zijn. Met wie moet je het project gaan doen om het goed te laten landen? Iedere verandering heeft ambassadeurs nodig om te slagen. Als je niet weet wie die ambassadeurs zijn binnen je organisatie, moet je die eerst identificeren. Digitale transformatie is zoveel meer dan technologie alleen. Het is de samenkomst van mensen, processen, inhoud én technologie. Als je daarin verbinding maakt, spreek je over een volledige transformatie.’

Valkuil 7: Onbetrokken leider zonder visie

In de praktijk zijn het vaak techneuten die een hoofdrol moeten spelen in een technologisch traject. Dat is een verkeerde benadering. ‘Dat zijn niet altijd de mensen die beschikken over de benodigde skills om met verschillende stakeholders om te gaan. Vaak is het eenvoudiger om een sterke leider te leren omgaan met technologie dan om een getalenteerde engineer te leren leiden.’

Die leider moet dan ook beschikken over de juiste visie. ‘Het project moet door iemand gedragen worden. Iemand die niet alleen de opdracht afgeeft, maar ook geïnteresseerd is in het proces. Je kunt niet denken: ‘het is uitbesteed of weggeorganiseerd in een aparte digitaliseringssilo’. De leider moet het voorbeeld geven in de betrokkenheid, als je wil dat een transformatie kan slagen.’

Valkuil 8: Te weinig quick wins

Het geheel kan nogal overweldigend klinken. Dat is dan ook de laatste valkuil die ze regelmatig tegenkomt in de praktijk: het wordt allemaal te groot gemaakt. ‘Hoe groter je een project maakt, des te minder behapbaar het wordt. In een eerste analyse ga ik áltijd op zoek naar de eerste quick wins. We kunnen het heel lang hebben over wat allemaal lastig is, maar wat is er wél mogelijk? En dan binnen afzienbare tijd?’

‘Als je alleen maar kijkt naar het grote en complexe, dan lijken resultaten soms onmogelijk. Door een traject in stukjes op te delen en direct een quick win te laten zien, laat je aan álle stakeholders direct een positief effect zien. Je creëert zo een soort momentum van de opdracht.’

Lees ook: De nieuwe datawetgeving: data governance biedt extra kansen

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

Hoe deze drie blinde vlekken ASML pijn hebben gedaan

ASML is enorm succesvol, mede dankzij een laserfocus op de machines die chips maken. De rest is bijzaak. Maar die houding leidde ook tot blinde vlekken. En die doen wel degelijk pijn, zo schetst een boek over het Veldhovense bedrijf.

asml blinde vlekken strategie
Foto: ASML

Veertig jaar geleden begint ASML met een kansloos businessplan, veertig mensen en een apparaat in experimentele fase. Inmiddels telt het bedrijf meer dan 42.000 werknemers, verspreid over zestig landen, en ligt de omzet boven de 20 miljard euro.

Het Brabantse bedrijf levert 90 procent van de hypercomplexe apparaten waarmee chips worden gemaakt, de lithografiemachines. De nieuwste serie machines, met de omvang van een huis van twee verdiepingen en een geschat prijskaartje zo’n 400 miljoen euro, zijn nog niet af. Maar ze zijn al wel verkocht.

Het geheim van dit wereldwijde succes is een laserscherpe focus op één product, verklaart NRC-journalist Marc Hijink in zijn portret van ASML. Jarenlang heeft hij de hightech multinational gevolgd, van binnen en buiten. Hij reconstrueert de geschiedenis in zijn boek Focus, de wereld van ASML, dat recent de shortlist haalde voor Managementboek van het Jaar 2024.

ASML is niet bang voor fouten

Als de machines de hoofdzaak zijn, dan is de rest bijzaak. Ook dat blijkt uit het portret dat Hijink heeft geschreven. Wat geen acute deadline heeft, wordt bij ASML over het hoofd gezien. Het patroon dat hierdoor ontstaat: het moet eerst goed fout gaan, voordat er iets verandert.

‘Het gaat er niet om fouten te voorkomen, maar hoe je je fouten managet’, is de slogan van de legendarische technologische topman, Martin van den Brink. Hij is niet alleen de man achter de succesvolle focus van ASML, maar ook de stichter van de brandbluscultuur.

Voor MT/Sprout focussen we op drie blinde vlekken van ASML en hoe ze zijn gemanaged.

#1 Patenten zijn een wapen

Nikon is voor 2000 nog een belangrijke concurrent van ASML. Maar wanneer zelfs de Japanse grote namen zoals Seiko Epson en Sony de chipmachines van ASML gaan gebruiken, wordt het Nikon te gortig. Het bereidt in het grootste geheim een aanval voor.

In december 2001 beschuldigt het ASML van het overtreden van dertien patenten. De aanklacht wordt bij Amerikaanse instanties ingediend. Doug Dunn, ceo op dat moment, vindt de aanklacht ’s ochtends op zijn bureau. ‘Hij is compleet overdonderd: Nikon heeft de aanklacht een jaar voorbereid, in Veldhoven weten ze van niets’, schrijft Hijink.

Als in de VS ook maar één patentovertreding wordt erkend, dan mag ASML geen chipmachines meer leveren aan Amerikaanse chipfabrikanten. ‘Dat zou het Nederlandse bedrijf nooit overleven.’ Advocaten vertellen de ceo dat Nikon erop uit is om ASML ‘te vernietigen’.

Lees ook: ASML: van spin-off van Philips naar speelbal in chipoorlog met China

Slag gewonnen

Het onderzoek valt gunstig uit voor ASML. Nikon schikt voor 87 miljoen dollar. Het besef dat kennis beschermen bittere noodzaak is, komt binnen, schrijft Hijink. ‘De Nikon-zaak schudt de Veldhovenaren ruw wakker: het bedrijf heeft in zijn beginjaren veel te weinig aandacht besteed aan het intellectueel eigendom. De focus lag op uitvinden, niet op het vastleggen van die uitvindingen. Dat was ronduit naïef.’

‘ASML was nog een jonge onderneming. Je moest alles tegelijk doen’, constateert Dunn achteraf. ‘We hadden de slimste mensen, ze wilden de beste machine ter wereld maken en verzamelden daarvoor de beste ideeën. Al die ideeën ook nog tot in detail moeten opschrijven is vervelend. Hoeveel tijd besteed jij nou aan je belastingaangifte? Boring!’

Het bedrijf heeft er wel van geleerd. Wanneer Nikon in 2017 nieuwe rechtszaken aanspant over patenten, is ASML uitstekend voorbereid.

#2 Cyberaanval is geen bijzaak

‘ASML doet van oudsher weinig moeite om technische gegevens te beschermen. De kennis is verspreid over een groot aantal verschillende schakels, intern en in het netwerk van toeleveranciers’, zo staat in het boek te lezen.

‘De meeste ingenieurs werken maar aan een klein onderdeel, één puzzelstukje waar ze alles van afweten. De lithografiemachines zijn zo complex – om te ontwerpen, te produceren en aan de praat te houden – dat er niet één blauwdruk is om een draaiend systeem op te leveren.’

Al weet niemand hoe ASML’s machines precies werken, het bedrijf wordt wel gewaarschuwd dat het hierin naïef is. Zo vindt de raad van commissarissen dat ASML ‘een hoger hek’ moet bouwen om zijn intellectuele eigendommen.

Een hack in 2015 geeft ze gelijk. Een medewerker in San Diego ruikt onraad zodra de netwerken van ASML en dochterbedrijf in lichtbronnen Cymer op elkaar aangesloten worden. ‘Er probeert iemand binnen te komen, via een verkeerd wachtwoord. Is er soms iets mis?’

Lees ook: Waarom ze bij ASML innoveren met mensen met autisme en ADHD

Achterdeurtje opengezet

Ja, er is iets mis. Meerdere beveiligingsbedrijven worden ingevlogen om de schade te inventariseren, ook in de VS. Het onderzoek duurt weken. Veiligheidsexperts zijn ervan overtuigd dat Chinese hackgroepen op zoek zijn naar documenten over lithografiemachines.

‘De hackers hebben een achterdeurtje ingebouwd en toegang verkregen tot gebruikersnamen en wachtwoorden. De buitgemaakte informatie wordt in zipbestanden weggesluisd via computeradressen in Japan.’

‘Cymer is in mei 2013 overgenomen, de inbraak wordt begin 2015 gemeld door website Tweakers. In theorie hebben de hackers dus lange tijd in het bedrijfsnetwerk kunnen rondneuzen. Volgens ASML werd de inbraak snel gestopt en is er geen bewijs gevonden dat er waardevolle gegevens gestolen zijn.’

De inbraak drukt het bedrijf wel met de neus op de feiten: de beveiliging van de netwerken schiet schromelijk tekort. Een nieuw securityteam neemt zich voor ‘de dijken te verhogen’. Het veiligheidsteam groeit van tien naar driehonderd mensen.

Dat is ook hard nodig. In 2022 gaat het bij ASML inmiddels over 2.800 cyberincidenten, variërend van aanvallen met gijzelsoftware tot pogingen om intellectueel eigendom te stelen.

Lees ook: ASML heeft de beste reputatie van Nederland

#3 Logistiek is geen projectje

ASML groeit in 2021 zo extreem hard dat ‘het overal kraakt’. Eind juli wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw logistiek centrum op de campus in Veldhoven, 5L. Het is een technisch hoogstandje waarin alle flows worden samengevoegd, van onderdelen opslaan tot geassembleerde systemen verpakken voor transport.

Dit nieuwe centrum legt ASML volledig lam. ‘De software sluit niet aan op die van de fabriek, maar eigenlijk gaat alles fout wat er fout kan gaan. Er kan niets in en er kan niets uit.’ Buiten staat een lange rij trucks van toeleveranciers. Boze chauffeurs draaien om of leven zich uit op Twitter. ‘Het grootste k#tadres van Nederland, ASML 5L’, twittert een trucker.

Een gebrek aan onderdelen is wel het laatste wat de wereld nodig heeft in tijden van acute chiptekorten. ASML voelt de verantwoordelijkheid van de hele chipindustrie op zich wegen. Het mobiliseert duizenden medewerkers in augustus. ‘Vrijwilligers uit alle hoeken van het bedrijf melden zich. Ze rennen heen en weer met pakbonnen en bubbeltjesplastic: als de software niet werkt, dan moet het maar met de hand.’

Risico’s onderschat

‘De hulpploegen dragen een geel hesje, blauwe hesjes zijn voor de echte logistieke medewerkers. Die hebben 5L al omgedoopt in ‘5 Hel’. Medewerkers in de fabriek waarschuwden al maanden van tevoren dat de verhuizing tot problemen zou leiden’, schrijft Hijink. Alleen dringen die noodsignalen niet door tot de directie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer dan een kwartaal lang zorgt 5L voor ernstige vertraging. Maar de problemen veroorzaken ook veel stress bij medewerkers en kosten honderden miljoenen euro’s aan omzet. Om te weten wat er fout gaat, doet ASML uitgebreid onderzoek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Mismanagement, is de conclusie: de risico’s zijn zwaar onderschat. Wat een ‘projectje’ leek voor de fabriek, was in feite een openhartoperatie voor het hele bedrijf. En dat zonder plan B, zonder een alternatief achter de hand.’

ASML besluit de logistieke organisatie meer te gaan stroomlijnen. Het beheer van voorraden wordt aangepakt met strak programmamanagement. En dat proces begint al bij het ontwerp van de machines. Dat project valt onder de vleugels van Van den Brink. ‘Uiteindelijk wil hij ook graag meer orde in de chaos, zolang er maar een beetje chaos overblijft.’

focus de wereld van asml marc hijinkFocus – De wereld van ASML: Het machtsspel om de meest complexe machine op aarde is geschreven door Marc Hijink. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.