Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verantwoording onderzoek

Inleiding


Management Team doet elk jaar onderzoek naar de beste ict-dienstverleners op de ­Nederlandse markt. Dit jaar heeft online marktonderzoekbureau MWM2 uit ­Amsterdam in opdracht van Management Team dit onderzoek ­uitgevoerd. De onderzoeken vonden plaats van eind maart tot en met de tweede week van april 2010.

Voorwaarde deelname

Om mee te doen aan het ­onderzoek dienden de deelnemers een leidinggevende functie te hebben en (mede)beslissingsbevoegd te zijn op ict-gebied. Alleen dan kreeg men hierover vragen te ­beantwoorden.

Uitleg onderzoek

In totaal hebben 613 leidinggevenden/beslissers vragen beantwoord op diverse ict-vakgebieden. Men kon een ­beoordeling geven over 10 ict-vakgebieden waarover men beslissingen neemt.

MWM2 heeft de deelnemers gevraagd dienstverlener(s) aan te vinken die zij wilden aanbevelen aan collega-­beslissers. Vervolgens zijn een zestal kenmerken over de ­gekozen dienstverleners (maximaal 3) voorgelegd met de vraag waarin de ­betreffende ­dienstverleners vooral ­uitblinken.
Deze ­kenmerken zijn: ­oplossen klachten, flexibiliteit, tijdsplanning, budgetbewaking, prijs-kwaliteitverhouding en tot slot inhoudelijke kennis.
De dienstverlener die binnen een vakgebied het vaakst werd gekozen, is de beste dienstverlener in die ­betreffende sector. De deel­nemers konden per ­vakgebied kiezen uit een vooraf samengestelde groep ondernemingen inclusief een ‘anders, ­namelijk’-optie waarin men zelf een onderneming kon ­invullen. De samenstelling is door ICT~Office in samenwerking met de redactie van Management Team tot stand gekomen.

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van eigen bestanden van Management Team ­aangevuld met respondenten uit een accespanel.

 

Woelige tijden? ‘Pak de regie: jij bepaalt hoe je je bedrijf runt, niet Trump’

Amerikaanse inmenging in je duurzaamheids- en diversiteitsbeleid, importheffingen voor je klanten in de VS, beurzen diep in het rood. Het zijn wispelturige tijden voor leiders. Wat moet je hier nu mee? Zes tips van experts. 'Zorg voor duidelijkheid en heldere verwachtingen, want die geven zekerheid.'

donald trump handelsoorlog leiderschap
Foto: Getty Images

De Amerikaanse president Donald Trump gaat er al dik twee maanden met gestrekt been in. Van het bedreigen van bedrijven die hun diversiteits- en klimaatbeleid niet terugschroeven tot importheffingen voor bijna heel de wereld, inclusief onbewoonde eilanden.

Voor leiders die zakendoen met de VS zijn het geen onzekere tijden meer, maar extreem wispelturige tijden. Hoe deal je hier nu mee? MT/Sprout vraagt het aan drie experts.

#1 Word geen slaaf van de gebeurtenissen

Blijf vooral niet bang toekijken, reageert Leon Schaepkens, psycholoog, bestuurskundig jurist, leiderschapsexpert en medeauteur van het recente boek Blablabla management. Dat is de sleutel.

‘Word geen slaaf van wat er gebeurt, laat Trump niet bepalen wat je voelt, denkt en doet. Dat bepaal je nog altijd zelf. Natuurlijk doet Amerika pijn, maar shit happens.’ Wat je dan wel kunt doen? ‘De regie pakken, jij bepaalt hoe je je bedrijf runt, niet Trump.’

Even belangrijk is het om in verbinding blijven met je Amerikaanse collega’s of klanten. ‘Ga niet met ze in discussie over wat Trump goed of fout doet, of het een goede of slechte leider is, dan begeef je je op een hellend vlak.’

Grenzen trekken

‘Spar met je collega’s over hoe zij dingen doen. Ga op zoek naar het gezamenlijke gevoel, zoals de pijn van die tarieven. Vanuit die verbinding kun je samen iets slims bedenken rond de prijzen, zoeken naar oplossingen of tot heel nieuwe ideeën komen. Zie of je daar samen naartoe kunt bewegen.’

Moet je dan alles maar over je kant laten gaan? Nee, grenzen trekken behoort ook tot het arsenaal van een leider. ‘Wanneer iemand met amorele voorstellen komt, of gewoon te ver gaat, dan kun je op zoek gaan naar andere afzetmarkten of leveranciers.’

#2 Reageer pragmatisch en beweeg mee

Riet buigt mee en komt vanzelf weer omhoog wanneer de storm voorbij is. Zo’n pragmatische reactie ziet Janka Stoker bij diverse leiders en organisaties. De hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan Rijksuniversiteit Groningen maakt met haar collega Harry Garretsen de tweewekelijkse podcast Leiderschap in onzekere tijden.

Zij wijst op de Amerikaanse inmenging rond onder meer diversiteits- en duurzaamheidsbeleid. Leiders die daar de mond vol van hadden, veranderen onder die externe druk het geweer van schouder.

‘Ze bewegen vooral snel mee wanneer ze erg afhankelijk zijn. Afhankelijkheid is macht, dus ze moeten wel. Maar hun medewerkers en hun klanten zullen daar wel wat van vinden.’

Intern en extern

Meta, Google, McDonald’s, Amazon en Accenture hebben hun diversiteitsbeleid bijvoorbeeld al teruggedraaid. Dat geldt ook voor de Amerikaanse tak van Deloitte, terwijl de Nederlandse tak daar juist afstand van doet.

Leiders kiezen soms dus ook voor het compromis, en dat is eveneens een strategie die kan werken. ‘Daarbij maken ze een onderscheid tussen intern en extern. We zetten het extern niet meer in ons jaarverslag of op onze website, maar we gaan intern gewoon door met ons diversiteits- of duurzaamheidsbeleid.’

Aan deze strategie kleeft wel een risico, geeft Stoker aan. ‘Dat kun je nu wel zeggen, maar wie weet over één of twee jaar nog hoe duurzaam of divers jij bent of wilt zijn als je het nergens meer verkondigt?’

Voor veel aanstormend talent op de arbeidsmarkt is diversiteit en duurzaamheid belangrijk. En ook steeds meer klanten kiezen voor hun aankopen bedrijven uit op die waarden.

Lees ook: Corporate Amerika maakt knieval in diversiteitsbeleid

#3 Buig niet en maak je onafhankelijker

Importheffingen gaan over concrete producten, maar de eisen over het terugdraaien van duurzaamheids- of diversiteitsbeleid gaan over normen en waarden. ‘Daarmee bemoeit Trump zich in feite met hoe jij je bedrijf inricht. Dat is veel fundamenteler’, zegt Stoker.

Niet meegaan met de eisen van Trump is dus wel degelijk een optie. Daarmee kunnen bedrijven zich juist positief onderscheiden en daar ook de vruchten van plukken. Philips doet dat bijvoorbeeld, maar ook EY Nederland en &samhoud. Stoker: ‘Leiders houden dan juist expliciet vast aan waar ze voor staan, omdat ze duurzaamheid en diversiteit heel belangrijk vinden.’

Toch is het wel verstandig om te bouwen aan meer veerkracht, Trump is namelijk niet van plan om het Witte Huis te verlaten. Dat betekent de afhankelijkheid van de VS verminderen.

Energiebedrijf Vandebron is bijvoorbeeld net overgestapt naar een Europese cloud. Daarmee slaat het twee vliegen in één klap: minder afhankelijk worden van de Amerikaanse bigtechbedrijven en nadrukkelijk kiezen voor duurzaamheid. Het Franse Scaleway, waar Vandebron nu mee in zee gaat, voorziet zijn datacenters namelijk van 100 procent groene stroom.

#4 Samen sterk: zoek bondgenoten

Een van de belangrijkste remedies tegen destructieve leiders is samenwerken. Collectief in de morele oppositie gaan, zo omschrijft Stoker de tactiek. ‘Je kunt wel zeggen, wij willen dit niet want wij hebben andere normen en waarden, maar het is veel sterker om dat met elkaar te doen.’

Zoek dus bondgenoten en draag samen die boodschap uit. Zie het als een kans. Nederland is daarvoor eigenlijk te klein, nog beter is het om dit in Europees verband te doen. Stel Europa voor als een plek waar diversiteit en duurzaamheid wel belangrijk zijn. Dat is aantrekkelijk voor talenten uit de VS.

Universiteiten lokken zo nu al wetenschappers uit de VS naar Canada en Europa, weet Stoker. ‘Dat kan met de krapte op de arbeidsmarkt dus ook een sterkte worden voor organisaties, al zal dit niet voor elke industrie gelden.’

#5 Stel je visie opnieuw bij

Voor veel leiders is een visie een toekomstbeeld, een stip op de horizon, de richting van de vooruitgang. Maar in turbulente tijden zoals vandaag, hoeft een visie niet altijd vernieuwend of vooruitstrevend te zijn.

Je kunt juist nu ook op een andere manier met visie omgaan, zegt Stoker. ‘Als iets onder druk staat of bedreigd wordt, zoals het belang van diversiteit of duurzaamheid, dan kan jouw visie ook zijn dat je wilt behouden wat voor jou belangrijk is.’

Stoker benadrukt dat het formuleren van je visie niet altijd over iets totaal anders hoeft te gaan, maar dat je juist opnieuw goed beschrijft wat je bent, waar je voor staat en wat je wilt behouden zodat je daarmee eventuele bedreigingen kunt verijdelen. ‘Leiders worden nu wel gedwongen om daarover na te denken.’

Lees ook: Waarom toekomstgerichte leiders minder last hebben van stress

#6 Blijf zorgen voor de basics

Daphne van Roon, adviseur, trainer, coach, expert in veerkracht en auteur van Hoe train ik mijn verdraagspier, ziet leiders in deze turbulente tijden ‘alleen maar harder werken, er nog meer aan trekken om de controle te behouden’.

Ze heeft er alle begrip voor dat ze daar nu behoefte aan hebben, maar leiders moeten juist leren verdragen dat ze onrust hebben. ‘Laat ze hun energie steken in de dingen waar ze wel controle en invloed over hebben.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet harder gaan rennen dus, maar terug naar de basis, voldoende rust nemen en slapen, gezond eten en bewegen, blijven investeren in sociale contacten. Daarmee voorkomen ze dat ze reageren met ‘instinctieve reflexen’, zoals het huidige paniekvoetbal op de beurzen.

Ongemak delen

Uit die impulsbeheersing is ook het begrip ‘verdraagspier’ ontstaan, legt ze uit. Leiders moeten ongemak leren accepteren. ‘Dat kun je trainen, maar omdat we zo rijk zijn in het Westen leren we dat steeds minder.’

Life sucks, er is gewoon ongemak. Kunnen we daar even bijblijven in plaats daarvan weg te racen, meteen te gaan vermijden of te veranderen?’ Ga met je directieteam om de tafel en wees open over wat je spannend vindt. ‘Verlies elkaar niet uit het oog, maar breng al die wijsheid bij elkaar en bespreek wat je belangrijk vindt voor je organisatie.’

‘Waar koersen we op aan, doen we nog de juiste dingen? Wees daar ook uitgesproken in en vraag om commitment. Dat is wat we willen. Kan ik op je rekenen? Zitten wij hier samen in? Zorg niet voor ruis, maar voor duidelijkheid en heldere verwachtingen, want die geven zekerheid.’

Lees ook: Waarom je als leider best vaker mag provoceren

De harde waarheid: strategische plannen zijn waardeloos zonder uitvoeringsstrategie

In samenwerking met Mobilee - Strategie zonder uitvoering is zinloos. Uitvoering zonder strategie is stuurloos. Maar hoe doorbreek je de vicieuze transformatiecirkel waarin organisaties vaak blijven hangen? Organisatiefuturoloog Arjen Banach legt uit hoe je strategie en uitvoering succesvol samenbrengt in een krachtige innovatiecultuur.

arjen banach veel denkkracht, weinig doe-kracht
Foto: Getty Images

Tijdens het Mobilee-evenement ‘Make IT Happen’ deelde Banach zijn visie over het verbinden van strategie én executie. ‘Je stijgt niet naar het niveau van je strategie, je daalt naar het niveau van je cultuur.’

‘Veel denkkracht, weinig doe-kracht’

Strategie en uitvoering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zo opent Jeroen Stoop, consultant bij Mobilee, het event. ‘Zonder strategie mist je uitvoering richting, maar zonder uitvoering blijft je strategie slechts een plan op papier. In deze tijd kunnen we het ons niet veroorloven om maanden te blijven hangen in de planningsfase. We moeten naar een model waarin we 20 procent van onze energie besteden aan strategie en 80 procent aan executie, in plaats van andersom.’

Die constatering sluit aan bij de ervaringen van veel aanwezigen. ‘Wanneer je het over strategie hebt, resulteert het vaak in veel denkkracht, maar weinig doe-kracht’, ziet Caren Diender, teamleider Strategie & Beleid bij het Waterschap Drents Overijsselse Delta. ‘Er ontstaat onduidelijkheid wanneer een strategie blijft zweven. Als de strategie blijft zweven en openstaat voor interpretatie, ontstaat onduidelijkheid.’

De cultuurval

Keynotespreker Arjen Banach legt de vinger direct op de zere plek. ‘Bij transformaties stijg je vaak niet naar het niveau van je strategie, doelen of veranderingen; je daalt naar het niveau van je cultuur. Cultuur kun je omschrijven als dat wat we doen wanneer niemand kijkt. Precies daarom mislukken verandertrajecten vaak.’

‘In een cultuur gericht op voortgang – “we blijven doen wat we altijd deden” – wordt verandering als bedreigend ervaren. Maar in een cultuur van vooruitgang, waarin leren en ontwikkelen centraal staan, is verandering minder pijnlijk.’

Arjen Banach
Organisatiefuturoloog Arjen Banach legt uit hoe je strategie en uitvoering succesvol samenbrengt in een krachtige innovatiecultuur.

Vier principes voor de toekomst van werk

Volgens Banach is de juiste cultuur een absolute randvoorwaarde voor succesvolle (digitale) verandering te maken. ‘Theorieën suggereren dat je met visie, belang, een plan, middelen én competenties succesvol verandert, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig.’

Banach presenteert vier principes waarmee organisaties strategie en uitvoering beter verbinden:

1. Van voortgang naar vooruitgang

‘We moeten accepteren dat verandering exponentieel sneller gaat dan ons vermogen om mee te veranderen. We kunnen niet alles bijhouden, en dat is niet erg.’ Banach pleit daarom voor ‘halve plannen’. ‘Vaak formuleer je antwoorden in strategieën. Laat ruimte over voor interpretatie en actie. Een half plan werkt beter dan een dichtgetimmerd document.’

2. Van uren maken naar impact maken

‘De meest effectieve manier van versnellen is vertraging elimineren’, stelt Banach. Hij onderscheidt drie typen werk: A-taken die directe waarde creëren, noodzakelijke maar niet waarde creërende B-taken en C-taken zonder waarde of noodzaak.

‘Verandering mislukt vaak door gebrek aan tijd, eigenlijk gebrek aan mentale ruimte. Medewerkers zitten vast in dagelijkse bezigheden als vergaderingen en e-mails.’ Toch zijn er voorbeelden van organisaties waar het anders gaat. ‘AFAS loste dit eenvoudig op door het werk in minder dagen te doen met dezelfde impact. Dan word je gedwongen slimmer te werken.’

3. Voorkom ‘mentaal gepensioneerden’

Wil je naar een cultuur van vooruitgang, dan draait het volgens Banach om psychologische veiligheid. ‘Zonder die veiligheid ontstaan ‘mentaal gepensioneerden in een soort zombie-zone’: medewerkers die fysiek aanwezig zijn, maar mentaal afhaken. De comfortzone lijkt veilig, maar belemmert groei.’

‘Het draait om de balans: hoge druk zonder veiligheid leidt tot stress. Met veiligheid ontstaat een leerzone waar experimenteren mogelijk is. Vooruitgang vraagt autonomie én vertrouwen, wat alleen lukt als feedback geven normaal is. Stilzwijgen bij problemen is de grootste ontrouw aan je organisatie.’

4. Geen uitvoerders, maar uitvinders

Volgens Banach draait het om het creëren van een cultuur waar uitvinders, niet uitvoerders de overhand hebben. ‘Experimenteren moet voor iedereen toegankelijk zijn. Het gaat niet om vooraf bekende oplossingen, maar om activiteiten waarvan je de uitkomst niet kent. Dat is innovatie.’

Toch is dat niet wat er in de praktijk zomaar gebeurt. ‘De uitvoerder focust op de waan van de dag, terwijl de uitvinder bouwt aan de waarde van morgen. Het probleem? We meten en belonen vooral uitvoering, niet innovatie. Zo communiceren we onbewust dat experimenteren minder belangrijk is.’

Gele kaarten

Om dat te doorbreken, moeten we innovatie meetbaar maken. ‘Stel bijvoorbeeld een systeem in met drie “gele kaarten” per medewerker per jaar, die ingeleverd worden bij gemaakte fouten tijdens experimenten. Het doel is niet om kaarten over te houden, want dat betekent dat er onvoldoende risico’s zijn genomen. Zo stimuleer je actief experimenteren en inzichtelijk gedrag.’

Van document naar dynamiek

Het probleem zit vaak niet in het gebrek aan strategie, maar in het vertalen van een strategie naar de werkvloer. ‘In veel organisaties communiceren bestuurders en management hun ideeën naar beneden, maar blijft er weinig van over’, zegt Banach.

‘Ook ideeën van medewerkers bereiken het management niet voldoende. Dit communicatieprobleem is een van de grootste obstakels voor succesvolle strategie-executie. Eén ding heb ik geleerd: wil je draagvlak, zorg dan dat de strategie van binnenuit komt.’

Geen cijfers, maar verhalen

‘Begin met verhalen vertellen, met emoties delen’, adviseert Banach. ‘Wat kom je tegen in het primaire proces, waarom moeten we het anders doen? Neem dat als vertrekpunt voor strategie, niet de cijfers. Als je beweging wil creëren: begin klein. We blijven te vaak hangen in grote abstracte plannen.’

‘Mensen moeten zich áltijd onderdeel van de oplossing voelen, níet het probleem’, vult Jeroen Stoop aan. ‘Door digitalisering voelen sommigen zich sneller vervreemd van hun werk. Betrek medewerkers bij veranderingen en benadruk het gezamenlijke belang. Het zijn je collega’s: blijf ze zo behandelen.’

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/