Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Veenman

Productiviteit omhoog, printkosten omlaag
Veenman is de grootste onafhankelijke leverancier van Document Management-oplossingen en afdrukapparatuur in Nederland. Met een multibrand-productenportfolio van Xerox- en HP- apparatuur, biedt Veenman het beste uit de kopieer- en printerwereld. Het negentigjarige Veenman heeft diepgaande kennis op het gebied van automatiseren van documentintensieve bedrijfsprocessen.


Het is een zonnige dag als Eric Annema, Algemeen Directeur van Veenman, tekst en uitleg geeft over hoe bedrijven en instellingen beter greep kunnen krijgen op documentenstromen en zo kosten kunnen besparen. Annema: “Organisaties willen hun concurrentiepositie verdedigen en verbeteren. Versterkt door de open grenzen in de eurozone, de 24 uurseconomie en de opmars van (digitale) media krijgen organisaties te maken met meer veeleisende klanten. Tegelijk is er meer concurrentie vanuit het (digitale) buitenland. Kenniswerkers zijn in feite de belangrijkste assets geworden voor organisaties. Om effectief en slagvaardig te kunnen zijn, hebben zij behoefte aan productief werken en aan het snel kunnen raadplegen van informatie.”
Verloren productietijd en suboptimaal Document Management binnen organisaties leiden tot aanzienlijke verborgen kosten. Studies tonen aan dat tegenover iedere euro directe kosten die gepaard gaan met de productie van een document, gemiddeld negen euro staat aan indirecte kosten voor het managen van de lifecycle van het document. Annema: “Het is logisch dat managers in de concurrentiestrijd de touwtjes goed in handen willen houden en zich vooral willen richten op de corebusiness. Vaak heeft men de combinatie van tijd, kennis en tools op het gebied van Document Management-vraagstukken zelf niet in huis. Wij ervaren een groeiende behoefte bij organisaties aan outsourcing en externe specialistische kennis.”

Concrete oplossingen

Veenman biedt state of the art oplossingen voor professioneel documentenbeheer en afdrukapparatuur. Daarbij staan de realisatie van kostenbesparingen en verbetering in productiviteit voorop. Bij een klant in het openbaar vervoer bijvoorbeeld heeft Veenman de print- en kopieerkosten met minimaal dertig procent verlaagd door de beheerslast te verlichten. Onder meer dankzij geautomatiseerd beheer op afstand, standaardisatie van hardware en een efficiënte scan- en archiveringsoplossing. De juiste oplossing voor alle tweehonderd locaties vertaalde zich in een hogere productiviteit van de eindgebruikers.
Bij een gerenommeerd accountantskantoor zette Veenman zijn Ready2Archive-oplossing in, dat onder meer de authenticiteit en integriteit van gescande jaarrekeningen waarborgt. Meer dan honderdduizend documenten werden inmiddels al gedigitaliseerd en elektronisch gearchiveerd.
Het brede productportfolio van Veenman als onafhankelijke leverancier bestaat uit hardware, software en verbruiksartikelen van toonaangevende merken. Verder levert het bedrijf advies, service en training. Annema: “De partners van Veenman vertegenwoordigen elk op hun eigen terrein wereldwijd de hoogste norm voor productkwaliteit, innovatie, leveringsbetrouwbaarheid en klantondersteuning. Wij werken al vele jaren met hen samen op strategisch niveau. Bij hun productontwikkeling heeft ons bedrijf vaak een klankbordfunctie. Daardoor zijn wij vroeg en volledig op de hoogte van alle innovaties, upgrades en technologische ontwikkelingen. Voor Veenmans klanten levert dit direct voordeel op. Dankzij de intensieve en duurzame samenwerking met onze partners kan Veenman op hetzelfde hoge niveau service en support leveren aan onze klanten. Gecertificeerd. Hiervoor beschikken wij, met zo’n driehonderd medewerkers in vaste dienst, over onze eigen serviceorganisatie.”

Bedrijfskundig advies

In zijn negentigjarig bestaan is Veenman uitgegroeid tot een onafhankelijk kenniscentrum op het gebied van documentautomatisering en afdrukapparatuur. Met name organisaties in het mkb en mkb+, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties kiezen voor de pragmatische en schaalbare oplossingen. Veenman biedt altijd een oplossing die naadloos aansluit bij het ambitieniveau van de klant en zijn mate van ontwikkeling op het gebied van Document Management. De klant is daarbij vrij om te kiezen uit diverse contractvormen en financieringsmogelijkheden. Veenman levert daarin maatwerk. Minstens zo belangrijk is dat Veenman mee kan groeien met de ontwikkeling van zijn klanten. Op die manier helpt Veenman om structureel orde op zaken te stellen.
“De behoefte aan onafhankelijk bedrijfskundig advies groeit”, voegt Annema toe. Met Consultancy Services geeft Veenman zijn klanten merkonafhankelijk en vrijblijvend inzicht en advies op het gebied van integraal documentmanagement. Het bedrijf beschikt hiervoor over een eigen bedrijfsonderdeel met consultants. Deze experts kijken vanuit een bedrijfskundige invalshoek naar documentintensieve processen. De oplossingen die zij voorstellen, dragen structureel bij aan het bedrijfsresultaat van Veenman-klanten. Annema: “Met deze dienstverlening stellen wij onze relaties in staat om al naar gelang hun wensen en eisen kosten te besparen, productiviteit te verhogen, te voldoen aan milieu-, wet- en regelgeving en continuïteit te verzekeren.”

Zorgen uit handen

Begin 2010 introduceerde Veenman met gepaste trots een grensverleggende nieuwe service: Mijn Veenman Beheer. Annema legt uit: “De afdruksystemen die bij de klant in gebruik zijn, staan in voortdurende verbinding met het Veenman Service Center. Daar worden alle relevante technische gegevens op de voet gevolgd. Door tijdig preventief onderhoud voorkomen we veel storingen. We leveren nieuwe verbruiksartikelen aan voordat ze op zijn. Gaat er iets mis met een machine, dan is onze monteur meestal al onderweg. Door onlinewebrapportage blijft de klant altijd goed op de hoogte van onze werkzaamheden. De medewerkers van de organisaties kunnen zich zo blijven concentreren op hun corebusiness. Zij verliezen geen kostbare tijd meer met werkzaamheden waar zij eigenlijk niet voor zijn ingehuurd.” Kortom, Veenman is als betrouwbare partner al negentig jaar nog steeds erg innovatief. Annema concludeert in één welluidende zin: “Veenman ontzorgt zijn klanten.”

Veenman

Lylantse Baan 11, 2908 LG Capelle a/d IJssel
Postbus 1302, 3000 BH Rotterdam
Telefoon: (010) 284 61 23
Fax: (010) 284 61 82
E-mail: [email protected]
www.veenman.nl
 

Het stroomnet zit niet vol, dus die 195 miljard euro voor uitbreiding is niet allemaal nodig

Netcongestie? Dat is volgens experts redelijk eenvoudig op te lossen, bleek tijdens zonne-energievakbeurs Solar Solutions. Via eigen gebruik op piekmomenten, energiebesparing, slimme opslag en beloning voor spitsmijding. 'We moeten met z'n allen het net slimmer gaan gebruiken.'

netcongestie stroomnet nederland tennet
Het elektriciteitsnet moet voor miljarden worden uitgebreid. Foto: Tennet

Dat betoogden Lisanne Saes en Derek Steeman van Holland Solar tijdens zonne-energievakbeurs Solar Solutions. ‘Het frustreert ons dat er in de media een bepaalde framing plaatsvindt dat het net vol zit’, zeggen ze. ‘Als je de koppen in de kranten ziet denk je: wat heeft het allemaal voor zin? Moeten we niet gewoon op een luie stoel gaan zitten en tien jaar wachten tot Tennet en de netbeheerders het net hebben verzwaard? Ons pleidooi is dat dit niet het geval is. Het net is niet vol. Wij willen daarin nuance aanbrengen en hoop bieden aan ondernemers.’

Eigen stroomnet

Doordat er steeds meer groene stroom wordt opgewekt en door de groeiende behoefte aan elektriciteit om van het gas af te kunnen gaan, is het file op het Nederlandse elektriciteitsnet. Daardoor kleuren de capaciteitskaarten van het stroomnet rood. Netbeheerders kondigen netcongestie af, sluiten geen nieuwe bedrijven meer aan en hebben al 20.000 verzoeken voor een grotere aansluiting van bedrijven die willen uitbreiden moeten weigeren.

Ook nieuwe zonneparken kunnen niet altijd aangesloten worden. Reden voor een grote ontwikkelaar als Novar om in Groningen dan zelf maar een eigen elektriciteitsnet te bouwen en daar de nieuwe zonneparken op aan te sluiten.

Dat leidt volgens Steeman tot hoge maatschappelijke kosten. ‘Bedrijven kunnen niet uitbreiden of verduurzamen. Misschien gaan ze zelfs wel weg uit Nederland’, zegt hij.

195 miljard nodig

Om het probleem op te lossen, willen overheid en netbeheerders het net uitbreiden. Volgens een rapport dat minister Hermans van Klimaat en Groene Groei begin maart naar de Tweede Kamer stuurde, is daar tot en met 2040 in totaal 195 miljard euro voor nodig. Eerder liet netbeheerder Tennet weten de komende tien jaar 160 miljard euro te moeten investeren in de uitbreiding van het hoogspanningsnet.

Volgens het rapport wordt elektriciteit de ruggengraat van het nieuwe energiesysteem, zoals aardgas dat in het verleden was. Nu bestaat 20 procent van de energiemix uit elektriciteit, in 2050 is dat al 50 tot 70 procent.

Om te voorkomen dat het gebrek aan capaciteit op het stroomnet een steeds groter economisch en maatschappelijk knelpunt wordt, moet het net fors worden uitgebreid. Alleen al op land kost dat 107 miljard. In 2040 zijn de jaarlijkse netbeheerkosten opgelopen van 7 miljard nu naar 20 miljard euro. Maar het rapport stelt ook dat er op het totaalbedrag tot een bedrag van 22 miljard te bezuinigen valt als het net slimmer gebruikt wordt.

Slimmer gebruiken

Dat is ook wat Holland Solar, de Nederlandse Vereniging van Duurzame Energie (NVDE), NedZero en Energy Storage NL betogen. Volgens hen is die investering van 195 miljard bij lange na niet nodig als je het net beter benut, vraag en aanbod beter op elkaar afstemt en groene energie beter opslaat.

‘Door energieproductie en -gebruik dichter bij elkaar te brengen middels vraagsturing, opslag en conversie kunnen de totale kosten zoals opgenomen in het rapport aanzienlijk lager worden’, stelt directeur Wijnand van Hooff van Holland Solar.

Voorzitter Maarten van den Heuvel van Energy Storage NL wijst op onderzoeken die aantonen dat energieopslag vele miljarden aan besparing oplevert. ‘Energieopslag, zowel in elektriciteit, warmte als in moleculen, is dus een absolute ‘must’ om het systeem betaalbaar te houden’, zegt hij.

Net is niet vol

Dat het net nog lang niet vol zit, toonde Lisanne Saes van Holland Solar aan met het rekenvoorbeeld van een transformatorhuisje. Dat heeft een transportcapaciteit van 80 megawatt. Die wordt nu nog niet overschreden, maar in 2027 wel.

‘Dus zeggen de netbeheerders: het net zit vol, want over een paar jaar hebben we een probleem. Dus kunnen we u nu niet aansluiten’, legt ze uit. Maar volgens haar gebruiken ze slechts een model met aannames over de toekomstige opwek en gebruik van stroom. Misschien veranderen die aannames wel.

Leveringszekerheid omlaag

Ook het maximaliseren van de transportcapaciteit op 80 megawatt is volgens haar slechts een keuze, afgestemd op een zo lang mogelijke levensduur van het transformatorhuisje. Je kunt er ook voor kiezen de transportcapaciteit tot 100 megawatt te verhogen. Dan is de kans op storing iets groter, maar is er wel meer capaciteit op het net.

‘Nu heeft Nederland 99,9 procent leveringszekerheid, maar de vraag is: moeten we dat wel willen? Die discussie gaan we aan. Het is niet zo zwart-wit’, stelt Saes.

netcongestie lisanne saes derek steeman holland solar
Lisanne Saes en Derek Steeman van Holland Solar betogen dat het net niet vol zit. Foto: André Oerlemans

Minder zonnestroom leveren

Er zijn twee soorten congestie: opwekcongestie en afnamecongestie, allebei vrij lokaal en incidenteel, zegt Derek Steeman van Holland Solar. Opwekcongestie ontstaat vooral in de zomer als zonnepanelen te veel stroom terugleveren. Afnamecongestie is in de winter een probleem als iedereen ’s avonds ineens stroom gaat verbruiken.

‘We moeten die pieken weghalen’, zegt hij. Dat kan bijvoorbeeld door tegen een zonnepark te zeggen dat het rond het middaguur minder stroom moet leveren. Ook in de winter kun je wind- en zonneparken meer of minder stroom laten leveren wanneer dat nodig is. Netbeheerders kunnen wind- en zonneparken die meer dan 1 megawatt leveren zelfs verplichten om op deze flexibele manier stroom te leveren. Dat valt onder congestiemanagement.

Congestiemanagement

Congestiemanagement is ook een belangrijk wapen tegen afnamecongestie. Sinds vorig jaar staat de ACM toe dat netbeheerders met grootverbruikers (lees: grote bedrijven) afspraken maken over hun stroomverbruik. Ze krijgen een vergoeding als ze het net minder gebruiken tijdens de spitsuren: tussen 6.00 en 9.00 uur ’s ochtends en tussen 16.00 en 20.00 uur ’s avonds. Daardoor komt ruimte vrij op het net, die ze onder andere bedrijven kunnen verdelen.

Uit een onderzoek van Tennet bleek vorig jaar dat op deze manier 880 megawatt aan capaciteit vrijkomt op het net. Dat is net zoveel als 2.500 voetbalvelden vol zonnepanelen en genoeg om veel bedrijven en zonneparken op de wachtlijst aan te sluiten.

Subsidie voor slimme apparaten

Maar ook batterijen en slimme energiemanagementsystemen die zonnepanelen, batterijen, warmtepompen, laadpalen en andere apparaten aansturen, zorgen ervoor dat opwek en verbruik beter op elkaar worden afgestemd. Zo neemt de druk op het net af.

Volgens Steeman en Saes kunnen we op die manier wel 150 tot zelfs 200 procent van onze huidige netcapaciteit gaan benutten. Voor die slimme apparaten zou de overheid subsidie moeten geven via de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). ‘Zo stimuleer je eigen gebruik’, stellen ze.

IJsbaan als voorbeeld

Saes noemt IJsbaan Alkmaar een mooi voorbeeld van al deze oplossingen. Het sportcomplex had grote plannen om energieneutraal te worden en van het gas af te gaan door elektrificatie, maar kreeg geen grotere aansluiting op net.

Door een combinatie van zon, batterijen, warmteopslag en energiebesparing heeft de ijsbaan dat probleem zelf kunnen oplossen en kon de uitbreiding doorgaan zonder zwaardere aansluiting op het net. ‘We moeten met zijn allen het net slimmer gaan gebruiken. Dan zijn er nog genoeg mogelijkheden’, stelt ze.

Dit artikel verscheen eerder op Change Inc., het platform voor duurzaam nieuws in het bedrijfsleven.