Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Bureau Zuidema

Duurzaamheid in tijden van crisis  

Zuidema, the influence company ontwikkelt talenten van mensen om organisaties te laten groeien, door een bijdrage te leveren in de keten van leren en duurzame kennisontwikkeling. Het accent bij het uitgebreide aanbod van leerinterventies komt daarbij steeds meer op effect en duurzaamheid te liggen.

 

“Zuidema, the influence company werkt vanuit vier verschillende BV’s”, begint directeur Joep Straathof de structuur van zijn bedrijf uit te leggen. “Bureau Zuidema is gericht op trainings-, opleidings- en leervraagstukken. Zuidema Personeelsmanagement richt zich op loopbaan- en HRM-vraagstukken. Bij Zuidema International vindt research plaats in Europese projecten, onder andere op het gebied van het effect van leren en ontwikkelen en het toepassen van eerder verworven competenties. En tot slot is er het Instituut voor Toegepaste Gedragsanalyse (ITGA), dat zich bezighoudt met leermiddelen, instrumentenontwikkeling en licentie-uitgaven aan trainings-, opleidings- en adviesbureaus.”

Crisis en vertrouwen

Straathof vraagt zich af of we met z’n allen dan niets leren van de huidige crisis: “Het lijkt wel alsof we denken dat er weer een paar lichtpuntjes zijn en dan zien we de hele donkere nacht niet meer. Want hoe groot is nou echt de bereidheid van organisaties om te blijven investeren in samenwerking en ontwikkeling? We merken dat er blijkbaar niet veel van de crisis wordt geleerd. Men gaat te snel over tot de orde van de dag: kostenbesparing, efficiency en medewerkers belonen door financiële prikkels zijn leidend in plaats van visie, investeren in medewerkers en innovatie. Wellicht moeten wij meer zoeken naar samenwerken en ontwikkelen gericht op de langere termijn: investeren in de relatie met mensen en de toekomst. Tijdens de recessie komt ook het begrip vertrouwen onder druk te staan. Het vraagt stuurmanskunst van leidinggevenden om hun boodschap zuiver, oprecht en duidelijk te brengen en zelf daarin een voorbeeld te zijn. Zo zal een leider vanuit zijn of haar eigen integriteit kritisch moeten kijken naar het eigen salaris en naar bonussen, want dáár begint vertrouwen. Het is natuurlijk een heel fragiel begrip, maar vertrouwen ontstaat vanuit wat je met elkaar doet. De minst goede vraag is dan ook ‘Heb een beetje vertrouwen in mij’. De taak van opleidingsinstituten hierin is om op zoek te gaan naar de rol van de leidinggevende in het proces om mensen die dingen te laten doen en te laten leren waardoor de organisatie uiteindelijk op de lange termijn sustainable blijkt te zijn. Daar is meer voor nodig dan alleen geld. Het zit ook in de manier waarop je op zoek gaat naar duurzaamheid en waarop je in deze zoektocht geen vanzelfsprekende wegen bewandelt.”

Duurzaamheid en leiderschap

“Wij willen samen met onze klanten en andere organisaties nadenken over de vraag wat duurzaamheid betekent in termen van HRD of HRM in relatie tot het strategisch beleid”, vervolgt Straathof. “Hoe kun je dat concreet maken? Met certificerende instellingen zoals Certiked, zoeken we naar hoe je certificering kunt verlenen op duurzaamheid om de kwaliteit te waarborgen. Maar hoe doen wij dat in onze eigen organisaties met datgene wat wij aan klanten aanbieden? We willen onze manier van werken zodanig veranderen dat dit een duurzame impact heeft bij klanten. Dit doen we niet omdat de overheid dat vraagt of om aan te haken bij een trend, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat dat moet. De vraag is hoe je dit doet op onze verschillende expertisegebieden zoals medezeggenschap, leiderschap, HRM en opleiden en ontwikkelen. We zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid te vertalen naar ons vakgebied. Dat geheel zal in 2012 samenkomen in een internationaal congres naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van Bureau Zuidema. Dit congres wordt een uitwisseling van wat verschillende actoren doen op het gebied van duurzaamheid in het veld van opleidings- en leervraagstukken binnen organisaties.”

Imago en de economische orde

Leiderschap en imago-opbouw zijn voor Zuidema onlosmakelijk met elkaar verbonden. Straathof vindt dat leiders en managers op de goede weg zijn wat betreft de manier waarop ze kijken naar imago-opbouw: “Ik vind dat veel organisaties daar hard aan werken. Er wordt gezocht naar de stappen die gezet moeten worden naar de economische orde van na de recessie. En ik denk dan ook dat dit een andere orde zou moeten en kunnen zijn dan de huidige. Een orde gebaseerd op data en feiten, maar tegelijkertijd ook een orde die van leiders vraagt lef en bescheidenheid te tonen: lef om los te laten en te vertrouwen op de zelfregulerende en innoverende medewerker. Ook de overheid zal dan anders om moeten gaan met de burgers. Minder betutteling en meer vertrouwen in de mensen en de samenleving. Maar als je zegt dat kwaliteit uiteindelijk leidend is, dan moet je ook op zoek gaan naar duurzaamheid. Een zoektocht naar iets met een grotere impact dan alleen in het hier en nu. Je zult tevens op zoek moeten gaan naar manieren om dat te meten, waarbij ik ervan overtuigd ben dat niet alles meetbaar is. Organisaties als Zuidema moeten op deze manier met leervraagstukken bezig zijn, want anders ben je alleen bezig met geld verdienen en dan leren we niets van de crisis.”

Bureau Zuidema, the influence company

Olmenlaan 4, 3833 AV Leusden
Postbus 127, 3830 AC Leusden
Telefoon: (033) 434 58 00
Fax: (033) 434 58 01
E-mail: [email protected]
www.zuidema.nl
 

Angelique de Vries (Workday) jaagt op 2 miljard omzet: ‘Nederland is belangrijk gidsland’

Angelique de Vries heeft ambitieuze groeiplannen met softwarebedrijf Workday voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ze is net door de magische omzetgrens van 1 miljard dollar gebroken. Over vijf jaar moet dat verdubbeld zijn. Hoe pakt ze dat aan?

Angelique de Vries Workday
Angelique de Vries, president EMEA bij Workday: 'Nederland is voor ons een belangrijk gidsland.'

Angelique de Vries (56) krijgt regelmatig een ‘ping’. Een Netflix-achtige aanbeveling: dit zou je ook moeten doen, leren, updaten.

Als directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika van Workday (president EMEA) heeft ze al een dijk van een cv, met internationale topfuncties bij SAP en Salesforce. Maar de AI-agent van Workday trekt zich daar niks van aan. Blijven leren is het devies, toekomstige vaardigheden ontwikkelen.

‘Dat vind ik heel goed’, vertelt ze tegen MT/Sprout. ‘Een curious mindset is zo belangrijk. Ik ben nieuwsgierig en dat wil ik ook blijven. Zelfs met mijn dertig jaar in de techwereld ben ik nog lang niet klaar.’

Ook de meer dan 4.500 Europese werknemers van Workday – De Vries noemt ze workmates – krijgen regelmatig het advies om wat verder te kijken dan hun functieomschrijving. ‘We werken bijvoorbeeld met Gigs. Dat is een platform waarmee onze mensen buiten hun normale rol kunnen deelnemen aan bijvoorbeeld strategische projecten om vaardigheden te ontwikkelen.’

Van cv’s naar skills

Steeds meer bedrijven stellen vaardigheden centraal in hun aanwervings- en talentbeleid. Skills worden de driver voor organisaties, de klassieke focus op diploma’s, functietitels en werkgevers verdwijnt.

Bij Workday is die transformatie al in volle gang. De Vries: ‘Wij kijken zelf ook naar de kracht van iedereen als persoon. Zo hebben we in Berlijn bijvoorbeeld actief ingezet op moeders die terug willen komen naar de werkomgeving. Daar hebben we hele succesvolle voorbeelden van. En dat vind ik zelf ook een heel mooi project.’

Die verandering van cv naar skills is eveneens een hot topic bij haar meer dan 2000 Europese klanten. ‘De meest gestelde vraag is: hoe schakel ik mijn wervingsprocessen om naar vaardigheden? En de tweede vraag gaat over efficiëntie, hoe ze meer met minder kunnen doen.’

Lees ook: Helft van professionals overweldigd door vele veranderingen

Generatieve AI

Workday is een softwareplatform – ‘geboren in de cloud’ – dat bedrijven helpt om hun mensen (HR) en hun geld (finance) te managen. Het telt wereldwijd inmiddels meer dan 70 miljoen gebruikers. Dat platform wordt steeds meer aangevuld met kunstmatige intelligentie.

Om nog meer generatieve AI-tools te integreren, heeft Workday de partnerships met Google Cloud en Amazon Web Services (AWS) onlangs flink uitgebreid. En dan is er nog de innige samenwerking met Salesforce. Samen bouwen ze een geïntegreerd platform, inclusief gezamenlijke datasets en AI-agents. ‘Eigenlijk zijn we als bedrijven een beetje broertje en zusje’.

Nu zitten de meeste professionals echt niet te wachten op nog meer nieuwe apps of platforms. ‘Daarom willen we de gebruiker bedienen in zijn of haar eigen omgeving. Wie veel doet in Slack of in Microsoft Teams moet daar ook de Workday- en Salesforce processen kunnen uitvoeren. Ze kunnen daar niet alleen vakantiedagen aanvragen, maar ze krijgen daar ook advies van onze AI-agents.’

Dataset met context

Versnellen, assisteren en transformeren. Dat zijn de drie stappen waar Workday generatieve AI voor wil inzetten. Versnellen van de automatisering met AI als copiloot bijvoorbeeld, assisteren met heel gericht carrièreadvies en transformeren waarin AI op zoek gaat naar ‘continue procesverbeteringen’.

Daarachter zit een dataset die al even uniek als enorm is: alle HR- en financiële data zijn gebaseerd op de ruim 800 miljard transacties die jaarlijks op het Workday-platform worden verwerkt. Niet te vergelijken met de rommel waar andere chatbots doorheen moeten ploegen.

Workday voegt daar nu ook de context aan toe. ‘Voor zowel finance als HR. Als ik even inzoom op HR, dan kennen wij die bedrijfsprocessen ook heel goed. Ongeveer 25 procent van alle openstaande vacatures in de VS raken namelijk aan een Workday-systeem. Dat is een hele grote hoeveelheid.’

Omzet boven miljard

‘Voor generatieve AI is veel data belangrijk, maar ook de kwaliteit ervan’, legt ze uit. ‘Wij koppelen daar onder de paraplu van Workday Illuminate de kennis en inzichten van de bedrijfsprocessen aan. Als je AI-technologie snel toepasbaar wil maken voor je bedrijf, heb je die data én die bedrijfsprocessen nodig. Je hebt de data, je ziet de trends en die komen tot hun recht met de proceskennis die je hebt.’

Dat samenvoegen van al die informatie wordt gedaan door verschillende AI-agents. Workday heeft deze al op stapel staan: een AI-agent voor het helpen bij rekruteren, een voor het stroomlijnen van processen, een voor het indienen en afrekenen van onkosten.

Dat AI zo heel wat werk uit handen zal nemen, zal voor veel bedrijven als muziek in de oren klinken. En dat past dan ook perfect bij de ambitieuze plannen van De Vries. Ze heeft de omzet in haar regio net over de 1 miljard dollar heen gejaagd. Dat bedrag wil ze binnen vijf jaar verdubbelen. De ambitie is minstens 15 procent per jaar groeien, met een winstmarge van 30 procent.

Lees ook: Nederland lijdt aan outsourceritis, doe meer zelf

Nederland gidsland

Nederland is daarin een belangrijk gidsland. ‘Het is ook één van de eerste landen waar we in Europa zijn begonnen, dat maakt het al bijzonder. Maar Nederland is voor ons ook een omgeving waar we nieuwe dingen uitproberen. Daarvoor zie ik heel veel openheid en welwillendheid. Die drive moeten we vooral vast blijven houden.’

Eind oktober is een gloednieuw Customer Innovation Lab geopend in Amsterdam, een van de eerste in Europa. Signify en Boskalis hebben daar al strategische sessies gehad met scenario’s over de toekomst. Volgende maand wordt het jaarlijkse Europese event Workday Rising in Amsterdam RAI gehouden. Daar komen zo’n 5000 professionals op af.

Tijdens dat event zullen vooral de ervaringen van klanten centraal staan, van Philips tot Netflix. Klanten ‘meer waarde laten halen uit het platform’ is namelijk een belangrijke pijler in de groeistrategie van De Vries. Ze wil dat het liefst samendoen, met partnerschappen.

Groeipijlers

Accenture is zo’n ontwikkelpartner. ‘Ze hebben 750.000 medewerkers die continu naar nieuwe skills en transformaties moeten gaan.’ Met AI krijgt het organisatieadviesbureau inzicht in de vaardigheden en in de profielen voor de toekomst.

Zo wordt de match gemaakt met wat er nodig is om de vraag uit de markt te volgen. Werknemers krijgen op basis daarvan ook aanbevelingen om hun skills te activeren of te updaten.

Een tweede pijler is het constant toevoegen van nieuwe oplossingen en innovaties. ‘Als daarvoor een overname nodig is, dan wordt die gedaan.’ Afgelopen februari nog met HiredScore. Een bedrijf dat werkt met ethische kunstmatige intelligentie (responsible AI) voor het matchen van talent en werkgevers.

Derde en laatste groeipijler is het uitbreiden van het portfolio. Als Fortune 500-speler heeft Workday heel wat grote multinationals aan boord. De Vries focust nu heel bewust op de middelgrote ondernemingen. ‘We willen schaalbare oplossingen voor ze neerzetten, waarop ze gemakkelijk kunnen instappen.’

Klap van Klarna

Strategisch klopt het groeiplaatje als een bus, maar dan volgt toch de dreun van Klarna. Eentje waar ze in de boardroom van Workday en Salesforce toch wel even stil van waren. Klarna – eerst kopen, later betalen – kondigde namelijk recent aan te stoppen met het gebruik van beide platforms.

De Zweedse betaalreus wil in eigen huis een AI-platform bouwen waarop ze hun HR-, finance, klantendata en processen bundelen. Dat zouden meer grote bedrijven natuurlijk kunnen doen met generatieve AI: SaaS-producten verruilen voor AI-apps uit eigen stal. Wat betekent die ontwikkeling voor haar ambitieuze groeiplannen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘AI-technologie geeft heel veel nieuwe mogelijkheden en Klarna heeft daar nu voor gekozen’, reageert De Vries. ‘Maar wat ik veel vaker zie, is dat veel van onze klanten juist kiezen voor de AI-toepassingen die al in ons platform zitten.’

Doorbouwen op AI

Op die toepassingen wordt enthousiast doorgebouwd op het ontwikkelplatform Extend, vertelt ze. Zelfs zonder kennis van coderen kunnen daar apps en software worden aangepast en ontwikkeld.

Alleen al in Europa zijn meer dan 2000 applicaties in korte tijd gebouwd. ‘Het bewijs dat AI echt wordt geadopteerd door onze klanten. Zij gebruiken de kracht van ons platform als driver voor innovatie.’

Ze verwijst tot slot naar het businessklimaat van vandaag waarin bedrijven wel moeten bewegen. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn cruciaal in een snel veranderende wereld. ‘Stilstaan is dus geen optie, maar je wil dat bewegen wel op een efficiënte manier doen.’

Lees ook: Deze eigenschap mist op elk cv, maar is wel cruciaal voor toptalent

Hoe nieuwe leider Jolanda Comino Vitens bestiert met focus op authenticiteit

In samenwerking met Whyz Executive Search - Gesprekken zoals je ze thuis aan de keukentafel voert. Zo vult Jolanda Comino nieuw leiderschap in bij Vitens. Het drinkwaterbedrijf is volop aan het vernieuwen, uitbreiden en veranderen. 'We hebben elkaar nodig om de goede antwoorden te bedenken.'

jolanda comino vitens

Vitens bedient 6 miljoen klanten, bestiert bijna 50.000 kilometer aan waterleiding en bezit 93 locaties waar drinkwater wordt geproduceerd. De komende jaren worden miljarden geïnvesteerd in de vernieuwing en uitbreiding van dat netwerk én in het ontsluiten van nieuwe waterwingebieden.

Als directeur ontwerp en aanleg is Jolanda Comino verantwoordelijk voor al deze projecten, zowel boven- als ondergronds. Ze stuurt zo’n 400 medewerkers aan. Daar zitten veel engineers bij, projectmedewerkers en -managers, maar ook de mensen die de processen, contracten en leveranciers managen.

In transitie

Vitens is naast al dat vernieuwen en uitbreiden volop in transitie: ‘van beheersmatig naar ontwikkelingsgericht’. Dat gaat niet alleen over het automatiseren van alle interne processen. Ook extern zijn de veranderingen groot. Het werk verschuift naar nieuwe marktpartijen, het vergunningentraject wordt steeds complexer, en terwijl de organisatie groeit wordt de arbeidsmarkt steeds krapper.

‘We stevenen af op schaarste: voor de bemensing bij onszelf, maar ook bij de aannemers waar we samen mee optrekken. We moeten het werk echt slimmer gaan doen. Dat betekent dat je iets achter je moet laten wat vertrouwd is. Nieuwe efficiëntere werkwijzen omarmen, meer innoveren.’

Samenwerken

Allemaal een kolfje naar de hand van Comino, want samenwerken met de aannemerij, met ingenieursbureaus en het projectenwerk zijn de rode draad in haar loopbaan. Ze houdt van die ‘can do-mentaliteit’, die past bij haar. ‘Ik ben gericht op resultaat, op oplossingen. Maar dan wel op een betekenisvolle manier.’

Comino vindt het belangrijk om maatschappelijk relevant werk te doen. Bij Vitens leeft dat thema ook enorm, heeft ze gemerkt. ‘Het gaat over drinkwater leveren, dat is een eerste levensbehoefte, over de toekomst, over duurzaamheid, over de volgende generaties klanten. De betrokkenheid is echt hoog. Er werken hier veel mensen met een passie voor water.’

Maar zelfs met zoveel betrokkenheid blijven de uitdagingen groot. Daar is nieuw leiderschap voor nodig. Openheid, toegankelijkheid en oprechte nieuwsgierigheid, somt ze op als kenmerken daarvan. Ze vindt het essentieel om goed in verbinding te zijn met de mensen op meerdere niveaus. Het luisterend oor bieden én het gesprek met elkaar voeren. Daarmee blijf je eerlijk, oprecht en dicht bij jezelf.

Rondetafelgesprekken

De directeur is dan ook regelmatig in het veld bij projecten te vinden, en op de werkvloer. Ze houdt daar de vinger aan de pols met rondetafelgesprekken. Alles mag dan op tafel komen, graag zelfs. Het helpt haar om goed te reflecteren op genomen besluiten en geeft haar input voor toekomstige besluiten.

‘Ik had laatst nog zo’n rondetafelgesprek met medewerkers en die zaten allemaal voorbereid aan tafel. Ze hadden goed nagedacht over welke vragen ze wilden stellen. Dat ging over werkinhoud, maar ook over het aantrekkelijk blijven als werkgever. Dat was dus echt fantastisch.’

Ze is altijd eerlijk in zo’n gesprek, benadrukt ze. ‘Ik heb niet meteen de oplossing, maar dat verwachten ze ook niet van me. Ze vinden het fijn om gehoord te worden. Om erkenning te krijgen wanneer het werk best wel pittig is. We hebben elkaar ook nodig om goede antwoorden te bedenken, om de goede dingen te doen. Daarin zijn zij veel belangrijker dan ik.’

Passie en vakmanschap

Van dat soort momenten krijgt Comino zelf ook een boost. ‘Ik zie de passie en het vakmanschap in het bedrijf en bij de mensen. Dat iedereen ervoor wil gaan, geeft mij weer energie. Het geeft veel voldoening als je ziet dat je inspanningen ook daaraan bijdragen. Dat de zaken goed gaan en de medewerkers tevreden zijn.’

Comino vindt het mooi als het moeilijke gesprek op tafel komt. Ze wil de mensen ook de ruimte geven, zodat ze hun verantwoordelijkheid kunnen pakken. Bij elke functie horen taken en verantwoordelijkheid, maar het verschil wordt gemaakt met authenticiteit. Dat is wat ze nieuwe leiders ook wil meegeven.

‘Wat breng jij mee als mens? Speel geen rol. Durf te vertrouwen op wie jij bent. Ook als je een moeilijk gesprek te voeren hebt. Voer dat dan zoals je het thuis aan de keukentafel doet. Als je dat frame in je hoofd houdt, dan blijf je bij jezelf. En voer je ook het eerlijke, oprechte gesprek.’

Teamdialogen

Naast de rondetafelgesprekken voert Vitens sinds begin dit jaar teamdialogen. Elke teammanager krijgt daar de begeleiding van een professional bij. ‘Het is zo belangrijk om met elkaar uit te stappen en het verdiepende gesprek te voeren.’

De lopende zaken worden in zo’n dialoog besproken, maar ook de toekomst, en de onderlinge verhoudingen. ‘Hoe kijken we naar elkaar? Zoeken we elkaar ook op? Durven we eerlijk te zijn? Ik ben er best wel trots op dat we dat het afgelopen jaar bij alle teams binnen mijn afdeling hebben uitgevoerd. Dat is wel echt wel een nieuwe aanpak.’

Besluitvaardigheid vindt ze ook belangrijk voor nieuw leiderschap, zeker in het huidige dynamische tijdperk. Als er tijdens de gesprekken sprake is van een besluit dat in de praktijk niet goed uit blijkt te pakken, dan moet je ‘erkennen dat je een ander besluit te nemen hebt’.

Ga maar op reis

Stoppen, of alleen maar praten en niets doen, dat past dan weer absoluut niet bij haar. ‘Je moet alles een kans geven, niet bang zijn om fouten te maken. Ga het maar doen, ga maar leren, ga maar op reis, anders kom je niet vooruit. Bijsturen kan altijd. Transities kosten gewoon tijd en energie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En vergeet ondertussen niet het verhaal te vertellen, raadt ze nieuwe leiders aan. Daar besteedt ze zelf ook veel tijd aan. ‘Wat is de transitie, waarnaartoe zijn we op weg?’ Zo neemt ze haar mensen mee op reis. Als leidraad voor denken en doen. Al durft ze onderweg wel degelijk even uit te stappen en te reflecteren of er wel de goede reis wordt gemaakt en of de route niet veranderd moet worden.

Water staat nog lang niet bovenaan de agenda in de maatschappelijke discussies, maar de klimaatverandering heeft ook voor drinkwaterbedrijven de nodige impact. Waterschaarste, zelfs in zo’n waterrijk land als het onze, is wel degelijk een optie. ‘Daardoor word ik alleen maar koersvaster. Ik heb zelf ook kinderen, ik vind het belangrijk dat voor hen ook een gezonde en hygiënische toekomst met drinkwater is weggelegd. We hebben dit dus gewoon met elkaar te doen.’

Performance

Comino stuurt daarom ook veel op de operatie, op de performance. Ze heeft daarvoor speciale performance mt’s ingevoerd. Om de paar weken zitten haar managementteams samen om de prestaties te bespreken. Natuurlijk zijn er doelen en key performance indicators, maar het gaat ook over het ziekteverzuim, het verloop van personeel of de voortgang met de aannemers.

Die aanpak helpt ook bij het volgende doel van Comino: voorspelbaarder worden. Die voorspelbaarheid gaat over wat Vitens kan leveren en het managen van de verwachtingen die daarbij leven. Maar ook over de hoeveelheid werk die naar marktpartijen toekomt, over de benodigde inzet van werknemers met verschillende vakdisciplines.

‘Ik hou wel van duidelijkheid naar elkaar, dan kom je tot het goede gesprek. Zo leg je ook tijdig bloot wat misschien niet helemaal op koers loopt. Dan kunnen we ook bespreken wat we eraan kunnen doen. Ik heb wel gemerkt dat de mensen dat in het begin best spannend vonden, maar nu beleven we er echt plezier aan. Het is absoluut geen vingerwijzen, het is elkaar helpen, dingen inzichtelijk maken en ideeën uitwisselen.’