Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Bureau Zuidema

Duurzaamheid in tijden van crisis  

Zuidema, the influence company ontwikkelt talenten van mensen om organisaties te laten groeien, door een bijdrage te leveren in de keten van leren en duurzame kennisontwikkeling. Het accent bij het uitgebreide aanbod van leerinterventies komt daarbij steeds meer op effect en duurzaamheid te liggen.

 

“Zuidema, the influence company werkt vanuit vier verschillende BV’s”, begint directeur Joep Straathof de structuur van zijn bedrijf uit te leggen. “Bureau Zuidema is gericht op trainings-, opleidings- en leervraagstukken. Zuidema Personeelsmanagement richt zich op loopbaan- en HRM-vraagstukken. Bij Zuidema International vindt research plaats in Europese projecten, onder andere op het gebied van het effect van leren en ontwikkelen en het toepassen van eerder verworven competenties. En tot slot is er het Instituut voor Toegepaste Gedragsanalyse (ITGA), dat zich bezighoudt met leermiddelen, instrumentenontwikkeling en licentie-uitgaven aan trainings-, opleidings- en adviesbureaus.”

Crisis en vertrouwen

Straathof vraagt zich af of we met z’n allen dan niets leren van de huidige crisis: “Het lijkt wel alsof we denken dat er weer een paar lichtpuntjes zijn en dan zien we de hele donkere nacht niet meer. Want hoe groot is nou echt de bereidheid van organisaties om te blijven investeren in samenwerking en ontwikkeling? We merken dat er blijkbaar niet veel van de crisis wordt geleerd. Men gaat te snel over tot de orde van de dag: kostenbesparing, efficiency en medewerkers belonen door financiële prikkels zijn leidend in plaats van visie, investeren in medewerkers en innovatie. Wellicht moeten wij meer zoeken naar samenwerken en ontwikkelen gericht op de langere termijn: investeren in de relatie met mensen en de toekomst. Tijdens de recessie komt ook het begrip vertrouwen onder druk te staan. Het vraagt stuurmanskunst van leidinggevenden om hun boodschap zuiver, oprecht en duidelijk te brengen en zelf daarin een voorbeeld te zijn. Zo zal een leider vanuit zijn of haar eigen integriteit kritisch moeten kijken naar het eigen salaris en naar bonussen, want dáár begint vertrouwen. Het is natuurlijk een heel fragiel begrip, maar vertrouwen ontstaat vanuit wat je met elkaar doet. De minst goede vraag is dan ook ‘Heb een beetje vertrouwen in mij’. De taak van opleidingsinstituten hierin is om op zoek te gaan naar de rol van de leidinggevende in het proces om mensen die dingen te laten doen en te laten leren waardoor de organisatie uiteindelijk op de lange termijn sustainable blijkt te zijn. Daar is meer voor nodig dan alleen geld. Het zit ook in de manier waarop je op zoek gaat naar duurzaamheid en waarop je in deze zoektocht geen vanzelfsprekende wegen bewandelt.”

Duurzaamheid en leiderschap

“Wij willen samen met onze klanten en andere organisaties nadenken over de vraag wat duurzaamheid betekent in termen van HRD of HRM in relatie tot het strategisch beleid”, vervolgt Straathof. “Hoe kun je dat concreet maken? Met certificerende instellingen zoals Certiked, zoeken we naar hoe je certificering kunt verlenen op duurzaamheid om de kwaliteit te waarborgen. Maar hoe doen wij dat in onze eigen organisaties met datgene wat wij aan klanten aanbieden? We willen onze manier van werken zodanig veranderen dat dit een duurzame impact heeft bij klanten. Dit doen we niet omdat de overheid dat vraagt of om aan te haken bij een trend, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat dat moet. De vraag is hoe je dit doet op onze verschillende expertisegebieden zoals medezeggenschap, leiderschap, HRM en opleiden en ontwikkelen. We zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid te vertalen naar ons vakgebied. Dat geheel zal in 2012 samenkomen in een internationaal congres naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van Bureau Zuidema. Dit congres wordt een uitwisseling van wat verschillende actoren doen op het gebied van duurzaamheid in het veld van opleidings- en leervraagstukken binnen organisaties.”

Imago en de economische orde

Leiderschap en imago-opbouw zijn voor Zuidema onlosmakelijk met elkaar verbonden. Straathof vindt dat leiders en managers op de goede weg zijn wat betreft de manier waarop ze kijken naar imago-opbouw: “Ik vind dat veel organisaties daar hard aan werken. Er wordt gezocht naar de stappen die gezet moeten worden naar de economische orde van na de recessie. En ik denk dan ook dat dit een andere orde zou moeten en kunnen zijn dan de huidige. Een orde gebaseerd op data en feiten, maar tegelijkertijd ook een orde die van leiders vraagt lef en bescheidenheid te tonen: lef om los te laten en te vertrouwen op de zelfregulerende en innoverende medewerker. Ook de overheid zal dan anders om moeten gaan met de burgers. Minder betutteling en meer vertrouwen in de mensen en de samenleving. Maar als je zegt dat kwaliteit uiteindelijk leidend is, dan moet je ook op zoek gaan naar duurzaamheid. Een zoektocht naar iets met een grotere impact dan alleen in het hier en nu. Je zult tevens op zoek moeten gaan naar manieren om dat te meten, waarbij ik ervan overtuigd ben dat niet alles meetbaar is. Organisaties als Zuidema moeten op deze manier met leervraagstukken bezig zijn, want anders ben je alleen bezig met geld verdienen en dan leren we niets van de crisis.”

Bureau Zuidema, the influence company

Olmenlaan 4, 3833 AV Leusden
Postbus 127, 3830 AC Leusden
Telefoon: (033) 434 58 00
Fax: (033) 434 58 01
E-mail: [email protected]
www.zuidema.nl
 

Techinvesteerder Prosus koopt Just Eat Takeaway voor 4,1 miljard

Van studentenidee tot miljardendeal: Jitse Groen verkoopt zijn levenswerk Just Eat Takeaway aan techinvesteerder Prosus. Met de deal is 4,1 miljard euro gemoeid. 'We kijken uit naar een opwindende toekomst samen.'

just eat takeaway prosus jitse groen
Ceo Jitse Groen en het bestuur steunen de overname van Just Eat Takeaway door Prosus.

Just Eat Takeaway (JET), het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, wordt overgenomen door techinvesteerder Prosus. De deal waardeert het bedrijf op 4,1 miljard euro, zo maakten beide bedrijven maandag bekend. Prosus betaalt 20,30 euro per aandeel, een premie van 63 procent op de slotkoers van afgelopen vrijdag.

Prosus wil met de overname een ‘Europese techkampioen’ creëren en ziet mogelijkheden om de groei van JET te versnellen door investeringen in technologie, logistiek en kunstmatige intelligentie.

Lees ook: Jitse Groen verkoopt zijn levenswerk: ‘Misschien wil hij van het gezeik af zijn’

Voor Jitse Groen, die Thuisbezorgd.nl in 2000 als 21-jarige student oprichtte, betekent de overname het einde van een opmerkelijk ondernemersavontuur. Hij en de andere bestuurders hebben toegezegd hun aandelen te verkopen bij het overnamebod. Zij bezitten gezamenlijk 8,1 procent van de aandelen.

‘De uitgebreide middelen van Prosus zullen helpen om onze investeringen en groei verder te versnellen’, zegt Groen in een persbericht. ‘We kijken uit naar een opwindende toekomst samen.’ Hij blijft Just Eat Takeaway leiden.

Van studentenidee naar miljardenbedrijf

Het succesverhaal van Just Eat Takeaway begon met een simpel probleem: student Groen wilde een pizza bestellen maar kon in een straal van 60 kilometer geen bezorgrestaurant vinden. Hij bouwde zelf een website en legde daarmee de basis voor wat zou uitgroeien tot een van Europa’s grootste technologiebedrijven.

Lees ook: Jitse Groen over begin Thuisbezorgd in Enschede: ‘Er was een internetcultuur’

Onder Groens leiding groeide het bedrijf via overnames en fusies. De grootste stappen waren de fusie met het Britse Just Eat in 2020 en de overname van het Amerikaanse Grubhub in 2021. Die laatste deal bleek echter minder succesvol – Grubhub werd eind 2024 met fors verlies verkocht aan het Amerikaanse Wonder voor 650 miljoen dollar.

Prosus ziet groeikansen

Prosus-ceo Fabricio Bloisi ziet grote mogelijkheden voor JET. De techinvesteerder heeft al een sterke positie in maaltijdbezorging buiten Europa, met belangen in onder meer het Braziliaanse iFood en het Duitse Delivery Hero. ‘We zijn in een uitstekende positie om de groei van JET te versnellen’, zegt Bloisi in het persbericht.

De timing van de overname is opvallend. JET maakte maandag ook zijn jaarcijfers bekend, die een gemengd beeld laten zien. De omzet stagneerde in 2024 op 3,6 miljard euro, maar het aangepaste brutobedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 460 miljoen euro. Onder de streep werd een nettoverlies geleden van 1,6 miljard euro, vooral door afschrijvingen en verliezen bij de verkoop van Grubhub.

Continuïteit gewaarborgd

Voor klanten en restaurants verandert er voorlopig weinig. Het hoofdkantoor blijft in Amsterdam en de bekende merken, waaronder Thuisbezorgd.nl, blijven bestaan. JET bedient momenteel 61 miljoen klanten die vorig jaar voor 26,3 miljard euro aan maaltijden bestelden via het platform.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De overname wordt unaniem gesteund door de raad van bestuur en de raad van commissarissen van JET. De deal moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en toezichthouders. Naar verwachting wordt de transactie later dit jaar afgerond.

Voor Prosus is de overname van JET de grootste investering tot nu toe. Het bedrijf, dat een beursnotering heeft in Amsterdam, is vooral bekend van zijn belang in de Chinese techreus Tencent. Met de overname van JET verstevigt Prosus zijn positie in de Europese technologiesector aanzienlijk.

Van gewaagd experiment naar miljoenenbedrijf: dit leerde Picnic in 10 jaar tijd

Tien jaar geleden begon Picnic als experiment met online boodschappen. Nu bedient het meer dan een miljoen klanten. Technische directeur Daniel Gebler deelt de belangrijkste inzichten over innovatie, groei en cultuurverandering. 'Wendbaarheid heeft structuur nodig om te kunnen schalen.'

picnic 10 jaar daniel gebler
Foto: Picnic

In 2015 begon Picnic met een nieuwe kijk op boodschappen doen, waarbij technologie en de klant centraal stonden. Wat begon als een gewaagd experiment groeide uit tot een omvangrijk bedrijf, gedreven door voortdurende vernieuwing en de moed om bestaande gewoontes ter discussie te stellen.

In die jaren hebben we waardevolle lessen geleerd over het schalen van technologie, het ontwikkelen van bedrijfscultuur en het aanjagen van vernieuwing. Sommige lessen hadden we verwacht, andere hebben we op een harde manier geleerd en enkele hebben ons denken compleet veranderd.

Dit zijn de 10 belangrijkste lessen die we hebben opgedaan, plus hoe andere bedrijven met vergelijkbare uitdagingen omgaan.

Liever in het Engels? Lees het oorspronkelijke blog van Daniel Gebler op LinkedIn.

1. Het bouwen van een innovatiecultuur

We zagen al snel dat cultuur en organisatie essentieel zijn voor innovatie. Daarom kozen we voor zelfstandige, kleine teams die van begin tot eind verantwoordelijk zijn voor hun werk. We lieten ons inspireren door Amazons two-pizza teams: kleine, onafhankelijke teams die zonder rompslomp en bureaucratie door kunnen pakken.

Maar wij gingen nog een stap verder. We bouwden een cultuur waarin iedereen kan vernieuwen en voegden die samen met onze bestaande cultuur waarin iedereen als technisch ontwikkelaar kan werken. Ook medewerkers buiten de technische afdeling kunnen nu meedenken over nieuwe functies, van ontwerp tot ontwikkeling.

Een voorbeeld hiervan is ons DETP-framework (Define, Extract, Transform, Present), waarmee data-analisten met SQL zelf gepersonaliseerde aanbevelingen kunnen maken zonder hulp van ontwikkelaars. We ontwikkelden ook het Picnic Page Platform, waarmee medewerkers en analisten zelfstandig nieuwe functies aan de app kunnen toevoegen, los van de normale software-ontwikkeling.

We kijken vooral naar twee dingen: hoe snel een idee werkelijkheid wordt en hoeveel tijd mensen besteden aan vernieuwen en bouwen in plaats van onderhouden en beheren. We zijn er nog niet, maar we zijn op de goede weg. Ons doel is dat iedereen minstens 80 procent van zijn tijd besteedt aan innovatie en ontwikkeling.

Lees ook: De 3 pijlers van het innovatiemodel van Picnic, volgens cto Daniel Gebler

2. Betere werkomgeving voor ontwikkelaars zorgt voor snellere groei

In het begin was het hele technische team samen verantwoordelijk voor de werkomgeving van ontwikkelaars, de zogeheten developer experience (DevEx). Dat verwijst naar alle tools, processen, systemen en ondersteuning die ze nodig hebben om hun werk goed en prettig te kunnen doen.

Maar die gedeelde verantwoordelijkheid werkte niet: niemand voelde zich echt verantwoordelijk, het was onduidelijk wie waarover ging en besluiten werden traag genomen. Daarnaast werden de eisen hoger en het werk ingewikkelder naarmate we groeiden. Daarom hebben we het anders aangepakt en maakten we de werkomgeving van ontwikkelaars tot topprioriteit.

We ontwikkelden nieuwe hulpmiddelen en werkwijzen, en creëerden een omgeving waarin ontwikkelaars efficiënt, creatief en met plezier kunnen werken. Zo maakten we bijvoorbeeld tools waarmee ontwikkelaars zelfstandig hun werkomgeving kunnen inrichten, databases kunnen beheren en nieuwe functies kunnen uitrollen.

Ook bouwden we een cultuur waarin feedback centraal staat. We vragen ontwikkelaars regelmatig waar ze tegenaan lopen in hun werk, zodat we problemen vroeg kunnen aanpakken. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat het veel te lang duurde om code te verwerken. Door onze systemen te verbeteren, brachten we deze verwerkingstijd terug van 13 minuten naar 1 minuut.

We houden verschillende zaken in de gaten om te zien of onze aanpak werkt: zijn ontwikkelaars tevreden, hoelang duren bepaalde taken en hoe vaak kunnen ze nieuwe code uitrollen? Als er successen zijn, vieren we die om te laten zien hoe belangrijk een goede werkomgeving is.

Ook andere grote technologiebedrijven werken hieraan. Google heeft bijvoorbeeld Bazel ontwikkeld, een tool die code sneller en beter kan verwerken en testen. Netflix, Meta en Stripe hebben vergelijkbare werkwijzen ontwikkeld om hun ontwikkelaars optimaal te ondersteunen. We kijken nu met veel interesse hoe AI-tools het werk van ontwikkelaars kunnen verbeteren. Deze tools kunnen bijvoorbeeld suggesties geven voor betere code, problemen in realtime oplossen en code automatisch herstructureren (code refactoring).

picnic frankrijk
Naast Nederland is Picnic ook actief in Duitsland en Frankrijk. Foto: Picnic

3. De kracht van platforms

In de beginjaren bouwde Picnic alleen de meest noodzakelijke functies voor zijn producten. Rond 2020 merkten we dat veel functies in verschillende producten hetzelfde waren. We besloten toen om deze overlappende onderdelen samen te voegen. Zo ontstonden het Page Platform en de Picnic Support Modules.

Deze nieuwe platformaanpak heeft veel voordelen. De code is nu beter georganiseerd, er is minder dubbel werk en het onderhoud is eenvoudiger. De algehele kwaliteit van onze codebase is daardoor verbeterd. Daarnaast integreerden we tools zoals Error Prone (die we opensource beschikbaar hebben gemaakt) om programmeerfouten in een vroeg stadium op te sporen.

Deze verbeteringen helpen ons ook bij grote technische veranderingen. Zo zijn we bijvoorbeeld probleemloos overgestapt naar het framework Spring 5 (en inmiddels gebruiken we zelfs Spring 6). De nieuwe modules zorgen voor een sterke basis, waardoor we sneller kunnen ontwikkelen en de best practices kunnen volgen.

Onze platformteams hebben geholpen om het instellen en uitrollen van systemen makkelijker en gestroomlijnder te maken met tools zoals Terraform, Helm en Spacelift. Daarnaast hebben ze ervoor gezorgd dat we sneller en efficiënter nieuwe softwareversies kunnen doorvoeren met Spinnaker, Argo CD en TeamCity.

Andere grote technologiebedrijven hebben vergelijkbare successen geboekt met deze platformaanpak. Facebook deed dit met React en Stripe met hun betalingssysteem. Zij maken ingewikkelde processen ook eenvoudiger en beter te beheren.

Dit is nog maar het begin voor Picnic. We blijven ons platform en onze methodes verbeteren. In de toekomst zal geavanceerde machine learning niet alleen het platform aandrijven, maar ook een kernonderdeel zijn van de volgende generatie van onze technologie.

Lees ook: Hoe Picnic het design van z’n huismerk aanpakte: ‘We wilden geen goedkope uitstraling’

4. Infrastructuur schalen voor innovatie

Een goede technische infrastructuur is essentieel voor innovatie. Het zorgt ervoor dat programmeurs zelfstandig kunnen werken, en dat processen automatisch en op grote schaal kunnen draaien. Wij passen ‘Infrastructure as Code’ en ‘Continuous Integration’ toe in onze hele technische omgeving. We automatiseren en standaardiseren onze systemen. Hierdoor kunnen we nieuwe software snel, betrouwbaar, veilig en kostenefficiënt in gebruik nemen, terwijl we toch flexibel blijven.

We hebben het beheer van onze systemen grotendeels geautomatiseerd. Hierdoor hoeven we minder handmatig werk te doen en werken we efficiënter. Met behulp van het Spacelift-platform geven we nu verschillende teams meer verantwoordelijkheid over hun eigen systemen. Teams kunnen zo zelfstandig werken, terwijl ze wel aan de regels van de organisatie blijven voldoen.

Deze manier van werken zorgt ervoor dat onze infrastructuur naadloos kunnen schalen. Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de coronapandemie, toen we ons snel konden aanpassen aan de nieuwe situatie. Netflix gebruikt vergelijkbare methodes en gaat zelfs nog een stap verder: zij testen hun systemen door ze expres te verstoren.

In de toekomst willen we onze infrastructuur nog slimmer maken. We werken aan technologie die vooraf kan inschatten wat er nodig is. Zo kunnen we de beschikbare middelen nog beter verdelen, met betere prestaties en efficiëntie tot gevolg.

5. Datagedreven besluitvorming

Data zijn voor ons het strategische middel om te innoveren, beslissen en opereren. In het begin gebruikten we data als basis om onze dagelijkse werkzaamheden te ondersteunen en om te leren hoe we operationeel zo goed mogelijk konden presteren. Gaandeweg werden data steeds belangrijker voor het nemen van strategische beslissingen en voor innovatie.

Daarom hebben we een geavanceerd datasysteem gebouwd dat informatie verzamelt uit meer dan 300 verschillende systemen, dagelijks duizenden dataverwerkingstaken uitvoert en miljoenen gebeurtenissen verwerkt voor analyse. Hiermee kunnen we niet alleen data analyseren en rapportages maken, maar ook krachtige systemen ontwikkelen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie – zonder dat we weken kwijt zijn aan het opschonen van data.

Zo hebben we bijvoorbeeld programma’s ontwikkeld die de vraag naar producten voorspellen, klantenservicemedewerkers ondersteunen, efficiënte bezorgroutes plannen, slimme boodschappenlijstjes maken en nog veel meer.

Dit is mogelijk omdat we een eigen platform hebben gebouwd waarmee niet alleen technische experts, maar iedereen bij Picnic AI-modellen kan maken en gebruiken. Om te leren wat wel en niet werkt, hebben we ook een systeem opgezet waarmee we veel verschillende A/B-tests tegelijk kunnen uitvoeren. Door iedereen toegang te geven tot data, te zorgen voor de juiste machine learning-systemen en data centraal te stellen bij het ontwikkelen van software, hebben we een sterke cultuur gecreëerd waarin we als organisatie leren van data.

Andere bedrijven doen vergelijkbare dingen. Netflix gebruikt data om te bepalen welke series en films ze maken en om persoonlijke aanbevelingen te doen. Uber analyseert ritgegevens om de ervaring van klanten en de efficiëntie van hun dienst te verbeteren.

In de toekomst zullen we veel meer AI-gedreven functies zien, zoals slimme begeleiding en automatische uitvoering van belangrijke processen. Daarnaast zullen er ook bedrijfsafdelingen ontstaan die volledig draaien op AI-technologie.

Lees ook: Hoe Michiel Muller markten op z’n kop zet: eerst met Tango en Route Mobiel, nu met Picnic

6. Mensgerichte tech

Wij geloven sterk dat technologie draait om mensen. Daarom vinden we talentontwikkeling, samenwerking en blijven leren belangrijker dan strakke regels en traditionele hiërarchieën. We moedigen onze engineers aan om zich vanaf de eerste dag te ontwikkelen en hun steentje bij te dragen. Zo creëren we een omgeving waarin innovatie ontstaat vanuit een gedeelde missie, niet door opdrachten van bovenaf.

Natuurlijk willen we de beste mensen aantrekken. Maar minstens zo belangrijk is dat nieuwe medewerkers passen bij onze visie. We zoeken daarom niet alleen naar ervaring, maar vooral naar mensen die zich met hart en ziel willen inzetten voor onze doelen. Om iedereen te helpen groeien hebben we de Tech Academy opgericht, die training op maat biedt voor elk niveau. Ook onze onboarding is meer dan alleen een kennismaking met het werk – het is een echte ontdekkingsreis.

Naast technische vaardigheden besteden we veel aandacht aan leiderschapsontwikkeling. Onze leidinggevenden zijn er om mensen te helpen groeien, niet om ze te controleren. Ze zijn coach en mentor, en stimuleren dat nieuwe ideeën overal in de organisatie kunnen ontstaan. Door openheid en vertrouwen voelen medewerkers zich gewaardeerd. Veel van onze technisch leidinggevenden zijn dan ook engineers die op natuurlijke wijze zijn doorgegroeid.

We vinden het belangrijk dat mensen met plezier en energie kunnen werken. Daarom besteden we veel aandacht aan welzijn en een gezonde werk-privébalans. Want de beste prestaties komen voort uit een combinatie van professionele groei en persoonlijk welzijn.

We laten ons inspireren door vooruitstrevende bedrijven:

  • Net als Valve hebben we een platte organisatie waar mensen zelf hun projecten kunnen kiezen
  • Net als Canva focussen we op zinvol werk dat aansluit bij persoonlijke waarden
  • Net als Nvidia stimuleren we openheid en blijven leren

Voor de toekomst werken we aan een flexibele organisatie met teams die zich soepel aanpassen aan nieuwe doelen en prioriteiten in het bedrijf en in de technologie.

7. Continue verbetering door feedback

Feedback is essentieel om te kunnen leren en groeien. Dit principe staat vanaf het begin centraal in onze product- en technologie-cultuur. Het helpt ons om te vernieuwen, kwaliteit te leveren en steeds beter te worden.

We vinden het belangrijk om goed naar onze klanten te luisteren. Dit doen we op verschillende manieren door uitgebreide gesprekken met klanten te voeren, via beoordelingen van onze apps, door evaluaties van onze klantenservice en via sociale media. We kijken hierbij niet alleen naar wat klanten direct zeggen, maar proberen ook te begrijpen wat ze echt nodig hebben.

Als er iets misgaat, zoeken we niet naar schuldigen. We moedigen mensen juist aan om open te zijn over problemen. Zo kunnen we ervan leren en onze werkwijze verbeteren. Bijzonder aan onze aanpak is de nauwe samenwerking tussen technische teams en interne klanten. Programmeurs, analisten en business teams werken direct samen. Dit zorgt voor snelle feedback en een sterk gevoel van betrokkenheid.

In softwareontwikkeling gebruiken we gestructureerde feedback om de kwaliteit van de code hoog te houden. Dit doen we met code-reviews door collega’s en tools zoals Error Prone. Naast deze formele processen stimuleren we teamleren en kennisdeling, bijvoorbeeld via Lunch & Learn-sessies en ons Tech Safari-programma, waarmee nieuwe collega’s een compleet beeld krijgen van onze technologie en het bedrijf.

Hun ontwikkeling gaat verder in onze Tech Academy, waar ze via op maat gemaakte leertrajecten kunnen blijven groeien, passend bij hun ervaringsniveau.

We houden van snelheid, maar nog belangrijker vinden we beslissingen op basis van feedback. Daarom stimuleren we een cultuur waarin ontwikkelaars en de business samenwerken om snelheid te bereiken, niet door slordig te werk te gaan, maar door kwalitatieve eerste versies (MVP’s) te bouwen en een toekomstbestendige architectuur te gebruiken.

In de toekomst zullen feedbackprocessen steeds slimmer en zelfstandiger worden. AI zal gebruikersgedrag analyseren, inefficiënties opsporen en producten in realtime verbeteren. Zo vervagen de grenzen tussen doorontwikkeling en echte innovatie.

8. Balanceren van wendbaarheid en stabiliteit

picnic distributiecentrum utrecht
In Utrecht heeft onlinesupermarkt Picnic een distributiecentrum gebouwd waarbij de boodschappen bijna volledig automatisch worden gesorteerd, ingepakt en verdeeld. Foto: Picnic

In de loop der jaren zijn we geëvolueerd van een snelgroeiende startup naar een effectieve scaleup. We hebben een goede balans gevonden tussen wendbaarheid en stabiliteit, zodat we inmiddels meer dan 1 miljoen klanten betrouwbaar kunnen bedienen.

De beginjaren kenmerkten zich door een eenvoudig ontwikkelproces, lichte infrastructuur en veel autonomie met ultrakorte beslislijnen. Het was een spannende tijd. Achteraf is het verleidelijk om die periode te romantiseren — pure innovatie, eindeloze startup-energie, een David tegen Goliath-verhaal en een ideaalbeeld van totale vrijheid.

Maar het is ook een chaotische periode die op lange termijn niet houdbaar is. Toch is deze fase een noodzakelijke opstap naar verdere groei en professionalisering.

We bevinden ons nu in een fase waarin we onze ontwikkelprocessen hebben geformaliseerd, effectief beheer van data en infrastructuur hebben ingericht en platforms hebben gebouwd die de snelle ontwikkeling van nieuwe ideeën mogelijk maken. We hebben geleerd dat wendbaarheid structuur nodig heeft om te kunnen schalen, dat cultuur voortdurend evolueert en dat technische compromissen op de korte termijn tijdwinst opleveren, maar op de lange termijn juist meer kosten.

Daarnaast verschuift de focus bij het aannemen van mensen van generalisten naar specialisten, heeft autonomie duidelijke kaders nodig en moet leiderschap meegroeien met het team. De beste bedrijven blijven snel bewegen, maar doen dit op een verantwoorde en doordachte manier.

Een belangrijk inzicht in dit traject is het belang van ‘shift left’-denken: het vroegtijdig inbouwen van kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid in het ontwikkelproces, in plaats van pas achteraf problemen op te lossen. Door kritieke checks vooraf uit te voeren en governance te automatiseren, verminderen we obstakels later in het proces en behouden we snelheid zonder stabiliteit op te offeren.

Daarnaast hanteren we het principe ‘slow down to speed up’, waarbij we bewust investeren in een solide basis, zoals een goed ontworpen architectuur, een robuust CI/CD-proces en duidelijke besluitvormingskaders. Dit betaalt zich op de lange termijn terug in snellere uitvoering en blijvende wendbaarheid.

Andere techbedrijven laten zien hoe slim opschalen mogelijk is. Spotify werkt met autonome squads om innovatie en flexibiliteit te bevorderen. Facebook is geëvolueerd van het motto ‘Move fast and break things’ naar ‘Move fast with stable infrastructure’. Netflix heeft succesvol de overstap gemaakt naar microservices.

Onze volgende stap is niet alleen de balans tussen wendbaarheid en stabiliteit behouden, maar innovatie slim opschalen. Een interessante richting is het concept van Autonomous Innovation Networks, waarbij flexibele, missiegedreven teams zich dynamisch vormen rond impactvolle problemen. Zo combineren we snelheid, efficiëntie en betrokkenheid op een duurzame manier en blijven we klaar voor de toekomst.

9. Omarmen van AI-gedreven automatisering

Iedereen in de techwereld houdt van automatisering, maar in de praktijk is dat de laatste stap van een lange reis. Onze reis begon met het opzetten van een solide Master Data Foundation, die de basis legde voor onze eerstegeneratiesystemen. Deze systemen gebruikten eenvoudige, regelgebaseerde besluitvorming, vastgelegd in Java-code of configuratiebestanden met beslissingslogica. Dit werkte goed voor de eerste paar duizend klanten, maar al snel zagen we dat het niet schaalbaar was.

Wat ontbrak, was een realtime feedbacksysteem dat prestaties kon analyseren, verbeterpunten kon signaleren en direct aanpassingen kon doorvoeren. Om dit op te lossen, bouwden we een bijna realtime Data Vault naast ons Lakeless Data Warehouse, waardoor we een gedetailleerd en uniform inzicht kregen in de bedrijfsprestaties over alle systemen heen. Daarnaast zorgden we ervoor dat al onze systemen API-endpoints kregen, zodat we hun logica eenvoudig konden configureren en bijsturen. Dit maakte het mogelijk om continu verbeterende tools te ontwikkelen.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de edge-tools die inbound-logistiek, orderverwerking en bezorging optimaliseren. Ze helpen bijvoorbeeld bij het dynamisch indelen van producten in magazijnen, vraagvoorspellingen en routeplanning. De eerste versie van deze tools werd gebouwd met Google Scripts, wat snelle ontwikkeling mogelijk maakte, maar ook leidde tot een lastig te onderhouden schaduw-IT-ecosysteem.

Om dit op te lossen, ontwikkelden we een Platform voor Edge Systems, waarin deze logica nu wordt geïmplementeerd in Python, de standaardtaal voor analisten bij Picnic. Hierdoor kunnen niet alleen techteams, maar iedereen binnen Picnic actief bijdragen aan de ontwikkeling van onze systemen.

De nieuwste stap in onze automatiseringsreis is de overgang van regelgebaseerde naar AI-gestuurde besluitvorming. Ons doel is om alle datagedreven beslissingen onder te brengen in machine learning-modellen, terwijl de resterende regelgebaseerde logica in Java, Python of TypeScript blijft. Bij routeplanning, bijvoorbeeld, wordt de stoptijdberekening bepaald door AI, terwijl de kortste route nog steeds wordt berekend met een heuristisch algoritme in Java.

Kort samengevat draait automatisering niet alleen om robots, maar vooral om slimme, datagedreven besluitvorming. De sleutel tot succes is schaalbaarheid: een zelflerend, realtime, adaptief ecosysteem.

Vergelijkbare automatiseringsstrategieën zien we bij Tesla’s Smart Manufacturing, Netflix’ streamingoptimalisatie, Shopify’s aanbevelingssystemen en de contentaanbevelingen van ByteDance (TikTok).

Voor de toekomst willen we verder gaan dan alleen het automatiseren van producten en processen. We werken toe naar een overkoepelend AI-platform dat automatisering in alle bedrijfsonderdelen en technische systemen met elkaar verbindt.

10. Voorrang voor de langetermijnvisie

We bouwen ons bedrijf en onze technologie voor de lange termijn. Daarbij zorgen we dat onze strategie, cultuur en dagelijkse beslissingen aansluiten bij onze langetermijndoelen.

Vanaf het begin stelden we data en klantbehoeften centraal. Ook bouwden we een flexibele technische basis. Zo kunnen we inspelen op directe behoeften zonder onze toekomstvisie uit het oog te verliezen. Onze oplossingen kunnen meegroeien terwijl we als bedrijf groeien.

Aan de techkant kozen we voor een opzet die uit losse, uitbreidbare onderdelen bestaat. Ontwikkelaars kunnen zelfstandig werken en werken nauw samen met businessteams. Hierdoor voldoen onze producten niet alleen aan de huidige eisen, maar kunnen ze ook gemakkelijk worden aangepast en uitgebreid.

Een van onze kernprincipes is om niet te optimaliseren voor de snelste weg naar een eerste versie, maar voor het meest effectieve pad naar de 100e iteratie. We weten dat echte kwaliteit ontstaat door continu verbeteren. Daarom kijken we naar langetermijnresultaten in plaats van snelle kortetermijnwinst.

Natuurlijk hadden we ook tegenslagen. We hebben geleerd dat te veel nadruk op snelheid leidt tot technische problemen later. Ook zagen we dat groei zonder duidelijke doelen duur en inefficiënt is. En snel mensen aannemen zonder aandacht voor bedrijfscultuur zorgt voor problemen die later moeten worden opgelost.

Veel andere bedrijven hebben vergelijkbare groeipijnen ervaren. Waardevolle inzichten zijn te vinden in McKinsey’s From start-up to centaur: Leadership lessons on scaling, de fail faster-aanpak van Spotify en Martin Fowlers Bottlenecks of Scaleups.

Voor de toekomst onderzoeken we veelbelovende nieuwe mogelijkheden. We kijken naar het gebruik van AI om efficiënter te werken, bijvoorbeeld door voorspellingen te maken over benodigde capaciteit en door AI te gebruiken bij technische ontwikkeling. Ook werken we aan zeer persoonlijke aanpakken voor het behouden van talent en het laten meegroeien van onze bedrijfscultuur. Daarnaast zetten we in op verdere decentralisatie en nieuwe samenwerkingsvormen waarbij programmeurs en AI-systemen samenwerken.

Voor de goede orde: we zien AI niet als wondermiddel. Het heeft beperkingen, risico’s en ethische uitdagingen. Niet elke vernieuwing hoeft met AI. Er zijn veel andere manieren om te innoveren. We gebruiken AI alleen waar het echt toegevoegde waarde heeft.

De lessen van de afgelopen tien jaar zijn niet alleen mijlpalen, ze zijn de basis voor onze toekomst. Ontwikkeling gaat nooit in een rechte lijn. We hebben geleerd dat focus op de klant, blijven vernieuwen en aanpassingsvermogen cruciaal zijn voor succes op lange termijn. De volgende fase in supermarkttechnologie vraagt om nog meer snelheid, veerkracht en samenwerking. De grootste doorbraken liggen nog voor ons.