Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Bureau Zuidema

Duurzaamheid in tijden van crisis  

Zuidema, the influence company ontwikkelt talenten van mensen om organisaties te laten groeien, door een bijdrage te leveren in de keten van leren en duurzame kennisontwikkeling. Het accent bij het uitgebreide aanbod van leerinterventies komt daarbij steeds meer op effect en duurzaamheid te liggen.

 

“Zuidema, the influence company werkt vanuit vier verschillende BV’s”, begint directeur Joep Straathof de structuur van zijn bedrijf uit te leggen. “Bureau Zuidema is gericht op trainings-, opleidings- en leervraagstukken. Zuidema Personeelsmanagement richt zich op loopbaan- en HRM-vraagstukken. Bij Zuidema International vindt research plaats in Europese projecten, onder andere op het gebied van het effect van leren en ontwikkelen en het toepassen van eerder verworven competenties. En tot slot is er het Instituut voor Toegepaste Gedragsanalyse (ITGA), dat zich bezighoudt met leermiddelen, instrumentenontwikkeling en licentie-uitgaven aan trainings-, opleidings- en adviesbureaus.”

Crisis en vertrouwen

Straathof vraagt zich af of we met z’n allen dan niets leren van de huidige crisis: “Het lijkt wel alsof we denken dat er weer een paar lichtpuntjes zijn en dan zien we de hele donkere nacht niet meer. Want hoe groot is nou echt de bereidheid van organisaties om te blijven investeren in samenwerking en ontwikkeling? We merken dat er blijkbaar niet veel van de crisis wordt geleerd. Men gaat te snel over tot de orde van de dag: kostenbesparing, efficiency en medewerkers belonen door financiële prikkels zijn leidend in plaats van visie, investeren in medewerkers en innovatie. Wellicht moeten wij meer zoeken naar samenwerken en ontwikkelen gericht op de langere termijn: investeren in de relatie met mensen en de toekomst. Tijdens de recessie komt ook het begrip vertrouwen onder druk te staan. Het vraagt stuurmanskunst van leidinggevenden om hun boodschap zuiver, oprecht en duidelijk te brengen en zelf daarin een voorbeeld te zijn. Zo zal een leider vanuit zijn of haar eigen integriteit kritisch moeten kijken naar het eigen salaris en naar bonussen, want dáár begint vertrouwen. Het is natuurlijk een heel fragiel begrip, maar vertrouwen ontstaat vanuit wat je met elkaar doet. De minst goede vraag is dan ook ‘Heb een beetje vertrouwen in mij’. De taak van opleidingsinstituten hierin is om op zoek te gaan naar de rol van de leidinggevende in het proces om mensen die dingen te laten doen en te laten leren waardoor de organisatie uiteindelijk op de lange termijn sustainable blijkt te zijn. Daar is meer voor nodig dan alleen geld. Het zit ook in de manier waarop je op zoek gaat naar duurzaamheid en waarop je in deze zoektocht geen vanzelfsprekende wegen bewandelt.”

Duurzaamheid en leiderschap

“Wij willen samen met onze klanten en andere organisaties nadenken over de vraag wat duurzaamheid betekent in termen van HRD of HRM in relatie tot het strategisch beleid”, vervolgt Straathof. “Hoe kun je dat concreet maken? Met certificerende instellingen zoals Certiked, zoeken we naar hoe je certificering kunt verlenen op duurzaamheid om de kwaliteit te waarborgen. Maar hoe doen wij dat in onze eigen organisaties met datgene wat wij aan klanten aanbieden? We willen onze manier van werken zodanig veranderen dat dit een duurzame impact heeft bij klanten. Dit doen we niet omdat de overheid dat vraagt of om aan te haken bij een trend, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat dat moet. De vraag is hoe je dit doet op onze verschillende expertisegebieden zoals medezeggenschap, leiderschap, HRM en opleiden en ontwikkelen. We zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid te vertalen naar ons vakgebied. Dat geheel zal in 2012 samenkomen in een internationaal congres naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van Bureau Zuidema. Dit congres wordt een uitwisseling van wat verschillende actoren doen op het gebied van duurzaamheid in het veld van opleidings- en leervraagstukken binnen organisaties.”

Imago en de economische orde

Leiderschap en imago-opbouw zijn voor Zuidema onlosmakelijk met elkaar verbonden. Straathof vindt dat leiders en managers op de goede weg zijn wat betreft de manier waarop ze kijken naar imago-opbouw: “Ik vind dat veel organisaties daar hard aan werken. Er wordt gezocht naar de stappen die gezet moeten worden naar de economische orde van na de recessie. En ik denk dan ook dat dit een andere orde zou moeten en kunnen zijn dan de huidige. Een orde gebaseerd op data en feiten, maar tegelijkertijd ook een orde die van leiders vraagt lef en bescheidenheid te tonen: lef om los te laten en te vertrouwen op de zelfregulerende en innoverende medewerker. Ook de overheid zal dan anders om moeten gaan met de burgers. Minder betutteling en meer vertrouwen in de mensen en de samenleving. Maar als je zegt dat kwaliteit uiteindelijk leidend is, dan moet je ook op zoek gaan naar duurzaamheid. Een zoektocht naar iets met een grotere impact dan alleen in het hier en nu. Je zult tevens op zoek moeten gaan naar manieren om dat te meten, waarbij ik ervan overtuigd ben dat niet alles meetbaar is. Organisaties als Zuidema moeten op deze manier met leervraagstukken bezig zijn, want anders ben je alleen bezig met geld verdienen en dan leren we niets van de crisis.”

Bureau Zuidema, the influence company

Olmenlaan 4, 3833 AV Leusden
Postbus 127, 3830 AC Leusden
Telefoon: (033) 434 58 00
Fax: (033) 434 58 01
E-mail: [email protected]
www.zuidema.nl
 

De noodzakelijke draai van Orderchamp: ‘Op het hoogtepunt verbrandden we een miljoen per maand’

Joost Brugmans en zijn medeoprichters begonnen Orderchamp als online marktplaats voor retailers, die er hun inkopen kunnen doen bij merken. Nu geven ze diezelfde merken de tools om hun eigen b2b-shop te bouwen. Een twist in het businessmodel. 'De echte transformatie was in 2022. Toen werden we een écht bedrijf.'

joost brugmans orderchamp

Hij is van nature nogal ongeduldig. Gelukkig, zegt Joost Brugmans, dat zijn team hem af en toe duidelijk maakt dat sommige dingen gewoon tijd nodig hebben.

Toch was hij deze maand blij dat hij er eindelijk mee naar buiten mocht: Orderchamp, de startup die retailers en merken online bij elkaar brengt, heeft het afgelopen jaar zijn software compleet herbouwd en boort er een nieuwe markt mee aan.

De grote lijn: de Amsterdamse startup dreef tot voor kort een online marktplaats waar winkeliers terechtkunnen voor hun inkoop. Een digitale tegenhanger van de beurzen, reizen en catalogi waar ze traditioneel hun assortiment insloegen. Op Orderchamp kopen inmiddels honderdduizenden retailers door heel Europa bij 6.000 merken in. De marktplaats handelt de hele achterkant af, van ordering tot betaling en verzending.

SEOshop-erfenis en een nieuwe missie

Dat vak van e-commerce hadden de oprichters – naast Brugmans Max Verduyn en Menno Wolvers – geleerd bij SEOshop, de aanbieder van webwinkelsoftware die een paar jaar geleden is overgenomen door het Canadese Lightspeed. Samen met SEOshop-founders Ruud Stelder en Dennis Cuijpers begonnen ze in 2019 met hun nieuwe startup Orderchamp. En nu lijkt de cirkel rond.

Met de lancering waar Brugmans zo lang naar uitkeek, volgt hij zijn legacy: alle software die merken nodig hebben om hun eigen b2b-webwinkel te openen, inclusief ondersteunende verkooptools. Orderchamp Cloud is de suite gedoopt.

Ja, er bestaan al massa’s SaaS-partijen in e-commerce software. Maar Shopify, Magento en de rest zijn er toch vooral voor b2c, de webshops die verkopen aan consumenten, terwijl retailers toch heel andere behoeften hebben als ze inslaan. Vaste afname, grote aantallen, staffelkorting, dat werk.

Besturingssysteem voor b2b e-commerce

Volgens Orderchamp is zijn pakket helemaal afgestemd op wat b2b-partijen nodig hebben, dankzij alle lessen uit die jaren ervaring met de marktplaats. Tot slot belooft de nieuwkomer ook nog eens softwareprijzen die op een derde tot een vierde liggen van die van de gevestigde orde.

orderchamp cloud software

Oké, van buiten lijkt het alsof de SEOshop-boys terug zijn bij hun leest. ‘Maar ik kan je de slide laten zien: we begonnen vanaf dag één als ‘besturingssysteem voor b2b e-commerce’, en we wisten precies hoe we dat moesten bouwen’, zegt Brugmans. ‘Die inkoop-marktplaats werd simpelweg de eerste toepassing, omdat merken dat destijds als belangrijkste behoefte hadden aangegeven. We willen retailers beter online kunnen bereiken. De groothandel was toen nog mega inefficiënt, met een hoop papierwerk, handmatige orders, mailings en beurzen. Op hun beurt gaven we de winkeliers een manier om nieuwe merken te ontdekken.’

Tot kantoor omgebouwde bar

Dat de merken ruim vijf jaar later via Orderchamp Cloud ook hun eigen verkoopsites kunnen inrichten om direct zaken te doen, is een logische vervolgstap, stelt Brugmans. ‘We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt, maar we zijn begonnen met een survey onder die 6.000 merken om de behoeften te peilen. Daaruit bleek dat de helft nog überhaupt geen webshop had, en van de andere helft was 30 procent hard op zoek naar een andere leverancier. Dat was dus een mega opportunity waar we in zijn gedoken.’

Brugmans vertelt het in de voormalige bar bij het Leidseplein die met minimale ingrepen is omgebouwd tot kantoor. Jimi Hendrikx, Tina Turner en andere overleden sterren hangen er nog gewoon aan de muur, een verdieping hoger is de keuken wel eruit gesloopt voor extra werkplekken. Wie door de rafelige voordeur de dito trap opgaat, loopt eerst tegen die enorme bar aan. ‘Sommige kantoren installeren een bar, wij deden het andersom.’

Volle bak na corona

Misschien is er af en toe wel stevig aan die bar gehangen, want Orderchamp heeft wel wat pieken en dalen achter de rug sinds de eerste versie van zijn marktplaats vanaf de herfst van 2019 meteen ging vliegen. Het voorjaar erop sloeg corona toe en stond de retailwereld compleet op zijn kop. ‘En eigenlijk is sindsdien in de retail niets meer bij het oude geweest.’

orderchamp oprichters joost brugmans max verduyn menno wolvers
Orderchamp-oprichter Joost Brugmans (L) en zijn co-founders Max Verduyn (M) en Menno Wolvers.

‘Eerst de shutdown, waarin ook bij ons alles on hold ging. Retail gaat eraan, zei iedereen. We hebben de eerste maanden onze marketing teruggeschroefd, maar dat bleek niet zo’n goed besluit. Want alle retailers wilden ineens online gaan en iedereen ging als een dolle zijn huis opnieuw inrichten. Dus toen zijn we volle bak gegaan.’

22 miljoen van investeerders

Die e-commerce bonanza werd zoals bekend gevolgd door een enorme dip toen de wereld weer een beetje terug naar normaal ging, met inflatie die consumenten nog eens extra koopschuw maakte.

Orderchamp had bij al dat geweld weinig te klagen over zijn groei. Ook investeerders, waaronder henQ, Prime en Vinted-ceo Thomas Plantenga zagen het zitten met de b2b-marktplaats en staken in de loop van 2020 en het jaar erop in totaal 22 miljoen euro in de scaleup.

Eind 2021 werkten er tachtig, negentig mensen, vertelt Brugmans. Er was een kantoor geopend in Duitsland, inmiddels de belangrijkste markt en hij was een ‘heel grote’ fundingronde aan het voorbereiden.

Burnrate van miljoen per maand

‘En toen stopte de fundingmuziek. We waren natuurlijk nog niet winstgevend en verbrandden veel geld, op het hoogtepunt een miljoen per maand. Zo’n burnrate was toen normaal. Maar als ik nu terugkijk, vind ik het niet meer normaal.’

In die periode van ‘gratis geld’, waarin zijn concurrenten op miljardenwaarderingen vele malen meer geld ophaalden, was Orderchamp niet eens overdreven bezig. ‘In die tijd dachten we: we moeten dit doen om de grootste te worden, we moeten ons niet de kaas van het brood laten eten.’

‘En we zijn ook echt een van de drie grootste ter wereld geworden in onze regio, en een echte merknaam. Maar in 2022 moesten we in feite terug naar de tekentafel om een bedrijf te bouwen voor de toekomst. We moesten een weg vinden naar winstgevendheid, zorgen dat we nooit meer geld nodig hebben.’ 

Transformatie van een raket

Bijna drie jaar later telt Orderchamp de helft van het aantal medewerkers. Dat de omzetgroei heeft doorgezet, zegt veel over wat Brugmans de ‘transformatie’ van zijn bedrijf noemt. ‘We moesten naar een burnrate van nul met een sustainable groeistrategie. We waren in gesprek met heel wat nieuwe mensen, die hebben we uiteindelijk niet aangenomen. En we moesten ook wel mensen laten gaan. We zijn gaan kijken wat we intern konden automatiseren, dat was trouwens nog voor de doorbraak van AI. We doen nu hetzelfde werk met minder mensen.’

orderchamp kantoor

En mensen vertrokken ook wel uit zichzelf, zegt Brugmans. ‘Het bedrijf transformeerde van een fundingbedrijf in een gewoon, écht, bedrijf, als ik dat zo mag noemen. We waren een raket en ineens gingen we in de vertraging, dat ligt niet iedereen. En net zoals we onze investeerders moesten overtuigen van de nieuwe strategie moesten we ook het team overtuigen met een realistisch plan over hoe we zouden doorgaan zonder nieuwe investeringen.’

Klein beetje extra funding

Meer doen met minder was een rode draad, maar minstens zo belangrijk was de samenwerking die Orderchamp opzocht met het ‘offline’ deel van zijn markt, plekken als TICA en Trademart Brussel waar winkeliers hun inkopen traditioneel deden. Ook zij wilden een online kanaal naar die retailers openen en de Amsterdamse startup leverden daarvoor de software.

‘Dat was echt een motor achter onze groei, en later zijn we ook een systeem gaan leveren voor dropshipment-automatisering. Of we echt op omvallen stonden? Nee. We hebben wel een paar keer een klein beetje extra funding gevraagd van onze aandeelhouders, maar we zijn inmiddels de ene maand break-even, de andere maand net niet.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Compleet van mening veranderd

Met nu dus een uitgebreid aanbod om zowel de retailers als de merken te voorzien van e-commerce gereedschap. ‘Het was voor mij heel frustrerend als persoon dat de afgelopen anderhalf jaar de rem erop ging, omdat we moesten bouwen aan het nieuwe product. Maar nu het is gelanceerd en we harder kunnen doorgroeien, is dat bevredigend. We hadden echt kippenvel toen we dit naar buiten brachten.’

Naar dat flufbedrijf hoeft Brugmans niet meer terug. ‘Ik ben echt compleet van mening veranderd. Áls we nu geld ophalen, is dat niet omdat we het nodig hebben. Als ik nu startups adviseer die me benaderen en al een pitchdeck klaarhebben om geld op te halen, zeg ik: zorg eerst dat je omzet hebt, kijk wat je voor elkaar krijgt zonder funding, je kunt altijd nog geld ophalen.’

Vergeet diploma’s: waarom houding belangrijker is dan opleiding op de arbeidsmarkt

In samenwerking met Goodhabitz - In een arbeidsmarkt waar verandering de enige constante is, zijn diploma’s steeds vaker bijzaak. Organisaties zoeken mensen die nieuwsgierig zijn, fouten durven maken en zich moeiteloos aanpassen aan nieuwe technologieën. Maar hoe herken je deze ‘Next Level Talents’? En belangrijker nog: hoe zorg je dat ze blijven?

webinar Next Level Talent - GoodHabitz

Wat is eigenlijk next level talent? En hoe zorg je als organisatie dat je zulke mensen niet alleen vindt, maar ook behoudt en laat groeien? In een wereld waarin veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen, is dat een vraag waar veel ondernemers en HR-professionals mee worstelen.

Tijdens een webinar van MT/Sprout in samenwerking met GoodHabitz gingen drie experts hierover in gesprek: Nadine Klokke (CEO KNAB), Maximilian Krijgsman (CEO RGF Staffing) en Nanique Dik (Manager HR Business Partnering GoodHabitz). Onder leiding van host John van Schagen spraken zij over de vraag hoe je vandaag én morgen aantrekkelijk blijft voor talentvolle mensen – jong én oud.

Terugkijken?

Het volledige webinar is hier terug te kijken:

Wat is Next Level Talent?

Volgens de sprekers draait het bij Next Level Talent niet om leeftijd, functie of opleiding, maar om houding. Het zijn mensen die nieuwsgierig zijn, durven te experimenteren, zich snel aanpassen en fouten durven maken. Of zoals Krijgsman het verwoordde: ‘Het zijn niet de uitvoerders, maar de vernieuwers.’

Nadine Klokke voegde daar aan toe dat het ook draait om impact maken: ‘Het gaat om mensen die hun potentie benutten, zich willen ontwikkelen, en het verschil maken – op hun eigen manier.’

Leeftijd speelt geen rol

Een opvallend voorbeeld kwam van Krijgsman zelf: bij zijn organisatie werken ook consultants van 65 jaar oud. ‘Leeftijd is totaal irrelevant. Het gaat om de vaardigheden en de mindset.’

Ook Dik benadrukte dat diploma’s steeds minder leidend zijn. ‘Soft skills als veerkracht, aanpassingsvermogen en lef zijn veel belangrijker geworden. En dat geldt voor iedere generatie.’

AI en verandering

Een belangrijk thema in het gesprek was de impact van technologie. AI verandert het werk van veel mensen, maar maakt ook ruimte voor meer ‘menselijk werk’. Creativiteit, empathie en probleemoplossend vermogen worden juist belangrijker. Krijgsman: ‘AI kan veel, maar creativiteit blijft voorlopig mensenwerk.’

GoodHabitz stimuleert medewerkers om met nieuwe technologieën te experimenteren. ‘We creëren ruimte om te proberen, en ook om fouten te maken’, aldus Dik.

Employer branding: geen windowdressing

De boodschap aan werkgevers was duidelijk: laat écht zien waar je voor staat. Purpose, cultuur en leiderschap moeten in lijn zijn. ‘Wat je laat zien in een vacaturetekst of op je website, moet ook kloppen met de dagelijkse praktijk’, zei Klokke. ‘Anders prikken kandidaten daar snel doorheen.’

Investeren in mensen blijft cruciaal

Tot slot werd besproken hoe je talent vasthoudt. En wat als mensen na twee jaar vertrekken? Volgens Dik is dat geen probleem: ‘Het is veel erger als je níet in iemand investeert en diegene blijft zitten.’

Leiderschap speelt daarin een grote rol. Een leidinggevende die ontwikkeling actief ondersteunt, blijkt volgens polls onder kijkers de belangrijkste factor voor blijvende groei.

Sollicitatievragen die ertoe doen

Om het juiste talent te herkennen, is het stellen van de juiste vragen cruciaal. Krijgsman deelde een krachtige sollicitatievraag die hij zelf vaak stelt: ‘Wat vond je spannend of wat durfde je eigenlijk niet, en heb je toch gedaan?’

Volgens hem zegt het antwoord op die vraag veel over lef, veerkracht en het vermogen om te leren. Klokke voegde daar een eigen variant aan toe: ‘Als je straks hoort dat je het niet geworden bent, wat zou dan een goede reden zijn waarom niet?’

Zo’n vraag helpt om te ontdekken of iemand kritisch kan reflecteren op zichzelf – een kernkwaliteit van mensen met een growth mindset.

Kortom: voor wie wil weten hoe je de juiste mensen vindt, aantrekt, ontwikkelt en kan behouden in een snel veranderende arbeidsmarkt: bekijk hier het webinar terug.

Lees ook: