Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Bureau Zuidema

Duurzaamheid in tijden van crisis  

Zuidema, the influence company ontwikkelt talenten van mensen om organisaties te laten groeien, door een bijdrage te leveren in de keten van leren en duurzame kennisontwikkeling. Het accent bij het uitgebreide aanbod van leerinterventies komt daarbij steeds meer op effect en duurzaamheid te liggen.

 

“Zuidema, the influence company werkt vanuit vier verschillende BV’s”, begint directeur Joep Straathof de structuur van zijn bedrijf uit te leggen. “Bureau Zuidema is gericht op trainings-, opleidings- en leervraagstukken. Zuidema Personeelsmanagement richt zich op loopbaan- en HRM-vraagstukken. Bij Zuidema International vindt research plaats in Europese projecten, onder andere op het gebied van het effect van leren en ontwikkelen en het toepassen van eerder verworven competenties. En tot slot is er het Instituut voor Toegepaste Gedragsanalyse (ITGA), dat zich bezighoudt met leermiddelen, instrumentenontwikkeling en licentie-uitgaven aan trainings-, opleidings- en adviesbureaus.”

Crisis en vertrouwen

Straathof vraagt zich af of we met z’n allen dan niets leren van de huidige crisis: “Het lijkt wel alsof we denken dat er weer een paar lichtpuntjes zijn en dan zien we de hele donkere nacht niet meer. Want hoe groot is nou echt de bereidheid van organisaties om te blijven investeren in samenwerking en ontwikkeling? We merken dat er blijkbaar niet veel van de crisis wordt geleerd. Men gaat te snel over tot de orde van de dag: kostenbesparing, efficiency en medewerkers belonen door financiële prikkels zijn leidend in plaats van visie, investeren in medewerkers en innovatie. Wellicht moeten wij meer zoeken naar samenwerken en ontwikkelen gericht op de langere termijn: investeren in de relatie met mensen en de toekomst. Tijdens de recessie komt ook het begrip vertrouwen onder druk te staan. Het vraagt stuurmanskunst van leidinggevenden om hun boodschap zuiver, oprecht en duidelijk te brengen en zelf daarin een voorbeeld te zijn. Zo zal een leider vanuit zijn of haar eigen integriteit kritisch moeten kijken naar het eigen salaris en naar bonussen, want dáár begint vertrouwen. Het is natuurlijk een heel fragiel begrip, maar vertrouwen ontstaat vanuit wat je met elkaar doet. De minst goede vraag is dan ook ‘Heb een beetje vertrouwen in mij’. De taak van opleidingsinstituten hierin is om op zoek te gaan naar de rol van de leidinggevende in het proces om mensen die dingen te laten doen en te laten leren waardoor de organisatie uiteindelijk op de lange termijn sustainable blijkt te zijn. Daar is meer voor nodig dan alleen geld. Het zit ook in de manier waarop je op zoek gaat naar duurzaamheid en waarop je in deze zoektocht geen vanzelfsprekende wegen bewandelt.”

Duurzaamheid en leiderschap

“Wij willen samen met onze klanten en andere organisaties nadenken over de vraag wat duurzaamheid betekent in termen van HRD of HRM in relatie tot het strategisch beleid”, vervolgt Straathof. “Hoe kun je dat concreet maken? Met certificerende instellingen zoals Certiked, zoeken we naar hoe je certificering kunt verlenen op duurzaamheid om de kwaliteit te waarborgen. Maar hoe doen wij dat in onze eigen organisaties met datgene wat wij aan klanten aanbieden? We willen onze manier van werken zodanig veranderen dat dit een duurzame impact heeft bij klanten. Dit doen we niet omdat de overheid dat vraagt of om aan te haken bij een trend, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat dat moet. De vraag is hoe je dit doet op onze verschillende expertisegebieden zoals medezeggenschap, leiderschap, HRM en opleiden en ontwikkelen. We zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid te vertalen naar ons vakgebied. Dat geheel zal in 2012 samenkomen in een internationaal congres naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van Bureau Zuidema. Dit congres wordt een uitwisseling van wat verschillende actoren doen op het gebied van duurzaamheid in het veld van opleidings- en leervraagstukken binnen organisaties.”

Imago en de economische orde

Leiderschap en imago-opbouw zijn voor Zuidema onlosmakelijk met elkaar verbonden. Straathof vindt dat leiders en managers op de goede weg zijn wat betreft de manier waarop ze kijken naar imago-opbouw: “Ik vind dat veel organisaties daar hard aan werken. Er wordt gezocht naar de stappen die gezet moeten worden naar de economische orde van na de recessie. En ik denk dan ook dat dit een andere orde zou moeten en kunnen zijn dan de huidige. Een orde gebaseerd op data en feiten, maar tegelijkertijd ook een orde die van leiders vraagt lef en bescheidenheid te tonen: lef om los te laten en te vertrouwen op de zelfregulerende en innoverende medewerker. Ook de overheid zal dan anders om moeten gaan met de burgers. Minder betutteling en meer vertrouwen in de mensen en de samenleving. Maar als je zegt dat kwaliteit uiteindelijk leidend is, dan moet je ook op zoek gaan naar duurzaamheid. Een zoektocht naar iets met een grotere impact dan alleen in het hier en nu. Je zult tevens op zoek moeten gaan naar manieren om dat te meten, waarbij ik ervan overtuigd ben dat niet alles meetbaar is. Organisaties als Zuidema moeten op deze manier met leervraagstukken bezig zijn, want anders ben je alleen bezig met geld verdienen en dan leren we niets van de crisis.”

Bureau Zuidema, the influence company

Olmenlaan 4, 3833 AV Leusden
Postbus 127, 3830 AC Leusden
Telefoon: (033) 434 58 00
Fax: (033) 434 58 01
E-mail: [email protected]
www.zuidema.nl
 

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’

Ore Energy’s oplossing voor stroomtekorten? IJzer laten roesten

Doorsnee batterijen bevatten lithium. Aytac Yilmaz kiest met zijn startup Ore Energy voor een verrassend alternatief: ijzer, water en lucht. Daarmee weet het groene stroom voor meerdere dagen op te slaan tegen een fractie van de kosten van traditionele batterijen. 'We vinden het wiel opnieuw uit.'

aytac yilmaz ore energy

Wat is Ore Energy?

Ore Energy ontwikkelt een grote batterij die werkt op basis van ijzer dat roest en ‘ontroest’. Dat omkeerbare oxidatieproces weet het onder controle te houden in een ijzer-luchtbatterij. Die ‘ademt’ letterlijk lucht. Bij het ontladen wordt het ijzer blootgesteld aan zuurstof, waardoor een speciaal type roest ontstaat. Als je er vervolgens elektriciteit doorheen stuurt, verandert de roest weer terug in ijzer. Dit proces kan vele malen worden herhaald.

Deze uitlegvideo legt het principe helder uit op een visuele manier:

‘Het is eigenlijk een heel eenvoudig proces’, legt medeoprichter Aytac Yilmaz (35) uit. ‘Je hebt net als bij andere batterijen drie hoofdonderdelen: een anode, die is in dit geval van ijzer, een kathode en een elektrolyt die de juiste omgeving creëert voor de chemische reactie. Bij ons is die op waterbasis.’

Het principe is al sinds de jaren zestig bekend, zegt Yilmaz. ‘We vinden het wiel dus opnieuw uit, en verbeteren het, onder meer door het ijzer een poreuze structuur te geven.’ De ijzer-luchtbatterij heeft eigenschappen die hem supergeschikt maken om de pieken en dalen in de huidige stroomvoorziening aan te pakken.

‘We maken geen gebruik van kostbare of omstreden grondstoffen, wat de kosten voor onze batterij een stuk lager maakt dan die van de lithium-ionbatterijen die nu nog worden gebruikt. Maar een veel belangrijkere eigenschap, ook voor de totale kosten van de netbeheerders en energiebedrijven die vraag en aanbod in de elektriciteitsnetwerken moeten balanceren, is dat onze technologie tot 100 uur de energie vasthoudt.’

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Lithium-ionbatterijen laden snel op en zijn efficiënt, maar je hebt er wel veel nodig zodra de energieflauwte – de periode waarin er geen zon en wind is – aanbreekt. Door de lange opslagduur van 100 uur van Ore Energy kun je toe met minder exemplaren.

Wie zitten erachter?

Yilmaz promoveerde op materiaalwetenschappen en elektrochemie aan de TU Delft, na een bachelor in zijn geboorteland Turkije en een master in Florida. Tijdens zijn promotieonderzoek raakte hij gefascineerd door de mogelijkheden om met nieuwe materialen bij te dragen aan de energietransitie.

Yilmaz: ‘Ik ben altijd geïnspireerd geweest door grote problemen, en we werken nu aan een van de grootste uitdagingen van de mensheid: het decarboniseren van onze elektriciteitsvoorziening.’

yaiza gonzalez garcia ore energy
Yaiza Gonzalez Garcia.

Zijn medeoprichter is Yaiza Gonzalez Garcia (42). Zij was Yilmaz’ supervisor tijdens zijn promotieonderzoek naar corrosietechnologie, wat uiteindelijk de basis vormde voor Ore Energy’s batterijtechnologie. Gonzalez Garcia is nog steeds als deeltijdhoogleraar aan de TU Delft verbonden.

Ore Technology werd een kleine twee jaar geleden opgericht, als spin-off met Delft Enterprises, de investeringstak van de TU Delft, als een van de aandeelhouders.

Lees ook: Hoe krijgen we meer universitaire startups? ‘Laat het vaker over aan mensen van buiten’

Wie zitten op Ore Energy te wachten?

De belangrijkste doelgroep voor de ijzer-luchtbatterij zijn netbeheerders en energiebedrijven. ‘Eigenlijk iedereen die op grote schaal met het elektriciteitsnetwerk te maken heeft’, zegt Yilmaz. ‘We kunnen een periode van vier dagen zonder hernieuwbare energieproductie overbruggen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat er altijd duurzame energie beschikbaar is.’

Er bestaan andere vormen van energie-opslag die gebruikmaken van elektrochemische processen, maar volgens Yilmaz combineert de technologie van zijn startup lage kosten met een lang uithoudingsvermogen en hoge energiedichtheid.

En Ore Energy bekijkt het ook op een hoog strategisch niveau: wat is er nodig om de energie-infrastructuur weerbaar te maken tegen de variaties in hernieuwbare energie? Hij laat een tabel zien uit zijn pitchdeck: ‘Je ziet dat de kosten van de totale elektriciteitsvoorziening via opwek- en opslagmiddelen grofweg gehalveerd kunnen worden dankzij ijzer-luchtbatterijen.’

Klanten hebben straks misschien keuze uit meer ijzer-luchtbatterijen. In de VS timmert Form Energy daarmee al sinds 2017 aan de weg, een scaleup opgericht door mensen van techinstituut MIT en Tesla. De Amerikanen lijken redelijk dichtbij de marktintroductie met een koelkastgroot modulair systeem, maar produceerden tot nu toe alleen voor eigen pilots. ‘Zij doen het erg goed en hebben een systeem van 8,5 gigawattuur in de pijplijn. Wij willen iets soortgelijks bereiken in Europa.’

ore energy ijzer licht batterij
Veertig mensen werken voor Ore Energy aan de ontwikkeling van een ijzer-luchtbatterij. Bron: Ore Energy

Wat is het verdienmodel?

Ore Energy positioneert zich als een OEM (Original Equipment Manufacturer) van batterijen. Het gaat de batterijsystemen dus zelf produceren en verkopen en werkt momenteel aan plannen voor een eigen fabriek.

Hoever is Ore Energy?

De startup heeft momenteel veertig medewerkers verdeeld over een R&D-vestiging in Delft, om de band met de universiteit te behouden en talent aan te trekken, en een in Amsterdam. ‘Het is een internationaal team met ik geloof vijftien verschillende nationaliteiten.’

De volgende grote stap wordt een productiefaciliteit, zegt Yilmaz. Waar die komt te staan? ‘We willen hem in Europa bouwen, maar kijken naar verschillende aspecten voor de locatie van onze eerste fabriek’, vertelt hij. ‘Belangrijke factoren zijn de beschikbaarheid van elektriciteitsnet, maar natuurlijk ook toegang tot gekwalificeerd personeel en grondstoffen. Er komt ontzettend veel kijken bij zo’n first-of-a-kind factory.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Een belangrijke investeerder is het Nederlandse Positron Ventures, maar het bedrijf wordt ook gesteund door Sprin-d, een Duits innovatieagentschap dat challenges uitschrijft voor Sprunginnovationen – distruptieve innovaties. Ore Energy werd geselecteerd als een van de vier bedrijven met een oplossing voor energieopslag voor de langere termijn en kreeg daarvoor een miljoen mee. Daarnaast krijgt Ore Energy steun van de European Innovation Council en verschillende RVO-programma’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Yilmaz haalde zo in totaal 15 miljoen euro op voor zijn startup in een mix van aandelen en subsidies. Maar voor de eerste batterijfabriek die er moet komen, is een veelvoud nodig.

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten: