Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Apple Vision Pro: baanbrekend of nerdy gadget?

Is het een businessmodellen-disruptor of vooral een nice-to-have voor nerds en geeks? De recensies over de nieuwe Apple Vision Pro lopen nogal uiteen. AR- en VR-expert Tim van der Wiel van social tech agency Gospooky is in de VS en testte daar de gehypte techbril alvast voor ons.

apple vision pro
Foto: Getty Images

1. Eh, Apple Vision Pro? Praat me even bij

Bestaande producten opnieuw uitvinden. Op dat gebied heeft Apple een reputatie om hoog te houden. Het bedrijf deed het eerder met de mp3-speler (iPod, 2001), mobiele telefoon (iPhone, 2007), het horloge (Apple Watch, 2015) en oordopjes (AirPods, 2016).

In juni van het afgelopen jaar klonk er tijdens het WWDC-event weer zo’n ‘one more thing’-momentje. Topman Tim Cook kondigde Apple’s eigen VR-bril aan. Het is de eerste nieuwe productgroep van het bedrijf sinds de lancering van de Apple Watch, nu acht jaar geleden.

tim van der wiel gospooky apple vision pro
Tim van der Wiel met de Apple Vision Pro.

Tim van der Wiel is de founder van GoSpooky. Zijn social tech agency maakt virtual en augmented content voor grote merken als Amazon Prime, KLM en Dior. Hij heeft de afgelopen zeven jaar zo ongeveer elke bril die je een virtuele wereld voorschotelt al op zijn hoofd gehad.

‘In dit geval moet je eigenlijk spreken over een ‘mixed reality’-bril’, zegt hij. ‘Apple noemt het een spatial computer. Je ziet allerlei digitale content in de fysieke wereld. Als gebruiker ben je dus niet helemaal afgeschermd van de ruimte om je heen. Je blijft de omgeving, mensen en voorwerpen dus gewoon waarnemen. Er is overigens ook nog een functie waarbij je dit kunt uitzetten.’

2. Hoe werkt het apparaat in de praktijk?

Als het aan Apple ligt, gaat de Vision Pro op termijn het traditionele beeldscherm verdrijven. Je ogen fungeren dan als joystick, een simpele tik van je duim tegen de wijsvinger vervangt de enter-knop. Van der Wiel heeft het over ‘magie’.

‘In de visie van Apple gaan apps als een virtuele laag in de ruimte om je heen zweven. Ze blijven gepind op de plek waar je ze hebt neergezet. Dit is – zoals verwacht – waanzinnig mooi gedesignd. Als je al langer met het Apple-ecosysteem werkt, dan voelt dit al snel vertrouwd.’

De afgelopen dagen komen er uit de VS de gekste filmpjes voorbij, van mensen met een skibril op hun hoofd, wijzend en vingerknippend in het luchtledige:

Voor de goede orde: op deze manier een auto besturen is niet de bedoeling. Apple roept het van de daken, maar daar trekt een handjevol nerds in de Verenigde Staten zich blijkbaar niks van aan.

3. Hoe luiden de recensies?

De kortste samenvatting luidt: wisselend. De Amerikaanse techjournalist van The New York Times Kevin Roose schrijft jubelend over spectaculaire 3D-beelden, maar vraagt zich verderop in het artikel af wie dit apparaat gaat kopen.

Een columnist van Bloomberg blijkt weinig enthousiast en stelt de esthetische bezwaren aan de kaak. Tesla-topman Elon Musk vult hem op X aan: ‘Het is nu eenmaal onmogelijk om er met een VR-bril goed uit te zien.’

Lovend is Van der Wiel dus over het design. Maar hoe ervaart hij het gebruik van dit nieuwe apparaat? ‘Het is een zwaar device, je voelt dus echt wel dat er iets op je hoofd zit. Ik had een binnenlandse vlucht naar de westkust en heb de bril gebruikt om naar een film te kijken. Die ervaring is wat mij betreft next level.’

‘Je draait aan de knop en zit ineens in een ligstoel aan een prachtig meer, kijkend naar een scherm. Dat is heel wat relaxter dan in een vliegtuig op rij 12, stoel F. Ik kijk nu al liever een film via dit apparaat dan op de tv en dat is voor een eerste generatie device best bijzonder.’

Lees ook: Hoe Tim Van der Wiel zijn bedrijf Gospooky groot maakte

4. Wat kunnen we eigenlijk met de Apple Vision Pro?

Wordt het een disruptor of blijft het een nerdy gadget? Voor een goed antwoord is het stellen van een andere vraag nodig: wat kunnen we hier eigenlijk mee?

Apple zelf heeft het over het einde van het beeldschermentijdperk. Van der Wiel denkt ook dat het die kant op gaat. ‘Ik geloof al veel langer dat dit de manier is waarop we uiteindelijk met technologie gaan interacteren. Dat Apple die visie met de introductie van dit apparaat bevestigt, is voor de industrie best een groot moment.’

Werken met de Vision Pro, zo ziet dat eruit:

Hij geeft toe dat deze eerste versie van het apparaat niet echt bedoeld is om mee naar buiten te gaan. De usecases voor de korte termijn ziet hij voornamelijk in home entertainment (games, series en films) en het werken thuis. ‘Het geeft een nieuwe dimensie aan de manier waarop je je werk kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld razendsnel schakelen tussen verschillende schermen en online vergaderen waarbij het lijkt dat iedereen in dezelfde ruimte is.’

5. Hoe snel gaan de veranderingen?

Deze eerste versie van de Vision Pro wordt geen kaskraker, voorspelt Van der Wiel. Daarvoor is het device volgens hem veel te duur (omgerekend zo’n 3.250 euro). ‘Je moet het vooral zien als kit voor developers. Zij kunnen nu aan de slag met het bouwen van spatial apps. De echte killerapp voor dit device heb ik namelijk nog niet gezien.’

‘Apple’s producten worden vaak als revolutionair beschreven. Maar het woord dat beter past is evolutionair. Pas de derde generatie van de iPhone werd een verkoophit en voor de Apple Watch gold in feite hetzelfde. Zo zie ik het ook met deze Vision Pro gebeuren’, zegt Van der Wiel.

‘De volgende versies worden kleiner, lichter en goedkoper. Dan zullen dit soort apparaten onze laptop, de televisie en uiteindelijk ook mobiele telefoon gaan vervangen.’

Lees ook: 6 techtrends die voor doorbraken gaan zorgen in 2024: AI, quantum en de maanrace