Wat is Workwize?
Een online platform waar werknemers van aangesloten bedrijven op één plek producten kunnen bestellen voor hun thuiswerkplek, van bureaus en koffie tot pennen en printpapier. Sinds de lockdown een jaar geleden hebben hr-managers hun handen vol aan bestellingen en declaraties van medewerkers die hun thuiswerkplek willen upgraden tot een fatsoenlijke werkplek. Dat kan efficiënter, denkt Workwize.
Op het platform bepalen bedrijven een budget per medewerker, en cureren ze een lijstje met producten waaruit je kan kiezen. Bedrijven kunnen die lijstjes afstemmen op het type medewerker, zodat bijvoorbeeld alleen salesmanagers een paar prijzige Airpods in hun winkelwagentje kunnen klikken.
Een paar maanden na de start heeft Workwize zeven bedrijven als klant, waaronder een snelgroeiende betaaldienst (en unicorn) en een beursgenoteerde multinational (namen die Workwize nog niet mag delen). Bij elkaar zorgen die klanten nu voor 1500 gebruikers, oftewel werknemers die tot nu toe minimaal één keer hebben besteld.
Wie zitten erachter?
Workwize werd eind vorig jaar gestart door Victor Dik, Michiel Meyer, Dirk Kranendijk en Sebastiaan Scholten, destijds werkzaam bij VodafoneZiggo, Buckaroo, Oma’s Soep en Mipacha. De vier zagen de vraag naar thuiswerkproducten explosief stijgen. Remote werken bleek voor veel mensen goed uit te pakken. Maar voor bedrijven ontstond een logistieke en administratieve uitdaging. Dik, Meyer en Kranendijk storten zich op sales en partnerships, Sebastiaan Scholten heeft de techniek van het platform onder zijn hoede.
De vier gingen van start door zo veel mogelijk (hr-)managers en directeuren te interviewen. In hoeverre zagen die bedrijven thuiswerken als een blijvertje, en hoe regelden zij hun inkoop? Toen een aantal bedrijven zich aanmeldde voor een pilot, sprong voor de vier oprichters het sein op groen. Dik: ‘In november hebben we de sprong gewaagd en besloten we om te stoppen met onze baan.’
Er waren mensen die de ondernemers waarschuwden dat de thuiswerktrend ook weer kon omslaan. ‘We geloven ook niet dat mensen alleen maar thuis zullen blijven werken’, zegt Dik. ‘Sociaal contact is een essentieel onderdeel van je baan. Maar het merendeel van de bedrijven zal niet fulltime teruggaan naar kantoor.’ Workwize eet hoe dan ook van twee walletjes, aangezien klanten zoals een grote webwinkel met bijna tweehonderd medewerkers het platform ook aanspreken voor hun reguliere kantoorinkoop.
Wie zitten erop te wachten?
Workwize kon snel opschalen met een paar grote bedrijven. Maar mede omdat dit soort salestrajecten nu eenmaal lang duren, wil de dienst zijn net zo groot mogelijk uitgooien. Om op te kunnen schalen naar een zo groot mogelijke doelgroep, bouwt de startup aan een platform waar ieder bedrijf zich straks volledig geautomatiseerd aan kan melden. Met behulp van een swipeknop met suggesties kunnen zij vervolgens lijsten met producten samenstellen.
Voor de leveranciers van kantoorproducten werpt Workwize zich op als extra verkoopkanaal. Die leveranciers moeten hun producten direct kunnen leveren. Vragen van gebruikers beantwoordt Workwize zelf.
Hoever is Workwize?
Na de eerste zeven bedrijven zitten er momenteel nog eens ruim vijftig klanten in de pijplijn. Aangezien sommige van die bedrijven ook buitenlandse vestigingen hebben, worden nu ook in landen als Duitsland en Frankrijk de eerste contacten met leveranciers gelegd.
Het aantal leveranciers bedraagt nu vijftien, met namen als Staples, Schäfer Shop en Copaco. Maar ook een koffie-startup als Wakuli is van de partij.
Wat is het businessmodel?
Om de dienst zo laagdrempelig mogelijk te houden zijn er geen instapkosten. Geld verdient Workwize met een marge per verkocht product. Met de eerste 1500 actieve gebruikers speelt de startup inmiddels break-even, zegt Dik. ‘Maar we willen verder innoveren, en ervoor zorgen dat we het leven van hr-managers nog makkelijker maken.’
Nog geld nodig?
Workwize mikt op een eerste kapitaalronde van zo’n 3 tot 5 ton. Na gesprekken met een aantal informals zijn de eerste toezeggingen inmiddels binnen, zegt Dik. Daarmee kan ook de internationale expansie gefinancierd worden. ‘We willen hard doorpakken’.
Toen de ondernemer zijn baan opzegde, vroegen een paar mensen of hij voor de zekerheid niet beter eerst kon beginnen met een paar uur per week, naast zijn vaste baan. ‘Maar ik wilde sowieso al ondernemen, dus dit is mijn kans, dacht ik. Het is een markt die volledig open ligt, dus dan moet je er ook vol voor gaan. Je bent nooit 100 procent zeker, maar optimistisch ben ik wel.’