Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe Christina Caljé (Autheos) New Yorkse diversiteit naar de Nederlandse startup-wereld brengt

De dochter van Christina Caljé weet niet beter dan dat haar moeder de baas is. Maar etnisch diverse ondernemers zie je in de tech-industrie nog veel te weinig, stelt de CEO van AdTech-bedrijf Autheos.

Je leest nu: Hoe Christina Caljé (Autheos) New Yorkse diversiteit naar de Nederlandse startup-wereld brengt

Best bijzonder: Christina Caljé dook begin deze maand op als een van de 12 winnaars van een groeiprogramma waarmee Google startups wil helpen die (deels) worden gerund door founders met een diverse achtergrond. Zij is de enige Nederlandse deelnemer een aan het 12 weken durende programma, waar in totaal 150 Europese founders met een pitch een plek in probeerden te veroveren.

Caljé won met haar pitch namens Autheos, een Amsterdamse softwaredienst waarmee momenteel zo’n 40 bedrijven waaronder L’Oreal, Philips en Unilever video’s opslaan, distribueren en de impact ervan analyseren. De dienst zorgt er bijvoorbeeld voor dat iemand die vanaf Facebook op de website van een espresso-automaat komt, een ander soort video te zien krijgt dan iemand die googlet.

Voor de geboren Amerikaanse Caljé is het Black Founders Immersion-programma een manier om te kunnen groeien en na de Benelux ook de Britse (en Amerikaanse) markt te kunnen veroveren. Maar daarnaast gaat het onderwerp diversiteit haar, als kind van een Surinaamse vader, ook persoonlijk aan het hart. ‘Ik wil in het centrum van de dialoog staan’, zegt zij onomwonden. ‘Vanwege het gebrek aan bepaalde etnische groepen in met name leiderschapsposities.’

Bijdrage

In Nederland is het gesprek over etnische diversiteit nog niet zover als in de VS, ziet zij, al zorgen de Zwarte Piet-discussie en Black Lives Matter-beweging voor meer discussie dan ooit. Caljé: ‘Ik vind dat het een gesprek is dat plaats moet vinden, en probeer mijn bijdrage hierin nog te ontdekken. Het moet iets naast mijn bedrijf zijn, maar het is voor mij persoonlijk en moreel heel belangrijk om te doen. Ik wil laten zien dat je qua toekomst niet vastzit aan een bepaalde richting.’

Veel cijfers over de relatieve ondervertegenwoordiging van bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse of Surinaamse tech-vrouwen zijn er niet. Maar nog te vaak ziet Caljé dat zij de enige gekleurde vrouw in de zaal is. De oplossing begint op school, zegt Caljé, en het enthousiast maken van meisjes voor wetenschap en technologie. Zoals haar dochter van vijf jaar, die haar rolmodel niet dichterbij kon hebben.

New York

Het rolmodel-zaadje werd geplant in Caljé’s jeugd in New York, waar zij opgroeide in een niet al te beste buurt met veel ‘uitdagingen en onzekerheden’, zoals ze het omschrijft. De scholen waren er vrij slecht, maar door hard werken en het binnenslepen van en beurs belandde Caljé op een goede middelbare school (die wel een reis van anderhalf uur vergde). 

Na haar studie werkte zij een paar jaar bij Goldman Sachs. Haar eerste ervaring met het ondernemerschap kwam toen zij voor een consultancy onder meer Amerikaanse bedrijven hielp met groeien in Europa. ‘Dat vond ik prachtig, want je zag gelijk resultaten. Heel anders dan in een bedrijf met tienduizenden werknemers.’ 

Peerby

Caljé had zich net met haar Nederlandse man in Nederland gevestigd (de twee hadden elkaar leren kennen in Londen), toen zij tijdens een bijeenkomst in een Nederlands consulaat in de VS Daan Weddephol tegen het lijf liep, oprichter van deel-startup Peerby. De twee raakten in gesprek over duurzaamheid, waarna Caljé zich twee jaar lang aansloot als Chief Operational Officer

In 2016 stapte zij als CEO en co-founder aan boord bij Autheos. Het bedrijf was destijd nog vooral een praktische tool met een overzichtelijk concept: merken uploadden hun videocontent op een plek, waarna die video’s in een keer op meerdere pagina’s ecommerce-pagina’s werden getoond.

Maar Caljé nam zich voor om haar branche te disrupten met een nog beter product. ‘Er is nog veel onvolwassenheid in wat als een volwassen marketinggebied wordt gezien. Maar hoe je bepaalt welke video’s je laat zien en waar je in moet investeren was nog grotendeels onontgonnen terrein.’

Perspectieven

Autheos’ langetermijnvisie is dat marketing en advertenties zoveel mogelijk de interesses en lifestyle van online shoppers weerspiegelen. ‘Dat raakt aan mijn achtergrond, en dat ik opgroeide in een diverse buurt qua etniciteit en religie. Er zijn zoveel perspectieven en culturen, dat heeft ook mijn visie op de advertentie-industrie gevormd.’

Marketing wordt steeds relevanter, maar het blijft nog vaak beperkt tot leeftijd en geslacht, stelt Caljé. ‘Dat kan subtieler: dat ik een woman of colour ben, en een expat bijvoorbeeld. Dan zou ik mij veel meer gehoord voelen. Ik wil tools maken waarmee merken zich op deze gebieden kunnen onderscheiden.’

Rush naar online

Sinds de uitbraak van de coronapandemie profiteert Autheos van de verschuiving naar (nog) meer e-commerce. ‘Met die rush naar online zag je een enorme piek in online verkeer, en hogere conversie-resultaten. Sommige klanten hadden eind augustus al hun volle jaar-target voor 2020 bereikt.’ Omdat ook meer marketingbudgetten van offline naar digitaal schuiven, ontstaat er meer (video)content voor Autheos.

De dienst ziet dan ook genoeg kansen om verder te groeien. Caljé: ‘Het mooie is dat je geen grenzen meer hebt, en dat iedereen er nu aan gewend is om gesprekken online te voeren. Mensen spreken in de Verenigde Staten of Frankrijk is nu veel makkelijker. Een van onze klanten zit bijvoorbeeld in Lyon. Dat was eerst een tweedaagse reis, nu gaat dat via video.’