Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Bloomon en Bloom & Wild één bedrijf werden

Ze hadden hun bedrijf vorig jaar al verkocht, nu doen de oprichters van Bloomon ook een stap terug in de dagelijkse operatie. 'De grootste uitdaging bij zo’n integratieproces zit ‘m niet in de techniek, het draait veel meer om het samenbrengen van teams.'

bloomon Patrick Hurenkamp Bart Troost

Het was best pittig, geeft Patrick Hurenkamp van Bloomon toe. Twee teams, twee culturen en twee systemen in elkaar vervlechten. En dat allemaal op afstand. Fysiek bij elkaar komen was door de coronapandemie nauwelijks mogelijk.

Integratieproces Bloomon en Bloom & Wild

Toch trekken hij en Bart Troost de deur bij Bloomon nu met een gerust hart dicht. Hun compagnon Koen Thijssen had al eerder afscheid genomen.

Zelf bleven ze de afgelopen maanden nauw betrokken bij het integratieproces. En dat is nu dan grotendeels voltooid.

Helemaal weg zijn ze trouwens niet. De twee blijven als adviseur en coach op de achtergrond actief. Bovendien hebben ze nog een pluk aandelen van Bloom & Wild, als onderdeel van de overnamedeal.

‘Er is heel veel tijd gestoken in het creëren van één organisatie’, vertelt Hurenkamp. ‘Zo verkoopt Bloomon nu via het platform van Bloom & Wild en is er met hun kennis en platform inmiddels ook een Bloomon-app actief.’

Intense periode

‘Wij hebben op onze beurt bij hen de abonnementen geïntroduceerd, een service die begin dit jaar in Engeland is gestart.’ Ook maakt de hele groep nu gebruik van de nauwe relaties met Nederlandse kwekers.

‘Het was een intense periode, waarbij je je steeds moet afvragen wat je toegevoegde waarde eigenlijk nog is. We achten de tijd nu rijp om een stapje terug te doen. Iets dat in goed overleg gebeurt met de ceo van Bloom & Wild trouwens, voor wie we superveel respect hebben. Bij hem en zijn team is het merk in goede handen.’

Lees ook: 4 regels waarmee co-founders bonje voorkomen in hun startup

Twee digitale disruptors

Bloomon ontwrichtte in Nederland en België de traditionele bloemenmarkt met abonnementen en online verkoop van losse boeketten. Opgericht in 2014, een jaar later door MT/Sprout al uitgeroepen tot Challenger. De omzetteller kwam in 2020 uit op 42 miljoen euro.

Bloom & Wild moet het vooral hebben van cadeaupakketten. In april van het afgelopen jaar namen de Britten hun Nederlandse branchegenoot over.

Drie maanden later al volgde opnieuw een deal met het inlijven van het Franse bedrijf Bergamotte. Bloom & Wild is daarmee met afstand de grootste online bloemenbezorger van Europa geworden.

Teams zoveel mogelijk mixen

In iets meer dan een half jaar tijd zijn de twee bedrijven erin geslaagd om de platformen met elkaar te integreren. Maar belangrijker nog, ook de teams hebben volgens Troost nu het gevoel voor één en dezelfde groep te werken.

‘Met daarbinnen ruimte voor de drie verschillende merken uiteraard. De grootste uitdaging bij zo’n integratieproces zit ‘m niet in de techniek, het draait veel meer om het samenbrengen van teams’, aldus Troost.

Het is de directe Hollander versus de immer beleefde Brit. We organiseerden trainingen om verschillen beter te leren begrijpen.

Focus op communicatie

‘Wij hadden Bloom & Wild in het voortraject al vrij goed leren kennen. Voor de medewerkers begon dat proces pas nadat de deal werd aangekondigd. Daar moet je je heel erg bewust van zijn. We hebben dan ook heel veel tijd besteed aan communicatie. Denk aan wekelijkse calls en sociale events, online weliswaar. Wat ook helpt is om teams zoveel mogelijk te mixen, zo leren mensen elkaar snel kennen en bouwen ze een band. En nee, natuurlijk lukt dat niet één dag, zoiets kost tijd.’

Ook cultuur speelde in dat proces een rol. Het is de directe Hollander versus de immer beleefde Brit. Er werden trainingen georganiseerd om die verschillen beter te leren begrijpen. ‘Al moeten we dat aspect niet overdrijven. Wij hadden al zeventien nationaliteiten in dienst en ook dat werkte prima’, zegt Troost.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Lees ook: Wanneer moet je als startup op zoek naar een buitenlandse investeerder?

Na Bloomon komt nu het gezin

En dan is natuurlijk de grote vraag: wat nu? De twee ondernemers beginnen meteen te lachen. ‘We hebben allebei een lijstje met ideeën, maar er speelt nog niks concreets. Na acht tropenjaren voelt het eigenlijk wel goed om nu even afstand te nemen. Mijn zoon is drie, mijn dochter zes en het is heerlijk om die regelmatig zelf uit school te kunnen halen’, zegt Hurenkamp.

Zijn compagnon knikt. ‘Ik sport veel de laatste tijd, dat is er de afgelopen jaren niet altijd van gekomen. En de tijd die ik nu met mijn gezin doorbreng, ben ik er ook echt. Dat was anders toen we nog aan Bloomon aan het bouwen waren. Eigenlijk sta je dan dag en nacht met minstens één been in je bedrijf.’