In dit artikel leggen we uit waarom bedrijven elevator pitches gebruiken, in welke situaties je een pitch kunt houden, uit welke onderdelen een goede elevator pitch bestaat en met welke sterke openingen en andere tips je van jouw pitch een overtuigend succes maakt.
Elevator pitches: dit is waarom
Stel: je staat toevallig in de lift met de ceo van een bedrijf waar je graag wilt werken. Dan heb je maar even tijd om uit te leggen wie je bent, wat je zoekt, waar je enthousiast van wordt en wat je kunt. Dat is de achterliggende gedachte van elevator pitches: een krachtige presentatie van hooguit 2 minuten waarin je de ander wilt overtuigen van jouw idee, businessmodel of skills.
Wanneer geef je een elevator pitch?
Een elevator pitch kan in allerlei situaties van pas komen. Bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek, maar ook tijdens netwerkbijeenkomsten of als je een investering voor je bedrijf wilt ophalen. Zie het als een aansprekende manier om te vertellen wat je doet en waarom de ander verder met jou in gesprek moet.
Pitchen in de praktijk
Een overtuigende elevator pitch bestaat uit 3 onderdelen:
- de opening
- de kern
- de call to action
Ik zet 4 voorbeelden op een rij zodat jij je pitch op een sterke manier kunt starten.
Tip 1: Start je presentatie met een indrukwekkend feit
Je kunt indruk maken met feiten in je verhaal, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht. Stel, jouw bedrijf produceert washandjes voor de zorgsector. Dan zou de opening van je pitch er als volgt uit kunnen zien:
“Ieder jaar worden er gigantisch veel washandjes gebruikt in de zorg.” Echter, het is veel krachtiger wanneer je een feit aan je openingszin toevoegt en dit plaatst in een context: “Ieder jaar gebruiken verpleegkundigen in Nederland ruim 600 miljoen washandjes om patiënten te wassen.”
Tip 2: Open je pitch met een vraag
Aan het begin van een pitch wil je graag contact maken met je publiek. Een manier om je luisteraars direct te betrekken bij je verhaal is het stellen van een vraag in je openingszin. Tip: gebruik een gesloten vraag. Dit garandeert een kort antwoord, omdat ze simpelweg alleen de keuze tussen ‘ja’ of ‘nee’ hebben. Een aantal voorbeelden van gesloten vragen: ‘Valt het jou ook op dat… of: ‘Vindt u het ook zo vervelend als…’ ‘Bent u het met me eens dat…’
Let op: deze opening wordt vaak gebruikt door pitchers op een podium. Wanneer je ‘concurrentie’ hebt, kijk dan goed of je je voldoende onderscheidt door op deze manier te starten.
Tip 3: Begin je elevator pitch met je persoonlijke visie
Heb jij een duidelijke visie en wil je deze delen? Dan zijn dit de magische woorden die je aan het begin van je presentatie verwerkt: “Ik geloof”. Wanneer je hardop onderstaande zinnen opleest, merk je gelijk het verschil:
“Ik vind dat…” of “Ik geloof dat…”
‘Geloven’ geeft aan dat er een diepere motivatie aanwezig is, terwijl ‘vinden’ verwijst naar een mening. Bij het gebruik van bovenstaande termen is het verstandig om eerst je eigen naam en de naam van je bedrijf te noemen, anders komt deze opening wel erg koud op je dak vallen.
Extra tip: check ook deze TED-Talk van Simon Sinek als je geïnteresseerd bent om deze opening toe te passen.
Tip 4: Storytelling en elevator pitches – gebruik een verhaal of voorbeeld
Als ondernemer kun je storytelling inzetten om je bedrijf te pitchen, zeker als je bedrijf is ontstaan vanuit een persoonlijke behoefte. Waarom? Ons brein is dol op verhalen.
Bij het horen van een verhaal worden namelijk dezelfde spiegelneuronen geactiveerd als wanneer je de situatie zelf meemaakt. Ook zijn onze hersenen continu op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden, waardoor een verhaal makkelijker onthouden wordt.
Belangrijke aandachtspunten bij je presentatie
Wil je storytelling gebruiken bij je pitch? Let dan op de volgende punten:
- Creëer een duidelijke hoofdrolspeler, bij voorkeur ben jij dit zelf.
- Omschrijf de situatie waarin je je bevond zo concreet mogelijk, inclusief de omgeving. Dus niet: “Ik stond in een verschrikkelijk kleine ruimte.” Maar: “Daar stond ik dan. In een ruimte van 2 bij 2 meter, zonder ramen en een flikkerend peertje dat amper licht gaf.”
- Het probleem dat je omschrijft, moet overeenkomen met de oplossing die jouw bedrijf biedt.
Financiers overtuigen
Ga je pitchen voor financiers? In deze video deelt Nathalie Mangelaars 5 concrete tips om financiers te overtuigen.
Overtuigen met je elevator pitch
Uiteindelijk heeft een goede elevator pitch maar één doel: zorgen dat je verhaal blijft hangen. Hoe houd je de aandacht vast en hoe overtuig je jouw gehoor ervan dat ze bij jou moeten zijn?
Een memorabele presentatie bestaat uit vijf pijlers, stelt Kristel Keuren. Als mede-eigenaar van Het Storytelling Buro en buro ROOD traint ze regelmatig ondernemers om hun pitch voor het voetlicht te brengen. Zij weet als geen ander wat een doeltreffende elevator pitch is en heeft daarvoor vijf pijlers opgesteld.
Keuren ziet een pitch is een klein verhaal. Er moet een worsteling in zitten, iets dat tegenzat. “Je liep bijvoorbeeld ergens tegenaan, wilde dit oplossen en hebt daarom jouw dienst of product ontwikkeld. Een worsteling maakt het verhaal persoonlijk en roept spanning en emotie op. Het doet een beroep op het onderbuikgevoel. En via onze onderbuik nemen we de meeste beslissingen. Ook al denken we soms dat we dit met onze ratio doen.”
Een pitch is een klein verhaal, er moet een worsteling in zitten
Het houden van een overtuigende elevator pitch is volgens Keuren ook vooral een kwestie van vlieguren maken. “Hoe vaker je pitcht, hoe makkelijker – en wie weet zelfs: leuker – het wordt. En het allerbelangrijkste: hoe succesvoller je ermee zult worden.”
Bron: Pitch Academy
Elevator pitches, dit wil je weten
1. Uit welke onderdelen bestaat een goede elevator pitch?
Een overtuigende pitch bestaat uit 3 onderdelen: de opening, de kern en de call to action.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Eindig met een call to action in de vorm van een verzoek of open vraag aan je publiek. Denk aan een uitnodiging voor een vervolggesprek of vraag om hun visie op het probleem dat jij wilt oplossen met jouw idee.
2. Waarom werkt storytelling goed in een presentatie?
Ons brein is dol op verhalen. Bij het horen van een verhaal worden namelijk dezelfde spiegelneuronen geactiveerd als wanneer je de situatie zelf meemaakt. Daarnaast helpt storytelling je publiek je pitch beter te onthouden.
3. Ik wil storytelling gebruiken in mijn elevator pitch. Waar moet ik op letten?
Als je storytelling wilt inzetten bij je pitch, is er een aantal belangrijke aandachtspunten. Gebruik ten eerste een duidelijke hoofdrolspeler, het liefst jijzelf. Geef vervolgens een concrete omschrijving van de context en situatie. Zorg ten slotte dat jouw idee of bedrijf ook echt het probleem oplost dat je omschrijft in je verhaal.
4. Waarom is het slim om in mijn pitch mijn persoonlijke visie te gebruiken?
Als je in de opening van je elevator pitch de woorden ‘Ik geloof dat…’ gebruikt, geef je aan dat er een diepere motivatie achter je idee zit. Als je je presentatie start met ‘Ik vind dat…’ verwijs je naar een mening en die kan botsen met de opinie van je publiek.
Extra tip: noem wel eerst je eigen naam en de naam van je bedrijf. Anders komt deze opening wel erg vanuit het niets.