Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe Doorb lokale bakkers extra brood op de plank bezorgt

Startup van de week Doorb geeft lokale bakkers een nieuw verdienmodel met een online broodabonnement. De bezorgdienst hangt bij 1700 klanten 's ochtends vroeg broden aan de voordeur.

John Martens, Doorb Doorb
Je leest nu: Hoe Doorb lokale bakkers extra brood op de plank bezorgt

Wat is Doorb?

Een bestel- en bezorgplatform voor lokale bakkers. Die bakkers maken een account aan, zetten hun assortiment live en kunnen daarna de eerste bestellingen ontvangen. Doorb koppelt de bestellingen aan lokale fietsbezorgers (meestal scholieren of 65-plussers), die zich bij het krieken van de dag bij de bakker melden.

Met behulp van een door het platform uitgestippelde bezorgroute hangen zij de broden voor zeven uur ’s ochtends bij klanten aan de voordeur. Zo kunnen bakkers ook liefhebbers bedienen die geen tijd hebben om regelmatig vers brood te kopen, zonder dat die ondernemers daar zelf een webshop voor op hoeven te tuigen.

Het meeste brood (pakweg 70 procent) wordt verkocht in supermarkten, maar dat is vooral vanwege het gemak, zegt Doorb-oprichter John Martens (foto boven). ‘De kwaliteit van een bakker is niet te vergelijken met een supermarkt.’

Wie zitten erachter?

Martens werkte jarenlang in de kledingbranche, en lanceerde drie jaar geleden (met zijn vriendin) een eigen kinderkledingmerk. ‘Dat wilden we groter maken met behulp van investeerders. In mijn zoektocht naar groeikapitaal kwam ik investeerders tegen die het concept voor Doorb al hadden liggen, en die een ondernemer zochten om dat uit te werken. Het concept sprak me meteen aan.’

Martens richtte het platform begin maart 2020 op, net voor de coronapandemie. De lockdown hielp volgens hem qua groei, ‘al waren we toen nog maar in weinig plaatsen actief’.

Of het een voor- of een nadeel is dat Martens niet uit de bakkerswereld komt? ‘Als je in iets gelooft, een passie hebt voor ondernemen en het vermogen hebt om het te ontwikkelen, dan zou dat niet uit mogen maken.’

Lees ook: Hoe Reflower met kunstbloemen Bloomon uitdaagt

Wie zitten erop te wachten?

Lokale bakkers, voor wie e-commerce meestal geen gesneden koek is. Daarnaast zou een gemiddelde bakker een bezorgdienst waarschijnlijk niet rendabel kunnen krijgen, stelt Martens. ‘Tijdens corona ontstonden een aantal lokale initiatieven, maar dat zijn meer webshopbetalingen via iDeal. Het nadeel is dat je dat soort transacties als bakker niet kan plannen.’

Een nieuw concept laten landen in de bakkerswereld kan wat tijd kosten, ervoer de ondernemer tot nu toe. ‘Bakkers zijn in eerste instantie nog wel eens terughoudend, maar ze zijn nu wel overtuigd van het concept. Omdat ze merken dat ze hun eigen klanten beter kunnen bedienen, en dat ze ook nieuwe huishoudens kunnen bereiken.’

Volgens Doorb is 75 procent van de bestellingen afkomstig van klanten die voordien niet bij die bewuste bakker kwamen voor hun dagelijkse brood. Die nieuwe afzetmarkt zorgde volgens Martens ook voor interesse van een paar ‘industriële’ bakkers, maar die landelijke spelers wees de startup resoluut de deur. ‘Dat is niet de kracht van het concept.’

Hoever is Doorb?

Doorb rolde zijn dienst sinds de start het afgelopen jaar in ’t Gooi uit naar 32 plaatsen. Daar hangt de dienst bij momenteel 1700 klanten broden aan de deur, per huis gemiddeld drie tot vier keer per week. Die bestellingen zijn samen goed voor bijna 100.000 euro omzet per maand.

Tot nu toe sloten 28 bakkers zich aan. Een paar uitschieters boeken volgens Martens op jaarbasis een ton omzet via Doorb. Sommige bakkers bedienen meerdere gemeenten, er is er een met twaalf filialen in verschillende plaatsen. Wat als meerdere aanbieders azen op hetzelfde gebied? Martens: ‘We geven bakkers exclusiviteit in een bepaalde plaats. Als een stad groot is, dan doen we het in overleg, zodat ze kunnen groeien naar een gewenst niveau.’

Groeien doet Doorb vooral door lokaal op te vallen. Met ‘promotiegezinnen’ bijvoorbeeld, die de dienst met korting testen en in ruil daarvoor promoten bij buren, vrienden en op de sportclub. En door ouderwets te flyeren en promotietasjes op te hangen aan deuren. Martens: ‘Uiteindelijk wil je landelijke naamsbekendheid krijgen, maar het gaat nu vooral om de naam van de bakker.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Wat is het businessmodel?

Doorb rekent bij consumenten 2,50 euro bezorgkosten per week (via automatische incasso), waarmee zij 1 tot 6 bezorgmomenten kunnen kiezen. Abonnementen zijn dagelijks opzegbaar of te pauzeren.

Bakkers betalen een commissie van 25 procent per bestelling. Dat lijkt op het eerste gezicht een pittige fee. Maar die afdracht staat volgens Martens goed in verhouding tot een omzet ‘die honderd procent zeker is’. ‘Bakkers krijgen bestellingen een dag van tevoren. Dat is anders dan bij winkelproducten, waar dagelijks 10 procent van wordt afgeschreven.’

Nog geld nodig?

Doorb investeerde 125.000 euro in de lancering van het platform. Dat werd deze maand gevolgd door 353.000 euro aan crowdfunding, waarbij investeerders via Symbid aandeelhouder konden worden (met een minimale inleg van 200 euro). Martens: ‘Meerdere aangesloten bakkers steunden die campagne, en leverden samen de meerderheid van het kapitaal. Dat hun bijdrage zo groot zou zijn, had ik niet verwacht. Het is een teken van vertrouwen in de dienst.’

De startup steekt meer dan de helft van het groeigeld in het bereiken van meer consumenten. Martens wil binnen drie jaar in honderd plaatsen actief zijn, en het aantal klanten en de omzet vertienvoudigen. ‘De groei van het aantal klanten bepaalt uiteindelijk het succes, en de ruimte om weer door te investeren.’