Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de beste jonge ondernemers van 2022

Nederland barst van het jong ondernemend talent. MT/Sprout geeft het ook dit jaar een podium met de 25 onder de 25, de lijst met meest veelbelovende ondernemers. Begin september pitchen de besten om de 25 onder de 25-schaal, jij bepaalt mee wie naar de finale gaan!

Bekijk de 25 onder de 25 van 2022

Corona, inflatie en een recessie op komst: dondert niet, ondernemers blijven ondernemen en MT/Sprout blijft op zoek naar het grootste ondernemerstalent van Nederland. Jonge ondernemers zijn bij ons ondernemers tot 25 jaar die de gevestigde orde laten zien hoe je als nieuwkomer de zaken anders aanpakt.

Niet gehinderd door ballast uit het verleden, conventional wisdom of al te veel privéverplichtingen storten ze zich op hun eigen bedrijf. En laten ze zien dat het ondernemersavontuur vaak veel meer oplevert dan een baan (ja, vast ook uitdagend, maar die kun je altijd nog nemen).

Het afgelopen jaar zagen we als redactie van MT/Sprout weer volop jonge ondernemers met veelbelovende plannen en grote ambities. We deden ook een oproep: de jonkies konden zich zelf aanmelden voor de longlist.

Tot slot hebben we ook in ons netwerk van investeerders en ondernemers rondgevraagd wie hen opvielen. Dat leverde weer een mooie 25 onder de 25-lijst op, class of ’22.

Van hardware tot drank…

Een lijst ook met flink uiteenlopende bedrijven en branches – behalve hun jeugdige leeftijd en tomeloze drive delen de ondernemers soms maar weinig.

Ze zijn actief in hardware in combinatie met AI, zoals ingenieur Tyrell Pantophlet (24) die toepast met Plaex Technologies in zijn intelligente afvalscheider Garby. Pantophlet gelooft dat machines effectiever zijn om afval te scheiden dan maar te blijven investeren in gedragsverandering van mensen. ‘Ik denk dat mijn leeftijd wel helpt bij dergelijk ‘out of the box’-denken.’

Tyrel Pantophlet en Victor Okoro van Plaex Technologies
Tyrel Pantophlet (l) en Victor Okoro van Plaex Technologies

Een stuk minder hightech, maar toch met twee jaar ontwikkeling achter de rug voordat ze op de markt kwamen: de suikervrije cocktails die Stephanie Troost (22) wereldwijd verkoopt met haar LICA Drinks.

Troost: ‘Mijn drijfveer om te ondernemen is de energie die ik krijg van de overwinningen en de vrijheid die het geeft. Geweldig om te zien dat een product dat ik helemaal zelf heb ontwikkeld en keihard aan werk, op grote schaal geconsumeerd wordt.’

… via swimwear naar software

Helemaal soft is de badmode die de zussen Anouschka (24) en Natascha (28) Hendriks ontwikkelen met hun modemerk JUNGL Amsterdam. Voorop staat vooral dat die duurzaam is, want gemaakt uit oude visnetten en andere gerecyclede vezels.

De JUNGL-sisters (zo mochten we ze noemen) krijgen een geweldige response op hun snel uitbreidende collectie, die als het aan hen ligt straks volledig in Nederland wordt geweven en genaaid. ‘De misstanden in de modeindustrie zijn nog lang niet opgelost. Omdat het aanbod van duurzame (bad)kleding klein is, vinden wij het belangrijk om een alternatief te bieden en consumenten te inspireren.’

Anouschka (r) en Natascha Hendriks, JUNGL Amsterdam

Van een geheel andere orde is Bubty, het online platform van Lee Willoughby en Benjamin Schriel (beiden 25). Daarmee kunnen opdrachtgevers hun pool van freelancers managen, inclusief communicatie en betalingen. Nooit meer rondvragen naar het nummer van die ene steengoede kracht dus.

Het feit dat we jong zijn geeft ons alleen maar meer tijd om impact te maken met wat we doen’, zegt Willoughby, voor wie Bubty niet eens zijn eerste bedrijf is. ‘Iets bedenken, creëren en uitvoeren dat de wereld ondersteunt om mensen gelukkiger te maken in wat ze doen. Dat is voor ons de pure magie van ondernemen.’ 

Duurzaamheid in het hart

Wat dit jaar opviel: zonder dat we er bewust naar op zoek waren, hebben meer ondernemers dan ooit op de shortlist van 25 jonge bedrijven duurzaamheid en transparantie in het hart van hun businessmodel opgenomen. Vincent Wijdeveld hoopt binnenkort zijn Tarnoc Turbineketel marktklaar te hebben: een warmtepomp zonder de nadelen van bestaande warmtepompen.

En niet alleen de badkleding van JUNGL is duurzaam en eerlijk, dat is ook de mode van Freek van Litsenburgs Bigger Picture Clothing en het afbreekbare (zelfs eetbare) servies dat Edibles van Maximillian Schupp en co-founders ontwikkelen.

Vincent Wijdeveld, Tarnoc

De voedzame stoeptegels van Flip the City mogen wat oprichters Hidde Griek en Emma Raijmakers betreft elke stad tot een groene oase transformeren. Sharefundingplatform Broccoli van Wouter Hagoort is net zo groen als zijn naam doet vermoeden. En Daan van der Ende, met zijn 20 jaren de Benjamin uit de lijst dit jaar, is in elektrische campers gestapt.

Hidde Griek en Emma Raijmakers, Flip the City

Award en wild card van het publiek

De 25 onder de 25 levert ook elk jaar een ondernemer op die zich de Beste Jonge Ondernemer van het Jaar mag noemen. Wie die Sprout Award in 2022 mag voeren, wordt bekend op 6 september.

Vier finalisten pitchen op die dag voor de schaal, voor een sterke en ervaren jury: naast voorzitter Philip Bueters van MT/Sprout zitten daarin investeerders Claire Tange (Joanna Invests) en Corné Jansen (Inkef Capital) en ondernemers Bernadette Wijnings (Blanco) en Graciëlla van Vliet (Closure, 25’er van 2019).

Het publiek van MT/Sprout is als het goed is eigenwijs. Daarom is er ook elk jaar een wild card waarmee de favoriet van onze lezers en bezoekers naar de pitches gaat. De stembus is vanaf dinsdag 23 augustus geopend en sluit donderdagochtend 1 september.

De komende anderhalve week bepaal jij dus welke jonge ondernemer sowieso doorgaat naar de finale. Je stem breng je uit onder de profielen in de lijst, de stembus sluit op donderdag 1 september om 9.00 uur.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk de 25 onder de 25 van 2022 en stem!

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)