Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

JUNGL

Zussen Anouschka en Natascha Hendriks verkopen duurzame kleding- en badmode met hun milieuvriendelijke merk JUNGL.

Wat: Duurzame (bad)kleding
Wie: Anouschka (24) en Natascha (28) Hendriks
Sinds: 2019
Website: www.junglamsterdam.com

Het zijn de misstanden in de mode-industrie die Anouschka Hendriks (24) en Natascha Hendriks (28) in 2019 deden besluiten om zelf met een alternatief te komen: duurzame (bad)kleding. Alhoewel er steeds meer duurzame kledingmerken zijn, viel dat volgens de zussen destijds in de badmode nog behoorlijk tegen. Zo waren er bijvoorbeeld een aantal Australische merken, maar om badpakken en bikini’s over te laten vliegen, is natuurlijk verre van duurzaam.

Tijd dus voor een Europese tegenhanger: JUNGL Amsterdam. ‘Wij vinden het belangrijk om een alternatief te bieden en consumenten te inspireren’, zegt Anouschka. ‘En we willen ervoor zorgen dat duurzaamheid en duurzame kleding het geitenwollensokkenimago verliest.’

Gemaakt van visnetten

De badpakken en bikini’s van JUNGL Amsterdam worden onder meer gemaakt van visnetten en ander nylonafval. ‘Bijna de helft van de plastic soep bestaat uit gedumpte visnetten; dieren raken erin verstikt. We willen op deze manier laten zien wat je kunt doen aan die berg plastic’, vertelde Natascha eerder tegen Trouw.

Transparante en milieuvriendelijke producenten in Nederland en Portugal maken de collecties voor de Nederlandse ondernemers. ‘Ze garanderen goede arbeidsomstandigheden voor hun werknemers’, zegt de jongste zus Hendriks.

Misschien nog trotser zijn de twee op de modellen die in Nederland worden geproduceerd. De stoffen voor die collectie zijn in Enschede speciaal geweven uit gerecycled materiaal. Door een atelier in Breda, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken, wordt de kleding vervolgens in elkaar gezet.

Geitenwollensokkenimago

De zussen weten heel goed wat hun doelgroep interessant vindt en waar de vraag ligt: ze vallen zelf, net als hun omgeving, qua leeftijd en leefstijl exact in die groep. Een groot voordeel, vinden de vrouwen. Maar dat betekent niet dat ook zij niet met tegenslagen te maken krijgen. ‘Laat je hierdoor niet uit het veld slaan en houd in gedachte dat je van elke tegenslag leert en hier uiteindelijk verder door zult komen’, geven ze beginnende ondernemers mee.

Hun toekomstdroom is dat over vijf jaar de productie uitsluitend in Nederland plaatsvindt. En ook moet de collectie verder worden uitgebreid. JUNGL Amsterdam focust zich nu nog op vrouwen en heeft sinds kort ook uniseks items, maar hoopt in de toekomst ook meer alternatieven te kunnen bieden voor andere doelgroepen. ‘Onze focus blijft gericht op duurzaamheid, transparantie, eerlijke werkomstandigheden, tijdloosheid en een eerlijke prijs.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)