Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

Bigger Picture Clothing

Freek van Litsenburg werkt met Bigger Picture Clothing aan een radicaal duurzaam en transparant kledingmerk.

Wat: Duurzaam en sociaal kledingmerk
Wie: Freek van Litsenburg (23)
Sinds: 2020
Website: Biggerpictureclothing.com

De pas in strategic management afgestudeerde Freek Litsenburg is al twee jaar geleden begonnen met ondernemen: zijn Bigger Picture Clothing ontwerpt, produceert en verkoopt kleding op duurzame en transparante wijze.

Van Litsenburg: ‘Zo koopt de klant niet alleen een kwalitatief goed kledingstuk, maar ook sociale en duurzame impact die we volledig inzichtelijk maken.’

Wat die impact betreft: aan de negatieve zijde wordt de impact op de planeet tot een minimum beperkt, terwijl aan de positieve kant ten minste 15 procent van de omzet wordt geherinvesteerd in (sociale) projecten.

Zo adopteerde het kledingmerk bijvoorbeeld een vierkante meter regenwoud in Costa Rica voor elk verkocht T-shirt. En gaat voor een hoodie voldoende geld voor 1000 liter drinkwater naar Ethiopië en Tanzania.

Transparantie is uniek

Hoe hard de wereld toe is aan startups zoals Bigger Picture, is wel duidelijk. Het maken van kleding is voor onze planeet een van de meest vervuilende activiteiten. ‘Duurzaam produceren is zeldzaam, maar niet uniek. Maar de transparantie waarmee the Bigger Picture dit doet, is wel uniek. Je kan zowel voor als na je aankoop exact zien, wat er voor impact met jouw aankoopbedrag is gerealiseerd, in tekst en soms zelfs in video.’

Van Litsenburg is al meermaals naar Gambia afgereisd voor sociale projecten, waarvan een keer onder begeleiding van Nederlandse YouTuber Frank van der Slot voor een documentaire. ‘Toch moet ik als hoogtepunt tot nu toe van mijn ondernemerschap het winnen van de Tilburg University Challenge noemen. Dat symboliseert voor mij een jaar lang buiten mijn comfortzone treden en me enorm ontwikkelen op allerlei vlakken.’

Zijn leeftijd heeft voornamelijk voordelen, maar hij heeft er ook wel een negatieve ervaring mee. ‘Ik was 21 en op zoek naar een Portugese leverancier voor BPC. Ik wilde graag zelf op bezoek gaan in Portugal om de duurzame processen in kaart te brengen. Maar als ze mijn (jonge) hoofd op Zoom zagen verschijnen, dachten sommige potentiële leveranciers toch dat ik te jong was om een stabiele klant te worden.’

Bigger Picture merk en beweging

De aanhouder wint, bewees Van Litsenburg uiteindelijk. Gevraagd naar tips voor andere jonge ondernemers heeft hij er nog wel een paar: ‘Ondanks dat ik deze zelf nog niet perfect uitvoer is mijn tip als volgt: Je kan het niet alleen, durf hulp te vragen en een uitgestoken hand aan te nemen. Er zijn in Nederland en deze wereld zoveel handvaten, zoveel relevante hulpbronnen en zoveel mensen met kennis en ervaring!’

“Over 5 jaar is de Bigger Picture gegroeid als merk, maar ook zeker als ‘beweging’, hoopt de duurzame ondernemer. ‘Het bouwen van een internationale community is voor ons prioriteit nummer 1.’

‘We zijn tegen die tijd een kledingmerk dat niet alleen via een webshop verkoopt, maar ook via fysieke winkels. We hebben dan  meer dan 100 miljoen liter schoon drinkwater gerealiseerd, maar zijn nog altijd even transparant.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)