Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

Edibles

Maximilian Schupp (21) verbant plastic uit het menu dankzij de eetbare koffiebekers, borden en bestek van Edibles.

Wat: eetbaar servies
Wie: Maximilian Schupp (21), Andres Savid, Ruymand Soltani en Minh Anh Tran
Sinds: 2021
Website: Edibles.eco

Maximilian Schupp wil de plastic afvalberg een kopje kleiner maken met een bijzondere troefkaart: biologisch afbreekbare en (desgewenst) eetbare koffiebekers, borden en bestek.

De tasty tablewear van Edibles verruilt olie als grondstof voor tarwebloem, haverzemelen, water en suiker. Het servies valt na gebruik binnen een paar weken uit elkaar. Terwijl zelfs een kartonnen beker (zonder plastic coating aan de binnenkant) die nu als afbreekbaar geldt, daar jaren over kan doen.

Beginnen tijdens je studie

De van oorsprong Zwitserse Schupp (foto l.) leerde zijn medeoprichters kennen op de HAN University of Applied Sciences in Arnhem. De vijf besloten zich vast te bijten in het probleem van wegwerpplastic, en streken in Arnhem neer op een bedrijventerrein voor duurzame bedrijven (Industriepark Kleefse Waard).

Ze rekenden uit dat er alleen al op hun eigen hogeschool jaarlijks 2,5 miljoen plastic bekers doorheen worden gejaagd. Veel spelers zijn er nog niet op de Nederlandse markt voor biologisch afbreekbaar servies, zegt Schupp, die daarvoor over de grens kijkt. ‘Sommige concurrenten maken alleen bekers of lepels. Om een zo groot mogelijk impact te maken, willen we zoveel mogelijk producten aanbieden.’

Verbod op wegwerpplastic

De startup merkt, net als andere disrupters in de maakindustrie, dat een nieuwe aanpak bijna altijd meer geld kost – plastic is goedkoop, licht en makkelijk te maken. Maar met wat hulp van strengere milieuregels lijkt de markt rijp te worden voor alternatieven.

Zo geldt er vanaf 2024 in Nederland een verbod op plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen in kantoren en in de horeca. Dat verbod geldt overigens ook voor ‘papieren’ koffiebekers die een laagje plastic hebben.

Edibles (eerder al eens startup van de week) verkoopt aan consumenten, maar de meeste groei lijkt te behalen op de zakelijke markt. Bedrijven zoals cateraars en scholen kunnen losse bestellingen plaatsen, of een abonnement nemen voor een vaste hoeveelheid bio-servies per maand of kwartaal.

Edibles droomt ervan om ook een voet tussen de deur te krijgen in de luchtvaart, een sector die miljoenen tonnen plastic afval per jaar veroorzaakt.

Steile leercurve als jonge ondernemer

Aan energie en ambitie geen gebrek, zegt Schupp over de voordelen van jong beginnen met ondernemen. ‘Maar dit gaat ook gepaard met een gebrek aan ervaring. Dat betekent dat we een steile leercurve hebben, en dat we ons flexibel en snel moeten aanpassen aan nieuwe situaties.’

Zijn tip voor (aspirant-)ondernemers is dan ook: ‘Zorg dat je iets kiest waarvoor je bereid bent om je fysieke en mentale grenzen voor op te zoeken.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)