Stephanie Troost schudt met haar bedrijf LICA Drinks, dat suikervrije cocktails produceert en verkoopt, de cocktailmarkt op.
Wat: Suikervrije- en caloriearme cocktails
Wie: Stephanie Troost (22)
Sinds: 2021
Website: www.licadrinks.com
22 jaar en nu al merken als Coca-Cola en Bacardi uitdagen: Stephanie Troost doet het met haar suikervrije cocktails. Eerdergenoemde bedrijven hebben namelijk volgens de jonge ondernemer een groot deel van de cocktail- en mixdrankjesmarkt in handen, maar het is Troost die als eerste een suikervrije variant maakt met haar startup LICA Drinks.
De eerste batch pre-mixed en ready-to-drink drankjes is net klaar en ligt inmiddels bij de plaatselijke Jumbo in de schappen en is te koop op festivals. Onder meer op een festival in Madrid waar 50.000 bezoekers op afkomen.
Zoals ondernemingen wel vaker vanuit frustratie worden begonnen, was dat ook het geval bij Troost. ‘Tijdens het stappen viel het me op dat er vooral cocktails vol met suiker op het menu stonden’, vertelde Troost eerder tegen De Ondernemer. ‘Zelfs als ik de barman vroeg om een versie met minder suiker te maken, waren er vaak weinig opties. Toen besloot ik het idee voor suikervrije cocktails zelf uit te werken.’
Twee jaar werkte Troost aan het ontwerp van haar product. Sinds maart dit jaar worden de eerste drankjes geproduceerd en worden ze door haar zakenpartner verkocht in Spanje, Afghanistan, Dubai en op de Canarische Eilanden.
Ze merkt wel dat sommige mensen haar onderschatten vanwege haar leeftijd. ‘Maar het is des te leuker als je ze dan vervolgens positief verbaast.’ Begin dit jaar verkoos de Start-up Academy van de Hogeschool Rotterdam LICA Drinks tot startup van het jaar. ‘Ik vind het geweldig om te zien dat een product dat ik helemaal zelf heb ontwikkeld, op de markt heb gebracht en waar ik keihard aan werk op grote schaal geconsumeerd wordt.’
Troost begon haar onderneming tijdens haar opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement aan de Hogeschool Rotterdam. Haar tip voor potentiële ondernemers: ‘Ga ervoor. Probeer iets te doen wat je ligt en waar je elke dag je bed voor uit wilt komen’. Een baan op kantoor kan volgens haar immers altijd nog. ‘Het geeft zo ontzettend veel meer voldoening en vrijheid dan een vaste baan op kantoor. De support en bewondering die je krijgt van je omgeving, vrienden en familie is ook zo motiverend als je eenmaal bezig bent!’
Haar doel met LICA Drinks voor de komende jaren is in ieder geval duidelijk: marktleider worden in suikervrije alcoholische dranken en verkocht worden in supermarkten en op festivals.
(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)