Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 5 mode-startups bepalen hoe hip jij er morgen bijloopt

Als er één branche continu aan verandering onderhevig is, is het wel de modesector. Deze week in De Vijf: vijf startups die de modewereld disrupten, verduurzamen en digitaliseren.

Nederlandse mode-startups
Foto: The Fabricant

Wie dacht dat je om succesvol in de mode te worden, moest verkassen naar de verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk zit er naast. Hier, vanuit de Lage Landen, timmeren talloze mode-startups internationaal aan de weg.

Neem online kledingmarktplaats United Wardrobe, dat ondernemers Thijs Verheul en Sjuul Berden vorig jaar succesvol verkochten aan het Litouwense Vinted. Of neem The Next Closet, dat al 12,5 miljoen badkuipen water bespaarde met diens online marktplaats voor tweedehands designerkleding.

MT/Sprout richt de blik op de toekomst. Welke Nederlandse mode-startups hebben nu de potentie om de Karl Lagerfeld van hun tijd te worden?

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Lees ze hier allemaal.

1. Lalaland

Modellen, pas op voor startup Lalaland (nee, niet die film met Ryan Gosling), want jullie worden gedisrupt. Lalaland, een bedrijf van ondernemers Michael Musandu, Ugnius Rimsa en Harold Smeeman past kunstmatige intelligentie toe om er digitale, maar levensechte fotomodellen van te maken. Met hun software kunnen de ondernemers AI-modellen creëren in iedere gewenste lengte, breedte en huidskleur. Dat scheelt bedrijven kosten, want ze hoeven er geen dure fotoshoot met modellen meer voor in te plannen. 

Qua diversiteit is het ook handig, want het ene jurkje staat beter als je een donkere huidskleur hebt en de andere past beter bij wie een lichtere huidskleur heeft. Dan is het onhandig als er maar één model is. Laland maakt het webshops mogelijk om per kledingstuk AI-modellen met verschillende huidskleuren te gebruiken. Zo kunnen consumenten een model selecteren dat aansluit bij hun uiterlijk. MT/Sprout nomineerde Lalaland eerder dit jaar tot Startup van het Jaar en het zogenaamde Black Founders Fund van Google investeerde deze week 350.000 euro in het bedrijf.

2. Otrium

Een startup zijn ze eigenlijk al niet meer te noemen, maar een succesnummer des te meer. Milan Daniels en Max Klijnstra van Otrium wisten volgens Crunchbase al ruim 130 miljoen euro op te halen voor hun online kleding-outlet Otrium. Het concept: modemerken doen hun overtollige kledingvoorraden op het platform van Otrium met korting van de hand voor een besloten community van fans. Gebruikers volgen hun favoriete merken en krijgen een notificatie als deze bedrijven nieuwe kleding op het platform aanbieden. Het bedrijf werkt samen met grote modenamen, zoals Scotch and Soda, Karl Lagerfeld, Reiss en Asics. 

Otrium stond in 2016 in onze 25 onder de 25-lijst, om het twee jaar later te schoppen tot de Challenger50. Het bedrijf is gewild onder investeerders uit de hele wereld. Na een Serie A-ronde van 7 miljoen euro in 2019 ging het snel: in 2020 haalde Otrium 24 miljoen dollar op en begin dit jaar liefst 120 miljoen dollar. Zoals wij ons toen al afvroegen: hebben we met Otrium een nieuwe unicorn in ons midden?

3. Project CeCe

Al die fast fashion-merken, wat moet je ermee? Leuk, zo’n shirtje van een paar euro, maar aan de andere kant van de wereld worden er wel rivieren voor vervuild. Om over de erbarmelijke werkomstandigheden van Big Fashion nog maar te zwijgen. Wie er een sport van maakt de H&M’s van deze wereld te omzeilen maar er wél leuk uit wil zien, kan terecht op de site Project CeCe. Deze startup bundelt het aanbod van meer dan 150 duurzame webshops, die het predikaat ‘duurzaam’ verdienden.

Ondernemers Melissa Wijngaarden, Noor Veenhoven en Marcella Wijngaarden controleren alle kledingmerken aandachtig. Per kledingstuk kun je zien hoe goed de producent scoort op aspecten als duurzaamheid, dierenwelzijn en eerlijke handel. Ook zie je er direct aan welke keurmerken een kledingstuk voldoet, waarbij de keurmerken ook nog eens gedetailleerd worden beoordeeld.

Mooi initiatief dus, dat Project CeCe. Dat zagen ze ook in bij studentinvesteerder ASIF, dat in 2019 25.000 euro in het bedrijf stak. Datzelfde jaar nog stonden de dames in onze 25 onder de 25-lijst. Afgelopen jaar werd het bedrijf de grootste zoekmachine voor mode in heel Europa.

labfresh

4. Labfresh

Mode mag wat ons betreft best een beetje futuristisch zijn. Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen spelen dit klaar met mannenmerk Labfresh. Over de – veelal witte – shirts en overhemden van Labfresh kun je doodleuk een glas rode wijn of sinaasappelsap kieperen, want de kledij van de Amsterdamse startup is vlek- en geurafstotend. Het duo maakt hiervoor gebruik van de gepatenteerde FreshCore-techniek, waarbij ze de katoendraden voorzien van drie speciale technieken waardoor die intact blijven bij contact met viezigheid.

Het idee is dat je hierdoor minder vaak je kleding hoeft te wassen en dat kledingstukken langer meegaan. Winst voor het milieu, zo benadrukken ze bij Labfresh. ‘In tegenstelling tot andere modemerken willen wij dat consumenten minder kleding kopen en kleding langer dragen’, zei Vink eerder dit jaar. Labfresh was dit jaar een van de Challengers van MT/Sprout.

Het merk is dan ook flink gegroeid: het bedrijf heeft zo’n 45.000 klanten en ongeveer honderd landen. Via crowdfund-site CrowdAboutNow haalde Labfresh eerder dit jaar 4 ton op. Het is nu wachten op een Serie A-investering. ‘Door in dit jaar winstgevende groei te kunnen laten zien, hopen we ons hiervoor goed te positioneren’, zei Valk eerder dit jaar tegen MT/Sprout.

Lees ook: Hoe slimme techniek de mode-industrie vernieuwt

5. The Fabricant

Al die kleding die we dezer dagen aanschaffen, erg duurzaam is het niet, vinden ze ook bij de Amsterdamse startup The Fabricant. Immers: het kost zeeën aan water om ze te maken en de kledingstukken moeten vaak vanaf de andere kant van de wereld worden verscheept. The Fabricant, een bedrijf van Kerry Murphy, Amber Slooten en Adriana Hoppenbrouwer, pakt het daarom rigoureus anders aan. De startup creëert online kleding, die je kunt laten dragen door een avatar van jezelf. Hoef je geen extra kleding meer te kopen en zie je er op Instagram cool uit. 

In de praktijk levert het bedrijf vooral aan grote modemerken, zoals Nike, Adidas, Puma en Under Armour. Zij zetten de digitale avatars in voor hun online reclame-uitingen. Investeerders zien er alvast brood in, want The Fabricant haalde eerder dit jaar – wij citeren het Financieele Dagblad – ‘enkele miljoenen’ op bij onder meer 4impact, Borski Fund en Slingshot Ventures.