Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018: Otrium zet de outletmarkt op zijn kop

Een outlet voor goedkope kwaliteitskleding, maar dan online. Met Otrium bieden ondernemers Milan Daniels (27) en Max Klijnstra (27) modemerken de mogelijkheid om restpartijen van de hand te doen aan een online community. Brick-and-mortar-fossielen opgepast, de nieuwe generatie retailers dient zich aan.

Foto: Otrium

Otrium
Wat
: Online mode-outlet
Wie: Milan Daniels (27) en Max Klijnstra (27)
Daagt uit: Fysieke outlets, opkopers en online flash sales
Sinds: 2015
Omzet (2017): onbekend
Medewerkers: 20
Website: Otrium.nl

Otrium staat dit jaar in de Challenger50. Bekijk de hele lijst!

in 2016 stonden ze nog in de Sprout 25 onder de 25-lijst van veelbelovende jonge onderneners, inmiddels maken Milan Daniels en Max Klijnstra de belofte waar: met hun online fashion outlet Otrium groeien ze keihard. Het idee voor Otrium ontstond toen Daniels en Klijnstra een bedrijf runden in online sweaters dat met de dezelfde uitdaging kampte als modemerken: wat te doen met onverkochte voorraad? Hun online outlet wordt geen ordinaire partijenhandel, doordat alleen een besloten community van fans toegang heeft tot de merkenshops binnen Otrium. Daniels: “We zetten op een positieve manier de outletmarkt op z’n kop doordat we zowel opkomende merken als gerenommeerde internationale spelers in staat stellen om snel, kostenefficiënt en met volledige controle een outlet te openen.”

Brand friendly

De modemerken kunnen onder meer spelen met kortingspercentages, door ze af te stemmen op de data die Otrium aanlevert via een online dashboard met de voorraadstatus en andere real-time info. Zo blijven de marges een stuk gezonder dan bij traditionele manieren om van restpartijen af te raken. Nog een voordeel: bij Otrium krijgt de mode zijn eigen ‘brand-friendly’ omgeving én het neemt de volledige afhandeling voor zijn rekening. Zo daagt Otrium met zijn platform niet alleen de bekende fysieke outlets uit, maar ook opkopers en bestaande aanbieders van online flash sales.

Omzet maal vier

In Nederland begint Otrium snel een belangrijke speler te worden, zegt Daniels. De omzet, die hij niet wil prijsgeven, gaat dit jaar vier keer over de kop. “We merken aan de snelheid waarop we nieuwe merken aansluiten dat ze zitten te wachten op een betere oplossing voor hun structurele restvoorraad.” Dat komt mooi uit, want de ambitie van de jongens van Otrium is om over 3 jaar de grootste en slimste online outlet van Europa te zijn. “Dat betekent in schaal dat we meer dan vijfhonderd merken hebben aangesloten en we 6 miljoen actieve leden op onze marktplaats moeten hebben. De slimste zijn, betekent dat we dankzij onze extra features beter dan anderen de modemerken een data-driven oplossing kunnen bieden, met als doel om voor ieder item nog een koper te vinden.”

Groeigeld

Inmiddels werken al ruim honderd merken met Otrium. Ook consumenten weten Otrium snel te vinden, ondertussen zijn 500.000 shoppers lid. “Merken komen ook steeds vaker uit zichzelf naar ons toe doordat onze reputatie in de kledingbranche groeit. De groei wordt deels aangejaagd door extern kapitaal. Otrium heeft ruim 1,5 miljoen euro groeikapitaal opgehaald bij ondernemers met veel ervaring in tech, marktplaatsen en mode. Het is een indrukwekkend lijstje: voormalig ceo van Tommy Hilfiger Fred Gehring, Ludo Onnink (ex-cfo van Tommy Hilfiger), Adriaan Mol (bekend van Mollie en MessageBird), Victor Knaap (die onlangs MediaMonks verkocht), Hans Veldhuizen (webveteraan met Nedstat & Albelli), Funda-oprichters Marque Joosen en Marijn Pijnenborg en venture capital-firma Keadyn.