Wat: verzamelsite voor duurzame kleding
Sinds: 2019
Medewerkers: 4
Waar: Amsterdam
Website: projectcece.nl
Achter een H&M-shirtje van 8 euro gaat een wereld van milieuvervuiling en leed schuil, zo concludeerden wij onlangs na een Keulse tentoonstelling te hebben bezocht over de schaduwzijden van fast fashion. Het alternatief is slow fashion, oftewel kleding die is gemaakt met respect voor mens, dier en milieu.
Slow fashion-retailers maken een flinke opmars, maar het is flink zoeken om je garderobe bij elkaar te krijgen. Zoiets simpels als een platform dat het aanbod verzamelt van duurzame kledingmerken had je tot voor kort nog niet in Nederland. Drie twintigers uit Amsterdam, de zussen Melissa en Carcella Wijngaarden en Noor Veenhoven, springen in dit gat in de markt met hun startup Project CeCe, waarmee ze het aanbod van 140 duurzame webshops bundelen. Er staan meer dan 16.000 items op Project CeCe en in april kregen de dames een eerste seed-investering van 25.000 euro van studenteninvesteerder ASIF Ventures.
“Omdat we het zelf lastig vonden om duurzame kleding te vinden, besloten we een website te maken die dit probleem oplost”, legt Melissa uit. “Alle merken op ons platform worden gecontroleerd voordat ze worden toegevoegd en krijgen één van de de vijf labels voor de verschillende aspecten van duurzaamheid. Je ziet meteen waarom een product duurzaam is.”
“Mijn grootste drijfveer als ondernemer is het veranderen van de kledingindustrie”, legt Melissa uit. “Ik kan enorm genieten van shoppen, maar na het zien van de documentaire The True Cost besefte ik dat élke keer dat ik iets kocht, ik bijdroeg aan een heel oneerlijk systeem. Het is geweldig om zoveel mogelijk mensen te laten realiseren dat ze dat systeem kunnen veranderen en dat het onder andere dankzij onze website makkelijker is dan ze denken.”
Duurzaamheid, tsja, bij het eerder genoemde H&M hebben ze het inmiddels ook ontdekt, getuige hun eigen conscious-lijn. Als we de ondernemers van Project CeCe echter mogen geloven, moeten we dit soort acties toch vooral zien als handige marketingtrucs van corporates – oftewel: greenwashing. Melissa: “Duurzaamheid is tegenwoordig hot en bijna elk merk wil er zo goedkoop mogelijk aan meedoen: één lijn ontwikkelen van biologisch katoen en meteen pronken alsof alles binnen het merk duurzaam is.”
Verwacht daarom geen duurzame lijn van fast fashion-producenten op Project CeCe. “Wij steunen de merken die zijn begonnen met duurzaamheid als onderdeel van hun identiteit”, verklaart Melissa. “Dankzij onze eigen webtech zijn we onafhankelijk van grote webshops die duurzaamheid als bijzaak zien en kunnen we er daadwerkelijk voor zorgen dat 100 procent van het geld dat je uitgeeft via ons naar duurzame mode gaat.”
De ondernemers van Project CeCe zijn 24, 25 en 26 jaar oud. Jonge ondernemers, dus. Melissa ziet het feit dat ze jong is begonnen met ondernemen als een groot voordeel. “Je studententijd is een ideale periode om te beginnen met een bedrijf: er zijn onwijs veel personen, initiatieven en projecten die je kunnen ondersteunen. Denk aan initiatieven als Knappe Koppen, ASIF, Enactus en de Minor Ondernemerschap. Daarnaast ben je als student een stuk flexibeler dan wanneer je een fulltime baan hebt.”
Melissa raad aspirant-25 onder de 25-ondernemers het volgende aan: “Wees niet te perfectionistisch, omring jezelf met een sterk team en vooral: doe het! Je leert ontzettend veel door te doen, dus ik raad iedereen aan om het eens te proberen.”
Project CeCe is ondertussen aan het opschalen naar de Britse markt. Het lijkt onderdeel te zijn van een plan om Europa te veroveren, getuige Melissa’s toekomstplannen. “Over 5 jaar zijn we de grootste verzamelwebsite van Europa en hebben we een breed, betaalbaar en compleet aanbod van duurzame mode. We willen dat duurzame mode een geloofwaardig alternatief wordt voor de – op dit moment nog – gangbare mode.”