Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

70 Nederlandse startups gaan Las Vegas verleiden op techbeurs CES

Het wordt weer een oranjefeest op de Consumer Electronics Show, dé techbeurs die begin 2022 goddank weer 'live and in person' zal plaatsvinden. Deze startups staan in de startblokken om zich te presenteren.

CES 2020

Niet zeuren dat het plaatje hierboven van vóór covid is: zo tof wordt het in januari gewoon weer. Een oranje paviljoen volgestouwd met tientallen startups from Holland, die laten zien dat de polder meer voortbrengt dan kaas, pillen of Heinekenbier. Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, al jaren de grootste en belangrijkste techbeurs die al lang niet meer alleen draait om tv’s, telefoontjes en tandenborstels.

De delegatie van 2022 presenteerde zich donderdag 14 oktober al in de Amsterdamse RAI tijdens het CES Unveiled event. Dat was meteen al een vliegende start, omdat journalisten uit heel Europa na de keynotes van de beursorganisator zelf ook de moeite namen om even de booths af te gaan met startups en scaleups.

Challengers en 25’ers

We mogen wel zeggen: ‘onze’ startups en scaleups, want onder de 70 bedrijven in de Nederlandse delegatie zijn vertrouwde namen als Lalaland (winnaar van de 25 onder de 25 award), Hable (25’ers van 2020), Hydraloop (challenger van 2020) en andere MT/Sprout challengers als Nowi en Hardt Hyperloop.

Zij lappen net als andere jonge ondernemingen een paar duizend euro (na een bijdrage van EZ) voor een plekje in het paviljoen (denk: 1 statafeltje, 1 schermpje en 2 stoelen, inclusief crappy wifi), moeten de tickets en een hotelkamer regelen en zullen zodra de oliebollen zijn afgekoeld in het vliegtuig richting Vegas moeten. Wat verwachten ze daar te vinden, behalve aangenamere temperaturen, klatergoud en eindeloze rijen gokmachines boven mottig tapijt?

Crescent Medical: veteraan

‘Exposure, en dan niet eens zozeer voor de Amerikaanse markt’, zegt Glenn Ligtenberg van Crescent Medical. Crescent heeft een ‘GoPro voor chirurgen’ ontwikkeld, maar daarmee doen we het systeem tekort: een module met camera’s en verlichting die een chirurg op het hoofd draagt, om een zaal vol studenten te laten meekijken bij zijn of haar verrichtingen. Via de portal die de Delftse startup heeft ingericht, besturen de studenten of andere meekijkers wat ze zien, en hebben ze ook een audioverbinding met de arts.

In het ziekenhuis in Delft draait het, volgende maand is de lancering op een medische beurs en in januari wordt het dus viva Las Vegas voor oprichter Samy Andary. Aandacht verzekerd, want Crescent heeft al een Innovation Award in de wacht gesleept. Andary is overigens een veteraan: in 2019 stond hij ook al op de CES. ‘Toen heb ik geleerd: ga niet te vroeg. We zaten toen in de prototype fase, en de ene medische directeur na de andere kwam langs, plus alle grote namen in de medtech. Als je dan nee moet verkopen, verdwijnt het momentum.’

Edgeleap: exposure

Voor Edgeleap, een platform waarmee Marijana Radonjic en Thomas Kelder het binnenhalen en delen van nieuws, artikelen en andere informatie uit externe bronnen voor grote organisaties met behulp van AI stroomlijnen, zijn het niet eens nieuwe klanten waarvoor het de VS opzoekt. ‘Het gaat vooral om onze bestaande klanten, meestal grotere concerns, en andere contacten eens in het echt te spreken. Op de beurs verwachten we geen deals te doen, het gaat om de exposure’, zegt Radonjic.

Meer dan dat krappe sta-tafeltje heeft ze overigens niet nodig om een overtuigende demo te geven van Edgeflow, waarmee teams robotjes aan het werk kunnen zetten om de hele online wereld af te grazen naar relevante kennis, patenten of nieuws. Alle links worden in een soort Reddit-achtige omgeving gepresenteerd, en de bekende duimpjes omhoog of omlaag trainen het algoritme in wat echt van belang is.

Voor de gebruiker, maar vooral voor de teams die samen aan innovatie, marketing of wat dan ook doen. ‘Kennis is weinig waard als die in één hoofd blijft zitten. We maken het heel aantrekkelijk en makkelijk om die te delen’, zegt Radnojic, terwijl ze met een paar klikken een nieuwsbrief, een powerpoint en een Slackkanaal voedt met de laatste berichten. ‘Onder de kap draait AI, maar wij zijn volledige gericht op de businessgebruikers. Dat is ook een voordeel van CES: het is geen AI-beurs, maar een plek waar iedereen die iets heeft met tech, op afkomt.’

 VideoWindow: investeerders

De verwachtingen bij VideoWindow lijken nog hoger gespannen. Oprichters Remco Veenbrink en Mark Oudenhoven hebben dan ook niet alleen een Innovation Award binnen in de categorie Smart Cities, de manier waarop ze bij wijze van spreken elk raam kunnen omtoveren in een videoscherm maakt een spetterende indruk. ‘Ik kom uit de reclamewereld en daar regent het prijzen, waar meestal wel iets tegenover moet staan. Met die gedachte had ik ons aangemeld, maar het blijkt dus best bijzonder dat in Ameirka een comité ons aanwijst als partij om in de gaten te houden.’

VideoWindow draait binnenkort op Rotterdam Airport een pilot met zijn systeem, waarbij ramen in grijstinten bewegend beeld kunnen vertonen. Zo fungeren de video’s of stilstaande beelden als zonwering, want dat is het unieke waarop de oprichters inzetten: LG en de rest kunnen prima gigantische schermen maken, en zo’n raam opwaarderen tot LCD-scherm zal ze ook wel lukken, maar de juiste content op de juiste plek krijgen, is het vaak van voormalig reclameregisseur Veenbrink en zijn compagnon.

Glare control

‘Allereerst moet het materiaal zó worden gesneden, dat er niet ineens een kozijn over iemands hoofd loopt. Bovendien meten wij met sensoren de lichtinval, zodat we daarop het beeld dynamisch kunnen aanpassen. We genereren bijvoorbeeld bloemen, die groeien naarmate de zon feller schijnt.’ Hou je vast: biophylic glare control  heeft VideoWindow zijn idee gedoopt. ‘Het patent is net ingediend, dus vanaf vandaag mogen we erover praten’, zegt Veenbrink.

De CES moet het moment worden waarop potentiële klanten op de ondernemers duiken, maar ook investeerders hopen ze er te spreken. Oudenhoven: ‘Tot nu toe hebben we het zonder vc’s, met spaargeld, leningen en een launching customer zo ver gekregen dat we er klaar voor zijn. Alle technologie, alle sourcingpartners en installatiepartners hebben we opgelijnd, met vaak nog een tweede partij achter de hand. Nu we de markt opgaan, zoeken we buitenlandse investeerders. Nederland is niet de plek om voor ons soort bedrijven het geld op te halen dat we hiervoor nodig hebben.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de eerste deelnemers aan de oranje Vegas-delegatie.

Kijk hier voor de complete lijst met startups en scaleups.