Ik heb het aanbod van een investeerder afgewezen die strikte voorwaarden wilde omdat ‘vrouwen wispelturig zijn’. Ik ben ook eens afgewezen door een investeringsfonds, dat aangaf dat we aan alle criteria voldeden, dat onze businesscase goed was, maar ons product ‘te sociaal’.
Funding voor vrouwelijke ondernemers
Een investeringsronde ophalen kan intimiderend zijn. Dat is zeker het geval als je weet dat in Nederland slechts 1 procent van alle financiering voor ondernemers naar vrouwelijke ondernemers gaat.
Een afwijzing hoort erbij, maar bij onbekende fondsen en investeerders is het lastig om te achterhalen of ze simpelweg je bedrijf niet tof vinden, of dat ze bewust of onbewust bevooroordeeld zijn omdat ze een vrouwelijke ondernemer zien.
Ik heb dit inzicht gedeeld op LinkedIn en daar heeft het veel stof doen opwaaien. Ik kreeg te maken met herkenning en bijval, maar er was ook wat scepsis. Wat de harde cijfers betreft (met dank aan Golden Egg Check): in 2021 ging in Nederland 1 procent van de financiering voor startups en scaleups naar vrouwelijke ondernemers, 7 procent ging naar teams met zowel mannelijke als vrouwelijke founders en 92 procent naar uitsluitend mannelijke ondernemers.
Afgewezen zonder reden
Wat The Social Handshake betreft: na wat vertraging stapten in de investeringsronde uiteindelijk twee ondernemende angels in die onze waarden delen, en een geweldige venturecapitalmaatschappij, vanuit haar impactfonds.
Toen de tijd rijp was voor een nieuwe geldronde, zocht ik eerst naar fondsen waarvoor we met The Social Handshake aan de juiste criteria voldeden. Maar na initieel enthousiasme kreeg ik vaak te horen dat het tóch niet paste. Ik vraag altijd om feedback en dan hoorde ik dingen als dat we ‘te sociaal’ waren, ‘niet aggressief genoeg’. Het gebeurde overigens ook dat ze geen reden konden geven voor de afwijzing.
Schaalbare impact
Mijn bedrijf maakt via software ‘goed doen’ makkelijk voor bedrijven en hun medewerkers. Via LoonGift.nl kunnen medewerkers direct vanuit hun salaris goede doelen steunen, met belastingvoordeel. Met KerstGift.nl kunnen medewerkers een budget van hun werkgever verdelen over goede doelen, als goede variatie op het Kerstpakket. Bedrijven betalen voor de service, waardoor 100 procent van alle giften naar de goede doelen gaat.
Dat maakt ons een impactonderneming met een schaalbare business case. Een investeerder die ons product te sociaal vindt, past dus niet bij ons. Daarom koos ik een andere route. Ik heb mijn netwerk laten weten dat we bezig waren investeringen op te halen, en vroeg welke investeerders ze mij zouden aanraden, en wie goed bij ons bedrijf zouden passen.
Geweldige matchmakers
Het blijkt dat ons netwerk – investeerders, mensen die enthousiast zijn over ons bedrijf, en zelfs klanten – geweldige matchmakers zijn! Ik kwam in contact met veel andere founders en mensen uit ons werkveld. Bijna elk gesprek dat hieruit voortkwam, was een geweldige ervaring.
Er was namelijk een natuurlijke klik op de waarden die we delen, op de impact die we willen maken en op onze analyse van de markt. Veel investeerders hadden ook ervaring in onze tak van sport, waarin hr, tech en impact samenkomen.
Voor mij werd financiering ophalen een stuk gemakkelijker en leuker toen ik ons netwerk actiever inzette
Het balletje ging bijna als vanzelf rollen. Potentiële investeerders droegen weer nieuwe voor en op het eind hadden we zelfs teveel animo: we moesten een paar partijen teleurstellen. Het heeft geresulteerd in een combinatie van 20 waardevolle investeerders, verdeeld over fondsen, business angels en een bedrijfsparticipatie.
Filter op vooroordelen
Voor mij werd financiering ophalen in ieder geval een stuk gemakkelijker en leuker toen ik ons netwerk, dat ons bedrijf en mij kent, actiever inzette. Dat zorgde als het ware voor een soort filter, waardoor gendervooroordelen geen rol meer speelden en de impact die wij nastreven eerder als positief dan als negatief werd ervaren. De introducties bij fondsen en investeerders die volgden waren vaak spot on.
Dit zorgde niet alleen voor betere matches met investeerders, maar gaf ons ook de mogelijkheid investeerders te kiezen die ons bedrijf The Social Handshake echt verder kunnen brengen, waarvoor ik ons netwerk aan matchmakers enorm dankbaar ben.
Kwaliteit van vrouwelijke ondernemers
Op dit moment zijn onze investeerders onder andere: Velocity fintech (via impactfonds), Golden Egg Check, Marijn Pijnenborg (founder Funda), René Janssen (founder Lepaya), diverse investeerders via Operator Exchange en JEX (software voor hr, verlonen en backoffice).
Janneke Niessen van CapitalT gaf het eerder al aan: talloze onderzoeken laten zien dat vooroordelen en stereotypering een enorme rol spelen in financiering van startups. Zo wordt tekortgedaan aan de kwaliteit van de vrouwelijke ondernemers in Nederland.
Lees meer verhalen over financiering:
- Deze corporates investeren in Nederland het meest in startups
- Vergroot een angel-investering de kans op vervolgfinanciering bij vc’s?
- Taal is geld: het effect van woorden op je crowdfund-succes