Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

5 startups die de logistieke hel voor het bedrijfsleven leefbaar houden

Goederen van A naar B krijgen, leidt maar al te vaak tot een logistieke hel voor bedrijven. Deze week in De Vijf: vijf startups die de logistieke wereld efficiënter, sneller en duurzamer maken.

Je leest nu: 5 startups die de logistieke hel voor het bedrijfsleven leefbaar houden

Tijdens de eerste golf van de coronacrisis vorig jaar hadden bedrijven massaal last van leveringsproblemen. Zo kan ondergetekende zich nog herinneren drie maanden lang te hebben gewacht op een online bestelde webcam. Jarenlange outsourcing van productiewerk naar lagelonenlanden zorgde in crisistijd voor een slot op leveringen. Is de globalisering doorgeschoten?, vroeg menig commentator zich dan ook af. Het stranden van vrachtschip de Ever Given in het Suez-kanaal eerder dit jaar onderstreepte die bewering nog maar eens.

Meer lokale productie lijkt een goed idee, ook uit milieu-overwegingen. Maar laat ons er iets aan toevoegen: innovatie. Door slim te vernieuwen, kunnen logistieke bedrijven hun vervoer efficiënter regelen. Dat bewijzen onderstaande vijf logistieke startups, die wij deze week selecteren voor onze rubriek De Vijf.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Hier vind je ze allemaal.
Jarell Habets van Shypple.

1. Shypple

Het Rotterdamse bedrijf Shypple hebben wij weleens omschreven als de Booking voor scheepslading. Worden im- en exporteurs doorgaans door een expediteur aan elkaar gekoppeld, de startup van Jarell Habets ontwikkelde een digitaal platform waarmee klanten zelf eenvoudig een reder of luchtvaartmaatschappij kunnen boeken voor hun containers. Shypple biedt bedrijven daarbij inzicht in waar hun goederen zich bevinden. Vrachtladingen aan papierwerk zijn verleden tijd, belooft het bedrijf. Shypple groeit in ieder geval als kool: bedroeg de omzet afgelopen jaar nog 20 miljoen euro, dit jaar verwacht Habets dat te verdrievoudigen, vertelde hij eerder dit jaar aan MT/Sprout.

Geldschieters zien gouden bergen in dit klassieke voorbeeld van disruptieve innovatie. In 2018 haalde Shypple 1,7 miljoen euro op, begin dit jaar 7 miljoen euro en deze week viel de klapper met 18,5 miljoen euro aan extra groeigeld, waarmee de Serie A-ronde van het bedrijf – inclusief de 7 miljoen – neerkomt op 25,5 miljoen euro. Shypple doet bovendien zijn eerste overname, door landgenoot Milestone in te lijven. De opkomst van Shypple zagen wij trouwens al enige tijd aankomen: de startup van Habets verkozen wij al in 2019 tot Startup van het Jaar.

Lees ook: Hoe het ooit zo grauwe Rotterdam uitgroeide tot startup-metropool
Hjalmar van der Schaaf van Cargoledger.

2. Cargoledger

Een startup die in het, eh, vaarwater zit van Shypple is het blockchainbedrijf Cargoledger van ondernemers Hjalmar van der Schaaf en Roel Crooijmans. Het Amsterdamse bedrijf zet blockchaintechnieken in om de logistieke wereld te bevrijden van een woud aan papierwerk. Ter illustratie: een groot containerschip met 23.000 containers telt één container met alleen maar aan papierwerk. Die documenten moeten vervolgens handmatig worden afgetekend bij de douane. Cargoledger voorziet zijn klanten van QR-codes, die je tijdens het lossen van een truck eenvoudig kunt laten scannen.

‘Ik weet wie, wat, wanneer en waar iets met de data heeft gedaan’, zei Van der Schaaf, toen zijn bedrijf bij ons was genomineerd als Startup van het Jaar. Hij belooft klanten dat zij uiteindelijk wel 55 procent kunnen besparen op hun orderafhandeling- en administratiekosten.

Max den Dopper van Route42.

3. Route42

Route42 levert een zogeheten business intelligence-platform, waarmee vrachtvervoerders inzicht krijgen in belangrijke vervoersdata, zoals files en brandstofverbruik. Dit platform kunnen ze raadplegen op de dashboards, die de grote vervoersbedrijven standaard geïnstalleerd hebben op kantoor en in de vrachtwagens. Route42 rapporteert in real time, waardoor het concern vervoerbedrijven extra efficiënt belooft te maken. Bijvoorbeeld: laat de chauffeur zijn of haar truck op stationair draaien tijdens een bezoek aan een wegrestaurant, dan kan een planner dat zien en de chauffeur op de hoogte brengen. Het bedrijf belooft klanten per transportmiddel jaarlijks zo’n 1.500 euro te besparen, zei mede-oprichter Max den Dopper in 2019 aan – toen nog – Sprout, toen Route42 Startup van de Week was bij ons. Max runt Route42 samen met zijn broer Jasper.

Het gaat heel aardig met Route42. In april dit jaar kreeg het bedrijf 700.000 euro groeigeld van BOM Brabant Ventures en Peak Capital, waarmee de broers onder meer hun internationalisering willen versnellen. Een maand later, in mei, bleek dat mobiliteitsspeler DKV ook heeft geïnvesteerd in Route42, zij het een onbekend bedrag.

Michel Boerrigter van Plotwise.

4. Plotwise

De coronacrisis wordt weleens gezien als de definitieve doorbraak van het online bestellen van pakketjes. Voor postvervoerders zorgt dat voor logistieke uitdagingen: wat is immers de beste bezorgroute als je continu nieuwe orders krijgt? Techbedrijf Plotwise, een spin-off van TU Delft, probeert het PostNL en Coolblue makkelijker te maken. De startup van ondernemer Michel Boerrigter ontwikkelde machine learning-software die het bezorgsysteem continu voedt met wijzigingen. ‘In plaats van aan het eind van de dag als alle bestellingen binnen zijn een planning te maken, zijn wij continu bezig met plannen. Daarmee maken wij continu het perfecte plaatje’, zei Boerrigter eerder tegen Fast Moving Targets.

Niet toevallig profiteerde Plotwise van de online hausse tijdens de coronacrisis. ‘Voor de start van dit jaar hadden we begroot om 15% per maand te groeien, inmiddels zitten we op 60% per maand’, zei Boerrigter in december tegen Quote. Het bedrijf haalde eind 2020 ook een onbekend bedrag op bij innovatiefonds Energiiq, wat volgens Boerrigter de opmaat is naar een grote investeringsronde.

Lees ook: Deze 5 duurzame koeriers maken van iedere retailer een flitsbezorger
Een kluis van Izipack.

5. Izipack

Sebastian Kuntz wil met zijn startup Izipack het aantal bestelbusjes op straat drastisch terugbrengen. Dit doet hij door gebruikers van de Izipack-app hun online bestellingen te laten bezorgen bij een verzamelpunt, een hub, bij hen in de buurt. Ze kiezen een eigen bezorgmoment, waarbij een fietskoerier het pakketje aflevert bij de deur. Ook werkt het bedrijf aan een kluissysteem bij bijvoorbeeld bushaltes, zodat consumenten hun pakketje zelf kunnen ophalen op een locatie in de buurt. Door de bezorging te bundelen, poogt Izipack te voorkomen dat de ene na de andere bestelbus van verscheidene partijen door de straat hoeft te rijden.

Kuntz haalde in mei dit jaar een, naar eigen zeggen, ‘forse investering’ op bij investeringsmaatschappij Cornelder Holding en Lower Tier met zusterbedrijf Lagerbox. Hoeveel precies, dat wil Kuntz dus niet zeggen. De app is in ieder geval al te gebruiken in Rotterdam, Spijkenisse, Goeree-Overflakkee en Delft. De komende periode zullen meerdere regio’s volgen, beloofde het bedrijf in mei.