Een bos bloemen, een stuk verse geitenkaas, een netje sinaasappels en een fotolijstje voor aan de muur. Het had zomaar een zaterdags boodschappenlijstje kunnen zijn van Maarten Zijlstra, lange tijd bewoner van de Zwolse binnenstad. Maar toen verhuisde hij naar een mooie plek buiten het centrum en bleek het een stuk minder praktisch om voor die dingen naar de binnenstad te fietsen.
Dan maar af en toe online bestellen, dacht Zijlstra. ‘Maar tot mijn verbazing bleken lang niet alle winkeliers een webshop te hebben. En wie meerdere artikelen wil hebben, gaat die doorgaans niet afzonderlijk bestellen en laten bezorgen.’
Lokaal platform
Zo kwam Zijlstra op het idee van Lokaal Ideaal: een online marktplaats voor lokale winkeliers, zodat inwoners op één centrale plek hun waar kunnen kopen en afrekenen. Zijlstra en zijn team zorgen ervoor dat alle bestelde artikelen worden verzameld en in één keer worden bezorgd bij de lokale consument, per duurzame elektrische bakfiets. In ruil voor een plek op het platform en de bijbehorende bezorgservice dragen de deelnemende winkeliers 10 procent van het totale bestelbedrag af aan Lokaal Ideaal.
Veel animo
In bakermat Zwolle nemen – na een succesvol verlopen pilotperiode – inmiddels zo’n 50 winkeliers deel aan Lokaal Ideaal. Sinds september is het platform ook ‘officieel’ van start in de Hanzestad. In dezelfde maand is Lokaal Ideaal ook live gegaan in Apeldoorn; eind dit jaar volgen Alkmaar en Leiden. De animo onder winkeliers en consumenten is groot, merkt Zijlstra. ‘Voor ons was het ook even aftasten. Zien lokale ondernemers de meerwaarde van een platform als het onze? En: zijn ze bereid ervoor te betalen?’
Dat bleek gelukkig zo te zijn. ‘Zeker jongere ondernemers snappen dat online aanwezigheid een must is om, naast je fysieke winkel, de lokale consument te bereiken. Jezelf aansluiten bij een lokale marktplaats is dan vaak makkelijker dan het in de lucht houden van een eigen webshop en het zelf moeten regelen van de bezorging en de betalingen.’
Professionele content
Samen met compagnon Meynald Weerman werkte Zijlstra afgelopen jaar druk aan de technische realisatie van het platform. Een online marktplaats is geen standaardproduct dat je even ‘van het schap’ haalt, vertelt Zijlstra. ‘In technische en organisatorische zin komt er best wel wat kijken bij de inrichting van een goed multi-vendorplatform.’
‘Zo kwamen we erachter dat het vrij veel tijd kost om alle content goed te presenteren. De gemiddelde consument is de professionele uitstraling van online marktplaatsen als Bol en Coolblue gewend, en verwacht diezelfde standaard vervolgens ook van een lokaal platform als het onze. Maar de ene winkelier heeft meer feeling voor een goede productfoto en een goede productbeschrijving dan de andere. Niet voor niets willen we voor winkeliers ook deze contentproductie uit handen gaan nemen.’
Ook een online marktplaats starten? (gratis whitepaper)
Steeds meer e-commercepartijen starten een online marktplaats. Bekendste voorbeelden zijn Amazon, Bol.com en Marktplaats. Moet jij jouw webshop ook openstellen voor derden? En hoe regel je dat? Lees het in deze gratis whitepaper.
lees verderGesplitste betalingen
Ook de betaalstructuur van het platform vroeg de nodige aandacht. Uitdaging bij een online marktplaats vormt de combinatie van mixed baskets en split payments: de consument bestelt doorgaans meerdere producten bij meerdere partijen, maar rekent de bestelling in één keer af. De betaling moet vervolgens aan de achterkant worden verdeeld over meerdere winkeliers.
De klant moet bij dit afrekenproces zo min mogelijk drempels ervaren. Als de customer journey niet soepel verloopt, is de kans immers groot dat hij of zij in het zicht van de finish alsnog afhaakt. Daarbovenop krijg je als ondernemer van een online marktplaats te maken met steeds meer wet- en regelgeving, zoals de AVG (voor de bescherming van persoonsgegevens), de Europese betalingsrichtlijn PSD2, en verplichte Know Your Customer-checks om witwaspraktijken tegen te gaan.
Complexe geldstroom
Al met al een vrij complexe geldstroom, beaamt Zijlstra. ‘Eerst wilden we gaan werken met een systeem waarbij we zelf de betalingen regelen en de winkeliers ons vervolgens een factuur sturen. Maar het was ons al snel duidelijk dat het bijna geen doen was om dit allemaal zelf te doen. Zo kwamen we uit bij Buckaroo, dat nu achter de schermen alle split payments in goede banen leidt. Zo heeft elke aangesloten winkelier de zekerheid dat hij meteen betaald krijgt, terwijl de consument kan afrekenen in een soepel, betrouwbaar betaalproces.’
iDEAL
Op dit moment is iDEAL de enige aangeboden betaalmogelijkheid, vertelt Zijlstra. ‘Het is op dit moment nog altijd veruit de populairste betaalmethode van Nederland, dus voorlopig kunnen we hiermee vooruit. Naarmate we in meer steden actief zijn, breiden we de betaalmogelijkheden wellicht uit met creditcardbetalingen, PayPal en AfterPay.’
Lokaal Ideaal in meer steden
De ambitie om in meer steden actief te worden is er in elk geval zeker, benadrukt Zijlstra. ‘Nu de technische infrastructuur grotendeels staat, besteden we onze energie de komende tijd vooral aan marketing – zodat consumenten in de deelnemende steden ons steeds beter weten te vinden. Eind volgend jaar hopen we in minstens twintig Nederlandse steden actief te zijn. Zo bouwen we gestaag verder aan onze ambitie: het de lokale consument én winkelier zo makkelijk mogelijk maken.’