Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Maarten Hoogvliet (Humanoids): ‘Zelfmanagement is bij ons de kern van het bedrijf’

In samenwerking met Schouten & Nelissen - In videoserie Leiders over... laten we toonaangevende leiders aan het woord. In deze aflevering komen HR & HRM aan bod. We spreken ze over zelfmanagement, employer branding en over het aantrekken van talent.

maarten hoogvliet humanoids
Je leest nu: Maarten Hoogvliet (Humanoids): ‘Zelfmanagement is bij ons de kern van het bedrijf’

Shirley Kind (Nederlandse Loterij), Maarten Hoogvliet (Humanoids), Randy Soet (Achmea), Noëll Visée-Wever (Transavia) en Ine Stultjens (Koninklijke Auping) geven in deze video hun visie op leiderschap en HR & HRD:

 

Geen beoordelingsgesprekken meer

Shirley Kind is Directeur Sales & Services bij de Nederlandse Loterij vertelt: ‘Zelfmanagement van onze mensen en hoe ze zich kunnen blijven ontwikkelen is bij ons geregeld dat wij ontwikkelgesprekken hebben. We hebben dus geen beoordelingsgesprekken meer. Dus het gaat echt over de ontwikkeling van de persoon.’

Bij Humanoids zit zelfmanagement in de haarvaten van het bedrijf. Oprichter en UX Designer Maarten Hoogvliet zegt hierover: ‘Zelfmanagement is eigenlijk bij Humanoids de kern van het bedrijf. Wij hebben eigen crash courses, drie disciplines. UX Design, frontend development en backend development en eigen traineeships op diezelfde drie disciplines. Hiermee zorgen we dat mensen zo goed mogelijk getraind worden tot specialist in tech.’

Randy Soet is Manager Betalingsverkeer bij Achmea en legt uit dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling en positie op de arbeidsmarkt. ‘Daar faciliteert Achmea in door middel van opleiding en allerlei andere instrumenten, maar ook coaching en begeleiding. Zo zijn wij bijvoorbeeld van 36-uur naar 34-urige werkweek gegaan. Zodat er ook meer ruimte ontstaat voor ontwikkeling en werk- en privébalans. En hebben wij sinds kort ook een onbeperkt opleidingsbudget.’

Employer branding

Noëll Visée-Wever is Head of Strategy, Data & Intelligence  bij Transavia: ‘Employer branding is binnen Transavia op het moment een een groot thema. We zijn bezig met de doorontwikkeling daarvan. Het belangrijkste is dat het authentiek is en dat wat we uitstralen naar buiten dat we dat ook intern waarmaken.’ Shirley Kind zegt hierover: ‘Employer branding doen wij vooral door meer te vertellen over wie wij als organisatie zijn. Dus niet alleen datgene en het resultaat wat we willen behalen. Maar door ook een stukje purpose te vertellen, onze maatschappelijke rol te vertellen en hier ook echt tijd en aandacht aan besteden.’

Nieuw talent en de generatie Z

Hoe haal je tegenwoordig nieuw talent binnen? Hoe bereik je de generatie Z? Belangrijk thema binnen alle bedrijven. Kind zegt hierover: ‘Wij bereiken de generatie Z en talent door direct met universiteiten in gesprek te gaan. Daar vertellen wij wie wij zijn als organisatie en wat de mogelijkheden zijn. Wij bieden traineeships aan zodat talenten ook de hele organisatie kunnen leren kennen en zich de verschillende vakgebieden en disciplines eigen kunnen maken. Om daarna te kijken wat bij hun past.’

Gezamenlijke missie: Groeien en blijven groeien

Zoals al eerder gezegd zit het ontwikkelen van medewerkers in het dna van Humanoids. Dat is ook meteen hoe dit bedrijf succesvol nieuw talent én de gen Z binnen weet te halen: ‘Generation Z vindt ontwikkeling eigenlijk super belangrijk. Zij willen echt graag een werkgever die in hen investeert en die dat belangrijk vindt. Dat ze kunnen groeien en blijven groeien. Ja, en daar sluiten wij heel erg goed op aan bij Humanoids. Niet alleen voor de trainees, maar ook daarna dragen mensen bij aan het opleiden van nieuwe mensen. Dus het is eigenlijk een soort van gezamenlijke missie geworden.’

Bekijk ook: