Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zelfmanagement en zelfontwikkeling: ‘Wees geen cavaleriekapitein die geen paard kan rijden’

In samenwerking met SUAS - Lastig om aan goede ICT'ers te komen? Ab-so-luut niet. Tenminste niet voor Humanoids-oprichters Maarten Hoogvliet (UX designer) en Robbin Habermehl (front-end developer). Want je kunt eindeloos theoretische kennis over je medewerkers uitstorten, zonder zelfontwikkeling vervliegt die snel. Bij IT-bedrijf Humanoids nemen trainingen een prominente plaats in.

maarten hoogvliet humanoids zelfmanagement

Het Rotterdamse IT-bedrijf ontwerpt en bouwt digitale producten, zoals mobiele applicaties en platforms voor klanten als Moneyou, Heineken en Nationale-Nederlanden. Elk half jaar melden zich tussen de 100 en 150 mensen bij Humanoids, omdat ze er willen werken. Van hen worden op jaarbasis zo’n 16 aangenomen. Hoe dan?

‘Wij leiden zelf de specialisten op waar we behoefte aan hebben: UX-designers, front-end en back- end developers’, aldus Hoogvliet. Dat gebeurt via een trainingsprogramma dat gefocust is op academici en dat Humanoids zelf heeft ontwikkeld.

Nieuwelingen krijgen een crash course van zes weken. ‘Daarin leer je fulltime de vakinhoudelijke, harde skills, het ontwerpen en programmeren. Dat is hardcore, maar academici zijn gewend zich ergens in te verdiepen en te knallen. Ze hebben een hoog intelligentieniveau.’

Zelfontwikkeling

Een traineeship van een jaar volgt, met vier dagen werken en één dag training. ‘Hierbij ligt de nadruk op doorontwikkeling van zowel vakinhoudelijke als niet-vakinhoudelijke skills. Je leert feedback geven en ontvangen, presenteren en je analyseert je eigen positie ten opzichte van je werk. Persoonlijke ontwikkeling en reflectie staan centraal.’

Zelfmanagement

Binnen de zelfsturende teams bij Humanoids draait het om zelfmanagement en eigen verantwoordelijkheid, om communiceren en organiseren. Skills die van pas komen als de experts straks met klanten om de tafel zitten.

‘Vaak onderhoudt de accountmanager het contact met de klant. Wij vinden het belangrijk dat onze specialisten zelf contact hebben met de opdrachtgever zodat ze eventuele problemen direct kunnen aanpakken. Het vooroordeel dat een IT’er in een hoekje zit met een hoodie over zijn hoofd? Klopt niet. Bij ons is hij of zij de spin in het web.’

Hoogvliet merkt dat millennials – de gemiddelde leeftijd op de werkvloer is eind 20, begin 30 jaar – vooral voldoening uit het werk willen halen. ‘Maar soms is werk níet leuk. Dan heb je te maken met vervelende mensen, loop je tegen problemen aan. Dat kan lastig zijn voor startende specialisten.’

Het IT-bedrijf helpt ze daarmee omgaan. ‘We besteden zo’n 25 procent van onze billable tijd aan het opleiden van onze mensen. Het is dus echt serieuze tijd die we hierin steken.’

In top 10 van snelstgroeiende bedrijven van Nederland

Niet voor niets. Humanoids won een FD Gazelle 2021, waarbij ze op nummer 7 staan in de top 10 van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. NL Groeit plaatste hen in de top 250 Groeibedrijven van 2022. ‘Allemaal te danken aan ons trainingsprogramma.’

Tips voor zelfontwikkeling

Wil jij ook je mensen helpen ontwikkelen? Dit zijn de vier tips van Hoogvliet.

# 1 Maak investeren in mensen de basis 

Bedrijven in de techbranche outsourcen vaak naar Azië of Oost-Europa. Onnodig, zegt Hoogvliet. ‘Je kan prima specialisten vinden in Nederland als je je bedrijf daarop inricht en erin durft te investeren.’

Geef opleidingen en zelfontwikkeling van je mensen een prominente plek in je bedrijf.

‘Daardoor krijg je een andere verbinding met elkaar. Medewerkers zien zichzelf als onderdeel van de organisatie, ze voelen zich geen loonslaaf. Mensen die klaar zijn met onze traineeships stomen de volgende lichting klaar. We hebben een gezamenlijke missie. Onderling bestaat er vertrouwen, er heerst een positieve vibe. Daardoor blijven mensen vaak langer bij ons dan de drie jaar die in hun eerste contract staat.’

# 2 Geef je mensen vertrouwen

Normaal gesproken krijg je als starter in de techbranche de kleinere klussen toebedeeld. ‘Terwijl je juíst groeit als je in het begin vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt.’ Humanoids plaatst specialisten daarom al gauw bij een klant op locatie. ‘Dat vertrouwen is nodig voor je medewerkers om dingen aan te pakken zoals ze dat zelf goed achten. Om hun eigen richting te kiezen in hun vakgebied.’

Helemaal een sprong in het diepe neemt het IT-bedrijf niet. ‘We houden een strenge selectie aan de poort. Op basis van assessments en persoonlijkheidstesten onderzoeken we of iemand aanleg heeft voor IT, communicatief vaardig is en probleemoplossend vermogen laat zien.’

#3 Zet je vooroordelen overboord

‘Er werken mensen bij ons die natuurkunde studeerden, biomedische wetenschappen, psychologie. Harde skills kunnen worden aangeleerd. Maar de intrinsieke passie, de drive om in de tech te werken? Die is het allerbelangrijkst. Die achterhalen we via gesprekken en opdrachten.’

Richt je blik ook op jonge mensen zónder ervaring, aldus Hoogvliet. ‘Durf voor hen te kiezen en je vooroordelen overboord te zetten. Ik stapte in het begin ook in de valkuil van vooral mensen aannemen die al een heel portfolio konden laten zien. Maar ik leerde dat onervaren mensen juist keihard shinen als je ze de juiste handvaten geeft.’

Dat Hoogvliet en mede-ceo Habermehl zelf specialisten zijn, scheelt een boel. ‘Het is superbelangrijk om je mensen te kunnen helpen vanuit de inhoud. Het creëert begrip onder je medewerkers, draagvlak. ’Wees geen cavaleriekapitein die geen paard kan rijden.’

#4 Leef je in je medewerkers in

De nieuwe generatie wil werken bij een organisatie die idealen volgt. En ze vinden zelfontwikkeling superbelangrijk, ziet Hoogvliet.

‘Ze denken continu na over hun leven: wat is mijn volgende stap, hoe kan ik waarde toevoegen aan de wereld? Speel daarop in als bedrijf. Ja, ik zou vroeger ook zo’n training zoals wij nu aanbieden willen hebben gevolgd. Maar nee, ik moest zelf eerst jaren aanmodderen voordat ik de mooie en grote klussen kreeg als UX-designer.’