Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Groei in sollicitaties dankzij hernieuwde focus op de merkidentiteit bij AB Midden Nederland

In samenwerking met UBO - Personeel vinden in de oververhitte arbeidsmarkt? Geen gemakkelijke opgave! Daarom is een sterk werkgeversmerk belangrijker dan ooit. Dit verbindt niet alleen nieuwe talenten aan jouw organisatie, maar helpt ook de huidige talenten binnen te houden.

Focus op merkidentiteit bij AB Midden Nederland

Martine van den Bosch is marketeer bij uitzendbureau en detacheerder AB Midden Nederland. Ze vertelt hoe marketingbureau UBO de nieuwe website volledig heeft aangepast waardoor er een grote groei in sollicitaties is ontstaan. Daarnaast is de merkidentiteit van de organisatie helder en op een onderscheidende manier op papier gezet. Het traject leverde een datagedreven werkwijze op om medewerkers te werven, te binden en enthousiast te houden. De nieuwe frisse uitstraling zorgde daarnaast ook voor een gevoel van trots bij de bestaande medewerkers.

De merkidentiteit van AB Midden Nederland

Waarin AB Midden Nederland zich onderscheidt van de concurrentie kwam onvoldoende naar voren in de marketinguitingen van AB Midden Nederland. De website was verouderd en de pay-off was te generiek. Het traject begon met gesprekken over de bedrijfscultuur en identiteit van AB Midden Nederland.

Vervolgens werd de merkidentiteit van de organisatie scherper verwoord door middel van het Business Model Canvas. Deze inspanningen resulteerden in een nieuwe website en nieuwe pay-off: “Met elkaar, voor elkaar”, die echt past bij het DNA van AB Midden Nederland. ‘We wilden graag benadrukken dat we meer zijn dan alleen een uitzendbureau en dat juist onze sociale en coöperatieve aspecten centraal staan.’

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe website ook daadwerkelijk sollicitaties genereert, is er in samenwerking met UBO ingezet op SEO, jobboard marketing, CRO en SEA. Alles afgestemd op de stappen die een kandidaat doorloopt. Dit helpt de website zowel organisch als betaald hoger in de zoekresultaten te krijgen en biedt de sollicitanten een optimale ervaring.

Persona’s voor een betere klantreis

Naast het werk aan de vindbaarheid van de website en de pay-off, heeft AB Midden Nederland stappen gezet in het verfijnen van de klantreis voor sollicitanten om ervoor te zorgen dat de website daadwerkelijk veel nieuwe medewerkers trekt. Martine legt uit: ‘We hebben bijvoorbeeld samen met UBO persona’s gecreëerd voor onze verschillende doelgroepen.’ Dit wordt allereerst gesplitst tussen ‘gewone flex-medewerkers’ en bedrijfsverzorgers. Vervolgens wordt gekeken naar specifieke behoeften. ‘We werken met mensen uit verschillende culturen en leeftijden, met elk hun eigen kenmerken.’

Voor het realiseren van een optimale klantreis en effectieve marketing, zijn de website en achterliggende systemen essentiële tools. Dankzij geautomatiseerde en gepersonaliseerde mail flows, maken kandidaten kennis met AB Midden Nederland. En blijven ze tot en met de eerste werkdag volledig op de hoogte. Oók als iemand van Oost-Europa naar Nederland verhuist. Zo heeft iedere kandidaat een persoonlijke ervaring.

Om de verschillende doelgroepen goed te kunnen bedienen, heeft de marketeer daarnaast samen met UBO gewerkt aan het opzetten van een Roemeense website, naast de bestaande sites gericht op Poolse en Nederlandse kandidaten.

Trots en zichtbare groei

Met de hulp van UBO heeft AB Midden Nederland mooie resultaten behaald. De vernieuwde website met nieuwe identiteit, datagedreven aanpak en marketinginspanningen hebben geleid tot verbeterde zichtbaarheid en groei in sollicitaties. Van den Bosch legt uit: ‘Onze online zichtbaarheid is aanzienlijk verbeterd. In een uitdagende markt is dat een prestatie op zich. Ook hebben we nu meer inzicht in hoe we online presteren.’

Lees ook: De 5 meestvoorkomende valkuilen voor marketing en sales

‘Het totaalplaatje klopt nu, besluit de marketeer. Misschien nog wel belangrijker is het effect op de medewerkers zelf. Van den Bosch vertelt dat de medewerkers van AB Midden Nederland door de nieuwe focus op de identiteit echt trotser zijn geworden op het merk.

 

Over AB Midden Nederland

AB Midden Nederland is een coöperatieve personeelsverlener die niet alleen de Nederlandse markt bedient, maar ook veel medewerkers uit Polen en Roemenië naar Nederland haalt. Van den Bosch vertelt: ‘We hebben zowel een uitzendtak als een coöperatie. Dit jaar vieren wij ons 60-jarig jubileum en onze coöperatieve aanpak is nog steeds een belangrijk kenmerk van onze organisatie.’
De coöperatie levert bedrijfsverzorgers die tijdelijk kunnen bijspringen bij verschillende opdrachtgevers. ‘Onze bedrijfsverzorgers kunnen een boerderij runnen, melken, en zelfs in de bouw werken. Het is een niche, maar het is onze kracht,’ aldus Van den Bosch.
Naast de agrarische sector is AB Midden Nederland ook groot in de transport & logistiek, food & productie, de techniek, het groen, infra, tuinbouw en de fruitteelt.