Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het belang van een ijzersterke positionering: successen en lessen uit de praktijk

In samenwerking met UBO - Hoe val je als IT-dienstverlener op in een overvolle markt die sterk in beweging is? Bij e-office bleek de focus op het snijvlak tussen mens, organisatie en techniek het antwoord. We spreken marketing- en communicatiemanager Veerle Huinen over de positionering van e-office.

veerle huinen e-office

e-office helpt organisaties met IT-vraagstukken zoals digitale transformatie, employee experience, automatisering en adoptie- & verandermanagement. De ideale klanten zijn bedrijven met 100 tot 1.000 medewerkers.

‘Het is chaotisch in IT-land op het moment, er zijn veel nieuwe ontwikkelingen’, legt Huinen uit. Toch weet het bedrijf boven het maaiveld uit te steken en zitten de agenda’s van consultants bij e-office bomvol. Dit heeft alles te maken met de positionering van de organisatie.

Focus op mensen

Waar veel IT-bedrijven de focus leggen op de inzet van technologische oplossingen, ligt bij e-office de nadruk op medewerkers. ‘We zijn 32 jaar geleden opgericht vanuit een geloof in de kracht van mensen. Technologie is een sterk middel om organisaties te ondersteunen, maar je hebt mensen nodig als je een succesvolle verandering wilt doorzetten op het gebied van digitalisering’, vertelt Huinen. ‘We focussen eerst op de medewerker, dan op het team en dan op de organisatie als geheel.’

In de praktijk betekent dit dat e-office bij nieuwe klanten eerst het gesprek aangaat met de eindgebruikers. Er worden ambassadeurs aangewezen binnen het bedrijf, waarmee interviews of enquêtes worden afgenomen om te bepalen waar de pijnpunten binnen het bedrijf liggen. Vervolgens worden op basis hiervan, aangevuld met data en statistieken, de best passende technologische oplossingen gekozen. ‘We leiden teams op om zo goed mogelijk met deze tools uit de voeten te kunnen. Zo krijg je een efficiënte organisatie.’

Een onderscheidende merkidentiteit

Hoewel mensen al sinds de oprichting van e-office centraal staan in de bedrijfsvoering, was het bedrijf deze identiteit langzaam kwijtgeraakt in haar uitingen. Er was een nieuwe positionering nodig. ‘Het technologische geweld ging zo snel, dat de focus in onze marketing en communicatie te veel op de techniek was gaan liggen’, blikt Huinen terug. Het bedrijf besloot de hulp van marketingbureau UBO in te roepen.

‘We zijn drie jaar geleden een samenwerking aangegaan met UBO, waarbij ze ons hielpen die identiteit terug te vinden.’ De experts van UBO legden uit dat het belangrijk is om eerst de bedrijfsstrategie, merkidentiteit en marketingstrategie te bepalen, voordat je als bedrijf overgaat op concrete activeringen en campagnes.

Allereerst was het belangrijk om de bedrijfsstrategie te bepalen. Wat is de missie en visie van e-office, en wat onderscheidt hen van concurrenten? Als IT-dienstverlener zijn de diensten die e-office biedt niet uniek. Het bedrijf kan zich beter onderscheiden met een goed merkverhaal. ‘We zijn hierbij teruggegaan naar de ‘why’ van e-office: waarom bestaan we eigenlijk?’, vertelt Huinen.

In gesprekken met UBO kwam sterk naar voren dat het bedrijf zich al sinds de start 32 jaar geleden onderscheidt door een sterke focus op mensen. Het bedrijf zet de mens altijd op de eerste plek, dit is een centraal onderdeel van hun bedrijfsstrategie en merkidentiteit.

Dit leidde tot een nieuwe propositie met bijpassende marketingmiddelen zoals een huisstijl, website en de pay-off ‘put people first’. ‘Hier konden we ons echt mee onderscheiden’, vertelt Huinen.

Balans tussen mens en techniek

Door de positionering volledig te laten draaien om mensen, kreeg e-office te maken met een nieuwe uitdaging: er lag te weinig focus op techniek. ‘We hebben adoptie- en changemanagers in dienst, maar ook diehard techneuten die zo kundig zijn dat ze iedere omgeving zo in elkaar kunnen zetten. We zijn ook trots Microsoft-partner. Juist die samenwerking tussen mens en techniek onderscheidt ons van andere partijen. In de marketing en communicatie is dat een echt spanningsveld.’

Klanten komen via zoekmachines weleens met heel concrete techvragen bij e-office, bijvoorbeeld voor het leveren van een intranet. ‘Dat kunnen wij natuurlijk ook. Uiteraard gaan we dan wel onderzoeken wat de pijnpunten achter deze vraag zijn, en of een intranet inderdaad de beste oplossing is.’

Om de positionering nog verder aan te scherpen, is e-office een tweede traject gestart met UBO. ‘We gaan een rebranding doen met aanpassingen aan de website. Nu moet je op de homepage nog zoeken dat we een IT-bedrijf zijn. Dat kan beter. We willen graag dat in één oogopslag te zien is dat we ons begeven op het snijvlak mens, organisatie en techniek, en dat we dus óók een serieuze techpartner zijn.’

Scherpe positionering leidt tot betere resultaten

Huinen merkt dat de samenwerking met UBO ook leidt tot concrete resultaten. Door de duidelijkere propositie zitten de agenda’s van consultants voller dan ooit.

De nieuwe propositie heeft niet alleen voor meer klanten gezorgd, maar ook voor klanten die beter passen bij de organisatie. ‘We merken dat we bedrijven aantrekken die een zekere warmte uitstralen, zoals familiebedrijven. Deze klanten sluiten heel goed aan bij die focus op mensen waar we in geloven. Dat leidt tot fijne samenwerkingen.’