Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Simamora: ‘Veel kansen door data en nieuwe technologie’ [VIDEO]

In samenwerking met Young Captain Award - Digitale innovatie en transformatie: wat is de impact op leiderschap in de board? Adri Simamora (Global Head Technology Sandoz) en Pim Berendsen (Chief Financial Officer PostNL) in gesprek over data, risico's én kansen rondom AI-technologie.

https://mtsprout.nl/wp-content/uploads/2023/09/1x1-0000007f.png

Wat zeggen boardmembers over hedendaagse thema’s die in van invloed zijn in de bestuurskamer? In deze videoserie gaan leiders van nu in gesprek over deze ontwikkelingen. Deze serie gaat over digitale innovatie en transformatie.

Data en positieve ontwikkelingen

De derde stelling waarover Simamora van Sandoz en Berendsen van PostNL in gesprek gaan is: ChatGPT en andere AI-toepassingen bieden eindeloze mogelijkheden voor de toekomst, maar ze zouden onze organisatie kunnen blootstellen aan potentiële privacy- en ethische risico’s.

Berendsen wil het niet alleen over risico’s hebben, maar juist over de positieve en interessante mogelijkheden: ‘Als je de technologie op een verkeerde manier gebruikt, kunnen ze een zeer, zeer fundamenteel risico vormen, zowel op het gebied van reputatie als financieel. Dus is het belangrijk dat je je houdt aan de vereisten op het gebied van naleving, privacy en juridische zaken.’

‘Maar ik denk dat het nog belangrijker is om op bestuursniveau te bespreken wat we ermee kunnen doen. Waar kunnen we een concurrentievoordeel creëren? Als we deze technologie gebruiken om ons voordeel mee te doen, is het belangrijk om normen vast te stellen die ervoor zorgen dat we deze technologieën toepassen binnen de juiste grenzen.’

Minder CO2-uitstoot

‘Zo zijn wij als PostNL bezig om door middel van data te kunnen voorspellen hoeveel volume eraan komt en op basis daarvan optimaliseren we onze routes’, zegt Berendsen. ‘En zorgen we ervoor dat de juiste vrachtwagen of bestelwagen bij jouw voordeur staat. Zo kunnen we onze CO2-uitstoot verminderen. Zo creëren we een efficiëntere supply chain en verlagen we ook de kosten. Dus het is echt interessant, ik maak er graag iets positiefs van in plaats van het alleen maar te hebben over risico’s.’

Data en machine learning

Simamora: ‘Ik denk dat we in mijn organisatie geen ChatGPT gebruiken, maar we zetten wel een vorm van machine learning in om voorspellingen te doen. Een voorbeeld is dat we momenteel proberen een machine learning-model te ontwikkelen waarmee we medicijntekorten kunnen voorspellen in onze verschillende markten. Dit is nu een veelvoorkomend probleem in Europa, vooral na covid. Er zijn veel privacy-kwesties als het gaat om patiëntgegevens. Maar wanneer je werkt met richtlijnen met respect voor privacy, dan kunnen er veel kansen ontstaan met behulp van nieuwe technologie.’

Lees ook: Van AI angst naar impact: drie vragen voor in de board

En bekijk de eerste twee video’s:

Nieuwe businessmodellen door digitale transformatie

Nieuwsgierig naar wat Simamora en Berendsen nog meer hebben besproken? Bekijk hieronder het hele gesprek, inclusief de bonusstelling: ‘Digitale transformatie creëert nieuwe businessmodellen en zorgt op een andere manier voor nieuwe klanten’.