Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Key Learnings van Future Winners: leer van beleggersplatform BUX

In samenwerking met - In deze eerste aflevering van het podcasttweeluik ‘Future Winners’ gaat Deloitte-presentator Joep Arends in gesprek met BUX-oprichters Yorick Naeff en Egbert Pronk.

Yorick Naeff
Foto: Bux

Yorick is als CEO eindverantwoordelijk voor het bestuur van BUX, en Egbert houdt zich als CRO (chief risk officer) dagelijks bezig met het afwegen van potentieel succes tegenover mogelijke risico’s. De bezielde directeuren willen met BUX, hun mobiele beleggingsplatform, de beleggingsbranche toegankelijk maken voor zo veel mogelijk mensen. Met gunstige voorwaarden, een intuïtieve app en begrijpelijk taalgebruik.

Als toonaangevend platform heeft BUX zowel impact op de bestaande markt als op nieuwe bedrijven. Volgens Egbert werd beleggen als ontoegankelijk en complex afgeschilderd door de traditionele spelers (04:55). “Veel van de brokers hadden als slogan: Trade like a professional. Voor heel veel mensen schrikt dat af. Als je nog nooit belegd hebt wil je bij de hand genomen worden en op een eenvoudige manier toegang krijgen tot die financiële markten. Wij willen overal de complexiteit weghalen. Ook de kosten zijn een drempel. Als je maar 1000 euro hebt om te beleggen, en je moet 10 euro betalen om een trade te doen, dan hakt dat erin.”

In deze eerste aflevering van podcasttweeluik ‘Future Winners’ gaat Deloitte-presentator Joep Arends in gesprek met BUX-oprichters Yorick Naeff (ceo, foto) en Egbert Pronk (cro).

Key 1. Leer van je klanten

Zeker in de begindagen haalde BUX heel veel belangrijke feedback uit de klantenkring. “Bij elke nieuwe klant trokken we aan een bel die aan de muur hing”, herinnert Yorick zich (6:20). “Het was duidelijk dat we een gat in de markt hadden gevonden. Uit hun feedback hebben we heel veel belangrijke punten weten te halen.” Niet alleen qua prijsstelling, maar ook zeker qua gebruiksgemak.

“Gewoon de simpelheid. De user interface, de toegankelijkheid. Geen jargon gebruiken: mensen snapten wat ze deden. Dat is het grootste verschil tussen ons en wat er op dat moment in de markt beschikbaar was.” Blijf dus met je klanten in gesprek gaan, gebruik hun feedback en vraag hun bevindingen om je product beter te blijven maken. Zelfs nu belt CEO Yorick nog iedere week met klanten (42:05) om te vragen wat zij vinden van het platform.

Key 2. Blijf testen en leer van je fouten

BUX is altijd heel gestaag doorgegroeid. Maar zoals bij ieder bedrijf, ging dat niet altijd van een leien dakje. Kleine stapjes, ideeën kleinschalig proberen en kijken hoe dat uitwerkt. “Je moet continu blijven testen”, vindt Yorick (12:15). “Stel, als we dít doen, wat gebeurt er dan met het gedrag van onze klanten? Als we een aanpassing maken in de interface? Dat soort dingen.”

Steeds je product blijven doormeten, dus: “Zo blijf je leren.” “En een misstap is helemaal niet erg”, vult Egbert aan op (13:49). “Als je maar eerlijk bent naar jezelf en ervan leert. En je die fouten in de toekomst niet meer maakt.”

Key 3. Word niet te afhankelijk van anderen

Yorick geeft als tip (16:15): “Zorg ervoor dat je in ieder geval de belangrijkste aspecten in eigen beheer hebt. Want dat zorgt ervoor dat je controle houdt over de prioriteiten van je eigen domein.” BUX kwam daar zelf achter tijdens de samenwerking met een partner, die kritische onderdelen van het bedrijf uitvoerde. “Wij wilden bepaalde dingen die voor ons heel belangrijk waren, maar toen gaven zij niet thuis.”

Gelukkig pakte BUX de kans om de touwtjes weer in handen te nemen. “Wij kregen toen de mogelijkheid om dat gedeelte van dat bedrijf over te nemen. Dat hebben we gedaan”, haalt Egbert aan. Samenwerken is niet gek, vindt hij, maar zorg dat je onafhankelijk blijft. “Als één van die partners zo belangrijk is dat je stilligt als hij wegvalt, dan moet je je op je hoofd gaan krabben.”

Key 4. Wees niet bang om de knuppel in het hoenderhok te gooien

Het is helemaal niet zo slecht om soms de markt te ‘disrupten’ als de omstandigheden erom vragen. Zo is de situatie rondom sparen helemaal veranderd. “Als je je geld op je spaarrekening laat staan, verlies je erop”, signaleert Yorick (22:30). “De inflatie is hoger dan je spaarrente, als je al rente krijgt. Er zijn heel veel andere manieren om geld te verdienen, maar met jouw eigen kapitaal is beleggen, historisch gezien, de beste optie om een goed rendement te krijgen. Daarom vinden wij dat mensen op dit moment het beleggen in eigen hand moeten kunnen nemen.”

Bij BUX zien ze tegenwoordig steeds meer support van alle kanten, ook van de toezichthouders, maar in het begin was het platform echt een pionier. “Wat wij bij BUX voor elkaar gaan krijgen, is dat beleggen over 20 jaar een gewoonte wordt”, voorspelt Egbert (24:45). Een onhaalbare gedachte? Niet volgens het team van BUX. “Mensen moeten daar gewoon aan beginnen. En dat doen ze ook. Dat zie je nu aan de cijfers.”

Key 5. Doe onderzoek naar waar je wilt uitbreiden: begin overal opnieuw

Yorick belt voor deze aflevering vanuit Londen, omdat BUX actief is in meerdere landen. Daarbij is de overtuiging van Yorick dat uitbreiden over de landsgrenzen iets is dat je zorgvuldig moet doen. Hoe zet je nou een goede strategie op? “Het is niet zo dat je als je in het ene land succesvol bent, dat ook automatisch in het andere land bent. Sterker nog, je moet vaak zelfs opnieuw beginnen”, zegt hij op (28:30).

Factoren als de grootte van het land, het aantal smartphones, het ontwikkelingsniveau, het beschikbare beleggingskapitaal, de belastingregels en de welvaart. “Bij ieder land test je dat opnieuw. We zitten nu in zo’n 10 landen in Europa. Aan de slag gaan, testen, en verder uitbreiden.” Toch is voorzichtigheid en bedachtzaamheid geboden, vindt Egbert. Maak éérst de strategische keuze of uitbreiden bij je bedrijf past. “Wij hebben in het begin vastgesteld: met ons product willen wij de grenzen over. Wij hebben die schaalgrootte nodig om het bedrijf te laten werken. Maar voor elk bedrijf is dat anders. De ‘heilige graal’ is echt niet: overal uitbreiden.” (33:40)

Gas- en rempedaal

Als CEO ziet Yorick zijn rol binnen het bedrijf vooral als ‘gaspedaal’: constant vaart willen maken en kansen ontdekken om dóór te gaan. Zo zet BUX nu in op drie ‘milestones’ (47:50): crypto-investeringen (BUX heeft een crypto-platform overgenomen), fractioneel beleggen (kleine stukjes aandelen verhandelen, ook voor niet-Amerikaanse aandelen) én de uitrol naar andere landen. De rol van CRO Egbert is meer die van rem, lacht hij. Maar het is duidelijk dat ze met BUX een succesvol concept in handen hebben. BUX is niet alleen een huidige kampioen, maar wat Deloitte betreft ook zeker een toekomstige winnaar.