Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is wat Wim de Laat, ceo van The Protein Brewery, leerde over de toekomst van ons eten

In samenwerking met - In deze aflevering van het podcasttweeluik ‘Future Winners’ gaat Deloitte-presentator Joep Arends in gesprek met de oprichter van The Protein Brewery: Wim de Laat.

Wim de Laat The Protein Brewery
Foto: TPB

Wim de Laat is een inspirerende, bevlogen CEO die opgroeide als boerenzoon, 10 kilometer van de plek waar zijn Bredase bedrijf nu al twee jaar de voedselindustrie helpt te transformeren.

The Protein Brewery is een innovatieve ontwikkelaar van eiwitrijke voedingsingrediënten die gemaakt worden op basis van fermentatietechnologieën. Eiwit (een ander woord voor proteïne) is een belangrijke voedselbron, en wordt nu nog veelal uit dierlijke producten gehaald. Maar dat hoeft helemaal niet, aldus De Laat. Met The Protein Brewery zorgt hij voor een schoon én goedkoop alternatief, waarbij dieren geen onderdeel meer hoeven te zijn van de voedselketen. Zijn eerste product, Fermotein, is een plantaardig ingrediënt met een hoge voedingswaarde. Het is een onderdeel van de missie om de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier te voeden.

Hieronder lees je welke learnings Wim de Laat heeft in deze aflevering van Future Winners.

Key learning 1. Om écht impact te maken, moet je prijs toegankelijk zijn

Als je niet alleen voor de happy few wil produceren, maar voor iedereen, moet je je prijs laag houden. Uiteindelijk zal de consument toch gaan kijken naar het prijskaartje. Wat krijg ik ervoor terug? In de wereld van The Protein Brewery draait het om het concurreren met vlees. ‘Vlees is echt goedkoop’, zegt De Laat (06:23). ‘De natuur, de schade aan het milieu, het dierenleed, dat zit nergens in de prijs. Maar uiteindelijk moeten wij gaan concurreren met vlees. Mensen kopen toch echt vaak op prijs. Dan moet je iets maken wat net zo goedkoop is. Die ambitie hebben wij uitgesproken, en daar zijn we technologie voor gaan ontwikkelen. We zijn van achter naar voor gaan werken en we hebben micro-organismen uit de natuur geselecteerd die heel goedkoop te maken zijn.’ Suiker dus. Zorg dat je, ook op jouw manier, zo snel mogelijk goedkoop kunt produceren om voet aan de grond te krijgen bij het grote publiek.

In deze tweede aflevering van podcasttweeluik ‘Future Winners’ gaat Deloitte-presentator Joep Arends in gesprek met Wim de Laat, ceo van The Protein Brewery.

Key learning 2. Niks gaat vanzelf: je moet het leuk vinden om steeds weer nieuwe problemen op te lossen

De Laat refereert vaak aan zijn jeugd. Hoe hij opgroeide op een boerderij in Made, tien kilometer van Breda. Hij vergelijkt zijn leven als CEO van The Protein Brewery dan ook vaak met het leven van een echte boer. En bij dat boerenleven horen ook continue tegenslagen die je moet oplossen. ‘Je moet het leuk vinden om steeds maar weer nieuwe problemen te krijgen en die één voor één te tackelen’, zegt De Laat (13:10). ‘En alles in kleine mootjes hakken, en elke keer het volgende probleem oplossen.’ Dat wordt wel moeilijker, want je kunt steeds alleen de volgende wedstrijd winnen. Dus je moet tegelijkertijd een visie voor de lange termijn maken, waarbij je ook aandacht houdt voor problemen dichtbij. ‘Het is net als met een kano varen op een onbekende wildwaterrivier. Je weet nooit hoe diep de volgende waterval zal worden.’

Key learning 3. Erken wat je tekortkomingen en twijfels zijn, zodat je daaraan kunt werken

Niets is perfect en je blijft altijd leren. Maar dat doe je dan vooral door te vallen en weer op te staan. Ook De Laat roept ondernemers op kritisch na te blijven denken over hun eigen (in)competenties en onzekerheden. Zo zegt hij op (15:10) dat wanneer je een probleem niet kunt oplossen, je bij jezelf te rade moet gaan waar het fout gaat of fout zou kunnen gaan. Ga vervolgens op zoek naar ideeën of (externe) partners zodat je die competenties wél aan boord krijgt, eventueel van buitenaf. Een voorbeeld hiervan is een investeerder die beweerde dat The Protein Brewery een bepaalde nieuwe stap niet zou kunnen zetten. De Laat ging met zijn team nadenken: waarom zou dit niet kunnen? Waar liggen de uitdagingen? (16:20). Met hulp van externe adviesbureaus, continue zelfreflectie en het geloof in het eigen product en kennis kwam het succes wel. Zoals presentator Joep Arends samenvat op (17:37): je mag nooit zeggen: dit kunnen we niet, maar je moet wel scherp hebben waar je eigen tekortkomingen liggen en zoeken naar hoe het wél kan.

Key learning 4. Durf samen te werken en te geloven in oplossingen die anderen aandragen

The Protein Brewery ziet rietsuiker als een waardevol basisproduct voor het maken van eiwitten. Helaas wordt dat product veelal met behulp van kinderarbeid geproduceerd. En dat strookt niet met het gedachtegoed van The Protein Brewery. Gelukkig zijn ook hier bedrijven die het op een meer verantwoorde manier doen. ‘Wij kunnen zelf de keuze maken met wie we gaan werken, en met wie niet. En natuurlijk of we de voorwaarden of omstandigheden kunnen veranderen’, zegt De Laat (27:47). ‘Dat gesprek moet je hebben. Er zijn heel veel bedrijven die uitspreken dat zij oplossingen zoeken voor de toekomst.’ Ook in het geval van suiker die geproduceerd wordt zonder discutabele oorsprong. ‘Vertrouw daar dus ook op!’

Key learning 5. Hou je team bij elkaar

Hou bij de groei en de ontwikkeling van je bedrijf de focus op het ‘bij elkaar houden’ van je team. Zowel qua personen als qua gedachtegoed. Dat betekent dus dat het team dezelfde richting op denkt en een ‘problem solving mentality’ moet hebben (34:40). Samen richting de toekomst. Niet denken in problemen, maar in oplossingen. Zoals De Laat iedere keer gezamenlijk de volgende uitdaging wil oplossen (13:15), is ook het gemotiveerd houden van je mensen onmisbaar. Het team van De Laat is de afgelopen jaren ontzettend gegroeid, maar wat hem betreft is dit nog maar het begin. Als je bij The Protein Brewery werkt, moet je het leuk vinden om als team problemen op te lossen. ‘Kan niet bestaat niet!’ (21.26).

The Protein Brewery is nog maar net begonnen. Met een veelbelovend product als basis, een overtuigde en overtuigende CEO én een sterk team is dit bedrijf uit Breda volgens Deloitte een échte Future Winner.