Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Podcast: Hoe zonne-autoproducent Lightyear groeit met een familiegevoel

In samenwerking met - Chief People & Processes Officer Maijke Receveur groeide met Lightyear in een jaar tijd van 120 naar bijna 300 medewerkers. Aankomende zomer rolt de eerste Lightyear One van de band. Alexander Klöpping gaat in deze podcast met Receveur in gesprek over onstuimige groei en de veranderingen voor mensen en processen.

maijke receveur lightyear

Luister hier naar het gesprek tussen Alexander Klöpping en Maijke Receveur:

Lightyear bouwt elektrische auto’s op zonne-energie en heeft de afgelopen vijf jaar vol ingezet op deze bijzondere vorm van mobiliteit. Mede dankzij de hechte bedrijfscultuur die Lightyear weet te behouden, groeide het aantal medewerkers vorig jaar onstuimig. In 2020 won Lightyear nog twee Deloitte Technology Fast 50 awards, waarmee hun snelle groei werd gezien en bevestigd.

Lightyear werd eind 2016 opgericht door vijf studenten van de TU in Eindhoven.  Wat eerst nog een klein clubje was, groeide snel door tot een serieus bedrijf met internationale ambities. Maijke Receveur (links op foto naast ceo Lex Hoefsloot) was de tweede medewerker.

Ondanks sceptische professoren op de TU Eindhoven bleek uit doorberekeningen en simulaties dat het concept van een rijdende auto op zonnepanelen mogelijk was. ‘Het zou nooit kunnen, het zou slecht werken met die zonnepanelen, en waarom was het dan al niet eerder gedaan?’, zegt Receveur. ‘Maar toch zetten wij door. Juist om al deze mensen het tegendeel te bewijzen.’

Solar Challenge

De World Solar Challenge, die glansrijk werd gewonnen door het Nederlandse team uit Eindhoven, was een bevestiging. ‘We geloofden erin en op papier konden we het bewijzen’, glimlacht Receveur. ‘De kans dat het in de praktijk niet lukt is groter dan dat het wel lukt. En juist daarom hadden we niks te verliezen!’

In de driedelige podcastserie ‘The Company’ gaat tech-ondernemer Alexander Klöpping in gesprek met de mensen achter drie bijzondere Nederlandse bedrijven. De eerste is Maijke Receveur, die als tweede medewerker bij Lightyear startte. In gesprek met Alexander Klöpping vertelt ze meer over het bijzondere concept, hoe de mensen dat mogelijk maken en de toekomst van Lightyear.

Beluister de podcast via Spotify of via Apple Podcasts.

Met de toename van Tesla’s in het straatbeeld groeit ook de acceptatie voor elektrische voertuigen. Is Lightyear niet bang om Tesla als concurrent te hebben? ‘Nee, eigenlijk niet’, zegt Receveur. ‘De vraag naar elektrische voertuigen is zo groot, dat iedere nieuwkomer kansen heeft.’

Daarnaast geeft Receveur aan dat Lightyear het anders doet dan iedere andere concurrent. Op een eigen manier en met een eigen concept. ‘En dat kan prima bestaan naast Tesla.’

Bedrijfscultuur

De auto’s hebben een futuristisch uiterlijk: met zonnepanelen als dak en een aerodynamische vorm oogt de auto vooruitstrevend. Datzelfde geldt voor de bedrijfscultuur van Lightyear.

Lightyear wil naar eigen zeggen niet alleen het maximale uit de auto’s halen, maar ook uit de mensen. Receveur geeft daarbij als voorbeeld dat mensen ‘een bepaald kader krijgen, waarbinnen ze de vrijheid voelen om zelf keuzes te maken. Autonomie is belangrijk. We willen mensen de ruimte geven om zich te ontwikkelen.’

Een ander voorbeeld is dat er veel aandacht wordt besteed aan het geven van eerlijke feedback. ‘In het begin was dat nog wel wat raar, omdat het zo’n klein clubje was en je je directe vrienden misschien niet voor het hoofd wilt stoten. Maar tegenwoordig weten we allemaal dat eerlijke feedback belangrijk is. We geven ook feedbackcursussen.’

Teamgevoel

Met enige trots vertelt Receveur over de sfeer binnen Lightyear. ‘We hebben een heel leuke, ongedwongen omgang met elkaar. Er is echt een teamgevoel. Iedereen is betrokken bij ons product. En we krijgen ook veel positieve feedback: ieder kwartaal laten we onze bedrijfscultuur scannen. Dan vragen we bijvoorbeeld: ‘In hoeverre raad je ons aan als werkgever?’ We scoren daar altijd heel hoog op!’

Hoe ziet de toekomst van zo’n futuristisch bedrijf eruit? Een ding is zeker: Receveur heeft er vertrouwen in. ‘Ik ben ontzettend trots op het familiegevoel. Vooral omdat ik het ergens ook niet helemaal kan begrijpen. Dat is echt iets wat we samen hebben gedaan.’

Recruitment

Hoe gaan er nog meer talenten aangenomen worden? ‘Door een goed recruitment team. Verder zijn we heel oprecht naar buiten over wie we zijn. We zijn een supervet bedrijf, met een mooie missie, waar je veel vrijheid krijgt. Maar: het is ook veel en hard werken, en het is soms chaotisch. Het trekt een bepaald type mensen aan, maar het stoot ook mensen af.’

Receveur heeft er vrede mee. Uiteindelijk zoekt Lightyear alleen de beste mensen die goed bij het bedrijf passen. Zo blijft het bedrijf toekomstbestendig. ‘Alleen mensen die snappen wat onze cultuur is, nemen we aan. We hebben onze values niet op een muur gezet ofzo.’

Groeifase

Komende zomer zullen de eerste paar honderd auto’s worden opgeleverd. In 2024 wordt de productie verder opgevoerd. Dat zijn grote veranderingen die veel druk leggen op Receveur en het team. ‘Gelukkig groei je mee met iedere groeifase van het bedrijf. Ik zit zelf nu ook weer aan het begin van zo’n nieuwe fase.’ Als ze daarbij aan de beginperiode terugdenkt, moet ze lachen. ‘Eerst bestelden we snacks voor 20 euro, nu zijn het echt gigantische bedragen!’

Laat je niet gek maken

Welk advies zou de Chief People & Processes Officer geven aan huidige en toekomstige ondernemers? ‘Als je twijfelt over iets wat je gaaf vindt, doe het dan.’ Laat je dus niet gek maken door mensen die overal problemen zien. ‘Ook wij hebben al zoveel beren op de weg overwonnen… Als je in je onderbuik een goed gevoel hebt en je krijgt er energie van, dan moet je het zeker doen!’

Luister naar het hele interview via Spotify of via Apple Podcasts.