Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo maakte Fabienne Chapot haar modemerk groot

In samenwerking met EY - Fabienne Chapot bouwde het accessoire-merk Fab uit tot een volwaardig modemerk onder eigen naam dat in vele landen verkrijgbaar is. Ondertussen bleef ze lekker dicht bij haar persoonlijke overtuiging.

Fabienne Chapot: modevrouw, oprichter en eigenaar van accessoirelabel Fab en kledinglijn Fabienne Chapot, Duco de Vries
Je leest nu: Zo maakte Fabienne Chapot haar modemerk groot

Vijf jaar geleden maakte Fabienne Chapot de overgang van modeaccessoires naar een groter merk én bedrijf. Fab (tassen, portemonnees en schoenen) werd Fabienne Chapot, een volwaardig modemerk dat bekend staat om de in-house handgemaakte prints, rijke kleuren, vrouwelijke silhouetten en vrolijk chique details. Fabienne Chapot lanceert jaarlijks nieuwe collecties en is wereldwijd in bijna duizend verkooppunten te vinden. ‘Daarnaast hebben we natuurlijk onze webstore en nog vier brand boutiques’, zegt Fabienne. ‘Dit alles coördineren we vanuit ons prachtige hoofdkantoor met showroom in Amsterdam.’

Video Icon Vector   Bekijk ook de video die EY met Fabienne maakte.

Liever voor zichzelf

Fabienne begon haar carrière na haar studie communicatiewetenschappen bij een reclamebureau, maar kwam al snel tot de conclusie dat ze liever voor zichzelf werkte. ‘Ik wilde heel graag een product ontwikkelen en daar een mooi merk omheen bouwen. Er zit een stuk commercie in me, maar daarnaast ook een hele sterke creatieve drive.’

Haar enthousiasme lag bij tassen en accessoires, omdat ze die zelf kon ontwerpen. Maar de droom om ook kleding te ontwerpen, was toen al aanwezig. Fabienne is naar eigen zeggen een vrouw die haar hart volgt en vertrouwt op haar intuïtie. Tegelijkertijd durft ze groot te dromen.

In mode is er geen formule, het staat niet in een boekje hoe je dit moet doen

Fabienne begon in 2006 haar accessoire merk onder de merknaam Fab, met focus op tassen, schoenen en andere lederwaren. Haar missie om een kleurrijke twist te geven aan de destijds overwegende grijs-zwarte wereld van accessoires, werd snel een succes. Tien jaar later, toen Fab als merk internationaal problemen opleverde, besloot ze het label te rebranden en lanceerde ze onder eigen naam een ready-to-wear collectie. Dat was nog best een uitdaging. ‘De modebranche is zo groot, als je daar voet aan de grond wil krijgen moet je alles in één keer goed doen. Bij de rebranding moest alles helemaal top zijn: niet alleen de collectie maar ook sales, marketing, productie, etc. Daar was dan ook meer geld en meer personeel voor nodig.’

Blijf dicht bij jezelf

Het nieuwe merk sloeg meteen aan, al bij de eerste collectie. De succesfactor achter deze groei? ‘Houd bij het bouwen van je merk vast aan je eigen identiteit en durf dicht bij jezelf te blijven. Het heeft echt tijd nodig om die identiteit te ontdekken. Maar als je dat eenmaal weet, moet je daar aan vasthouden en het vervolgens verdiepen.’

Daarbij gaat het niet alleen om de collectie en items, maar ook om alle uitingen en zelfs de fotografiestijl. Elk jaar ontwerpt en produceert het bedrijf twee nieuwe collecties. In de showroom binnen het hoofdkantoor aan de Herengracht kunnen groothandelaren samples van elke collectie bekijken en bestellen. In de ontwerpstudio worden centrale thema’s voor collecties uitgewerkt vanuit het DNA van het merk, waarna nieuwe modellen worden ontworpen.

CV Fabienne

  • Geboren: 5 januari 1981 in Den Haag
  • Studie: VWO Rijnlands Lyceum Wassenaar, Master Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam
  • Werk: office manager en accountmanager reclamebureau New Message (2004-2005), per 1 oktober 2006 eigenaar en ontwerper van tassen- en accessoiremerk Fab, tien jaar later omgedoopt tot volwaardig modemerk Fabienne Chapot.
    In 2016 was Fabienne een van de genomineerden van de EY’s Emerging Entrepreneur Of The Year. Ze won niet, maar het bracht haar wel ervaring en contacten met collega-ondernemers. ‘Daar heb ik heel veel van geleerd’.
  • Privé: vaste relatie

Dat doet Fabienne natuurlijk niet alleen. ‘Het is echt teamwork. Ik werk met fantastische en inspirerende mensen die voortdurend ideeën uitwisselen. Mijn belangrijkste rol is het overzien van de collectie. Ik let op het grotere plaatje, dat het echt ‘FC’ is. We zijn een jong merk, dus daar ben ik vrij sturend in.’

Lees ook:

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer
/