Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Sharon Hilgers (MyJewellery) en Josefien Groot (Qlayers) winnaars EY Entrepreneur Of The Year

In samenwerking met EY - Sharon Hilgers van MyJewellery is de nieuwe EY Entrepreneur Of The Year 2022. De jury loofde haar drive, internationale ambities en voelsprieten voor nieuwe ontwikkelingen in de sierradenbranche. EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2022 werd de pas 27-jarige Josefien Groot. Haar bedrijf Qlayers disrupt de markt voor industriële coating.

Sharon Hilgers (MyJewellery) en Josefien Groot (Qlayers) winnaars EY Entrepreneur Of The Year
EY
Je leest nu: Sharon Hilgers (MyJewellery) en Josefien Groot (Qlayers) winnaars EY Entrepreneur Of The Year

De awards werden vorige week uitgereikt in Hilversum, tijdens de finale van de 26e editie van het EY Entrepreneur Of The Year-programma. Hiermee krijgen ondernemers een podium en worden ze aangemoedigd het beste uit zichzelf te halen.

Van zolderkamer naar miljoenenomzet

Sharon Hilgers is voor MT/Sprout geen onbekende. In 2013 verdiende ze al een plekje in de 25 onder 25, de lijst met beste jonge ondernemers van Nederland. Eerder stond ze ook al in de finale van de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, de award voor nieuw entrepreneurstalent. Haar ondernemersverhaal begon elf jaar geleden op de zolderkamer. Vandaag de dag heeft Hilgers 700 medewerkers en 20 boetieks, in Nederland, België en Duitsland. De winst kwam in 2020 uit op bijna 6 miljoen euro.

Juryleden onder de indruk

‘Ze is met niks begonnen en heeft in feite haar eigen marktsegment gecreëerd. Tien jaar geleden bestond de online verkoop van sierraden nog niet’, aldus juryvoorzitter Michael Maasdam.

‘Ze is bovendien heel ver in haar social media-aanpak en besteedt een vast deel van haar week aan het verduurzamen van de waardeketen. Ook over de risicospreiding van het bedrijf is goed nagedacht, met online, fysiek en een in-shop concept. Op iedere vraag die ze kreeg, had ze een goed doordacht antwoord. Dat was echt indrukwekkend.’

Waardevolle pitchtraining

Naast de blijdschap over het winnen van de award, kijkt Hilgers ook met een goed gevoel terug op het programma. ‘Met name de pitchtraining was heel interessant. Dat je om mensen mee te krijgen meer emotie in je verhaal moet verpakken, daar ben ik me nu bewuster van.’

Ook heeft ze interessante contacten opgedaan. ‘Floor van Rooy van Parfumado stond in de finale van EY Emerging Entrepreneur of the Year. Wij hebben net een paar geuren op de markt gebracht en zij heeft een platform dat ons hierbij mogelijk kan helpen. Daar gaan we over verder praten.’ Als winnaar vertegenwoordigt Hilgers ons land tijdens de EY World Entrepreneur Of The Year, die volgend jaar juni plaatsvindt in Monaco.

Aanstormend toptalent

Josefien Groot werd uitgeroepen tot EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Deze award is voor aanstormende topondernemers met bedrijven tussen drie en tien jaar oud. Ze richtte in 2017 Qlayers op, samen met Ruben Geutjens. Het tweetal ontwikkelde een robot voor het aanbrengen van verf op industriële oppervlakken. Dit leidt tot een beperkte overspray, de besparing kan zelfs oplopen tot 50% minder verf.

‘Ze toont lef, weet heel duidelijk welke kant het bedrijf op moet en maakt impact met haar duurzame oplossing. Die combinatie sprak de juryleden erg aan’, aldus Michael Maasdam. Het bedrijf komt uit Delft, opent binnenkort een kantoor in Singapore en heeft nu ook z’n zinnen gezet op het Midden-Oosten en Noord-Amerika.

Stilstaan bij succes

‘Ik heb tijdens het EY Entrepreneur Of The Year-programma veel contact gehad met de andere finalisten. Hoe zij ondernemen en in het leven staan, het was super-inspirerend om daar iets van mee te krijgen. En ja, we hebben het allemaal druk. Maar het programma is zo strak georganiseerd, dat het mij niet eens heel veel tijd heeft gekost.’

Marita de Hair is programmadirecteur van EY Entrepreneur Of The Year. ‘Deze ondernemers zijn vaak dag en nacht met hun bedrijf bezig. Wij helpen ze om een keer van een afstandje naar zichzelf te kijken. Even stilstaan bij wat je doet, hoe je dat doet en het behaalde succes. Dat is veel waard.’

Meer ondernemers bekroond

Maar er gingen meer ondernemers met een award naar huis. Bouwbedrijf Plegt-Vos won de EY Family Business Legacy Award 2022, de oeuvreprijs voor familiebedrijven die voor de zesde keer werd uitgereikt. De EY Social Impact Award 2022 ging naar i-did, het bedrijf van Mireille Geijsen en Michiel Dekkers. Deze social enterprise helpt mensen vanuit de bijstand  aan een baan.

Lees ook:

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer
/