Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo groeide Sharon Hilgers met My Jewellery naar 700 medewerkers en 27 winkels

In samenwerking met EY - Sharon Hilgers, oprichter van sieraden- en accessoiremerk My Jewellery, werd in 2022 uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. In een podcast vertelt ze aan MT/Sprout hoe ze erin slaagde mee te groeien met haar bedrijf, dat inmiddels 27 winkels en 700 medewerkers telt.

sharon hilgers ey

In deze speciale podcastserie van MT/Sprout, in samenwerking met EY, interviewen we de winnaars van de EY Entrepreneur Of The Year award 2022. In deze aflevering Sharon Hilgers, die met My Jewellery werd uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year 2022.

My Jewellery: vernieuwen voor de groei

Ze heeft 700 mensen in dienst, verkoopt haar sieraden, accessoires en kleding online en in 27 eigen boetieks in Nederland, België en Duitsland. Sharon Hilgers (33) heeft rond haar merk My Jewellery een snelgroeiend bedrijf gebouwd met tientallen miljoenen omzet. Haar geheim: gevoel voor de doelgroep, zorgen dat de producten breed toegankelijk blijven en vooral continu vernieuwen en de lat hoger leggen.

Dat geldt niet alleen voor de sieraden en kleding en het merk zelf, waarop Hilgers nog altijd de controle houdt. Bij elke groeifase van haar onderneming moest ze haar bedrijf en ook zichzelf meermalen opnieuw uitvinden. En dat die groei af en toe met groeistuipen gepaard ging, daar is ze eerlijk over. ‘We hebben ooit een managementteam neergezet toen we met ongeveer 50 mensen waren. Dat bleek te vroeg.’

My Jewellery als omnichannel droom

Tussen de coronalockdowns door opende My Jewellery de afgelopen jaren maar liefst 15 fysieke winkels in binnen- en buitenland. En alles zonder extern kapitaal: Hilgers groeit graag gecontroleerd. Inmiddels heeft My Jewellery voor zijn recente groeispurt het aantal medewerkers op het hoofdkantoor verdubbeld tot 200.

Inmiddels leveren de winkels 30 procent van de omzet, tegenover 60 procent voor het online kanaal. De laatste 10 procent is b2b: My Jewellery ligt ook bij de Bijenkorf. ‘Als je daar een Gucci-tasje hebt gekocht past daar prima een armband van My Jewellery bij.’ Die omzetverdeling past bij een omnichannel strategie waar veel ondernemers van zullen dromen.

EY Entrepreneur Of The Year

Deze podcast is een productie van MT/Sprout in samenwerking met EY ter gelegenheid van de EY Entrepreneur Of The Year award 2022. Sharon Hilgers won de EY Entrepreneur Of The Year award met haar bedrijf My Jewellery. Josefien Groot won in de categorie EY Emerging Entrepreneur of the Year.

Pitches voor Entrepeneur Of The Year

En toen werd het dus oktober, en pakte Hilgers de prestigieuze titel van EY Entrepreneur Of The Year. ‘De juryrondes waren interessant. Je krijgt ook wel vragen waar je even over na moet denken. Die maakten me wel bewuster van hoe ik sommige zaken aanpak.’ Wat ze leerde tijdens de pitchtraining past Hilgers nog steeds toe. ‘Ik kon het tijdens de eerste general meeting meteen toepassen: hoe kom je echt binnen bij mensen? Hoe krijg je ze in beweging?’

De jury prees Hilgers om de manier waarop ze erin slaagt mee te groeien met haar bedrijf: ‘Ze weet precies wat binnen haar doelgroep speelt. Ze heeft in feite haar eigen segment gecreëerd en weet dat iedere dag weer te verzilveren. Ze toont leiderschap door haar bedrijf op een duurzame manier te laten groeien.’

Award uitreiking

Ondanks haar sterke verhaal en indrukwekkende prestatie als ondernemer had Hilgers niet verwacht dat ze haar concurrenten voor zou blijven. ‘Ik had eigenlijk nog nooit iets gewonnen. Het is een mooie onderscheiding voor wat je tot nu toe hebt bereikt, het is ook goed om daarop terug te kijken op zo’n avond. Daar ben ik dankbaar voor.’

En vanzelfsprekend is de EY Entrepreneur Of The Year ook voor de oprichter van My Jewellery een perfecte gelegenheid om contacten te leggen met andere, vaak ervaren ondernemers. ‘Ik heb ook na die avond interessante afspraken gehad. In bepaalde fases van je bedrijf kun je andere ondernemers nodig hebben die al een stukje verder zijn, ook in het buitenland bijvoorbeeld.’

Wat dat buitenland betreft: na de Nederlandse titel gaat Hilgers in juni naar Monaco, om daar te pitchen voor de wereldtitel EY World Entrepreneur Of The Year.

EY Entrepreneur Of The Year 2023

Wil jij je kandidaat stellen voor de meest prestigieuze ondernemersprijs of een ondernemer voordragen? Je kunt je aanmelden in twee categorieën:

  1. EY Entrepreneur Of The Year
    Je bent een gevestigde ondernemer met een doorslaggevende invloed op het bedrijfsbeleid en met een sterke (inter)nationale positie in de branche of regio. Je bent onderscheidend in jouw branche én je toont een veelbelovend toekomstperspectief.
  2. EY Emerging Entrepreneur Of The Year
    Je bent een veelbelovende, sterk groeiende ondernemer. Een toekomstige marktleider met een kenmerkende ondernemersstijl die zich ongeacht de branche onderscheidt op een innovatieve en unieke wijze.

Lees hier alles over de selectiecriteria en categorieën. In 2023 op het podium staan? Schrijf je dan hier in voor EOY 2023!

Lees ook: