Het is een van de gaafste shortlists waar je als ondernemer in Nederland op wilt staan. En pak je de titel, dan vestig je je reputatie definitief: EY Entrepreneur Of The Year. Ofwel: de meest inspirerende ondernemer van Nederland.
Atilay Uslu en Pieter Zwart
De genomineerden pitchen net als andere jaren in twee categorieën: de ‘hoofdklasse’ bestaat uit kanshebbers voor de titel Entrepreneur Of The Year. Dat zijn dit jaar vier ondernemers met een sterke (inter)nationale positie in hun branche of regio die een stevige ontwikkeling laten zien met hun bedrijf, met een veelbelovend toekomstperspectief. Voor je idee: Corendon-oprichter Atilay Uslu heeft hem op zijn palmares, net als Stijn Nijhuis (Enreach/ Voiceworks) en Pieter Zwart (Coolblue).
Aanstormende topondernemers
De negen startup-founders die gaan voor de categorie Emerging is minstens zo interessant, want dat zijn de aanstormende topondernemers met een relatief jong bedrijf die in hun markt gelden als uitdagers en toekomstige marktleiders. En inderdaad, als het goed is, stromen ze over een paar jaar door als overall winnaars. Wat Milan Daniëls van Otrium en Picnic-oprichter Michiel Muller betreft, om maar twee Emerging alumni te noemen, maken we ons wat dat betreft geen enkele zorgen.
Kwaliteitskeurmerk en netwerk
Op 7 september vonden in Utrecht de pitchrondes plaats voor beide titels, dit jaar voor de 26ste keer georganiseerd door EY. EY-bestuursvoorzitter Jeroen Davidson, voorafgaand aan de podiumrondes: ‘Entrepreneur Of The Year is een traditie geworden, hier kandidaat zijn of winnen is een kwaliteitskeurmerk voor de ondernemers. Het levert ze een mooi netwerk op van alumni en daar doen we het ook voor: we zijn er voor ons klanten en onze klanten zijn ondernemers.’
Uitgebreid proces
De genomineerden hadden al flink wat documenten overlegd – EY zou EY niet zijn als de boeken ook niet waren nageplozen – maar werden woensdag ook nog eens uitgebreid aan de tand gevoeld door een stevige jury. ‘Dit is het besluit van een uitgebreid proces dat het hele jaar loopt’, verzekerde externe jurysecretaris Michael Maasdam. ‘Dat begon bij het identificeren van de geschikte ondernemers.’
Bekende gezichten
De categorie Emerging bruiste weer van de startup-en scaleupondernemers die al op de radar staan bij MT/Sprout. En mogen we iets bekennen? Vooruit: we werden echt blij van de bekende gezichten die uiteindelijk doorgaan naar de finale:
Arnoud Haverlag – BYBORRE
Serial entrepreneur Arnoud Haverlag ging na de verkoop van zijn startup Marvia aan PostNL in 2015 door met BYBORRE, een platform voor de textielindustrie dat dat ontwerpers de mogelijkheid geeft om hun designs duurzaam en desgewenst lokaal te laten produceren. BYBORRE gaat overproductie tegen doordat de orders worden weggezet bij producenten met capaciteit – wat dat betreft heeft het model wel wat weg van een printdienst als Hubs.
Wereldmerken uit de mode, maar ook een autofabrikant als BMW weten Haverlags platform BYBORRE te vinden, maar hij blijft ook de kleinere designers trouwe, belooft hij desgevraagd. En de nominatie? ‘Ik dacht eerst dat meedoen al leuk genoeg was maar toen de namen van de winnaars bekend werden gemaakt, brak het zweet me toch wel uit.’
‘Weet je, een schouderklopje als dit krijg je als ondernemer niet zo vaak. Terwijl je je wel – pardon – de tering werkt elke dag. En wat mij betreft mag ondernemerschap in Nederland nog veel vaker worden gevierd.’
Josefien Groot – Qlayers
De verfrobots van Qlayers coaten wereldwijd volautomatisch industriële oppervlakken. Ze pakken scheepswanden, opslagtanks en windmolenwieken aan en doen dat veilig en duurzaam: er hoeft niemand meer de ladder op en verf verspillen doen de Qlayers printkoppen minimaal. Next step wordt het aanbrengen van coating met een structuur die het oppervlak betere eigenschappen geeft: meer rendement voor molenwieken, of juist minder weerstand voor een scheepshuid.
Baanbrekende innovaties in een industrie die daar even aan moest wennen, maar inmiddels doet Josefien Groots startup goede zaken: ‘We hebben voor 40 miljoen aan getekende orders’, zei ze tijdens haar pitch. En achteraf: ‘We doen bijna helemaal niets aan marketing omdat we ruim voldoende aandacht trekken als we met video’s laten zien wat we doen. Maar zo’n award als deze levert wel mooie aandacht op. Als ik volgende week bij de bank zit om te praten over werkkapitaal, helpt het wel dat ik hier in de finale sta.’
Eva Rennen – Nostics
Aan dergelijke omzet is Nostics nog niet toe. Maar het is dan ook een life science startup, en die nemen van nature een langere aanloop. Vanaf volgende week gaat Eva Rennen met een pilot bewijzen dat ze voor een revolutie kan zorgen in de gezondheidszorg: een test die dankzij een combinatie van lasertechnologie en AI binnen minuten kan aangeven of een patiënt lijdt aan een bacteriële infectie.
‘Als je onzeker bent over je gezondheid wil je niet een week wachten op een uitslag. En buiten Nederland zijn er zoveel gebieden waar toegang tot de zorg überhaupt niet goed is geregeld. Onze technologie past daar perfect bij.’
Ook de zorg is een traditionele industrie, zegt Rennen. ‘En wat wij doen is nog nooit iemand gelukt. Maar wij bewijzen dat het kan.’ Van een titel als Entrepreneur Of The Year verwacht Rennen dat het helpt haar ‘moonshot’ te verwezenlijken. ‘We leren mensen kennen, dit is een supergoede oefening in het vertellen van ons verhaal aan het publiek, het uitbreiden van ons netwerk. En we bouwen er vertrouwen mee op.’ Vertrouwen in de zorgwereld, bij partners en investeerders die Nostics verder kunnen helpen. ‘We hebben al bijna zeven miljoen opgehaald aan funding. Ik denk dat iedereen ziet dat er verandering nodig is in de manier waarop we zaken als de zorg aanpakken.’
Floor van Rooy – Parfumado
Met Parfumado maakt Floor van Rooy (samen met broer Martijn) een heleboel partijen blij. Wat begon als een abonnement op lekkere luchtjes, sloeg zó goed aan dat inmiddels een hele trits grote cosmeticabedrijven klant zijn.
Parfumado blijkt namelijk een schat aan klantendata te verzamelen en kan heel gericht samples versturen (die buisjes waarmee je tasje wordt afgeladen als je iets aanschaft bij een parfumerie) naar de meer dan 500.000 mensen die zich inmiddels hebben gemeld als tester. Dat levert reviews op, liever nog een klantrelatie en wat het een duurzaam randje geeft: Parfumado gaat er verspilling mee tegen.
Van Rooy: ‘Ik wilde toen ik de pitch eenmaal had gedaan, wel heel graag winnen. Maar ik was intussen erg onder de indruk geraakt van de anderen, dus ik had het gesnapt als ik niet op het podium was gevraagd.’
De emerging ondernemer had meteen ook nieuws voor het publiek: Parfumado heeft net een investeringsronde van 3 miljoen euro getekend, met onder meer Borski Fund en de Rabobank.
Runners-up
De vier finalisten lieten Anouk Binkhuysen (Faqta, platform voor vernieuwend onderwijs), Stephan van den Brink (Manus Technology, sensorhandschoenen), Alexander Sterk (Vesper, informatieplatform voor grondstoffen), Guston Remie (Fullstaq, cloudapplicaties) en Lucas Wensing (AMDAX, crypto-vermogensbeheerder) als runners-up achter zich.
Maar daar moeten ze niet te zwaar aan tillen, zegt jurylid Frans Jonker, zelf ooit oprichter van Tiqets. ‘Het zijn onvergelijkbare bedrijven maar wij letten op de kwaliteit van de ondernemers, dat is de rode draad. Het was een moeilijke keuze. Er moeten vier mensen worden uitgekozen maar wat mij betreft zegt dat eigenlijk niets over de kwaliteit van de anderen.’
De finalisten van de Emerging Entrepreneur Of The Year weten pas op 12 oktober wie met de titel naar huis gaat. Op die dag maakt de jury ook bekend naar wie de hoofdtitel gaat. Zoals al eerder bekendgemaakt, gaat die tussen twee mannen en twee vrouwen: Marinka Nooteboom van Royal Nooteboom Group (trailers voor groot wegtransport, 450 werknemers); Jurrien van Dijk van FinancialLease.nl (autolease, 80 werknemers), Arend Kuperus van JOZ (moderne stalreiniging, 120 werknemers) en Sharon Hilgers van My Jewellery (sieradenlabel, 600+ werknemers).