Pitchdag in Utrecht
Om half vier werden de deuren van een verbouwde boerderij achter het golfparcours in Mereveld, Utrecht geopend. De EY Entrepreneur Of The Year Awards worden dit jaar voor de 27ste keer gehouden. De finalisten voor de titel EY Entrepreneur Of The Year 2023 zijn al bekend, maar voor de negen genomineerde ondernemers in de categorie EY Emerging Entrepreneur Of The Year, was het nu de kans om de vijfkoppige jury, bestaande uit eerdere winnaars én finalisten, nog één keer te overtuigen.
Mensen raken en impact maken
Dat gebeurde dit jaar met als thema: The art of entrepreneurship. ‘Het gaat over mensen en verhalen. Het gaat over risico nemen, originele ideeën én doorzetten. We zien daarin een mooie parallel tussen kunstenaars en ondernemers. Met kunst heb je de unieke kans om mensen te raken, maar ondernemers maken impact op onze héle samenleving.’ Aldus programmaleider Marita de Hair (EY).
‘Wij zoeken naar die éne persoon die met lef en durf begint met een goed idee, maar kan doorzetten’, voegt Jeroen Davidson, Country Managing Partner EY Nederland toe. ‘Daar hebben we allemaal enorm veel respect voor. We slagen er toch iedere keer weer in om deze talenten vanuit heel Nederland te verzamelen. Je hoort vandaag van ondernemers met ideeën waar je nog nooit van hebt gehoord. Het is een prachtige dag om deze unieke ondernemersverhalen veel aandacht te geven.’
Op hun eigen manier inspirerend
‘De ondernemers zijn allemaal op hun eigen manier inspirerend’, vertelt Josefien Groot, Emerging Entrepreneur Of The Year 2022 winnaar én jurylid in 2023. ‘Maar je probeert vooral te kijken met de criteria die EY heeft geselecteerd, want ze hebben iets voor ogen met deze award. Ik kijk zelf vooral naar de impact. De shortlisted ondernemers hebben allemaal talenten. Maar waar gebruiken ze hun talenten voor? Waar zetten ze die talenten voor in? En dragen ze bij aan een betere wereld?’
Focus op duurzaamheid
De topcriteria waar Groot naar refereert zijn: visie, strategische richting, waardecreatie én innovatie. Maar toch stak duurzaamheid er bovenuit in de 2023-editie. Zo was daar Wouter Bruins, die met In Ovo machines ontwikkelt die het geslacht van een ei kunnen bepalen, waardoor alleen de eieren met het vrouwelijk geslacht worden uitgebroed en de eieren met het mannelijk geslacht worden verwerkt tot diervoer. En Marcel Koers, die met HappySoaps wil gaan voor een wereld zónder single use plastic, maar mét ‘vrolijke, vegan én watervrije’ zeepalternatieven.
Volgens Groot, die zelf een jaar eerder de wedstrijd vanuit de andere kant beleefde, zijn dit allemaal erg belangrijke onderwerpen voor de ondernemer van de toekomst. ‘Het gaat mij erom: hoe maximaliseer je jouw eigen output niet alleen in belang van jezelf, maar voor de hele wereld? Als je product goed in elkaar zit, je draagt bij aan een betere wereld én tegelijkertijd ben je aan het groeien, dan gaat het perfect samen. Dat is de mooiste combinatie. Als het één mist, dan is er eigenlijk een disbalans.’
Life’s a pitch
En zo betraden de kandidaten één voor één het podium. ‘En het leuke is ook dat de pitches wel degelijk invloed hebben gehad op onze beslissing’, verzekert jurylid Groot. ‘We hadden allemaal wel favorieten, maar juist om aan de hand van een pitch dan nog even één keer te zien hoe iemand het verhaal neerzet, dat heeft zeker wel impact.’
De vijf finalisten van de EY Emerging Entrepreneur Of The Year Award
Van de negen ondernemers, heeft de jury van EY een vijftal kandidaten geselecteerd tot finalist. We stellen de vijf ondernemers aan je voor:
Gijs Coppens (OpenUp)
Als afgestudeerd ingenieur én met ervaring als gezondheidspsycholoog in een Amsterdams ziekenhuis, gaat Coppens met OpenUp voor een combinatie van ‘hightech en hightouch’. OpenUp is een mentale welzijn scaleup, die een missie heeft om mentale gezondheid toegankelijk te maken voor iedereen. Coppens: ‘We helpen zo’n 50.000 mensen in een abonnementsmodel met de preventie van mentale klachten.’
Linda Dijkshoorn (EV Biotech)
Linda Dijkshoorn van EV Biotech leest élke ochtend één ding onder de douche: de achterkant van de shampoofles. ‘Dan gaat er een verborgen wereld voor je open: de chemische industrie, verantwoordelijk voor zo’n 23% van de carbon footprint over de hele wereld. Dat willen wij vervangen door een eeuwenouds proces: fermentatie.’
Met EV Biotech produceert Dijkshoorn een nieuwe vorm van biologische, groene én hoogwaardige moleculen. ‘Je kunt het vergelijken met hightech bierbrouwen’, lacht Dijkshoorn. ‘We hebben hele grote tanks, maar met micro-organismen kunnen we alles aanpassen om het product te krijgen dat je wilt.’
Marcel Koers (HappySoaps)
Stel je een wereld voor zónder single-use plastic. Als het aan Marcel Koers (HappySoaps) ligt, was dat al láng realiteit. ‘Wij willen een revolutie vertegenwoordigen in huishoudelijke, alledaagse producten. Shampoo, conditioner, douchegel: ze bevatten allemaal micro-plastics die we door onze lijven én onze riolering pompen. Met HappySoaps willen we een alternatief bieden, een product waarmee we single-use plastic verpakkingen reduceren en de hoeveelheid microplastic drastisch verminderen.
Anne Vedder (Vedder & Vedder)
Met tweelingzus Esther, vereeuwigt Anne Vedder (Vedder & Vedder) handgeschreven briefjes, vingerafdrukken of datums in gepersonaliseerde sieraden. “Overal ter wereld is er een behoefte aan verhalen, emoties én sieraden”, vertelt Vedder. Zo groeide Vedder & Vedder uit tot marktleider van Nederland, met een belofte om áltijd binnen drie dagen te leveren.
Joep Verbunt (Matt Sleeps)
Joep Verbunt heeft maar liefst 400,000 mensen in zijn bed gekregen. Zo opende de bevlogen Verbunt zijn presentatie tijdens de pitchdag. Verbunt is met Matt Sleeps producent van aanpasbare matrassen. Dat doet hij met een simpel model: één matras, met zes verschillende hardheden, 120 nachten proefslapen, gratis retourneren én rechtstreekse levering aan de klant. ‘Je kunt mijn klanten herkennen op straat’, lacht Verbunt. ‘Ze zijn net wat wakkerder, fitter en meer uitgeslapen.’
Een hoopvolle bijeenkomst
Ook voor een gezelschap gevestigde ondernemers was ruimschoots aandacht. In een talkshowsetting werden Sezer Duygulu (Home of People), Ali Niknam (bunq), Eric van Schagen (Simac Techniek) en Frank van de Veen (i-team Global) uitgebreid bevraagd over hun eigen ervaringen als ondernemer. Alle vier zijn genomineerd voor de titel EY Entrepreneur Of The Year 2023. De winnaar gaat door naar de wereldwijde wedstrijd.
Voor Van Schagen, sinds 1989 actief als CEO van familiebedrijf Simac, een dag om vooral te genieten. ‘Ik vind het fantastisch om de jonge ondernemers te horen. Ik leer zóveel van de bevlogenheid en het ondernemerschap, die wij ook moeten zien te behouden. Ik vind het geweldig om genomineerd te zijn, maar krijg vooral veel energie van emerging ondernemers die een missie hebben om duurzaamheid en wereldverbetering met volume willen schalen. Daar krijg ik hoop van.’
Leerzame ervaring
Voor de kandidaten was de dag bovenal een leerzame ervaring. ‘Het was super inspirerend’, vertelt een stralende Marcel Koers van HappySoaps. ‘Ik ging er redelijk onbezonnen in. Ik heb in het verleden wel vaker gehad dat mijn stressniveau omhoog gaat, maar ik ben er open ingestapt en heb fijne gesprekken gehad, aan alle kanten. De jury was ook wel kritisch. Ze stelden de juiste vragen. Maar uiteindelijk, als je de oprichter bent, dan weet je van alles wel wat.’
‘Het enige dat je kunt doen, is jezelf zijn’, concludeert finalist Linda Dijkshoorn van EV Biotech. ‘De enige stress die ik had, was dat ik tijdens de pitch mijn tekst zou vergeten. Ik oefen al vijf jaar om de missie van mijn bedrijf te verkondigen. Het is best wel complex. Ik probeerde er zonder verwachtingen in te gaan, omdat de technologie vaak een ver-van-je-bed-show is. Maar hopelijk geeft dit een signaal dat we beter worden in het uitleggen.’