Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe grijp je succesvol naar de kansen die digitalisering biedt?

In samenwerking met Vlerick en KPMG - In de datarevolutie die ons te wachten staat wijzen slimme tools de weg naar nieuwe kansen. Organisaties die hierop willen inspelen moeten zorgen dat hun mensen erin mee kunnen en willen.

Connected framework
Crowd of people on network connection lines. Foto: Getty Images

In Transformation Outlook, de podcastserie van KPMG, bespreken Sjoerd Leemhuis van Owlin en Ard Westerik van Royal HaskoningDHV de dilemma’s die daarbij een rol spelen.

Dat digitalering kansen biedt roept weinig discussie op. Maar… hoe grijp je ze? Transformeren naar digitale processen, producten en diensten blijkt lastig. Hoe blijf je tegelijk innovatief en efficiënt? Hoe introduceer je technieken en ga je nieuwe markten op zonder je bestaande business aan te tasten? Hoe neem je medewerkers, partners en toezichthouders in de transformatie mee?

In een serie unieke podcasts bespreekt KPMG de dilemma’s. Onder leiding van KPMG-managers Eric Wesselman en Guido Soonius worden vooraanstaande CIO’s/CDO’s en CTO’s naar hun good practices gevraagd. In de eerste aflevering gingen Jeroen Fukken (directeur Strategie & Innovatie NS) en Dorkas Koenen (chief marketing officer Rabobank) het gesprek aan over innovatie. Tijdens de tweede editie komen Ard Westerik, CTO van Royal HaskoningDHV, en Sjoerd Leemhuis, CEO en medeoprichter van Owlin, aan het woord. Welke kansen biedt de datarevolutie en hoe speel je er als organisatie op in?

Woke investeren

Woke investeren is in opkomst. Pensioenhouders verwachten van hun pensioenfonds dat zijn beleggingen het klimaat zo veel mogelijk ontlasten en niet aan sociale problemen bijdragen. Maar hoe weet je als fonds, met investeringen over de hele wereld, dat een van de bedrijven waar je in belegt geen overname doet van een startup die actief is in de wapenhandel? Of in opspraak komt vanwege kinderarbeid? Een schandaal zit soms in een klein hoekje.

Beluister de Transformation Outlook Podcasts via de site van KPMG of op Spotify.

De oplossing ligt in data-analyse. De snel groeiende startup Owlin ontwikkelde een platform dat 3 miljoen nieuwsbronnen in talloze talen analyseert. Uit de enorme berichtenstroom destilleert het platform de trends en ontwikkelingen die business managers op nieuwe strategische kansen wijst, en risk managers waarschuwt voor potentiële risico’s. Zo kun je als organisatie tijdig ingrijpen.

Ook bij Royal HaskoningDHV vormen data een belangrijke kern van de strategie. Het mondiaal actieve ingenieurs-, projectmanagement- en consultancybedrijf creëert een dataplatform rond watermanagement. Daarnaast worden onder meer in individuele waterzuiveringsinstallaties met sensoren gegevens verzameld waarmee afwijkingen in de productie kunnen worden gesignaleerd, en voorspellingen voor het onderhoud gedaan. Het resultaat is dat meer efficiëntie wordt bereikt.

Data kunnen de ontwikkeling van organisaties in een stroomversnelling brengen. Maar hoe speel je er met je organisatie op in?

Connected Enterprise Global Framework

Welke competenties zijn cruciaal voor de digitale transformatie? Uit internationaal onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van KPMG komen acht succesfactoren naar voren. Bedrijven die erin investeren, presteren tot twee keer toe beter. KPMG verwerkte de competenties tot het Connected Enterprise Global Framework, met als onderdelen:

  • Insight-driven strategies and actions
  • Innovative products and services
  • Experience-centricity by design
  • Seamless interactions and commerce
  • Responsive operations and supply chain
  • Aligned and empowered workforce
  • Digitally-enabled technology architecture
  • Integrated partner and alliance ecosystem

In de podcasts uit de Transformation Outlook-serie worden de competenties behandeld.

Kip of ei

Een van de dilemma’s van data-analyse heeft betrekking op de strategische prioriteit. Analyse kan veel aanwijzingen geven over de strategische mogelijkheden. Maar wat komt dan eerder, de strategie of de analyse? Is kortom de strategie leading, of wordt ze door de analyse vormgegeven? Het een kip/ei-discussie, geeft Ard Westerik van Royal HaskoningDHV aan, want kwalitatief goede data kunnen zorgen dat de strategische ontwikkeling verbetert, maar tegelijkertijd kan een scherpe strategie zorgen dat de data-analyse verbetert. De belangrijkste uitdaging voor veel organisaties op dit moment is om meer uit hun data te halen, daar zou de focus moeten liggen.

Toch staan de mensen en de strategie die ze ontwikkelen nog steeds voorop, vindt Sjoerd Leemhuis van Owlin. Analoog aan het scaling­-model van Verne Harnish: weten waar je naartoe wilt is het belangrijkste uitgangspunt. Met een goede uitvoering komt het rendement binnen dat nieuwe investeringen mogelijk maakt. Wel moet de strategie continu met behulp van data worden getoetst en, zonodig, kunnen worden bijgesteld.

Leren

Welke tips geven Leemhuis en Westerik organisaties tijdens hun digitale transformatie mee? Transformeren vraagt om levenlang leren, de complexiteit neemt alleen maar toe en om bij te blijven zullen de mensen die in organisaties werken bereid moeten zijn om zich te blijven ontwikkelen. Leren houdt ook in dat je nieuwe dingen uitprobeert, dat je een proof of concept lanceert of mensen met een andere invalshoek binnenhaalt. Het kan mislukken, maar dat is part of the deal. Van proberen leer je.