Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Conscious Business: De toekomst van ondernemen

In samenwerking met Impact Centre Erasmus - Wie bewust onderneemt, stuurt op impact. Je wilt immers economisch presteren met respect voor sociale én ecologische kanten. En gelukkig levert dat ook veel op. Vijf redenen waarom je er morgen mee aan de slag moet.

impact maken conscious business
Foto: Getty Images

Het aantal conscious businesses in Nederland groeit met de dag. Zeeman, Auping, Mud Jeans, Ørsted (voormalige Dong Energy), Verstegen Spices & Sauces, Interface; het zijn maar een paar voorbeelden van bedrijven die bewust goed willen doen.

Zij ondernemen met een purpose en kiezen ervoor de belangen van álle stakeholders te dienen, niet alleen die van de aandeelhouders. Ze gaan actief de dialoog aan met medewerkers, klanten, leveranciers en lokale gemeenschappen om sterke relaties op te bouwen en een positieve impact op de samenleving te waarborgen.

En dat legt hen geen windeieren. Dit zijn de voordelen.

#1 Je bestaat langer

Een van de belangrijkste redenen om aan de slag te gaan met de Conscious Business-principes is het bestaansrecht van je bedrijf. De maatschappij kijkt steeds bewuster en kritisch naar het bedrijfsleven en stelt hogere verwachtingen.

Trends laten zien dat klanten meer transparantie op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en betaalbaarheid verwachten om betere keuzes te maken. Onderzoek wijst uit dat driekwart van de respondenten een hogere prijs wil betalen voor kwalitatief duurzamere producten, onder voorwaarde dat deze langer meegaan.

#2 Je presteert beter

Het naleven van de Conscious Business-principes draagt niet alleen bij aan de positieve impact die het bedrijf wil maken, maar kan ook de financiële prestaties verbeteren. Zo laat onderzoek naar de purpose van een organisatie zien dat bedrijven die een heldere, duidelijke purpose hebben ook financieel aanzienlijk beter presteren (zelfs na controle voor de huidige prestaties).

Dit wordt vooral aangestuurd door middenmanagement en medewerkers lager in de organisatie. Wanneer werknemers zich betrokken voelen bij de missie van hun organisatie, zijn ze gemotiveerder, loyaler en productiever.

#3 Je bent aantrekkelijker voor talent

Voor de nieuwe generatie werknemers, zoals de millennials en generatie Z, wordt de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf steeds belangrijker bij het zoeken naar werk en het bepalen van hun carrièrepad. Deze generaties hechten veel waarde aan werk dat niet alleen financiële zekerheid biedt, maar ook voldoening en betekenis geeft.

Uit onderzoekt blijkt dat de nieuwe generatie prioriteit geeft aan bedrijven met een purpose en gericht op de medemens, in plaats van groei of winstmaximalisatie. Het nieuwe talent wil het gevoel hebben dat ze bijdragen aan een hoger doel en dat hun inspanningen een positieve impact hebben op de samenleving of de wereld.

Alles weten over bewust ondernemen? Download de whitepaper ‘Conscious Business: maximaliseer jouw impact als CEO of ondernemer’

#4 Je veerkracht en wendbaarheid nemen toe

Een Conscious Business is veerkrachtiger, wendbaarder en beter uitgerust om met crises om te gaan. De sterke ethische basis, nadruk op waarden en langetermijnperspectief stellen hen in staat door uitdagingen te navigeren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Een voorbeeld hiervan is het prioriteren van het behouden van personeel in plaats (massa)ontslagen in lastige tijden. Terwijl we weten dat het massaal afstoten van personeel juist averechts werkt, is dit bij veel bedrijven nog altijd de eerste reflex: kostenbesparing op de korte termijn, terwijl de verborgen kosten op lange termijn vaak hoger zijn door slechte publiciteit, verlies van kennis, lagere betrokkenheid en minder innovatie.

Door te kiezen voor alternatieven blijft niet alleen de loyaliteit van de werknemers gewaarborgd, maar versterkt het ook de ethische daadkracht van het bedrijf op het gebied van personeel.

#5 Je loopt voorop

Last but not least: niet alleen van uit de klant neemt de standaard toe. Met de komst van Europese wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op gebied van duurzaamheidsverslaggeving, wordt van bedrijven meer transparantie geëist. De lat van compliance wordt steeds hoger gelegd. Straks is transparante verslaggeving vermoedelijk geen onderscheidend kenmerk meer, maar simpelweg een vereiste. Ketenpartners zullen je vragen om inzichtelijk te maken hoe producten en diensten tot stand komen.

Lees ook: Stakeholder-inclusie is de sleutel tot een succesvoller bedrijf

Maximaliseer jouw impact als CEO of ondernemer

In deze whitepaper vertellen we je wat Conscious Business precies is, 5 redenen waarom het interessant voor je kan zijn en geven we voorbeelden van bedrijven die het doorleven.

/