De Amerikaanse sociaal psycholoog Fred Bryant zei het: de kunst van het genieten kun je leren. Het zit hem in het stilstaan bij de mooie momenten, het delen ervan met anderen. Ook op de werkvloer is het goed om af en toe stil te staan bij goede gebeurtenissen. Iedere keer als je het succes van een prestatie viert, komt het gelukshormoon endorfine vrij.
‘Dit gevoel is fijn en wil je graag herhalen. De kans dat je jezelf opnieuw uitdaagt om dat gevoel wederom te ervaren is dan vele malen groter dan wanneer je het feit zomaar voorbij laat gaan’, aldus leefstijlcoach Mariken van de Loo.
Zo train je het brein dat succes een beloning waard is, waardoor je er meer van wil en hard blijft werken. ‘Door te beseffen dat je een mijlpaal hebt bereikt en daarmee groeit in je persoonlijke ontwikkeling, kun je dit soort momenten een plaats geven. Het gaat dan niet mee in de stroom van gebeurtenissen op een dag.’
Saamhorigheid
Successen vieren met je team zorgt bovendien voor meer verbinding met elkaar. ‘Als mensen een band hebben, zijn ze bereid net iets harder te lopen voor elkaar,’ zegt ondernemer Erik Kroon, eigenaar van SOS-events, organisator van bedrijfsuitjes. ‘Je bent minder bezig met competitie en meer met samen als team goed werk leveren. Dat leidt uiteindelijk tot betere prestaties.’
Mensen werken bij een bedrijf vanwege het salaris, de uitdaging en het plezier. Kroon: ‘Dat laatste is belangrijk. Als de sfeer in een bedrijf goed is, werken mensen ergens vaak jaren. Niet onbelangrijk, aangezien voortdurend nieuw personeel moeten aannemen en inwerken geld kost.’
Nieuwe collega
Bij Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, weten ze alles van feestjes vieren. ‘Eén keer per maand maken we er een thema van: onze proosten-op-succes borrel’, vertelt HR-manager Marieke de Vlieger. ‘Dat kan om alles gaan. Een audit die weken heeft geduurd en goed is afgerond. De nieuwe collega die net is begonnen. Of de 150ste collega die net is aangenomen. Iedereen kan een suggestie doen.’
Bij appbouwer Appical hangt op de vierde verdieping een scheepsbel. ‘Die mag geluid worden als er een nieuw contract is getekend van een waarde van meer dan 10.000 euro’, vertelt Malique Steenbrink, Employer Branding Specialist bij de startup. ‘Als een deal niet doorgaat, kunnen collega’s ervoor kiezen los te gaan op de bokszak.’ Maar je kunt de bel ook luiden bij een samenwerking met een nieuwe klant, een promotie of ‘andere momenten van trots’.
Bij het Rotterdamse webhostingbedrijf Intermax vieren ze successen als tegenwicht tegen de hoge lat die het bedrijf zichzelf oplegt, zegt Carola Machwirth, manager van de Intermax Academy. Onlangs schafte het bedrijf een supermoderne virtual reality-computer aan. ‘De jongens vinden dat leuk, dus waarom zouden we het niet doen? Ze verdienen het gewoon. Maar er zit ook een gedachte achter: het is belangrijk om te ontspannen als er zo vaak hard gewerkt moet worden,’ aldus Machwirth.
Ramadan
Soms gaan bedrijven helemaal los met bedrijfsfeesten. Medewerkers worden op een locatie gedropt met een helikopter. Of er wordt een festival compleet met foodtrucks georganiseerd. The sky is the limit, weet eventondernemer Kroon uit ervaring. Maar het hoeft allemaal niet groot, groter, grootst.
Juíst niet, vindt Marieke de Vlieger van Greetz. ‘Besteed aandacht aan de kleine of persoonlijke dingen op de werkvloer. Sta ook stil bij die momenten. Van elke verjaardag van een collega maken we een feestje. We vieren jubilea als je 5 of 10 jaar in dienst bent. En we staan stil bij elk jaar. Dan ontvangt iemand een attentie thuis.’
De personeelsvereniging bij Greetz is superactief. ‘Met moederdag krijgen alle moeders een cadeautje op hun bureau. De vaders op vaderdag.’ En ook de Dag van de Stagiair wordt omarmd. ‘Om de stagiairs in het zonnetje te zetten. Op die dag moeten de bazen koffie voor hén halen’, vertelt De Vlieger.
Daarnaast nemen werknemers zelf het initiatief om stil te staan bij bijzondere momenten. Zo organiseerden enkele Greetz-medewerkers tijdens de ramadan een iftar – de maaltijd die gedurende de vastenmaand wordt gegeten direct na zonsondergang. ‘Een paar van onze collega’s – belijdende moslims- wilden hun niet-moslimcollega’s laten kennismaken met het fenomeen vasten en aansluitend samen eten.’ Het kan allemaal.
Pokémon
Twee keer per jaar kent Greetz nogal creatieve (thema)borrels. De Vlieger: ‘Een jarige organiseerde eens een frikandellenfeestje, compleet met frikandellensoep- en -pizza. Bij een ander feest stond de letter ‘P’ centraal. Medewerkers kwamen als Pokémonfiguur, pannenkoek, Pacman. Ik kwam als piraat.’
Zien vieren doet vieren, blijkt wel uit de verhalen van De Vlieger. ‘Mensen steken elkaar aan. Ze zien dat er veel mogelijkheden zijn bij ons om een feestelijke gelegenheid te organiseren.’
Verbinden en waardering tonen
Natuurlijk heeft het vieren een functie. ‘Enerzijds verbindt het. We werken hier met 150 mensen. We weten niet altijd wat er precies speelt op andere afdelingen. Tijdens zo’n moment kun je elkaar op de hoogte brengen.’ Anderzijds toon je waardering voor elkaar. ‘Door successen te vieren laat je zien: we zijn trots op je, je hebt het goed gedaan. Dat motiveert.’
Wat nieuwe medewerkers vinden van hun manier van vieren? ‘Soms moeten ze even wennen. Het is misschien niet normaal dat je je verjaardag viert met 150 man. Maar het is heus niet zo dat we elke dag een feest hebben. Vaak worden verjaardagen gecombineerd. Het is ook geen moetje: als je een vergadering buiten de deur hebt word je niet teruggehaald.’
Calvinistisch
Of je teveel kan vieren? Eigenlijk niet, vindt trainer Mariken van de Loo. Managers en medewerkers zijn volgens haar veel te Calvinistisch om successen te vieren. We willen niet hoog van de toren blazen als we iets hebben bereikt.’
Stein van der Weiden, consultant bij Great Place to Work, is het met haar eens. ‘Er worden in Nederland te weinig successen gevierd. Wellicht komt dat ook door de Nederlandse cultuur. Bescheidenheid wordt hier als iets positiefs gezien, en dat zou je daarin kunnen tegenhouden.’ Om het vieren een extra zwengel te geven, noemt Van der Weiden drie belangrijke tips.
#Maak cadeautjes persoonlijk
De ene medewerker gaat het liefst iedere maand naar wellnessresort, verslindt boeken of staat ieder weekend in zijn klusoutfit het huis te verbouwen. Kortom, ga op zoek naar een cadeautje dat past bij wat iemand leuk vindt en graag doet in zijn of haar vrije tijd.
#Maak je cadeautjes uniek
Bij Greetz kun je veel producten personaliseren – of het nou om chocola of een fles wijn gaat. Je kunt er zelfs je eigen unieke cadeaupapier ontwerpen met de naam van de ontvanger erop.
#Betrek je werknemers bij de feestjes
Teamprestaties vieren doe je samen. Dus een personeelsevent vanuit de directie bedenken en organiseren? Mweh, denk het niet.
Meer lezen over klant- en werknemersrelaties versterken?
- 9 keer hoe je je officemanager betrokken en binnenboord houdt
- Dit doet waardering met je werknemers
- In 5 simpele stappen de klantrelatie versterken