Appical is een onboarding-dienst, een app waarmee bedrijven nieuwe werknemers kunnen inwerken met onder meer games en video’s. De Sprout-challenger (2016) nam in de zomer van vorig jaar haar intrek in de The Curve, een iconisch gebouw in Amsterdam-Noord, waar het bedrijf van Gerrit Brouwer (60 medewerkers) de derde en vierde verdieping heeft geclaimd.
Pal aan het IJ gelegen, is de dynamiek van Amsterdam goed zichtbaar, zegt Employer Branding Specialist Malique Steenbrink. “Onze medewerkers werken met trots voor wereldwijde merken zoals Rituals, ASML, Heineken en Nationale Nederlanden. “
Appical groeide het afgelopen jaar met 300% qua medewerkers, en is nog altijd op zoek naar nieuwe collega’s. Ook voor het nieuwe kantoor dat Appical deze zomer opent in in New York.
Kan je de ruimte omschrijven?
“Op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord kom je een bijzonder pand tegen dat zich het beste laat typeren als een ruimteschip. Anderen zeggen ook wel dat het pand lijkt op de schoorsteen van een schip. Het pand heeft een elipsvorm en is volledig duurzaam ontwikkeld.”
“Omdat de buitenkant volledig van glas is wordt het unieke uitzicht betrokken bij de werkplekken. Een kijkje naar buiten laat het veelzijdige karakter zien van Amsterdam: cruiseschepen die idyllisch voorbij varen, de zware industrie in de nabijheid en de aanwezigheid van scheepswerven en grote winkelketens zijn de ideale reflectie van de klantenbasis van Appical.”
“In het ontwerp hebben wij vooral rekening gehouden met een open werkplek, waarbij we zijn geïnspireerd door de grachtengordel van Amsterdam. De werkplekken zijn allemaal functioneel ingedeeld, waarbij ieder team de beschikking heeft over ruime bureaus met grote beeldschermen.”
“Als voorloper op het gebied van employee experience vinden we het belangrijk dat medewerkers op ons eigen kantoor een ware beleving krijgen. Rijden in een Formule 1-auto of muziek draaien in de DJ Booth, het is allemaal mogelijk. Er is iedere dag een heerlijke gezamenlijke lunch en collega’s kunnen tussendoor even een wedstrijdje doen aan de tafeltennistafel.”
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Het is een volledig duurzaam pand, waarbij de ruimtelijkheid en het licht echt uniek zijn. Collega’s kunnen met gemak hun laptop op pakken om samen met elkaar plannen door te spreken of te genieten van een heerlijke cappuccino van de Appical koffieautomaat. Daarnaast is er nagedacht over diverse stilteruimtes waar calls of online meetings kunnen plaatsvinden.”
“We vinden het belangrijk om successen te vieren, daarom hangt er op de vierde verdieping een scheepsbel die geluid mag worden als er een nieuw contract is getekend van een waarde van meer dan 10.000 euro. Als een deal niet doorgaat, kunnen collega’s ervoor kiezen los te gaan op de bokszak. Maar denk ook aan een promotie, momenten van trots en bij het aannemen van een nieuwe collega.”
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?
“We vinden een goede werkruimte belangrijk omdat wij in toenemende mate klanten en relaties willen uitnodigen op kantoor in plaats van hen extern te bezoeken. Klanten staan hier steeds meer open voor. Ze willen juist op bezoek komen om het ‘Appical gevoel’ te ervaren, waarbij de energie en het Appical merk tastbaar zijn.”
Hoe kwam de ruimte tot stand? Zelf ontworpen Brainstorm? Interieurontwerper?
“Het kantoor hebben we laten ontwerpen door onze vrienden van Space Encounters. Als jong bedrijf is het een valkuil om je teveel met het ontwerp en de realisatie van het pand bezig te houden, zeker gezien de business hard groeit. Space Encounters heeft het kantoor en de meubels ontworpen.”
“Doordat we zowel het interieur als het ontwerp van het kantoor door dezelfde architect hebben laten ontwerpen is er sprake van veel samenhang. Daarnaast heeft het marketingteam gezorgd voor de ‘Appic’ details in het design zoals de bestickering op de deuren en de grote Appical-wand als je de lift uit komt.”
Wat zijn de reacties van bezoekers?
“Klanten en relaties vinden het een echte belevenis op kantoor te komen. We krijgen heel veel complimenten over de ruimte en het feit dat klanten echt het gevoel hebben te kunnen co-creëren. Het onboarding-laboratorium op de 3e verdieping is een mooi voorbeeld met wat we willen bewerkstelligen. Op de glazen wanden kunnen medewerkers en klanten hun eigen employee journey schetsen, waarbij de meest essentiële stappen in de employee journey van een medewerker kunnen worden geplot.
“Ieder bedrijf is uniek en het bouwen van een employer brand vergt veel creativiteit en inlevingsvermogen. We kunnen echt stellen dat het kantoor ons dichter bij onze klanten heeft gebracht. Dat doet Appical onder andere door middel van hun eigen ontworpen onboarding game (een kick-off) bij de start van de implementatie van de app, door co-creatie-sessies op kantoor en door continue feedback te vragen.”
Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?
“Appical zat hiervoor in een garagebox met 15 man personeel, een hele intieme setting waar we de eerste meters hebben kunnen maken. De overgang naar een nieuw kantoor moet niet worden onderschat, het is een stevig project en ook qua nasleep hebben collega’s echt moeten wennen. Nieuwe werkomgeving, nieuwe spelregels. We hebben gezien dat collega’s circa een maand of drie hebben moeten wennen aan de nieuwe locatie, maar ook om een deel afscheid te nemen van het verleden.”
“We kunnen echt zeggen dat The Curve een nieuw hoofdstuk is in de geschiedenis van Appical. En wellicht dat The Curve over een paar jaar echt 100% een Appical-toren is. Dat zou pas vet zijn. Voor wie nog niet is uitgekeken, bekijk deze VR-tour die gemaakt is van het kantoor of kom eens een kop koffie drinken!”
Alle afleveringen van The Office