Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is een contentstrategie en hoe maak je ‘m?

In samenwerking met MT/Sprout Agency - Zakelijke dienstverleners bezitten extreem veel kennis. Maar hoe kom je van kennis naar content? Met de juiste strategie.

Afbeelding whitepaper over contentmarketing
Afbeelding whitepaper over contentmarketing

Vaak horen we: ‘Content is king’. Maar dat is niet zo. Het draait namelijk niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Want de meeste content is rotzooi. Beter kun je daarom stellen: ‘Contentstrategie is king’. Maar wat is dat nou eigenlijk, zo’n strategie? En hoe maak je ‘m? Wij zetten de eerste stappen op een rij.

De contentstrategie

Het klinkt heel spannend, een contentstrategie. Maar eigenlijk is het niets meer dan een methode waarmee jij jouw marketingdoelstelling realiseert. Aan de hand van kwalitatief goede content uiteraard. Content die jouw klant iets oplevert. Jou relevant maakt voor jouw klant. En nee, dat bereik je niet door honderduit te spreken over je product. Want daar gaan velen voor jou alsmaar de fout in.

In het B2B segment helpt een contentstrategie onderscheiden. En dat is nodig. Want neem je de Nederlandse banken of accountancyclubs onder de loep, dan zie je, op logo’s na, maar weinig verschil. Hun identiteit is diffuus. Zij moeten zich gaan onderscheiden. Dat kan door meer problemen op te lossen voor de klant dan de concurrent doet. Helpen zonder geld te vragen. Link dat aan jouw marketingdoelstelling en je kunt aan de slag.

Stap 1: Jouw doelstelling
Een contentstrategie start met jouw marketingdoelstelling. Wat wil jij bereiken? Wat moet deze content doen voor jou? Wil jij als expert gezien worden in de markt? Wil je data verzamelen? Wat wil het management? En kies hierin niet drie, twee, of geen doelstelling, maar houd het bij één. Want deze doelstelling bepaalt jouw startpunt, je propositie.

Stap 2: Jouw propositie

Is je doelstelling helder? Bepaal dan de propositie. Met welk product ga jij waarde creëren? Ook hier geldt de gouden regel: kies er slechts één uit. Vraag je af voor wie jij deze content produceert. Wie is jouw lezer, jouw buyer persona? En wat boeit hem? Uiteindelijk wil jij hem jouw product verkopen. Maar hij wil meer dan jouw product. Schrijf daarom over onderwerpen die hem boeien. Die het product raken, maar waar jij niet direct de oplossing voor hebt. Want kwalitatief goede content gaat niet over jou. Het gaat over het vraagstuk van jouw doelgroep.

Op naar stap 3
Zo, het begin is gemaakt. Maar we zijn er