Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

9 manieren van B2B-leadgeneratie

Je wilt in contact komen met klanten en weten waar hun behoefte en ‘pijn’ zit, zodat je ze kunt helpen met jouw product of dienst. Maar hoe verzamel je die informatie? Dat wordt in B2B vaak gedaan door middel van leadgeneratie.

9 manieren van B2B leadgeneratie
Je leest nu: 9 manieren van B2B-leadgeneratie

Meer weten over wat leadgeneratie inhoudt? Lees dan eerst dit artikel.

In het huidige artikel geven we je 9 manieren die je kan inzetten om leads te werven. Dit zijn voorbeelden van verschillende soorten leadmagnets. Een leadmagnet is content die je aanbiedt in ruil voor de gegevens van jouw prospect. B2B-leadgeneratie staat of valt bij de kwaliteit van de content. Het is enorm belangrijk dat de content aansluit bij jouw doelgroep. Je moet je dus goed inleven in jouw doelgroep en weten wat er speelt.

Inhoudsopgave

  1. Nieuwsbrief
  2. Social media
  3. Content achter een ‘betaalmuur’
  4. Whitepaper of e-book
  5. Boekje of éénmalig magazine
  6. Webinar
  7. Event of kennissessie
  8. Verkiezing
  9. Exclusieve club
  10. Inschatting tijdsduur, kosten en warmte van de lead

1. Nieuwsbrief

Heb je een site waarop je content aanbiedt voor jouw doelgroep? Dan ligt het voor de hand om regelmatig een nieuwsbrief te sturen waarin je de laatst gepubliceerde of best gelezen artikelen bundelt. De frequentie van de nieuwsbrief hangt af van de hoeveelheid artikelen die je wekelijks publiceert. Een goede nieuwsbrief bevat tussen de 4 en 6 nieuwe artikelen.

2. Social media

Bij social media denk je wellicht niet direct aan leads generen, maar ook Facebook, Twitter en LinkedIn bieden opties om dat te doen. Denk aan de – volgens de Facebook-voorwaarden eigenlijk illegale – like, deel en win-acties op Facebook. Of de Lead Generation Cards op Twitter, waarmee Twitteraars met één druk op de knop hun accountnaam en mailadres afstaan in ruil voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of whitepaper.

Maar ook inhoudelijk kun je hiermee relevante leads genereren. Bijvoorbeeld door een discussiegroep op te richten waarin je regelmatig prikkelende stellingen of vragen deponeert. Doordat mensen zich moeten aanmelden, ‘krijg’ je hun profielgegevens.

3. Content achter een ‘betaalmuur’

Je ziet het steeds meer media doen: content achter een betaalmuur plaatsen. Alleen (betalende) leden mogen de content lezen. Het FD en NRC doen dit al. Ook gesponsorde content kan achter slot en grendel geplaatst worden. Misschien niet tegen betaling, maar wel in ruil voor persoonsgegevens. Als je maar iets bijzonders én gewilds aanbiedt. Een online magazine, unieke video’s of hilarische graphics bijvoorbeeld.

4. Whitepaper of e-book

Een whitepaper is een downloadbare pdf die dusdanig veel relevante en vernieuwende informatie biedt dat de prospect daadwerkelijk verder geholpen is. Dat kan door praktische handvatten te bieden of inspiratie in de vorm van een praktijkcase. Afgeleide van de whitepaper is een e-book. In deze eveneens downloadbare pdf staan beeld, grafieken en infographics meer centraal.

5. Boekje of éénmalig magazine

Een boekje biedt de kans om dieper op een onderwerp in te gaan. Welke problematiek speelt er, hoe kun je het oplossen en hoe zijn andere bedrijven daarmee omgegaan? In zo’n magazine kan het allemaal de revue passeren. De grootte en omvang van zo’n magazine verschilt. Van pocket A5-formaat tot opvallend A3-formaat. En het aantal pagina’s kan oplopen van 24 tot 84.

6. Webinar

Een webinar is een live online seminar dat gemiddeld een half uur tot anderhalf uur duurt. Tijdens het webinar wordt een thema uitgediept door één of meerdere experts aan het woord te laten. Dat kan in een vraaggesprek, maar ook in de vorm van een stappenplan met een PowerPoint-presentatie. Je kunt kijkers laten deelnemen aan polls en vragen laten stellen die direct beantwoord worden.

7. Event of kennissessie

Tijdens een event of kennissessie komen prospects naar een afgesproken locatie waarin ze in een paar uur tijd geïnspireerd worden over een bepaald thema. Het event kan heel groots van opzet zijn met een dagevent, bekende sprekers en meerdere miniworkshops. Maar het kan ook klein zijn. Denk aan een gratis ontbijtsessie van 2 uur met 2 sprekers. En die laatste levert – vanwege de kleine setting en duidelijk gekozen insteek – waarschijnlijk kwalitatief betere leads op.

8. Verkiezing

Er zijn twee soorten verkiezingen. De onafhankelijke variant waar op basis van onderzoek de beste in zijn soort gekozen wordt. En die waarin uit de kandidaten die zichzelf hebben aangemeld de beste wordt gekozen door een jury of publiek. Die laatste categorie is geschikt voor leadgeneratie.

9. Exclusieve club

Bij een exclusieve club laat je prospects zich bijzonder voelen. Je richt een club op voor een bepaalde doelgroep (jouw ideale klant) en deelt op regelmatige basis informatie over de thematiek waar deze groep belang bij heeft. Dat kan in de vorm van bijvoorbeeld events, webinars, magazines of een online platform, of een combinatie daarvan.

Inschatting tijdsduur, kosten en warmte van B2B-leadgeneratie

Wil jij een inschatting weten van de tijdsduur kosten en warmte van de lead bij deze verschillende manieren van B2B-leadgeneratie? In ons whitepaper lees je per onderwerp wat je kunt verwachten!

Download whitepaper