Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wat is een contentstrategie en hoe maak je ‘m?

In samenwerking met MT/Sprout Agency - Zakelijke dienstverleners bezitten extreem veel kennis. Maar hoe kom je van kennis naar content, bijvoorbeeld voor b2b leadgeneratie of thought leadership? Met de juiste contentstrategie.

Wat is een contentstrategie en hoe maak je ‘m?
Je leest nu: Wat is een contentstrategie en hoe maak je ‘m?

Het klinkt heel spannend, een contentstrategie. Maar eigenlijk is het niets meer dan een methode waarmee jij jouw marketingdoelstelling realiseert. Aan de hand van kwalitatief goede content uiteraard. Content die jouw klant iets oplevert. Jou relevant maakt voor jouw klant. En nee, dat bereik je niet door steeds maar over jezelf of je product of dienst te praten. Aan zendgedrag hebben de meeste ontvangers een broertje dood.

In het b2b-segment, bijvoorbeeld voor b2b leadgeneratie (lees: het genereren van leads voor bedrijven door middel van een leadgeneratie campagne), helpt een contentstrategie je te onderscheiden. En dat is nodig, want op product- of dienstenniveau is er meestal weinig verschil. Ken jij de verschillen tussen bijvoorbeeld een zakelijke rekening van ING of de Rabobank? Zijn de accountantsdiensten van EY echt zoveel anders als die van KPMG? Inderdaad: de identiteit van veel producten en diensten is diffuus. Aanbieders van dergelijke producten doen er goed aan zich te onderscheiden, door potentiële klanten te helpen met antwoorden op hun vragen. Zo helpt Rabobank startende ondernemers via Ikgastarten.nl met antwoorden op elke mogelijke vraag die een starter maar kan hebben. In de hoop (en verwachting) dat starters dat waarderen en dus rekeninghouder bij Rabobank worden.

Stap 1: Jouw doelstelling

Een contentstrategie start met jouw marketingdoelstelling. Wie wil je bereiken (welke buyer persona)? En met welke content? Welke antwoorden wil jij geven? Ben je daar uniek in? En is het logisch dat jij dit doet? Wil jij als expert gezien worden in de markt? Wil je data verzamelen? Wat wil het management? En kies hierin niet drie, twee, of geen doelstelling, maar houd het bij één. Want deze doelstelling bepaalt jouw startpunt, je propositie.

Stap 2: Jouw propositie

Is je doelstelling helder? Bepaal dan de propositie. Met welk product ga jij waarde creëren? Ook hier geldt de gouden regel: kies er slechts één uit. Vraag je af voor wie jij deze content produceert. Wie is jouw lezer, jouw buyer persona? En wat boeit hem? Uiteindelijk wil jij hem jouw product verkopen. Maar hij wil meer dan jouw product. Schrijf daarom over onderwerpen die hem boeien. Die het product raken, maar waar jij niet direct de oplossing voor hebt. Want kwalitatief goede content gaat niet over jou. Het gaat over het vraagstuk van jouw doelgroep.

Op naar stap 3

Zo, het begin is gemaakt. Maar we zijn er nog niet. Een contentstrategie telt namelijk 7 stappen. Benieuwd naar de overige stappen? Stuur dan een mailtje naar [email protected]