De buyer persona beschrijft beschrijft één ijkpersoon die jouw gehele segment vertegenwoordigt. Handig, want schrijven voor één persoon is veel makkelijker dan voor een hele groep.
Gerichte content
In ons digitale tijdperk creëren we gigantisch veel content. Zowel consumenten als bedrijven kunnen er wat van. Zie jij door de bomen het bos nog? Wil je opvallen, dan moet jouw content steengoed zijn en naadloos aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep. Om daarin te slagen, moet jij die doelgroep heel helder voor ogen hebben. Wie wil jij aanspreken met jouw content, oftewel: wie is jouw buyer persona?
Jouw buyer persona
Voor het bepalen van jouw buyer persona hoef je echt geen diepgaand onderzoek te doen. Omschrijvingen over interesses en opinies maken jouw buyer persona alleen onnodig gecompliceerd. Op het moment dat jouw ijkpersoon naar zijn werk rijdt, zet hij immers zijn zakelijke pet op. Hij houdt zich dan slechts nog bezig met zijn taken en verantwoordelijkheden. Welke doelen moet hij realiseren en waar loopt hij tegenaan? Waar ligt hij ’s nachts wakker van? Ken jij de antwoorden op die vragen, dan heb jij jouw buyer persona rond.
Keep it simpel!
Kortom; keep it simpel. Benader vijf huidige en vijf potentiële klanten en stel hem drie vragen. Waar ben jij verantwoordelijk voor? Hoe gaat dat? En waar loop je tegenaan? Je zult zien dat dezelfde thema’s telkens terugkeren. Die thema’s bieden jou de informatie die jij nodig hebt. Rondom die thema’s kun jij aan de slag!