Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Met je klant in contact, 4 originele voorbeelden

In samenwerking met Recruitmentbureau YoungCapital - Contact met nieuwe en bestaande klanten vraagt om creativiteit. Je moet tegenwoordig iets extra's willen doen om de aandacht vast te pakken. Laat je inspireren door deze 4 voorbeelden.

Guerillamarketing Young Capital
Je leest nu: Met je klant in contact, 4 originele voorbeelden

Tutorial op het whiteboard

Roepen dat je het beste product hebt? Dat doet de concurrentie ook. Er is vandaag de dag meer nodig om je echt te kunnen onderscheiden. Contentmarketing is een methode die door steeds meer bedrijven wordt toegepast. Het draait hierbij om het delen van relevante kennis uit jouw vakgebied.

Een mooi voorbeeld is Whiteboard Friday van het Amerikaanse online marketingbureau Moz. Medewerkers behandelen elke vrijdag een topic uit hun eigen vakgebied en presenteren dat steevast op een whiteboard. Kenmerkend en heel herkenbaar. De video’s duren maximaal 10 minuten en prijzen nergens de producten van Moz aan. Wel trekken ze per keer honderdduizenden kijkers.

Het profiel van Troje

En wat te denken van deze actie? Recruitment- en jongerenspecialist YoungCapital verraste de afgelopen weken 50 werkgevers met een creatieve en opvallende guerilla-campagne: Het Profiel van Troje. Met de perfecte sollicitatie van ‘Sean Capital’ & ‘Yanka Pitaal’ reageerde het bedrijf op openstaande vacatures bij verschillende organisaties. Met als doel: het creëren van extra buzz.

Werkgevers die niet reageerden ontvingen een ‘gentle reminder’. Een mega cv van één meter hoog voor de deur of dozen vol met originele sollicitaties. Bij een aantal bedrijven werd er extra uitgepakt. Door om 07.00 uur bij het kantoor van Tony’s Chocolonely een spandoek rondom de ingang te hangen bijvoorbeeld. Met de tekst ‘Tadaa!! Jullie toekomstig werknemer van het jaar.’ Het effect van de actie? Met maar liefst 35 werkgevers is het bedrijf nu in gesprek. Bekijk hier de video.

De Sint op bezoek

Alles voor een glimlach, is de slogan van Coolblue. Die glimlach krijg je in ieder geval van de Sinterklaasfilmpjes die het bedrijf al jarenlang maakt. Met in de hoofdrollen: ceo Pieter Zwart en Sinterklaas zelf.

Het begon met een video waarin het bedrijf zogenaamd was verkocht aan een ‘bekende buitenlandse speler‘. Dit jaar draait het in de video om ‘pay per note’ en ‘gedichtsherkenning’, waarmee klanten wederom op een originele manier worden aangespoord hun Sintaankopen bij Coolblue te doen.

De Bavaria Babes

Met beperkte middelen een grote groep mensen bereiken. Dat is waar het bij guerillamarketing om draait. Het contact met klanten gebeurt in de meeste gevallen niet rechtstreeks, die krijgen jouw boodschap via social media en nieuwssites mee. Mits de stunt slaagt uiteraard.

Eén van de bekendste guerilla-acties ooit, is die van de Bavaria Babes tijdens het WK voetbal in 2010. Dansende vrouwen in een Bavaria-jurkje op de tribune maakte wereldwijd de tongen los.