Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stella Fietsen licht sanering toe – Shortlist Startup van het Jaar bekend

Ook nieuws: groei Whoppah valt iets tegen, refurbished schoenen naar de winkelstraat, Twitter loopt leeg, Paqt gaat met investeerder op jacht en Lightyear-tegenhanger gaat wel produceren.

Stella Fietsen e-bikes regorganisatie
Foto: Stella

1. Sanering Stella Fietsen treft circa 40 mensen

De sanering bij Stella Fietsen kost 40 mensen hun baan en er wordt gesneden in het marketingbudget, meldt het FD. Het bedrijf van Daan van Renselaar worstelt met een enorme voorraad, teruglopende verkopen en een flinke schuldenlast.

Maandag gaf Van Renselaar zijn werknemers een toelichting op de eerder aangekondigde herstructurering. Het zou gaan om 10 fte, maar volgens vakbond FNV zou het samen met minder inhuur van uitzendkrachten om veertig medewerkers gaan. Stella wil ook de tarieven van zijn diensten aanpassen en meer inzetten om online verkoop om gezond te worden.

Lees ook: Stella Fietsen laat zien waar de pijn zit in de e-bikemarkt: goedkope fietsen zijn uit de gratie

2. Shortlist Startup van het Jaar bekend

MT/Sprout heeft de shortlist bekendgemaakt voor de jaarlijkse verkiezing van de Startup van het Jaar. Het publiek mag de komende tijd kiezen welke startup over twee weken mag komen pitchen voor de award. Tegenover een jury pitchen dan vier finalisten voor de titel en de (lelijke) beker. Eerdere winnaars waren Neurolytics, Shipple en Workwize. Dit jaar behoren Hadrian, OpenUp en Smiler tot de 12 kanshebbers.

3. Groei Whoppah blijft achter

Marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah heeft in 2022 voor 20 miljoen euro verkocht op zijn platform, minder dan de 25 miljoen waar het eerder op rekende. De omzet gaat richting de drie miljoen euro, haalt Emerce uit een Duits persbericht.

De scaleup van Thomas Bunnik en Evelien Remmelts meldt dat het vorig jaar 26.000 transacties realiseerde als bemiddelaar tussen designers, antiquairs en kunstenaars enerzijds en kopers aan de andere kant. De gemiddelde transactiewaarde komt daarmee uit op 769 euro.

Kijktip: Dit zijn de groeilessen van Whoppah-founder Thomas Bunnik

4. 95percent met refurbished schoenen naar fysieke winkel

95percent, de startup waarmee Daan Engelen merkschoenen ‘met een foutje’ opknapt en verkoopt, komt naar de winkelstraat. Zaterdag gaat de eerste fysieke winkel open, in het centrum van Amersfoort, meldt Retailtrends.

95percent werkt samen met bekende schoenenwinkels in Nederland en België en professionele schoenmakers en herstelt schoenen die door een klein gebrek onverkoopbaar zijn geworden. 95percent verkoopt de refurbished schoenen vervolgens met een korting die oploopt tot 75 procent. ‘We hebben nu twintig leveranciers en verwerken zeker 1000 kilo aan klachtenparen per week’, aldus Engelen.

5. Twitter en Facebook lopen leeg in Nederland

Facebook en Twitter verliezen flink wat Nederlandse gebruikers, blijkt uit onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom. Het aantal Twitteraars duikelde van 3,5 miljoen naar 3,1 miljoen in januari, een min van 13 procent. Het Facebook-gebruik nam met 5 procent af, tot 9,9 miljoen Nederlanders.

Zoals bekend laten vooral jongeren Facebook vallen. Wat dat betreft laat zich raden wat de grootste groeier was: TikTok ging naar 4 miljoen gebruikers. Instagram is nog flink groter, met 7,8 miljoen gebruikers, maar dat verliest ook terrein onder tieners. Die kiezen vaker dan ooit voor Snapchat en BeReal.

6. SaaS-ontwikkelaar Paqt en investeerder samen op jacht

Robert Horsmans en Maurits Dijkgraaf hebben met hun softwareontwikkelaar Paqt een interessante deal gesloten met de Zweedse investeerder Partinc Capital. Gezamenlijk gaan ze op zoek naar SaaS-bedrijven die in de b2b-markt klaar zijn om door te groeien en daarvoor kapitaal nodig hebben.

Met een investering van 5 ton tot 2 miljoen euro, plus de ontwikkeldiensten van Paqt, zouden ze een groeisprong kunnen maken. ‘Er blijven nu veel kansen voor scaleups liggen, die te maken hebben met geld én techniek’, aldus de verse partners. Paqt is in 2014 opgericht en is verbonden aan SaaS-applicaties als VoorleesExpress, Key2Control en LesLab.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: Lightyear gestopt? Deze zonne-auto komt er wel

Wat Lightyear (voorlopig) niet lijkt te lukken, gaat een andere startup in Californië heel aardig af: een elektrische auto ontwikkelen die op zonne-energie rijdt. Het gaat om Aptera Motors, en dat maakt wel een heel ander soort auto, schrijft Autoblog.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is een merkwaardige druppelvormige driewieler die wel iets heeft van een klein vliegtuig. Maar hij rijdt wel degelijk op zonnestroom. En ja, ook Aptera kan nog wat funding gebruiken en maakt geen winst. Maar de productie van zijn Launch Edition is gestart en het wagentje mag 30.000 dollar kosten. Bestellen?

Lees ook: Mark Vletter kocht een van de eerste Lightyear-auto’s: ‘Ze deden echt niet alles perfect’

Wat we ook lazen:

  • Lekker voor de warmtepompen-startups: Nederland schakelt massaal over (NU.nl)
  • Restaurantketen Anne&Max wil 1 miljoen sharefunden (Retailtrends)
  • Analistenrapport kost oprichter Indiaas Adani 60 miljard na koersval (NOS)
  • Nepvleesmaker Impossible Foods schrapt 20 procent van de 700 banen (Bloomberg)
  • 1 op de 5 mkb’ers verwacht een recessie (Telegraaf)