Het geld is afkomstig van informal investors, laat medeoprichter Evelien Bunnik-Remmelts weten op LinkedIn. Met het kapitaal wil Whoppah opschalen in Nederland, België en Duitsland, en uitbreiden naar Frankrijk en Italië.
Whoppah is een online marktplaats voor hoge kwaliteit, tweedehands (vintage) design en kunst. Denk aan stoelen van Charles Eames, banken van Artifort en tafels van Philippe Starck. Vergelijkbaar met wat The Next Closet doet voor mode. Het aanbod op Whoppah is afkomstig van zakelijke aanbieders, onder wie ook designers zoals Piet Boon, en particulieren.
Met Whoppah dagen ondernemers Thomas Bunnik en Evelien Bunnik-Remmelts platforms als Marktplaats en Catawiki uit. Het doel: Europa’s grootste handelsplatform voor design worden.
Whoppah groeit maar door
Bunnik en zijn partner Remmelts bedachten Whoppah aan de keukentafel. ‘We waren omringd door dingen die we wilden verkopen, maar we wilden ook dingen kopen. Andere marktplaatsen vonden we niet aantrekkelijk’, zeiden ze eerder in gesprek met MT/Sprout. ‘We besloten ons te richten op het onderdeel home en kunst. Daar kun je verschil maken, er is ruimte voor modernisering met technologie.’
Eind 2018 begon de ontwikkeling van het platform, dat in mei 2019 live ging.
Eind vorig jaar draaide het platform 6 miljoen euro volume. Een vertienvoudiging binnen een jaar. De gemiddelde transactiewaarde verdrievoudigde volgens de ondernemer in die periode tot 600 euro. Dit jaar mikt het bedrijf op een verkoopvolume van zo’n 2 miljoen euro per maand.
Thomas Bunnik verkocht zijn vorige bedrijf
Whoppah is niet het eerste zakelijke avontuur van Bunnik. Hij richtte de marktplaats op nadat zijn vorige bedrijf, vermogensbeheerder Pritle, in 2017 voor 12,5 miljoen euro werd verkocht aan Binckbank. ‘Na tweeëneenhalve maand reizen door Zuid-Amerika was duidelijk dat ik weer wilde ondernemen. Ik zocht iets waar de maatschappij iets aan had.’
Bunnik investeerde zelf een half miljoen euro in zijn bedrijf en heeft in verschillende ronden de nodige miljoenen opgehaald. Onder anderen Daniel Gebler (Picnic) en Guido Fambach (Takeaway) staken geld in zijn bedrijf. Hun ervaringen komen goed van pas, stelt hij.
‘Er zitten altijd grenzen aan wat je denkt te kunnen realiseren. Dan is het prettig als je kunt putten uit de ervaring van mensen als Daniel, die Picnic bracht van 0 naar ruim 10.000 werknemers, en van 0 euro naar een miljardenwaardering’, zei hij eerder tegen Quote.
Bunnik deelde recent nog zijn belangrijkste groeilessen in de videoserie Scaling Up van MT/Sprout. Zo ging hij onder meer in op de vraag waar hij het liefst zijn marketingeuro’s aan besteedt en wat als leider de grootste uitdaging is in een groter groeiende organisatie.
Bekijk het volledige gesprek met Thomas Bunnik van Whoppah:
Lees meer groeilessen van succesvolle ondernemers:
- Ben Woldring: ‘Richt je bedrijf zo in dat je morgen keer tien kan gaan’
- 4 groeilessen van Kalo Bagijn, met delegeren als geheim wapen
- Patrick Hurenkamp (Bloomon): ‘De juiste investeerder vinden? Vertrouw op je netwerk’