1. Europese regels voor cryptobedrijven
Nederlandse cryptobedrijven zoals Bitvavo, Litebit en Bitonic krijgen voor het eerst te maken met Europese regels. De EU-lidstaten en het Europees Parlement gaven donderdagavond hun zegen aan een verordening die een einde moet maken ‘aan het Wilde Westen van de crypto’. Zo moeten cryptobedrijven de herkomst van tegoeden beter controleren. Ook moeten ze informatie publiceren over hun financiële positie en cyberaanvallen af kunnen slaan. Aanbieders van stablecoins dienen genoeg reserves te hebben. De regels zouden een wereldwijd voorbeeld kunnen worden, net zoals privacyrichtlijn GDPR.
2. Boombrush poetst groeigeld binnen
Boombrush, het tandenpoetsmerk van oprichters Kim Hiemstra en Elias van der Linden, krijgt 2 miljoen euro groeikapitaal. Geldschieter is Lassus Tandartsen, een keten van tandzorgklinieken die landelijke dekking moet krijgen. ‘We gaan samen een compleet mondzorgpakket ontwikkelen’, zegt Van der Linden tegen MT/Sprout. Boombrush verkoopt een (abonnement op) elektrische tandenborstels, opzetborstels en tandpasta. Hiemstra en Van der Linden speelden zich vorig jaar in de kijker bij Dragons’ Den (650.000 euro van Pieter Schoen en Michel Perridon) en een plek in de finale van de 25 onder de 25.
Lees ook: Zo wil Boombrush met het verse groeigeld doorstoten naar de top 3
3. Bunq houdt verliesreeks in stand
Onlinebank Bunq leed in 2021 voor het zevende jaar op rij verlies, bleek donderdag uit de jaarcijfers. De challengerbank van Ali Niknam kwam uit op een nettoverlies van 13,4 miljoen euro, vergeleken met 16,1 miljoen een jaar eerder. Ondanks een investering van 193 miljoen lapte miljardair Niknam zelf nog eens 19 miljoen euro bij om de verliezen te dekken. Hogere kosten deden een beter operationeel resultaat teniet. Wel groeiden de inkomsten uit abonnementen met driekwart tot bijna 33 miljoen euro. Bunq (360 werknemers) ligt momenteel in de clinch met waakhond De Nederlandse Bank, die vindt dat de controle van klanten en transacties tekortschiet. Een uitspraak wordt deze zomer verwacht.
4. Food-startups krijgen de vloer bij Lidl
Benieuwd hoe gehaktballen van krekels (De Krekerij) smaken? Supermarktketen Lidl geeft een week lang schapruimte aan zes duurzame food-startups uit Nederland. De ondernemers waaronder Willicroft (vegan kaas) en Gro (vegaburgers en chips van oesterzwammen) mogen zich bewijzen nadat ze eerder dit jaar een pitch wonnen. Afhankelijk van de resultaten maken ze kans op een vaste plek in het schap. De Duitse supermarkt organiseert de competitie samen met Startlife, een accelerator van de Universiteit Wageningen.
Lees ook: Hoe Wageningen zijn suffe landbouwimago afschudt
5. Meta cancelt datacenter Zeewolde
Meta (Facebook) heeft definitief een streep gezet door plannen voor een datacenter in Zeewolde. De plannen voor wat het grootste datacenter van Nederland moest worden, waren al een paar maanden geleden gepauzeerd. De aankondiging zorgde voor een heftige discussie over de gevolgen voor het stroomnet, het landschap, de afvoer van restwarmte en milieuschade. Toen ook de Tweede Kamer tegenstemde, was het lot van het rekencentrum wel zo’n beetje bezegeld.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. Belbedrijf mag apps niet voortrekken
Belbedrijven mogen geen gratis data weggeven voor een of meer zelfgekozen apps, hamert de Autoriteit Consument & Markt erin. Bij zero-rating brengen telecombedrijven het dataverbruik van bijvoorbeeld video- of muziekstreaming-apps niet in rekening. Dat botst met de Europese regels voor netneutraliteit, het uitgangspunt dat al het dataverkeer gelijk moet worden behandeld. De regels daarvoor werden onlangs aangescherpt nadat Deutsche Telekom en Vodafone in Duitsland op de vingers werden getikt.
7. En dan dit: gokreclame verboden terrein voor ieder ‘rolmodel’
BN’ers en influencers mogen geen reclame meer maken voor gokbedrijven. Handhaver de Kansspelautoriteit hanteert daarbij een brede definitie. Iedereen die ook maar een beetje bekend is, ook binnen een bepaalde doelgroep, geldt als ‘rolmodel’, waarschuwt de waakhond in De Telegraaf. ‘Als je benaderd wordt door een online gokbedrijf betekent dat waarschijnlijk al dat je enige bekendheid geniet, dus dan zou ik het niet doen’, zegt een woordvoerder. Een pr-expert schat dat ‘bekende koppen’ door het verbod jaarlijks zo’n 50.000 tot 100.000 euro mislopen.
Wat we ook lazen:
- Criminelen gebruiken deepfake-video’s om te solliciteren op remote werk (Gizmodo)
- China probeert westerse producenten van zeldzame metalen online in diskrediet te brengen (Mandiant)
- De strengere Amerikaanse abortuswetgeving heeft ook gevolgen voor betaaldiensten (The New York Times)
- Einde verhaal voor restaurant Waku Waku, dat bekend werd als verzetshaard tijdens de coronapandemie (RTL Nieuws)
- Voor goede online aanbevelingen moeten gebruikers zelf ook aan de bak (The Verge)