Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bunq unicorn na investering’- Amerikaanse EV-startup kiest VDL Nedcar

En verder: Poolse fintech wil Nederlandse webshops financieren, Italiaanse SaaS-dienst plant IPO in Amsterdam en jonge podcaster haalt 140 miljoen dollar op voor investeringsfonds.

Bunq 1,6 miljard waard

1. ‘Bunq 1,6 miljard waard na eerste investering’

Challenger-bank Bunq wordt met een (eerste) investeringsronde van 160 miljoen euro gewaardeerd op 1,6 miljard euro, melden het FD en Reuters op basis van bronnen. Oprichter Ali Niknam (foto boven) stak tot nu toe 100 miljoen euro eigen geld in Bunq, en is tot op heden de enige aandeelhouder. Als de waardering klopt, dan mag de 39-jarige ondernemer als kersverse miljardair de hand schudden van Robert Vis (MessageBird). Of de waardering hoog of laag is, is lastig in te schatten, aangezien Bunq het aantal rekeninghouders en de omzet niet deelt. De geldschieter zou een Britse private equity-partij zijn. Niknam stond tot nu toe niet bekend als liefhebber van investeerders. ‘Ik verkoop liever een nier dan dat we een externe financier erbij halen’, zei hij zes jaar geleden tegen het FD. ‘Met private equity is het onmogelijk om je ideologie zuiver te houden.’

2. EV-startup Canoo in zee met VDL Nedcar

De eerste auto’s van de Amerikaanse EV-startup Canoo rollen niet in de VS, maar in Nederland van de band. Het bedrijf uit Los Angeles heeft een contract getekend met VDL Nedcar, dat als het goed is in het vierde kwartaal begint met de productie de ‘Lifestyle Vehicle’ van Canoo. Het is al een tijdje onrustig bij Canoo, dat een half jaar geleden naar de beurs ging via een SPAC. Zo liepen gesprekken met Apple op niets uit, werd een deal met Hyundai geschrapt en schoof investeerder Tony Aquila oprichter Ulrich Krantz (ex-BMW) opzij, waarna hij de ceo-stoel opeiste en het businessmodel omgooide. De deal met VDL Nedcar geeft Canoo wat meer tijd om een eigen fabriek te bouwen in de Amerikaanse staat Oklahoma.

3. Poolse fintech wil Nederlandse webshops financieren

De Poolse fintech Booste gebruikt een investering van 12 miljoen euro om zijn revenue based-financiering voor webshops ook naar Nederland uit te rollen. Booste verstrekt leningen zonder vaste looptijd, die e-commerce-ondernemers terugbetalen wanneer er genoeg omzet is. Voorwaarde is dat Booste mee kan kijken in webshop-platforms zoals Shopify, WooCommerce en PrestaShop. Op basis de omzetcijfers doet de fintech een leenvoorstel, met een rentepercentage van 6 procent voor marketinguitgaven en 9 procent wanneer de lening wordt gebruikt om voorraden te kopen. Booste komt uit de koker van de Poolse ‘Rocket Internet’ Tar Heel Capital Pathfinder, ceo Jakub Pietraszek runde hiervoor de Poolse tak van Uber Eats.

4. ‘Italiaanse SaaS-dienst naar Amsterdamse beurs’

Het Italiaanse MotorK, een SaaS-dienst waarmee autoverkopers meer omzet kunnen boeken, bereidt zich voor op een beursgang in Amsterdam, bericht Bloomberg op basis van bronnen. Het bedrijf van Marco Marlia en Marco Di Michele zou daarmee 150 miljoen euro groeigeld willen ophalen, tegen een waardering van 600 miljoen euro. Het 11 jaar oude techbedrijf uit Milaan haalde tot nu toe 47 miljoen euro aan investeringen op. MotorK is actief in Italië, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar vooralsnog niet in Nederland. Met hun IPO scharen de Italianen zich bij een trits Amsterdamse beursdebutanten waaronder InPost, CTP en Allfunds. Ook Coolblue en WeTransfer staan in de Damrak-coulissen.

Lees ook: Coolblue overweegt dit jaar beursgang

5. Vijfde flitsbezorger meldt zich in Amsterdam

Er gaat momenteel geen week voorbij zonder de komst van een nieuwe flitsbezorger. Nieuwe loot aan de bezorgstam is het Britse Zapp, De dienst kruist in Amsterdam de degens met de Duitse bezorgers Gorillas en Flink, het Turkse Getir en het Oekraïense Rocket. Net als die spelers levert Zapp zo’n 1000 essentials zoals melk, koekjes en luiers binnen een paar minuten af (met 1,80 euro bezorgkosten). De Nederlandse lancering van Zapp volgt op een investeringsronde van 100 miljoen dollar afgelopen maart. Mocht je denken dat het strijdtoneel nu wel vol genoeg is, Nederland staat ook op het wensenlijstje van het Franse Cajou en de Britse bezorgers Dija en Weezy.

Lees ook: Hoe Nazim Salur met Getir een Turks miljardenbedrijf creëerde

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: podcast levert fonds van 140 miljoen op

De 24-jarige Brit Harry Stebbings, die als tiener een podcast begon over durfkapitaal, heeft zelf 140 miljoen dollar ingezameld om te investeren in startups. Stebbings verzilvert het enorme bereik van zijn podcast The Twenty Minute VC (200.000 abonnees) en een netwerk van honderden gasten die hij sinds 2015 ontving. De Britse dropout lanceert twee fondsen waarmee hij 250.00 dollar tot 5 miljoen dollar investeert, met geld van onder andere de Amerikaanse universiteit MIT en de oprichters van Spotify, Calm en Atlassian. Stebbings beproefde het vc-vak eerder met een bescheiden fonds (8 miljoen dollar), waarmee hij belangen kocht in Clubhouse en online event-dienst Hopin, bedrijven die inmiddels meerdere miljarden waard zijn.

 Wat we ook lazen:

Nieuw! MT/Sprout is er nu ook elke week als podcast: